Hengstige merries en ruinen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mallow

Hengstige merries en ruinen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 09:24

Hallo bokkers,

Ik zou even niet weten hoe ik de titel beter zou kunnen omschrijven, maar ik heb een probleempje.

Ik heb een 5 jarige merrie en zij staat gestald in een hit actief stalling. Ze staat dus 24/7/365 buiten in een gemengde kudde. De verhouding ruin / merrie is 50-50.
We staan hier sinds afgelopen oktober en we hebben hier allebei echt ons plekje gevonden. We hebben het allebei ontzettend naar ons zin en willen hier voor geen goud meer weg.
Nu was ik mijn merrie een kleine 2 weken terug aan het poetsen en het viel me plotseling op dat ze wat bloed bij de vulva had. Ik heb direct de dierenarts gebeld en die was er al snel. Het bloed bleek uit 2 kleine sneetjes te komen die in de plooitjes zaten. Ik kreeg een antibiotica zalf en heb dit nu trouw gesmeerd en het is al weer over.
De VA vermoedde dat er een ruin op was gesprongen en dat die even verkeerd heeft staan duwen en dat dit zo een beetje kapot is gegaan. Zeker weten doen we het uiteraard niet.
Ze heeft mijn merrie ook opgevoeld maar het zag er van binnen gewoon goed uit. Met het opvoelen kon ze ook voelen dat mijn merrie aan het einde was van haar hengstigheid en ik haar cyclus even in de gaten moet houden.

Nu werd ik gisteren gebeld door mijn stal genootje dat er tot 2 keer toe weer een ruin opgesprongen was, maar mijn merrie daarvoor duidelijk stond te 'pissen'. Dus waarschijnlijk weer opnieuw hengstig is.
Nu zijn er meerdere ruinen in de groep die ik wel eens op een merrie heb zien zitten, maar er staan ook genoeg ruinen tussen die dit niet doen.
Ik ben er uiteraard niet constant bij, dus hoe vaak zoiets gebeurd weet ik niet.
Nu wil ik maandag graag weer de VA laten komen met een scan apparaat en ook de cyclus van mijn merrie eens te laten bekijken. ( Dit stelde zij zelf voor )

Ik vraag me af, in hoeverre kan het schadelijk zijn dat er een ruin op klimt. Ik kan me voorstellen dat dagelijks niet zo goed is maar in hoeverre kan het echt kwaad.
En zou het kunnen dat mijn merrie 'spontaan' hengstig wordt van de ruinen, of zou dit eigenlijk echt maar 1 keer in de maand kunnen en is de cyclus van mijn merrie gewoon heel onregelmatig.
Ik heb eigenlijk altijd ruinen gehad en in de 2,5 jaar tijd dat ik mijn merrie heb heeft ze nog nooit zo vaak hengstig getoond.

Bedankt!

Stravero

Re: Hengstige merries en ruinen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 10:17

Het kan schadelijk worden wanneer ze met hun hoeven over jou merrie zijn rug lopen te schuren en ze daarvan dus plekken en soort van sneden krijgt. Dagelijks is sowiesoniet goed, voor geen een paard. Mijn eigen merrie werd ook altijd spontaan hengstig van ruinen\hengsten, ik gebruik nu Regumate op advies van m'n DA. Ik kon namelijk niet eens meer normaal rijden. Als er nu een paard te dicht achter haar komt nr dr. Zin vangen ze meteen een hoef. Mijn paarden staan btw nu apart met een draadje ertussen, zodat ze niet meer bij elkaar kunnen maar nog wel elkaar kunnen krabbelen. Mijn stal is ook wel anders als de jouwe, staan zomers overdag in de wei en voor de rest binnen of buiten in de paddock.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 16:37

Ik zou het absoluut niet willen!

Meestal zijn die penissen niet de schoonste en kan je merrie er een fikse baarmoederontsteking van krijgen.daarnaast is het ook niet bevorderlijk voor haar rug om iedere keer een paar honderd kilo te dragen. Plus de eventuele schade die ze met hun hoeven en tanden kunnen aanrichten als ze er eenmaal opzitten.
Al met al kan het dus zeker schadelijk zijn voor je merrie.

Wellicht een supplement voeren zoals Moody Mare of Regumate of kijken naar andere oplossingen om haar qat minder gewillig te maken :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:37

ik zou de merrie toch apart gaan zetten,naast kans op verwonding heb je ook kans op infecties door "vieze"ruinen.
en baarmoederontsteking is gewoon niet fijn om te hebben voor de merrie.

geen supplementen geven,( wat een onzin?)maar een hitactief stal is naar mijn idee een paardvriendelijke stal en als ze enigsins verstand van paarden hebben dan snappen ze dat het nu beter is om even de ruin apart te zetten of je merrie.
zou daar dus wel over gaan praten :j

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 00:02

Waarom geen Moody Mare of Regumate proberen ellepel? Wellicht wordt de merrie er wat minder geil van en houdt ze zelf de ruinen af. Dat lijkt me nog altijd beter dan een kudde gaan opsplitsen. Weet ook niet in hoeverre dat haalbaar is in een hitactief, meestal is er 1 grote groep en niet meerdere kleine toch?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 07:57

Mijn merrie apart zetten? Nee.. Het is een Alpha merrie en ik maak haar zielsongelukkig als ik haar apart zet. Daarnaast zou ik dan moeten gaan verhuizen en haar in dr uppie zetten. Nee dat lijkt me niet de meest vriendelijke oplossing..
De ruin uit de groep halen is geen optie, er staan er namelijk een stuk of 12. Het is gewoon een gemengde kudde.
Het is geen optie om de groep op te splitsen, er is maar 1 groot hit actief systeem.
Ik begrijp dat het geen fijne situatie is ivm infecties etc. maar ik let wel constant op.
Ik zal morgen zoiezo met de DA overleggen en me eens verdiepen in de moody mare en regumate. Ik denk dat een onregelmatige cyclus zoiezo niet fijn is voor een merrie, of er nou een ruin bij staat of niet..

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 08:23

Van een onregelmatige cyclus heeft een merrie geen psychische last ;) (het is geen mens :=).
het is of de ruinen eruit of kijken dat ze het niet doen als jij iets geeft dat ze niet meer hengstig wordt.
Het accepteren tja kan ook alleen opde lange baan echt geen goede beslissing is mijn idee.
Behalve alle zooi die die ruin erin sleept dooe van ene merrie op andere te springen. (paarden kunnen ook soa's hebben ;)) kans op beschadiging kans op ruzie (hij wil erop als merrie niet goes staat zij trapt hij plat... Of andersom). En dan nog dat regelmatig gebortel van hoeven op die rug....

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 08:38

Mallow schreef:
En zou het kunnen dat mijn merrie 'spontaan' hengstig wordt van de ruinen, of zou dit eigenlijk echt maar 1 keer in de maand kunnen en is de cyclus van mijn merrie gewoon heel onregelmatig.

Eerst even een opmerking: een merrie is vaker hengstig dan een keer in de maand, cyclus is grofweg 3 weken. Ik quote even van een DA site:
"De cyclus van een paard duurt gemiddeld 21 dagen (cycluslengtes tussen de 18 en 24 dagen worden ook als normaal beschouwd) De cycluslengte per merrie is constant behalve in het vroege voor- en najaar. De duur van de hengstigheid is gemiddeld 5 dagen (kan per paard nog wel eens variëren)."
Stel dat zij elke 18 dagen 5 dagen hengstig, krijg je al een heel ander beeld als "een keer per maand" terwijl ze dus wel onder de noemer normaal valt.

Onze kudde is ook gemengd merries/ruinen, heel soms wordt er gesprongen. Alleen krijgen ze nooit hun zaakje hard, wel uitgeschacht maar nooit van zijn leven penetreerbaar - het hangt gewoon onder invloed van de zwaartekracht naar beneden en kan niet naar voren :D . Ik weet niet of dat bij jullie ruin(en) wel lukt? Als ze hem wel penetreerbaar hard kunnen krijgen, zou ik even aan de DA/VA vragen of dat kan bij een ruin of dat er dan een grote kans op klophengst is. Ik lees regelmatig op bokt over penetreren en baarmoederontsteking etc, maar geen enkele ervaring uit eerste hand daarmee. Dat risico zou de DA/VA moeten kunnen inschatten, neem aan dat die erbij worden gehaald bij dat soort problemen en dus kan zeggen hoe vaak dat voorkomt. Merrie + ruin risico dan he, geen merrie die wel eens een hengst ziet/heeft gezien...

Bij mij is het risico dus eigenlijk alleen de hoeven op de rug. Ze stoten trouwens ook niet, ze ruiken snuffen de benen/liezen, flehmen en soms dus springen als de merrie erg opdringerig is, maar op dat punt stopt het altijd. (ik heb ze aan huis staan en het heel erg gemonitord in het begin - mede door de horrorverhalen op dit forum was ik nogal ongerust).
Als er bij ons krassen rond de vulva zouden zitten, zou ik dat eerder wijten aan drukken/schuren van de dame in kwestie - hier staan de ladies nog wel eens te proberen een boom te verleiden of te wrijven tegen de hooiruif. Nog nooit schrammen gehad gelukkig, maar goed.
Weet niet of er bij jullie mogelijkheid is tot "zelfbevrediging" (zo noem ik dat laatste maar even :o ?). Ik snap dat er gelijk aan de ruin gedacht wordt, maar het kan dus ook ergens anders vandaan komen...

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 09:22

Het gaat me niet om de psychische last, al lijkt het voor een merrie niet fijn om elke dag hengstig te zijn en gedekt te worden, maar maar niet drachtig te worden, maar dat even ter zijde.
Het gaat me om de lichamelijke last. De rug wanneer er constant een ruin springt en inderdaad de infecties.

DA wordt er morgen opnieuw bijgehaald, die is er al bij geweest zoals ook in de OP staat. Ze wordt gescand en ze gaat kijken naar haar cyclus, ik zal dan zeker overleggen over wat het beste is om te doen.
De ruin die er opgesprongen is waarvoor ik gebeld werd, mijn stalgenoot zei dat hij er daadwerkelijk in zat. Of dat echt zo is weet ik niet..
Schuren zou kunnen, maar aan de staart is niets te zien. Aan de vulva op het eerste zicht ook niet..

Ik zit hier echt wel mee, want ik wil echt geen baarmoederontsteking voor m'n paard. Heb er andere merrie eigenaren nog niet over gehoord eigenlijk..

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 09:28

Is er een speciale reden dat je haar cyclus in kaart probeert te krijgen ?? Wij hebben ook ruinen gehad die sprongen, heeft verder geen problemen opgeleverd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 09:31

yamadeva :
mijn verzorgpaard was in december zo hengstig dat ze zich ook liet dekken,en de ruin in kwestie zat er helemaal in hoor :j
tuurlijk kan die wel een stijve krijgen,om het zo maar te zeggen ',nooit gezien dat ze er mee staan te spelen? :D :P
maar ik ben er dus niet zo weg van en daarom hebben wij dus wel die groep opgesplitst,
beide dieren werden er namelijk heel vervelend van..ik kon de merrie zowat niet eens meenemen,ze wilde persé bij hem blijven.
en omdat het om een fokmerrie gaat wil ik de boel toch liever heel en schoon houden dus vandaar toch maar apart gezet

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 10:00

@ Ellepel: ja, een beetje ongecontroleerd slingeren/tegen de buik tikken doet er eentje hier. En eentje heeft een heel klein stijvig dingetje - en het is ook nog roze :j (is helemaal een "strak" type zeg maar). Maar zeker niet hard genoeg om hem erin te kunnen schuiven.
Ik heb mijn paarden altijd 24/7 buiten in gemengde groepen gehad, totaal tussen de 10 en 15 ruinen "meegemaakt" en geen een die kon penetreren. Alleen verhalen van horen zeggen (zoals bokt) maar zelf geen eerste hand ervaringen dus. Dat jij die wel hebt, kan natuurlijk :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 10:18

ik heb het wel eens gezien ja :j

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 10:44

Leonoor : Dat was eigenlijk een tip van de VA, om te zien hoe vaak ze 'gedekt' wordt en eigenlijk meer te zien of ze niet constant hengstig is.

Er staan hier in de groep een paar ruinen die pas op hele late leeftijd geruind zijn en ook echt reageren als ze bijvoorbeeld staan te poetsen en ik loop langs met mijn merrie.
Hier zijn er dus een paar die er daadwerkelijk in gaan.
Ik heb verder niet echt fokplannen met mijn merrie, 1 keer een veulentje wil ik wel, maar als het niet meer zou kunnen ook geen probleem. Echter wil ik wel dat het gewoon schoon blijft. ( logisch )

Ik ben er ook geen fan van hoe dat gebeurd, maar haar uit de groep halen ( en dus 23 uur per dag op stal zetten ) is gewoon geen optie.