Mallow schreef:En zou het kunnen dat mijn merrie 'spontaan' hengstig wordt van de ruinen, of zou dit eigenlijk echt maar 1 keer in de maand kunnen en is de cyclus van mijn merrie gewoon heel onregelmatig.
Eerst even een opmerking: een merrie is vaker hengstig dan een keer in de maand, cyclus is grofweg 3 weken. Ik quote even van een DA site:
"De cyclus van een paard duurt gemiddeld 21 dagen (cycluslengtes tussen de 18 en 24 dagen worden ook als normaal beschouwd) De cycluslengte per merrie is constant behalve in het vroege voor- en najaar. De duur van de hengstigheid is gemiddeld 5 dagen (kan per paard nog wel eens variëren)."
Stel dat zij elke 18 dagen 5 dagen hengstig, krijg je al een heel ander beeld als "een keer per maand" terwijl ze dus wel onder de noemer normaal valt.
Onze kudde is ook gemengd merries/ruinen, heel soms wordt er gesprongen. Alleen krijgen ze nooit hun zaakje hard, wel uitgeschacht maar nooit van zijn leven penetreerbaar - het hangt gewoon onder invloed van de zwaartekracht naar beneden en kan niet naar voren
. Ik weet niet of dat bij jullie ruin(en) wel lukt? Als ze hem wel penetreerbaar hard kunnen krijgen, zou ik even aan de DA/VA vragen of dat kan bij een ruin of dat er dan een grote kans op klophengst is. Ik lees regelmatig op bokt over penetreren en baarmoederontsteking etc, maar geen enkele ervaring uit eerste hand daarmee. Dat risico zou de DA/VA moeten kunnen inschatten, neem aan dat die erbij worden gehaald bij dat soort problemen en dus kan zeggen hoe vaak dat voorkomt. Merrie + ruin risico dan he, geen merrie die wel eens een hengst ziet/heeft gezien...
Bij mij is het risico dus eigenlijk alleen de hoeven op de rug. Ze stoten trouwens ook niet, ze ruiken snuffen de benen/liezen, flehmen en soms dus springen als de merrie erg opdringerig is, maar op dat punt stopt het altijd. (ik heb ze aan huis staan en het heel erg gemonitord in het begin - mede door de horrorverhalen op dit forum was ik nogal ongerust).
Als er bij ons krassen rond de vulva zouden zitten, zou ik dat eerder wijten aan drukken/schuren van de dame in kwestie - hier staan de ladies nog wel eens te proberen een boom te verleiden of te wrijven tegen de hooiruif. Nog nooit schrammen gehad gelukkig, maar goed.
Weet niet of er bij jullie mogelijkheid is tot "zelfbevrediging" (zo noem ik dat laatste maar even
?). Ik snap dat er gelijk aan de ruin gedacht wordt, maar het kan dus ook ergens anders vandaan komen...