groetjes ayla

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gypsy schreef:Persoonlijk zou ik me er niet al te druk om maken. Je paard heeft helemaal gelijk dat 'ie liever zijn kuil heeft. Brokjes zijn vaak pure suikerbommen, fabrikanten praten ons aan dat paarden het nodig hebben.
Mogen ze mij eens uitleggen waarom geen een paard hier brok krijgt en ze allemaal prima presteren, en in fantastische gezondheid verkeren.,
Zowel sobere rassen, zoals jou paard, als een dier dat wel hoog in het bloed staat.
Zorg gewoon voor een goede liksteen (eentje met vooral mineralen, zout likstenen zijn puur vergif en zonde van je geld) en in periodes dat er niet veel in het gras zit, kuil van goede kwaliteit.
Wel zou ik de tanden van je paard een keer na laten kijken, wij doen ieder jaar een controle, een goed gebit is erg belangrijk voor een paard.
Gypsy schreef:Probleem is dat zeker die himalaya dingen binnen zeer korte tijd opgegeten worden. Dat is toch niet zo goed.
Hier hangt zo'n simpele rooie, geen lekkere smaakjes, gaat puur om wat er in zit. Ze staan er dus niet hele dagen van te lebberen.
Hoewel ik moet zeggen dat de liksteen van paardnatuurlijk me wel interessant lijkt, de huidige liksteen is nog niet op, maar mischien vervang ik 'm binnenkort, beter kan altijd. De liksteen van paardnatuurlijk vult perfect alle tekorten van de nederlandse bodem (zoals de natrium die je al noemde) aan zonder dat je paard dingen binnenkrijgt die onnodig zijn.
petitparis schreef:TS: ik snap 1 al niet waarom je brok en muesli mengt, het zijn 2 veschillende uitgebalanceerde krachtvoeders die een andere kauwprocedure vereisen om maximaal benut te kunnen worden. Verder geeft je paard aan liever kuil te eten dan z'n krachtvoer, daar is op zich niks mis mee en zolang je paard voldoende energie heeft tijdens het werk en niet "invalt", dan is er imo geen werkelijk probleem.
@gypsy: mijn paard bekijkt z'n himalaya steen niet eens, waarentegen ik duidelijk verschil zie in gebruik bij zo'n rode KNZ liksteen. Soms likt ze er meer aan dan andere periodes, voor mij een indicatie om extra magnesium en zout te voeren na arbeid...
edit: zie nu dat je paard wel invalt -> laat de maag een controleren, misschien heeft je paard maagzweren en dan zijn ze ook niet zo geneigd veel krachtvoer te eten. Is "makkelijk" te testen door bv 20ml gaviscon in de mond te spuiten +/- 15 minuten alvorens krachtvoer te geven. Het overtollig maagzuur gaat geneutraliseerd worden en verlichting geven bij maagzweren. De anijs wekt de eetlust wat op. Eet ja paard hierna vlotter z'n krachtvoer, de DA om raad vragen.
Als je meer ruwvoer zou geven, wordt dit dan wel opgegeten? want met meer ruwvoer doe je sowieso niks mis.
Indien geen maagproblemen ed, zou je kunnen proberen om appelazijn te geven, dit wekt ook de eetlust op.
Gypsy schreef:Eigenlijk zou ik dan zelf wel eens willen testen hoeveel mijn paard nou dagelijks echt binnenkrijgt...
Het blijft iig lastig, maar zolang paardlief er goed uitziet, vrolijk en energiek is maak ik me niet al te druk.