Lastige eter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aylalalalaa

Lastige eter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 21:22

haai, ik ben ayla en ik heb een hele lieve tinker. hij krijgt al een tijdje pavo daily plus om een beetje bij te voeren, gemixt met meuslie en brokjes. alleen eet hij het bijna niet op! hij eet kleine beetjes, en eet liever eerst zijn kuil op. ik vind het niet erg dat hij er zo lang over doet, maar ik begin me toch wel zorgen te maken want hij valt erg in. weet iemand hoe dit komt?
groetjes ayla /3

xMarieke

Re: Lastige eter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:02

WWW -> VS

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:09

Misschien last van zijn tanden?
Heeft hij het altijd goed gegeten? Dan zouden de tanden een oorzaak kunnen zijn; kuil is lekker zacht en dan vaak beter te eten.
Nadeel van zakvoer is dat de samenstelling soms iets veranderd en sommige paarden "blieven" het dan niet meer; dus misschien vind het het niet lekker meer.
Als je de muesli/ brokjes apart geeft, eet hij het dan wel?

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:02

mijn paard lust ook alleen maar zijn brokjes en later geef ik zijn musli apart.
hij vind het dan wel lekker, maar samen blijkbaar niet.

Aylalalalaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 22:46

ja, als ik de brokjes en meuslie alleen geef eet hij het wel. ik zal kijken wanneer de tandarts weer komt voor controle, dat zou het best eens kunnen zijn :)

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 22:48

Misschien de Daily Plus vervangen door luzerne van Hartog?
Paard op stal eet ook geen Daily Plus maar wel de luzerne, heb het idee dat die ook minder 'stekelig'(scherp) is.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:12

Gratis proefverpakking fibra aanvragen op de website!
Gezond, veel stuktuur, laag zetmeel, geen suikers en melasse toegevoegd, alle vitaminen en mineralen en erg lekker!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:36

Persoonlijk zou ik me er niet al te druk om maken. Je paard heeft helemaal gelijk dat 'ie liever zijn kuil heeft. Brokjes zijn vaak pure suikerbommen, fabrikanten praten ons aan dat paarden het nodig hebben.
Mogen ze mij eens uitleggen waarom geen een paard hier brok krijgt en ze allemaal prima presteren, en in fantastische gezondheid verkeren. :) ,
Zowel sobere rassen, zoals jou paard, als een dier dat wel hoog in het bloed staat.

Zorg gewoon voor een goede liksteen (eentje met vooral mineralen, zout likstenen zijn puur vergif en zonde van je geld) en in periodes dat er niet veel in het gras zit, kuil van goede kwaliteit.
Wel zou ik de tanden van je paard een keer na laten kijken, wij doen ieder jaar een controle, een goed gebit is erg belangrijk voor een paard.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:56

Gypsy schreef:
Persoonlijk zou ik me er niet al te druk om maken. Je paard heeft helemaal gelijk dat 'ie liever zijn kuil heeft. Brokjes zijn vaak pure suikerbommen, fabrikanten praten ons aan dat paarden het nodig hebben.
Mogen ze mij eens uitleggen waarom geen een paard hier brok krijgt en ze allemaal prima presteren, en in fantastische gezondheid verkeren. :) ,
Zowel sobere rassen, zoals jou paard, als een dier dat wel hoog in het bloed staat.

Zorg gewoon voor een goede liksteen (eentje met vooral mineralen, zout likstenen zijn puur vergif en zonde van je geld) en in periodes dat er niet veel in het gras zit, kuil van goede kwaliteit.
Wel zou ik de tanden van je paard een keer na laten kijken, wij doen ieder jaar een controle, een goed gebit is erg belangrijk voor een paard.

Het is bewezen dat ons Nederlands ruwvoer niet voldoet aan de behoefte van paarden. Dat betekend ook niet dat een paard gelijk doodziek wordt als hij alleen op ruwvoer leeft. Wel dat hij op langere termijn sneller ergens last van kan krijgen dan paarden die het tekort niet hebben gehad. Bijvoorbeeld een tekort aan fosfor zul je echt niet direct merken maar op latere leeftijd heeft dat paard een grotere kans op artrose dan een paard bij welke dat wel in orde was.....

Echt niet alle (kracht) voeders zijn suikerbommen! Er zijn genoeg gezonde voeders op de markt met een lager suiker percentage dan ruwvoer!

Wat voor een liksteen heb jij dan, heb er velen gezien maar bestaan allemaal voor 96-98% uit NaCl (zout). Zout is geen vergif als je paard hem matig (normaal) gebruikt. Natrium is juist iets waar heel regelmatig een tekort aan is bij uitsluitend een ruwvoer rantsoen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:06

Probleem is dat zeker die himalaya dingen binnen zeer korte tijd opgegeten worden. Dat is toch niet zo goed.
Hier hangt zo'n simpele rooie, geen lekkere smaakjes, gaat puur om wat er in zit. Ze staan er dus niet hele dagen van te lebberen.

Hoewel ik moet zeggen dat de liksteen van paardnatuurlijk me wel interessant lijkt, de huidige liksteen is nog niet op, maar mischien vervang ik 'm binnenkort, beter kan altijd. De liksteen van paardnatuurlijk vult perfect alle tekorten van de nederlandse bodem (zoals de natrium die je al noemde) aan zonder dat je paard dingen binnenkrijgt die onnodig zijn.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:49

TS: ik snap 1 al niet waarom je brok en muesli mengt, het zijn 2 veschillende uitgebalanceerde krachtvoeders die een andere kauwprocedure vereisen om maximaal benut te kunnen worden. Verder geeft je paard aan liever kuil te eten dan z'n krachtvoer, daar is op zich niks mis mee en zolang je paard voldoende energie heeft tijdens het werk en niet "invalt", dan is er imo geen werkelijk probleem.

@gypsy: mijn paard bekijkt z'n himalaya steen niet eens, waarentegen ik duidelijk verschil zie in gebruik bij zo'n rode KNZ liksteen. Soms likt ze er meer aan dan andere periodes, voor mij een indicatie om extra magnesium en zout te voeren na arbeid...

edit: zie nu dat je paard wel invalt -> laat de maag een controleren, misschien heeft je paard maagzweren en dan zijn ze ook niet zo geneigd veel krachtvoer te eten. Is "makkelijk" te testen door bv 20ml gaviscon in de mond te spuiten +/- 15 minuten alvorens krachtvoer te geven. Het overtollig maagzuur gaat geneutraliseerd worden en verlichting geven bij maagzweren. De anijs wekt de eetlust wat op. Eet ja paard hierna vlotter z'n krachtvoer, de DA om raad vragen.
Als je meer ruwvoer zou geven, wordt dit dan wel opgegeten? want met meer ruwvoer doe je sowieso niks mis.
Indien geen maagproblemen ed, zou je kunnen proberen om appelazijn te geven, dit wekt ook de eetlust op.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:59

Gypsy schreef:
Probleem is dat zeker die himalaya dingen binnen zeer korte tijd opgegeten worden. Dat is toch niet zo goed.
Hier hangt zo'n simpele rooie, geen lekkere smaakjes, gaat puur om wat er in zit. Ze staan er dus niet hele dagen van te lebberen.

Hoewel ik moet zeggen dat de liksteen van paardnatuurlijk me wel interessant lijkt, de huidige liksteen is nog niet op, maar mischien vervang ik 'm binnenkort, beter kan altijd. De liksteen van paardnatuurlijk vult perfect alle tekorten van de nederlandse bodem (zoals de natrium die je al noemde) aan zonder dat je paard dingen binnenkrijgt die onnodig zijn.

Als ze snel op gaan is dat zeker niet goed, overbelasting van de nieren, gaan namelijk ook meer drinken en plassen. Mineralen balans raakt wat verstoord.

Als dat zn taps toelopende rode liksteen is van KNZ zit er 96% zout in, de rest zijn overige mineralen, maar geen vitaminen......

Die van paardnatuurlijk 92% zout (natriumchloride)

Wat ik het lastige aan stenen vind, je weet vaak niet hoeveel een paard er van gebruikt, ze zijn wat eenzijdig paarden gebruiken soms teveel en geen vitaminen......

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 15:09

petitparis schreef:
TS: ik snap 1 al niet waarom je brok en muesli mengt, het zijn 2 veschillende uitgebalanceerde krachtvoeders die een andere kauwprocedure vereisen om maximaal benut te kunnen worden. Verder geeft je paard aan liever kuil te eten dan z'n krachtvoer, daar is op zich niks mis mee en zolang je paard voldoende energie heeft tijdens het werk en niet "invalt", dan is er imo geen werkelijk probleem.

@gypsy: mijn paard bekijkt z'n himalaya steen niet eens, waarentegen ik duidelijk verschil zie in gebruik bij zo'n rode KNZ liksteen. Soms likt ze er meer aan dan andere periodes, voor mij een indicatie om extra magnesium en zout te voeren na arbeid...

edit: zie nu dat je paard wel invalt -> laat de maag een controleren, misschien heeft je paard maagzweren en dan zijn ze ook niet zo geneigd veel krachtvoer te eten. Is "makkelijk" te testen door bv 20ml gaviscon in de mond te spuiten +/- 15 minuten alvorens krachtvoer te geven. Het overtollig maagzuur gaat geneutraliseerd worden en verlichting geven bij maagzweren. De anijs wekt de eetlust wat op. Eet ja paard hierna vlotter z'n krachtvoer, de DA om raad vragen.
Als je meer ruwvoer zou geven, wordt dit dan wel opgegeten? want met meer ruwvoer doe je sowieso niks mis.
Indien geen maagproblemen ed, zou je kunnen proberen om appelazijn te geven, dit wekt ook de eetlust op.

Dat is idd een mogelijkheid, veel paarden (60%) hebben regelmatig last van maagzweren, zelf als ze alleen op een ruwvoer rantsoen staan. Uit onderzoek is gebleken dat luzerne een heel positief effect heeft op het bestrijden en dus ook voorkomen maagzweren. Dus kies dan een product met luzerne, let wel op dat het een product is waar de calcium - fosfor verhouding gecorrigeerd is en het liefs natuurlijk zonder melasse

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 15:23

Klopt.
Probleem is, wanneer aan de behoefte van het dier niet voldoen word, blijven ze likken.
Van een himalaya liksteen kan een paard likken tot 'ie een ons weegt (wat ik aardig wat paarden heb zien doen) maar hij krijgt niet binnen wat 'ie nodig heeft. (Tenzij iets anders compenseert qua natrium.)
De overige likstenen in de tabel hebben dat wel, goed soms iets te veel, nouja jammer dan, maar dat himalaya ding is pure oplichterij.

Ik bedoelde dus te zeggen dat likstenen waar alleen zout en niet voldoende natrium in zit, slecht zijn, verder is het niet persé een ramp. Kwam nogal onduidelijk over geloof ik. :o

Mijn paard heeft overigens tot nu toe ook altijd sch*t gehad aan alles wat ik haar voorzette dat niet op gras leek. Supplementen, slobber, ze keek ernaar alsof het vergif was.
Heb er van geleerd, ik leg nu braaf hooi en kuil klaar, ze staat als het ook maar enigzins kan op de wei, en word verwend met wilgentakken.

Als je paard invalt zou ik ook een DA erbij halen, dat kan nooit goed zijn. :n

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 15:33

ik dat dat een himalaya steen dus zuiver zout of Natriumchloride was, maar kan mis zijn...

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 15:39

petitparis schreef:
ik dat dat een himalaya steen dus zuiver zout of Natriumchloride was, maar kan mis zijn...

98,8% zout (heb het ooit een keer allemaal op een rijtje gezet. Dit kwam van paardendrogist.nl)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 15:48

Wacht even hoor, ik ben nogmaals die maffe tabel aan het doorspitten. :+
Volgens mij heb ik ergens iets verkeerd gelezen, exuses. Y;(

Geloof dat ik even wat anders ga doen, haha, want ik ben vanalles aan het optypen maar kloppen doet het nu niet meer. ^)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:00

haha, geen probleem. Begon alleen in de war te geraken 't is hier ook vrijdagmiddag :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:42

haha sorry hoor. :+

Nee oké, aldus paardnatuurlijk (neem ik, heel toepasselijk, met een korrel zout) was de himalaya dus zo slecht, omdat er zo veel natrium in zat, dat er gewoon geen ruimte meer is voor koper etc.
Nu is dat normaal niet erg, bij weidegang en voldoende hooi/kuil krijgen ze dat heus wel binnen. Maar als de behoefte hoger word (ziekte, dracht, ouderdom weetikhet) dan kunnen ze het niet met die steen compenseren.

Het is ook een beetje jammer dat geen van alle links naar de bronnen het doen.
Eigenlijk zou ik dan zelf wel eens willen testen hoeveel mijn paard nou dagelijks echt binnenkrijgt...
Het blijft iig lastig, maar zolang paardlief er goed uitziet, vrolijk en energiek is maak ik me niet al te druk.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:09

Gypsy schreef:
Eigenlijk zou ik dan zelf wel eens willen testen hoeveel mijn paard nou dagelijks echt binnenkrijgt...
Het blijft iig lastig, maar zolang paardlief er goed uitziet, vrolijk en energiek is maak ik me niet al te druk.

Als hij de steen alleen voor zichzelf heeft is het makkelijk. bv 1 steen van 1 kg in 3 maand is ongeveer 11 gram per dag. Maar dat had ik misschien niet hoeven vertellen ;-)

Aylalalalaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 23:05

dank jullie wel voor de goeie tips! ga er zeker iets mee doen! groetjes mij

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:07

Mag ik vragen waarom een liksteen met puur (of zo hoog mogelijk gehalte) natriumchloride/zout puur vergif zou zijn?

Mijn inziens is een natrium-steen bedoelt voor de natrium inname, en niet voor allerhande andere voedingsstoffen (die er gemakshalve wel ingestopt worden, marketing, staat mooi op de verpakking??). Een paard likt naar behoefte. Zouttekort = meer zin in zout, paard likt aan de steen, zouttekort opgeheven.

Een paard likt niet aan die steen omdat hij een calcium tekort heeft, of fosfor tekort. Immers er zit zo weinig van deze mineralen in die stenen dat zij niet naar die behoefte kunnen likken, ik vraag me af of ze qua smaak deze mineralen uberhaupt opmerken.
Daarnaast zal met een paar likken per dag (of misschien bij sommigen paarden zelfs per week) die paar nanogram mineralen echt geen zode aan de dijk zetten.

Of zie ik het helemaal fout?

Imo kun je beter een vit/min brok voeren om die tekorten aan te vullen en een zoutliksteen voor eventuele behoefte aan natrium.
Mijn merrie heeft overigens een KNZ (rode) steen. Had eerst Himalaya maar vond die snel smerig worden. Qua likgedrag geen verschil (likt sowieso erg weinig).

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 08:35

@focussed

het is zeker geen vergif, maar kan wel kwaad als je paard er misbruik van maakt, dus teveel likt. Zoals ik eerder zei, je overbelast de nieten en kan de mineralen balans wat verstoren. Je hebt helemaal gelijk dat als je paard hem normaal gebruikt, dus er af en toe aan likt, het echt geen kwaad kan. Ik heb zelf ook wel eens behoefte aan iets zouts, dat zal een paard ook wel hebben.

Ik ben het helemaal met je eens dat je op deze manier niet goed kan bepalen wat een paard binnen krijgt en wat ik al probeerde duidelijk te maken, het is verschikkelijk eenzijdig!