Paard valt in slaap tijdens opzadelen/ aansingelen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Firstofjuly

Paard valt in slaap tijdens opzadelen/ aansingelen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 00:55

Onze American Thoroughbred Blaze's Joseph (gb. 23-3-2004, v. Texas Glitter) valt tijdens het opzadelen/ aansingelen in slaap. Heel raar, zijn ogen zakken dicht en als je hem te lang laat staan wordt hij zelfs wankel op zijn benen. Het lijkt wel een soort trance. Als je hem dan meeneemt naar de bak komt hij weer bij en is gewoon weer allert.

We hebben hem pas 4 weken, over zijn achtergrond weten we weinig. Hij heeft wel eens last van zijn rug gehad, maar wat precies weet ik niet. Helaas hebben we hier op Bonaire geen paarden-artsen, fysiotherapeuten, osteopaten, etc.

Heeft iemand enig idee waar hij last van zou kunnen hebben, hoe dit komt en komt het vaker voor?

setteke

Re: Paard valt in slaap tijdens opzadelen/ aansingelen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:57

Singeldwang?

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:59

Ik kan me herinneren dat er eens een uitzending op tv van is geweest van een paard die precies hetzelfde had. Geen singeldwang. Het was geloof ik een programma op sbs of rtl over een Engelse dierenartsenpraktijk.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 01:01

Slaapziekte?

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 01:03

aaahh het was De Bijzondere Dierenkliniek van SBS 6. In juni en juli 2011 zijn er uitzendingen geweest. Even terugzoeken dus! Weet zeker dat er ook zo'n geval in voorkwam! :)

Firstofjuly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 01:10

dank je, even zoeken... weet je nog waar het aan lag?

Oei, zie nu dat ik dat vanuit hier niet kan kijken :-( weet iemand wat er met dat paard was?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 07:34

Ik denk dat je hier te maken hebt met een faint reactie. Een paard kan in stress verschillende stadia doorlopen. Fight, flight, freeze en faint. We kennen allemaal de stadia, maar kunnen ze vaak niet als zodanig herkennen. Vaak wordt er aan de andere fasen voorbij gegaan en pas in het laatste stadium wordt er aan de bel getrokken. Je zult hem opnieuw moeten leren dat opzadelen niet eng is. Stapje voor stapje, ben je bekend met verschillende NH methoden?

Zo niet dan wil ik je wel wat handvatten geven.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 07:40

Je paard heeft hoogst waarschijnlijk narcolepsie ( slaapziekte) komt vaker voor bij wat oudere paarden, in een enkele geval ook bij paarden vanaf 8 jaar!
Heeft niets te maken met stress!! Als je googled op internet kun je er het 1 en and over vinden en op YouTube staan ook filmpjes!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 07:43

Klinkt inderdaad zoals Ciara zegt, alleen ken ik het als 'aphatisch worden', zich geheel afsluiten van de omgeving uit zelfbescherming, zodat hij niet 'bewust' mee hoeft te maken wat er met 'm gebeurt.

Hier moet je wel echt wat mee want ik denk dat je paardje niet top in z'n vel zit als hij zich zo gedraagt. Allereerst natuurlijk de meest simpele dingen, checken of het zadel past, singel past etc en of je paard geen pijnreactie geeft op z'n rug. Als je de praktische dingen in orde hebt kan je met grondwerk een heel eind komen, echter denk ik wel dat het een lange weg is. :(:)

DiamondHorse, narcolepsie komt niet voor op 1 bepaald tijdstip bij 1 gebeurtenis. Als dit paard echt narcolepsie zou hebben zou ie niet alleen met opzadelen in slaap vallen...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 07:46

Mijn merrie heeft narcolepsie in lichte mate, dat zou betekenen dat paard van TS het ook in rustsituaties zou doen. Mijn merrie doet het vaak 's middags of na een heel inspannende dag. Doet het paard van TS dit dan ook? Of is het enkel bij het opzadelen, want dat heeft mijn merrie nog nooit gedaan!

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 07:50

Je zou ook eens de schildklierwaarden kunnen laten onderzoeken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 08:19

Ik ga helemaal met caira mee. Als het probleem zich uitsluitend tijdens opzadelen en aansingelen voordoet, is het duidelijk zadelgerelateerd en dus stress (extreme vorm van stress)

Een opmerking mbt training. Ik lees dat het paard een probleem in de rug heeft gehad. Is het 100% zeker dat dit probleem is verholpen?
Indien rijden pijn betekent voor het paard, kan het opzadelen daartoe de trigger zijn en heeft gedragstraining op zich weinig effect.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 08:22

ik zou het even voorleggen aan je va, wat de gevolgen/conseqqenties hiervan zijn.
Je zegt hem net 4 weken te hebben, de oude eigenaar inlichten en informeren wat die er van weet?
en anders als verborgen gebrek..

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 08:40

_Nelleke_ schreef:
DiamondHorse, narcolepsie komt niet voor op 1 bepaald tijdstip bij 1 gebeurtenis. Als dit paard echt narcolepsie zou hebben zou ie niet alleen met opzadelen in slaap vallen...

Dat is niet helemaal waar...Ik heb een paard gekend die het enkel en alleen bij het poetsen deed en ik ken een paard die het alleen in de winter in de paddock doet als hij lekker staat te doezelen in het zonnetje! Er is nog zoveel onderzoek naar en ze kunnen nog steeds niet precies de vinger erop leggen over hoe en wat..
en inderdaad TS heeft het paard pas 4 weken, wie weet doet hij ghet wel vaker, maar is haar dat nog niet opgevallen!
Maar goed...ik zeg niet dat het zeker weten narcolepsie is, maar dat is wel het eerste wat ik uit TS haar verhaal opmaak!

Ik zou zoiezo een bloedje laten trekken en contacht opnemen met de VA en oude eigenaren :)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:54

Je hebt het paard pas 4 weken. Is hij bij jou in een nieuwe kudde terecht gekomen? Kan zijn dat hij zijn plek nog moet zoeken/veroveren waardoor hij al zijn energie daarin steekt. Als je hem dan uit die kudde haalt om te poetsen/zadelen heeft hij effe rust en gaat hij misschien daarom staan soezen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:13

Narcoleptie uit zich in "spannende" situaties, zeker niet in rustsituaties.

voor degenen die echt het verschil willen weten, hier een link (wel in het engels) naar een video van DVM J. Bertone die hier >10jaar onderzoek naar heeft gedaan. http://veterinarycommunity.dvm360.com/_ ... 30809.html

Firstofjuly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 19:00

Bedankt voor alle reacties. Heb een beetje zitten lezen over narcoleptie en dit zou idd wel aannemelijk kunnen zijn. Zou hier nog wat aan te doen zijn? Zie hem trouwens nooit liggen in zijn stal, hij is altijd erg kijkerig naar alle geiten/ kippen die voorbij komen dus altijd druk, maar aan zijn vieze plekken soms zie je dat hij toch wel eens ligt 's nachts.... Lastig!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:04

Klinkt idd als narcolepsie. Blijkbaar komt je paard erg tot rust tijdens het opzadelen en valt hij dan dus letterlijk in slaap. Mijn merrie heeft het ook, maar dan gewoon tijdens het dutten. Bij haar heb ik het idee dat ze niet voldoende slaapt / uitrust en daardoor dus bij tijd en wijle bijna neervalt. Zij gaat trouwens ook niet liggen om te slapen, dus wellicht hangt het idd samen met een slaaptekort.
Er is ook eens een onderzoek geweest bij een paard, die het ook bij het opzadelen deed, is uitgezonden op tv.

Firstofjuly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 19:14

Jibbel schreef:
Er is ook eens een onderzoek geweest bij een paard, die het ook bij het opzadelen deed, is uitgezonden op tv.

Was dat bij sbs? Kan dat hier helaas niet nakijken? Of ergens anders?

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 07:56

Mist schreef:
Narcoleptie uit zich in "spannende" situaties, zeker niet in rustsituaties.

nee hoor, ruintje die ik ken, staat heerlijk In het zonnetje te doezelen, en vandaar uit doet hij het ook!! Zonder enige vorm van stress :n ik heb toendertijd ook allerlei Informatie opgevraagd, onder andere bij Utrecht en ook zij gaven aan dat het lastige materie blijft en ook zij er nog steeds niet precies de vinger op konden leggen en een sluitende diagnose konden stellen!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 08:06

mijn merrie ook hoor, die heeft het nog nooit in een ' spannende' situatie gedaan, enkel in rust.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 08:12

Mijn oudje heeft dit ook wel eens .
Heel toevallig liep ik in de Prysio tegen een bericht over slaap gebrek , en vond daarna nog een bericht en diverse filmpjes op het i-net .

http://translate.google.de/translate?hl ... LE_ID%3D17

http://www.equisearch.com/resources/vid ... er_121506/

Die zending bij SBS heb ik toen ook gezien , ging over dierenartsen in Engeland , in dat geval ging het bij dat paard ook over slaap gebrek , omdat hij nooit rust nam en altijd het gevoel had dat hij op moest passen .
Ze hebben hem toen een andere stal gegeven waar hij geen andere paarden meer zag , daardoor ging hij s,nachts weer slapen .

Eens kijken of ik het ergens terug kan vinden .

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 08:13

Mijn oude ruin had ook narcolepsie, het is mij destijds uitvoerig uitgelegd door een prof in Utrecht en het komt alleen voor in rustsituaties, bij een paard met narcolepsie hoef je echt niet bang te zijn dat hij tijdens het rijden in elkaar zakt. De mijne had het als hij op stal stond, dan ging hij soezelen, zakte half door de benen en klapte vervolgens tegen de grond, met alle verwondingen van dien. Een paard van een kennis had het ook maar bij deze gebeurde het alleen bij poetsen, invlechten ed. Die was dan ook compleet van de wereld en die moest je ook echt wakker schudden.
Het zou dus best narcolepsie kunnen zijn.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 08:28

Ik heb wel zelf het idee, dat als het paard een wat verminderde weerstand heeft of inderdaad "slaapgebrek" heeft om wat voor reden dan ook, dat de symptomen dan erger zijn!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 08:34

Dat paard is gewoon zo ontspannen dat hij in slaap valt. Bii dat sbs paard kwam het omdat hij zich in de wei niet veilig genoeg voelde om te slapen.