Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sanne83 schreef:Mestonderzoek is betrouwbaar, MAAR het moet wel een volledig advies en begeleiding zijn van een dierenarts die zich er goed in verdiept heeft.
Veel dierenartsen weten er te weinig van. Een keertje mestonderzoek doen heeft geen enkel nut, je moet echt alle paarden, leeftijden, risico's, weidegang etc meenemen in je afweging.
Het zou meer een soort van bedrijfsbegeleiding moeten zijn.
Daarnaast moeten mensen beter voorgelicht worden. Bijv. aarsmaden zijn niet gevaarlijk, wordt ook niet naar gezocht in het mestonderzoek, maar die zullen ongeveer 99% van de paniekverhalen veroorzaken
sanne83 schreef:@wilawander
Een onderzoek is niet een onderzoek. Je moet weten in welke periode je überhaupt eieren zou kunnen vinden, welke leeftijden de paarden hebben, welke weidebeleid etc voordat je conclusies aan een mestonderzoek kan verbinden. Ook moet je weten wat je wel en wat je niet aan het testen bent (lintwormen, aarsmaden etc). Het daadwerkelijke mestonderzoek is maar een klein deeltje van het hele advies.
Je hoeft niet 5 dagen achtereen te testen.
Een mestonderzoek geeft aan wat de besmettingsgraad van het WEILAND is en niet die van het individuele paard.
De reactie van Aaronyve geeft ongeveer aan hoe slecht men geïnformeerd wordt (niets ten nadele van haar!). Met een mestonderzoek wordt niet naar wormen gekeken, maar naar eieren! Als je een worm vind, moet je daar specifiek naar laten kijken. Vaak zijn dit aarsmaden en daar vind je inderdaad geen eieren van in de mest en daar wordt ook niet naar gekeken.
AaronYve schreef:Sorry maar ben totaal niet verkeerd geinformeerd. Ze vertelde mij de worm mee te geven! Met delen van de mest voor onderzoek.
Alles in overleg met da en zelfs die vond het een slechte zaak.
Het is gewoon niet betrouwbaar.
sanne83 schreef:AaronYve schreef:Sorry maar ben totaal niet verkeerd geinformeerd. Ze vertelde mij de worm mee te geven! Met delen van de mest voor onderzoek.
Alles in overleg met da en zelfs die vond het een slechte zaak.
Het is gewoon niet betrouwbaar.
Dan is er toch iets ernstig misgegaan in de communicatie ergens. Niets ten nadele van jou, erg slechte zaak!
Heeft alleen niets te maken met de betrouwbaarheid van mestonderzoek.
Olikea schreef:Ik heb alleen slechte ervaring met mestonderzoek. Ik heb het jaren gedaan, en daarom weinig ontwormd.. de ondezoeken gaven namelijk nooit meer aan dan een lichte besmetting.
Tot mijn paard ineens flink buikpijn kreeg, bloed af laten nemen, en wat denk je.. vol met bloedwormen.. echt een akelige besmetting.. Het heeft me een half jaar gekost om daar weer vanaf te komen.
Ik zou het nooit meer doen..