Mestonderzoek wormen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Mestonderzoek wormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 12:24

Hallo bokkers,

Omdat ik geen centraal topic kon vinden over mestonderzoek (als die er wel is dan zie ik het topic graag) maak ik dit topic aan.

Ik lees veel losse verhalen over mestonderzoek. Wel goed, niet goed etc. Nu zou ik graag alle reacties dus bij elkaar verzamelen in een topic.

Mijn stal/landeigenaresse zit er over te denken de paarden te gaan ontwormen dmv mestonderzoek. Nu lees ik ook een aantal negatieve reacties/verhalen hierop.

Graag hoor ik jullie ervaringen over mestonderzoek. Tevens ook hoe lang je het al doet.

En stel, ik kies ervoor om gewoon toch 4x per jaar te gaan ontwormen en zij gaat heer paardjes ontwormen dmv mestonderzoek, maakt dat voor mijn paardje dan nog uit?

Ik hoor graag van jullie!

Odysseus

Re: Mestonderzoek wormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:29

Ik heb ook getwijfeld om over te stappen op mestonderzoek.

Dit is wat mijn DA zegt:
Het is onvoldoende betrouwbaar. Als er uit het onderzoek komt dat het paard geen/weinig wormen bevat kan het dus net zo goed zijn dat het paard veel wormen bevat (en dus schade oploopt aan het gestel).
Wil je het betrouwbaarder maken dan moet je minimaal 4x per jaar onderzoek doen en dan de mest zo vers mogelijk. Het is het betrouwbaarst als het vers uit de kont onder de microscoop gaat.

De aller betrouwbaarste methode zou zijn: 3 dagen achter elkaar onderzoek laten doen. Dan kun je goed zeggen of het paard wel of niet (teveel) wormen heeft. Omdat de uitscheiding van wormen niet gelijk is per hoop, maar ook per dag.

Omdat het hebben van wormen gevaarlijker is voor het paard dan 4x per jaar een ontwormingsspuit heb ik gekozen voor de veilige weg, blijven ontwormen.
Ondertussen duim ik nog wel op een betrouwbare (en betaalbare :+ Want 12 keer per jaar ontwormonderzoek wordt wel een duur grapje) methode.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:32

Ik heb alleen slechte ervaring met mestonderzoek. Ik heb het jaren gedaan, en daarom weinig ontwormd.. de ondezoeken gaven namelijk nooit meer aan dan een lichte besmetting.
Tot mijn paard ineens flink buikpijn kreeg, bloed af laten nemen, en wat denk je.. vol met bloedwormen.. echt een akelige besmetting.. Het heeft me een half jaar gekost om daar weer vanaf te komen.

Ik zou het nooit meer doen..

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 12:36

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels mijn DA ook even aangeschreven voor zijn ervaringen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:02

Slechte ervaringen.
1) Lintwormen zijn niet aantoonbaar
2) mestonderzoek kan negatief uitvallen terwijl het paard een fikse besmetiing heeft.
3) Het is eigenlijk alleen zinvol om bij nieuwe paarden te kijken hoe groot en met wat voor een wormen het dier besmet is. Je zou dan al over 5 dagen moeten onderzoeken om enigzins een beeld te krijgen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:30

Ik vind het nog steeds een lastige discussie. Ik ontwormde normaal 4 keer per jaar maar sommige dierenartsen geven geen spuiten meer mee zonder dat er wormen in de mest zijn aangetoond. We waren vorige week in Emmeloord en daar adviseren ze inderdaad wormonderzoek, pas ontwormen als ze daadwerkelijk wormen hebben en in het najaar een keer blind ontwormen met moxidectine en praziquantel.
Ik ben er nog niet gerust over. Je hoort zo vaak berichten dat de mestonderzoeken niet betrouwbaar zijn. In Emmeloord geven ze op 3 april een informatieavond over ontwormbeleid.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:37

Mestonderzoek is betrouwbaar, MAAR het moet wel een volledig advies en begeleiding zijn van een dierenarts die zich er goed in verdiept heeft.
Veel dierenartsen weten er te weinig van. Een keertje mestonderzoek doen heeft geen enkel nut, je moet echt alle paarden, leeftijden, risico's, weidegang etc meenemen in je afweging.
Het zou meer een soort van bedrijfsbegeleiding moeten zijn.

Daarnaast moeten mensen beter voorgelicht worden. Bijv. aarsmaden zijn niet gevaarlijk, wordt ook niet naar gezocht in het mestonderzoek, maar die zullen ongeveer 99% van de paniekverhalen veroorzaken :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:43

Mijn dierenarts heeft zich er zeer goed in verdiept, zelfs in samenwerking met het Woud (die de onderzoeken uitvoeren). En daaruit concludeert hij dat het onvoldoende betrouwbaar is.
Als je het wilt doen dan het liefst 4x per jaar en dan 3 keer per keer (van 3 verschillende dagen onderzoek doen).
En voorlichting is belangrijk inderdaad. Aarsmaden zijn geloof ik zelfs de enige onschadelijke wormen... De rest van de wormen reist namelijk zo'n beetje door het hele lichaam... Vreet zich door de darmwand, komt in de bloedbaan. De een vreet zich er dan weer uit in de longen en wordt weer opgehoest en ingeslikt. De ander kapselt zich in en verwoest de hele darm...
Daarom heb ik liever geen wormen en wel een spuit in de mond, dan vice versa.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:01

sanne83 schreef:
Mestonderzoek is betrouwbaar, MAAR het moet wel een volledig advies en begeleiding zijn van een dierenarts die zich er goed in verdiept heeft.
Veel dierenartsen weten er te weinig van. Een keertje mestonderzoek doen heeft geen enkel nut, je moet echt alle paarden, leeftijden, risico's, weidegang etc meenemen in je afweging.
Het zou meer een soort van bedrijfsbegeleiding moeten zijn.

Daarnaast moeten mensen beter voorgelicht worden. Bijv. aarsmaden zijn niet gevaarlijk, wordt ook niet naar gezocht in het mestonderzoek, maar die zullen ongeveer 99% van de paniekverhalen veroorzaken :D

Dus mestonderzoek is alleen betrouwbaar met een dierenarts die zich er goed in verdiept heeft? een onderzoek is een onderzoek en er zijn er maar heel weinig die 5 dagen monsters nemen en deze allen apart laten onderzoeken. Gezien de kosten.
Alle wormen veroorzaken in grote getallen voor problemen.

Wij ontwormen gewoon naar vast schema en iets overgedoseerd en het juiste middel in de juitse tijd en heb nu al meer als 10 jaar paarden en nog nooit wormproblemen gehad. (Controle over bloedonderzoek)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:07

Is onvoldoende en zeker niet betrouwbaar.
Mijn paard had eens wormen, alles opgestuurt zelfs de wormen en kreeg als resultaat terug dat hij geen wormen zou hebben.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:25

Gebeurt helaas vaak of paarden die met koliek in de kliniek trecht komen en vol wormen zitten en een paar weken ervoor nog schoon waren..........

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:26

@wilawander
Een onderzoek is niet een onderzoek. Je moet weten in welke periode je überhaupt eieren zou kunnen vinden, welke leeftijden de paarden hebben, welke weidebeleid etc voordat je conclusies aan een mestonderzoek kan verbinden. Ook moet je weten wat je wel en wat je niet aan het testen bent (lintwormen, aarsmaden etc). Het daadwerkelijke mestonderzoek is maar een klein deeltje van het hele advies.
Je hoeft niet 5 dagen achtereen te testen.
Een mestonderzoek geeft aan wat de besmettingsgraad van het WEILAND is en niet die van het individuele paard.

De reactie van Aaronyve geeft ongeveer aan hoe slecht men geïnformeerd wordt (niets ten nadele van haar!). Met een mestonderzoek wordt niet naar wormen gekeken, maar naar eieren! Als je een worm vind, moet je daar specifiek naar laten kijken. Vaak zijn dit aarsmaden en daar vind je inderdaad geen eieren van in de mest en daar wordt ook niet naar gekeken.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:35

sanne83 schreef:
@wilawander
Een onderzoek is niet een onderzoek. Je moet weten in welke periode je überhaupt eieren zou kunnen vinden, welke leeftijden de paarden hebben, welke weidebeleid etc voordat je conclusies aan een mestonderzoek kan verbinden. Ook moet je weten wat je wel en wat je niet aan het testen bent (lintwormen, aarsmaden etc). Het daadwerkelijke mestonderzoek is maar een klein deeltje van het hele advies.
Je hoeft niet 5 dagen achtereen te testen.
Een mestonderzoek geeft aan wat de besmettingsgraad van het WEILAND is en niet die van het individuele paard.

De reactie van Aaronyve geeft ongeveer aan hoe slecht men geïnformeerd wordt (niets ten nadele van haar!). Met een mestonderzoek wordt niet naar wormen gekeken, maar naar eieren! Als je een worm vind, moet je daar specifiek naar laten kijken. Vaak zijn dit aarsmaden en daar vind je inderdaad geen eieren van in de mest en daar wordt ook niet naar gekeken.

Sorry maar ben totaal niet verkeerd geinformeerd. Ze vertelde mij de worm mee te geven! Met delen van de mest voor onderzoek.
Alles in overleg met da en zelfs die vond het een slechte zaak.
Het is gewoon niet betrouwbaar.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:52

Wij gaan het deze week ook doen. Lees niet echt positieve verhalen hier.. Ik vind het zo lastig!!
Ik ontworm nu op advies van de DA 6x per jaar, 5x Eraquel en 1x Equimax (in het najaar). Als je dan alle verhalen leest over resistentie enzo, dan lijkt zo'n mestonderzoek (en alleen ontwormen in geval van wormen) mij juist heel goed. Maaarrr als ik jullie reacties allemaal lees, weet ik het niet meer.
Kent iemand hier ontwormen op basis van natuurlijke kruiden enzo? Meende dat ik hier laatst iets over las bij Hofmans Lieve maar kan het niet weer vinden. Dit vond ik nog wel:
http://www.verm-x.nl/cms/?Dieren:Paarden

Is dit was, in combinatie met mestonderzoek ofzo? Op zich spreekt ontwormen met kruiden mij wel aan, lijkt me altijd beter dan die chemische ontwormingsmiddelen. Maar dan moet het wel werken natuurlijk..

edit: Of dit? http://www.nmlhealth.com/c,5720,,/Ontwo ... delen.aspx

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:08

Die kruidenmiddelen zijn niet getest en dus niet bewezen werkzaam.

Sommige ingredienten zijn wel los getest (zoals knoflook en munt) maar deze waren allemaal onwerkzaam tegen wormen. Sterker nog, bij sommige kruiden kwamen er zelfs meer wormen omdat het darm klimaat er juist beter op werd....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:10

AaronYve schreef:
Sorry maar ben totaal niet verkeerd geinformeerd. Ze vertelde mij de worm mee te geven! Met delen van de mest voor onderzoek.

Dan is er toch iets ernstig misgegaan in de communicatie ergens. Niets ten nadele van jou, erg slechte zaak!
Heeft alleen niets te maken met de betrouwbaarheid van mestonderzoek.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:11

Ik laat eerst testen altijd, mijne heeft nu half jaar niet ontwormd te hoeven worden.
Teveel ontwormen is slecht voor ze en onnodig.
En als ze niet hoeven bespaar je wel geld.
Ik stuur het hier altijd heen:
http://www.wormbestrijding.nl/
Ze zeggen ook welke kuur je nodig hebt als je wel moet ontwormen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:17

Sanne83 @ ben ik niet met je eens en heb teveel slechte ervaringen. Niet met eigen paarden maar wel in de praktijk als DA\assistente.
Ik weet wel als mijn paarden koliek krijgen dan kan ik met een gerust hart zeggen dat wormen geen probleem zijn iets wat met mestonderzoek niet zo is. En dat gaat vaak mis. Ik zie het als weer eens een nieuwe rage waar inmiddels al weer een hoop mensen van terug zijn gekomen.

Teveel ontwormen is slecht maar wormen zijn slechter en richten meer schade aan
Niet ontwormen bespaart geld maar met een beetje geluk betaal je je aan de gevolgen scheel.
Dan heb ik het nog niet over de ellende van het paard.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:19

sanne83 schreef:
AaronYve schreef:

Dan is er toch iets ernstig misgegaan in de communicatie ergens. Niets ten nadele van jou, erg slechte zaak!
Heeft alleen niets te maken met de betrouwbaarheid van mestonderzoek.

Jazeker wel. Als je paard wormen heeft dan moet dat ook blijken uit de test. En dat kwam er niet uit dus onbetrouwbaar.
Wat met er dan mis gegaan zijn volgens jou??

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:24

Ligt eraan welke wormen het zijn.
Als jij hebt overlegd dat er naar de worm gekeken zou worden en dat is niet gedaan, dan is er iets fout gegaan met de communicatie. Bij een mestonderzoek wordt niet naar wormen gekeken.

@wilawander:
Op de faculteit in Utrecht wordt dit pas sinds een paar jaar op deze manier onderwezen. Dat betekent dat het gros van de dierenartsen nog weinig bekend zijn met deze manier van ontwormen. Onlangs heeft er een uitgebreid artikel gestaan in het blad voor dierenartsen.
In de praktijk zie je dat veel dierenartsen mestonderzoek doen, maar verder niet goed erbij nadenken wat nou precies de consequenties zijn van een positieve of negatieve uitslag.

Ik ben het helemaal eens met dat er nog veel fouten gemaakt worden, absoluut :j De methode is goed, de uitvoering vaak niet.

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:50

Olikea schreef:
Ik heb alleen slechte ervaring met mestonderzoek. Ik heb het jaren gedaan, en daarom weinig ontwormd.. de ondezoeken gaven namelijk nooit meer aan dan een lichte besmetting.
Tot mijn paard ineens flink buikpijn kreeg, bloed af laten nemen, en wat denk je.. vol met bloedwormen.. echt een akelige besmetting.. Het heeft me een half jaar gekost om daar weer vanaf te komen.

Ik zou het nooit meer doen..

Hier hetzelfde, mestonderzoek gedaan negatief.
Uit zuinigheid 2 dagen later (moest shetveulen ontwormen dus veel over) toch bij merrie erin wat denk je mest was niet te zien een en al bloedwormen.
Nee voor mij geen mestonderzoek meer.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:36

Sinds 2006 laten wij mestonderzoek uitvoeren (bij http://www.wormbestrijding.nl) en wij zijn er uitermate tevreden over. Voor ons is mestonderzoek een onderdeel van het totale management op stal/wei. Daar hoort ook o.a. (selectief) ontwormen bij, goed stal- en weidebeheer en letten op klinische symptomen.

@TS Is er bij jullie op stal al eens mestonderzoek gedaan? Dan heb je in ieder geval een idee over de situatie nu. Misschien barst het al wel zo van de wormen dat minder ontwormen helemaal geen optie is. Hoe is het verder geregeld met 'antiwormmaatregelen'? Zoals mest regelmatig uit de wei/paddock, begrazen en hooien afwisselen, geen bossen laten staan in de wei? Komen er regelmatig nieuwe/vreemde paarden bij?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 13:40

Koeke, mijn huidige paardje heb ik pas 4 mnd en hebben dus afgelopen maand voor 2e keer ontwormt middels de normale weg. Ze staan met zijn 2en op weiland/paddock/schuilstal. Er is nog geen mestonderzoek gedaan. Maar staleigenaresse wil er misschien naar over gaan, maar omdat we met 2en staan is het niet perse nodig (voor zover ik weet) dat ik er aan mee doe. Daarom vraag ik info.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 13:41

Mar nog een vraag, mestonderzoek is in het leven geroepen voornamelijk omdat paarden resistent kunnen worden tegen de wormenkuur. Maar er word al jaaaaaren gewoon ontwormt met de ontwormingsmiddelen 4x per jaar. Zijn er dan zoveel gevallen bekend die resistent zijn geworden?

En daarnaast, is het dus een probleem als de paardjes in de winter met 2 staan en in zomer met max 5 dat de helft wel met mestonderzoek doet en de helft niet?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:50

Nee er is pas 1 wormen soort ontdekt in NL die resistent is (parascaris worm, ook wel beken als de spoelworm. Komt eigenlijk alleen voor bij veulens en jaarlingen). Hij is resistent tegen ivectermine maar kan nog wel gedood worden met pyrantel.

Ik zou je paard alleen niet samen zetten met die anderen in de zomer. De kans is groot dat die wel wormen hebben en dan is jouw ontworming voor niks.
Of je moet t risico aandurven en alleen swinters ontwormen. Zomers heeft dan toch geen nut om het te doenn