Insulineresistentie en weidegang?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_soraja_

Insulineresistentie en weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 14:32

Hallo allemaal,

Vorige week is er door de dierenarts door middel van een bloed onderzoek vastgesteld dat mijn paard beginnend insulineresistent is.
De dierenarts adviseerde om helemaal geen krachtvoer meer te geven, alleen nog hooi. Nou dat is geen probleem, dan krijgt ze toch geen krachtvoer meer.
Hij adviseerde ook om van de zomer zo min mogelijk weidegang te geven. Dat is wel een probleem.
Bij de stal is geen weiland. Het weiland is een stuk verderop.
Als ik zou beslissen om haar van de zomer niet op het weiland te zetten, staat ze heel de zomer alleen. Dus dat is voor mij eigenlijk geen optie. Een andere optie is om haar met een graasmasker een aantal uur op de wei te zetten, maar dan staat ze alsnog alleen zodra ze weer op stal is. Daarbij komt dat het heen en weer brengen veel tijd kost, waardoor ik een stuk minder met haar zou kunnen doen. Als ik haar 24/7 met graasmasker op het land zet, ben ik bang dat ze te dun wordt, want dik is ze absoluut niet. Ook denk ik dat ze dan als nog te veel gras binnen krijgt.
Wie heeft de oplossing?

voor de geïnteresseerden in haar postuur: http://www.mijnalbum.nl/Foto-6DSERCMM.jpg

mirim

Re: Insulineresistentie en weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:38

Je paardje ziet er goed uit, inderdaad niet te dik.
IR is omkeerbaar, je hebt dus grote kans dat ze nog hersteld. Maar dat vereist nu wel een goede voeding en misschien voorlopig geen gras. Je kunt proberen met een graasmasker en haar 's nachts op stal zetten met een maatje? Er zijn misschien wel meer mensen die hun paard niet dag en nacht willen of kunnen laten grazen?
Mijn, inmiddels overleden, IR paard kon echt niet meer op het gras, zodra hij daar een kwartier had gelopen was zijn nek al weer hard. Maar hij was al oud en had geen herstellend vermogen meer waarschijnlijk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:42

Mijn merrie gaat overdag het land op met masker, en 's nachts op stal met arm hooi....
Zorg wel voor een hoogwaardig vitaminesupplement, en ik geef Glucobalance... dat heeft erg veel verschil gemaakt.

Volgens de kliniek is zij eigenlijk klachtenvrij.... en zien zij haar niet meer als IR paard, de situatie heeft zich genormaliseerd.
Ze zal er echter altijd gevoelig voor blijven, dus het blijft voorzichtig zijn....

Ga even naar het Insuline Resistentie topic, daar vind je veel tips:
[MD] Centraal: Insulineresistentie

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 14:42

Bij ons op stal staan drie paarden, waaronder de mijne. De andere twee paarden gaan gewoon 24/7 het land op, dus 's nachts naar stal met een maatje gaat niet lukken. Alleen wel, maar dan staat ze alleen. Ik weet niet of dat erg is, als ze dan wel een aantal uur perdag contact heeft met andere paarden op het land?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:47

Dat hangt natuurlijk grotendeels van jouw paard af. Er zijn paarden die zich prima voelen bij 's nachts even alleen op stal, maar het zou ook goed mogelijk zijn dat ze het niet pikt. Is het misschien mogelijk om er nog een ander paardje bij te zetten? Of misschien willen de iegenaren van de andere twee paarden wel een concessie doen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:50

Kun je dan niet een klein stukje vd wei afprikken en gebruiken als nachtpaddockje? Dus haar dat even helemaal kaal laten maken met graasmasker, en dan 's nachts erop zetten met wat hooi?
Het is belangrijk nu in te grijpen, dan kan het aflopen met een sisser....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:51

Ik wil wel nogmaals het belang van voldoende vitaminen/ mineralen aanstippen... dit vind je ook terug ih topic!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:53

Ik zou haar juist niet op een kort stuk zetten, in kort gras zit meer suiker, mede ook doordat paarden het gras incl wortel uit de grond trekken en daardoor meer suiker binnen krijgen.
Wat wij hier doen is het gras goed lang laten worden, wachten tot het in bloei staat en dan de paarden er pas op.....Ja, daar krijgen ze een grasbuik van maar niks geen klachten met hoefbevangenheid/IR etc

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:54

Wildgirl schreef:
Ik zou haar juist niet op een kort stuk zetten, in kort gras zit meer suiker, mede ook doordat paarden het gras incl wortel uit de grond trekken en daardoor meer suiker binnen krijgen.
Wat wij hier doen is het gras goed lang laten worden, wachten tot het in bloei staat en dan de paarden er pas op.....Ja, daar krijgen ze een grasbuik van maar niks geen klachten met hoefbevangenheid/IR etc

Mee eens, maar wanneer opstallen 's nachts niet kan zou je een soort paddock moeten creëren... en dan bedoel ik niet 'kort gras', maar gewoon echt 'kaal'....

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:57

Hoe is de kwaliteit van jullie land TS? Heb je iets te zeggen over bijv bemesten etc? Dat zou ik nl dit jaar niet doen....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:01

Wildgirl schreef:
Hoe is de kwaliteit van jullie land TS? Heb je iets te zeggen over bijv bemesten etc? Dat zou ik nl dit jaar niet doen....

Tja, dat blijft ook een lastig punt... Met een beetje drijfmest wordt het gras wel 'gezonder', groeit het gezonder en gelijkmatiger.... dat komt het vaak juist weer wel ten goede.
Schrale grond = gefrustreerd gras = meer fructaan = minder veilig...

Tja, lastige materie allemaal......

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 17:01

Ninx schreef:
Wildgirl schreef:

Mee eens, maar wanneer opstallen 's nachts niet kan zou je een soort paddock moeten creëren... en dan bedoel ik niet 'kort gras', maar gewoon echt 'kaal'....

Echt kaal is alleen goed te doen als de grond droog is. Als je een natte zomer hebt wordt zo'n land een grote blubberzooi waar je je paard echt niet in wilt hebben staan.

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 17:49

Over het weiland hebben wij helaas niks te zeggen. Wij 'huren' het land. Er staan ook nog een boel paarden op die niet bij ons op stal staan. Een paddockje afzetten kan ook helaas niet, dat wil de boer niet hebben. Het land wordt ieder jaar bemest. Er lopen ook schapen op het land, ik weet niet of dat misschien verschil maakt?
Vorrige zomer heeft ze heel af en toe wel eens een nachtje alleen op stal gestaan, dat pikte ze wel, maar dat was maar voor 1 nacht. Of ze het nog gaat pikken als het voor altijd is dat zou ik echt niet weten.
Zo als het er nu uit ziet, zal het waarschijnlijk zo worden dat ze overdag een paar uurtjes naar het land gaat en voor de rest dan alleen op stal staan. het is gelu8kkig wel zo dat ze dan op de paddock kan staan.

@Ninx: Wat zou je me voor vitamine en mineralen aanbevelen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:23

hoe word er beweid?
mooiste zou zijn als je eerst een aantal paarden het land zou laten kaal eten
en als die dan verzet worden naar een nieuw stuk dan die van jou er op,dan is bijna kaalgegeten en is jouw dier zo de hele dag lekker aan het rondlopen op zoek naar nog goede grassprieten.
eventueel een pluk hooi als er echt te weinig is en inderdaad een goed supplement.
wij hebben ook 3 paarden op stal die insuline resistent zijn en die worden dus achter de andere paarden aan geweid waardoor ze veel slanker blijven :j

maar kijk inderdaad in het ionsuline topic,daar staan veel goede tips in

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:34

@Ellepel, je wil een IR paard juist niet op een afgegraasde wei hebben aangezien ze dan meer suiker binnen krijgen ivm fructaangehalte in het gras + de wortel die ze er mee uittrekken.
TS, als ik het zo lees dan zou ik als ik jou was je paard inderdaad beperkt weiden, evt incl graasmasker(of masker om de dag) en dan 's avonds terugbrengen naar de paddock. Veel beweging is sowieso goed voor IR paarden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:49

mag ook,maar bij mij op stal zullen we ook wel ander soort gras hebben.
:)
wij merken namelijk wel dat de paarden het er nog het allerbeste op doen als ze achter alle andere paarden aan geweid worden.
dan blijven ze nog het slankst omdat ze de hele dag heen en weer scharrelen op zoek naar sprieten en ze krijgen nog wat hooi bij omdat ze anders net te weinig hebben.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:41

Dat is mijn ervaring ook. Op kort gras gaat het langer goed als op lang, vers gras.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:47

Mijn paard staat gewoon op de wei zo\n 5 a 6 uur per dag en krijhgt onbeperkt hooi en 2 kg Leisure mix van D&H op een dag. En dat gaat al jaren prima.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:37

Topic ligt al even stil, maar ik vond het zonde om nu alweer een nieuw topic te gaan openen. Vandaar dat ik dit topic weer omhoog schop. Mods: bij voorbaat mijn excuses als dat niet mocht

Ik verdenk mijn paard dus ook van IR, morgen wordt de DA gebeld voor een afspraak (en een test).

Hij gaat 's-ochtends rond 7.30 / 8.00 uur de wei op en komt ergens tussen 17.00 en 19.00 weer naar binnen. Op de wei staat vrij kort gras wat met dit weer natuurlijk gigantisch gaat groeien (extra veel fructaan).

Hele dagen binnen vind ik niks.
Van de zeven dagen van de week heb ik bij vier dagen de mogelijkheid om hem zelf eerder binnen te zetten, zou dat al schelen?
Graasmasker lees ik ook, krijgen ze daar geen schuurplekken op het hoofd van?

Extra beweging e.d. kan ik zelf wel regelen maar tips voor de weidegang zijn zeer welkom.

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:15

De duurdere graas maskers geven nagenoeg geen schuurplekken. Zeker niet als je de goede maat hebt.
Mijn paard had belang bij nacht gras, dus overdag zo kaal mogelijk en in de nacht op gewone wei. Ze kreeg ook de nodige homeopatische middelen waaronder suikerbalans.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:20

Dan kom je uit bij greenguard ? Of zijn er nog andere duurdere merken?

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:31

jemie ..als je nou een stuk land huurt ..mag je toch wel wat afzetten ?als je de boer inlicht en vriendelijk vraagt?

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 10:41

Ik ben inmiddels verhuisd met paard omdat ik op kamers ging voor mijn studie. Op deze stal komt ze zo'n 5 a 6 uur op het gras met graas masker. Gelukkig dat dat goed.
Ik had eerst een greenguard. Die vond ik op zich fijn, want hij is niet zo benauwd als de andere modellen, maar mijn paard kreeg er heel veel schuurplekken van en haar tanden slijten er van af. Ik heb nu sinds een paar dagen toch zo'n ander model. Het is nog even afwachten of die bevalt.
je kan ook in dit topic kijken voor meer over de graasmaskers: [MD] Graasmasker -> paard echt dunner?

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:55

Ja idd een greenguard is dan een van de betere. Paard van mijn moeder kreeg juist weer schuur plekken van de goedkopere zwarte muilkorf achtige en juist van de greenguard niet. Maar misschien omdat hij met een maatje te groot loopt dat hij daar geen last van heeft. Hij zit net tussen 2 maten in.
Blijft lastig.