Hematoom eierstok

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Hematoom eierstok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 14:52

Gisteren is mijn paard geopereerd...
2 weken geleden had de dierenarts namelijk een tumor ontdekt op haar eierstok (tijdens een koliekaanval) en het was aan te raden deze weg te halen.
Zondagavond binnen gebracht op de kliniek, maandag weer een echo genomen en weer dezelfde diagnose: tumor op de eierstok, dus weg halen.

Tijdens de operatie kwamen ze echter tot de ontdekking dat het helemaal niet om een tumor ging, maar om een hematoom of bloeduitstorting. Aangezien ze nu toch al bezig waren, hebben ze besloten om verder te gaan en de zieke eierstok weg te nemen, inclusief de bloeduitstorting die zo'n 2,5 liter bloed bevatte.

Toen ik nadien uitleg kreeg over de operatie, kreeg ik de indruk dat zo'n hematoom helemaal niet vaak voorkomt. Ze konden me in ieder geval geen mogelijke oorzaak geven.
Als ik wat rondkijk op google, tref ik ook niet veel resultaten... hoogstens bij mensen en die zeggen stuk voor stuk hoeveel pijn ze wel hebben geleden zolang die hematoom er zat. Al bij al ben ik dus blij dat deze ook weggehaald is, maar ik vrees voor de andere eierstok. Als het zomaar "out of the blue" ontstaat kan ik niets voorkomen natuurlijk. Maar wat als het wel een oorzaak heeft?

Heeft iemand een soortgelijk iets meegemaakt? en heb je meer informatie dan wat ik kan vinden op het internet?
Dus een hematoom op de eierstok.. of het nu bij paard, hond, kat of mens was. Alle informatie is eigenlijk welkom.

Ik ga ook nog even telefoneren met mijn vaste dierenarts, misschien heeft deze al iets gelijkaardigs gezien in de praktijk. En ik vraag ook nog even verder op de kliniek.

Ik ben in ieder geval blij dat mijn paard de operatie goed doorstaan heeft en dat die bloedbuil niet open geknapt is voor de operatie (als dat al mogelijk was)

Mist

Re: Hematoom eierstok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:34

Een voorspoedig herstel toegewenst ! iig.
Zat er ook puss bij ? of alleen bloed ? begrijp ik dit goed als het een inwendige kneuzing is ?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 22:05

Voor zover ik weet was het enkel bloed, omkapseld in of rondom die eierstok.

Inwendige kneuzing lijkt me het meest logisch, maar hoe kneus je in hemelsnaam een eierstok? Die zit nu niet bepaald dicht bij het huidoppervlak?
Wat ik me ook kan voorstellen is dat er ergens tijdens haar cyclus iets mislopen is op die eierstok en daardoor een bloedvat gekapt is? Maar dat is puur giswerk.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:59

Een hematoom op de eierstok is niet zo heel vreemd hoor. Het komt niet zo heel vaak spontaan voor, maar het is wel verklaarbaar.

In de eierstok bij een paard ontwikkelen allemaal eitjes. Elk eitje wordt omgeven door een aantal cellen die het eitje voeden en beschermen. Tijdens de ontwikkeling wordt er een blaasje met vocht rond het eitje gevormd. Dit geheel wordt een follikel genoemd. Als het eitje rijp is en de hormonale signalen zijn op dat moment juist dan vindt er een ovulatie plaats.
Het vochtblaasje scheurt dan open en het eitje komt in de eileider terecht. In het ovarium blijft dus een wondje over op de plaats waar het vochtblaasje opengescheurd is. Hier komt een bloedklontertje op en het wondje begint te genezen. Hier wordt eerst nog het gele lichaam uit gevormd dat hormonen produceert om de dracht in stant te houden. Later regresseert dat en blijft er gewoon een klein littekentje over.

Als er dus iets misgaat in de vorming van het korstje dan kan zo'n wondje blijven bloeden en kan er een hematoom ontstaan.

De meest voorkomende oorzaak van een hematoom aan de eierstokken bij het paard is trouwens het manueel leeg knijpen van een follikel. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan als een paard ongewenst drachtig is, of als de merrie drachtig is van een tweeling, dan wordt 1 van de 2 blaasjes vaak leeg geknepen zodat er maar 1 veulen overblijft.

Ik zou me niet teveel zorgen maken over de andere eierstok. Dit is geen veel voorkomend probleem en is bij mijn weten ook niet erfelijk bepaald ofzo. Dus de kans dat de andere eierstok ook problemen gaat geven lijkt mij niet groot. Voor de zekerheid kun je natuurlijk altijd even bij je dierenarts informeren, want hij heeft je paard natuurlijk IRL gezien.

Mocht je nog vragen hebben dan kun je altijd even een pb sturen ;)

Edit: Wens je paard maar beterschap!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 14:17

hmm... dus toch een foutje in haar cyclus. Handmatig leegknijpen hebben we in ieder geval niet gedaan, aangezien ze niet gedekt wordt.

Paardje staat nu in ieder geval vrolijk hooi te eten op de kliniek, dus die komt er wel bovenop :)
De enige die in dit verhaal te klagen heeft is mijn bankrekening :')