hele diepe slaap (is mijn paard op??)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daynici

hele diepe slaap (is mijn paard op??)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 23:46

Mijn paard slaapt de laatste tijd wel echt heel diep, ik snap er echt niks meer van,
zoals afgelopen zondag heeft hij zeker wel een uur in de bak liggen slapen met zn maatje erbij op wacht, dit heb ik gehoort van de eigenaar van zn maatje want ze wouden zn maatje uit de bak halen en joury bleef maar liggen ze hebben mij hier nog een filmpje van laten zien, na een beetje aandringen ging hij toch in de benen, ik kwam ongeveer een half uur hierna op stal om een buitenrit te maken, maar bij de buitenrit was hij wel lekker fit voor zijn doen.
een paar dagen later kwam ik een andere pensionklant tegen en zij vertelde mij ook al dat zij joury zo lang in de bak had zien slapen (wat dus het liggen wel zeker een uur heeft geduurt).
nou hoorde ik vandaag van de pensioneigenaar dat hij mij vanmiddag al bijna wilde bellen omdat hij dacht dat joury dood was, joury lag namelijk in de buitenbak helemaal lang uit met zn maatje weer naast hem en ze wouden joury uit de bak halen omdat de hoefsmit er was voor hem, de hoefsmit zei al tegen de pensioneigenaar die haal ik er niet uit volgens mij is die dood , de pensioneigenaar is toen naar joury toegelopen en er was geen beweging en ook geen ademhaling te zien hij heeft hem tot 2 keer aan toe aangeduwd maar nog gebeurde er niks op dat moment had hij dus eigenlijk mij op willen bellen, maar dat hoefde gelukkig niet, want zn maatje gaf hem een paar porren met de neus en toen kwam er gelukkig beweging in.
nou ben ik vanmorgen ook nog geweest en toen waren joury en zn maatje ongelofelijk aan het dollen met zn tween achter elkaar aan galopperen, bokken en steigeren naar elkaar echt elkaar flink opjutten, dus eigenlijk hoop ik dat dat reden was dat hij gewoon in zo'n diepe slaap was van al dat spelen,maar toch onderbewust ben ik wel heel erg bang dat hij op is. hij is 21 voor mijn gevoel nog niet super oud, ik rijd hem ook nog gewoon 3 a 4 keer in de week probleemloos en hij lijkt het ook nog wel met veel plezier te doen ik had eigenlijk ook een startkaart(je) voor dit jaar met hem willen aanvragen maar nou weet ik het gewoon echt niet meer wat ik met hem moet, moet ik hem lekker zn pensioen geven
(terwijl hij volgens mij het rijden echt nog wel leuk vind) en wat vinden jullie van zn rare slaapgedrag van vanmiddag, ik denk dat ik er wel bij moet vertellen dat hij in 4 maanden tijd ook al 2 twee keer een epileptische aanval heeft gehad na het rijden, ik heb de dierenarts hier wel over gebelt maar die zij dat het aan zn leeftijd lag, en dat ik gewoon zo met hem door kon gaan totdat de aanvallen dichter op elkaar komen, omdat het ook niet goed was om een paard van zijn leeftijd die zich verder echt wel goed voelt op rust te zetten. pfffff dit is wel een heel lang verhaal geworden echt respect als jullie het helemaal gelezen hebben.

daynici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 00:05

ik weet dat het een erg lang verhaal is maar is er niemand die met mij mee wil denken ????????

tamary

Re: hele diepe slaap (is mijn paard op??)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:07

Overleg met je DA. Kan het diepe slapen een andere vorm van epileptische aanvallen zijn?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:08

Geen idee wat dat zou kunnen zijn... Ik lees even mee.

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:10

Poehh wel lastig hoor..
Het kan zijn dat je paard gewoon wat "over" vermoeid is.
Zou hem gewoon in de gaten houden en anders tijdig even iets minder rijden 2 keer p/w ofzo ?
Het is denk ik toch een kwestie van aankijken,verder zou ik anders ook niet weten..
Hij heeft geen rare krachtvoer/ruwvoer wisselingen gehad ?

En idd even contacten met je DA wat er evt. nog meer aan de hand kan zijn.

daynici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 00:11

ik zou het eigenlijk niet weten of dat ook een vorm van epileptie kan zijn. zou ik morgen mijn da moeten bellen of afwachten ???

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:12

zou me niet teveel zorgen maken, paardje word ouder heeft ms wat extra slaap nodig en als hij verder prima is! diepslapen, tja ene mens slaapt ook dieper als de ander, teken dat hij zich veilig voelt bij zn maatje <3

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:12

bellen kan altijd,zal hem gewoon om advies vragen.
Wie weet kan hij meer duidelijkheid geven ;)

daynici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 00:13

zover ik weet zijn er geen voer wisselingen geweest hij heeft de laatste tijd wel vaker last van diarree maar dat hebben op dit moment wel veel meer paarden last van volgens mij.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:14

laat hem eens testen op cushing?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:15

Gewoon ff een check-up? Longen, hart etc.?
Heeft ie cushing?

Eng zeg. Mijn oudjes van 29 liggen nooit te slapen in de wei.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:16

ik heb het gelezen hoor, :D

maar zou het geen vorm kunnen zijn van Narcolepsie?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:17

daynici schreef:
ik zou het eigenlijk niet weten of dat ook een vorm van epileptie kan zijn. zou ik morgen mijn da moeten bellen of afwachten ???

In dit geval zou ik maandag pas bellen, zo als je het beschrijft lijkt dit niet iets waar je een DA voor in het weekeind moet hebben. Google anders even over epilepsie en soorten aanvallen bij mensen, ik herinner me iets als soort "afwezigheid" wat hier ook onder valt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:17

Ik weet dat er bij mensen heel veel verschillende soorten epileptie aanvallen zijn, waaronder bij mensen het slapen..

Ik zag toevallig laatst een jongetje op tv die viel ook zo in slaap om 30 sec later weer bij te komen, (hij wist dan niet wat er gebeurd was en was nog een beetje woezie.

Misschien kan dit ook wel bij paarden?

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:19

Ik heb ook zo'n diepslaper gehad.lag gewoon languit in de wei net of ie dood was.Ga je checken hoor je m heel erg diep snurken.meneer lag gewoon te slapen in de wei en trekt zich van geen enkel paard wat aan.
paard was overigens maar een jaar of 2 toen ik het voor t eerst zag.

daynici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 00:19

maar kun je wel in het weekend bellen voor vragen ? en mn zus zei dat ik erg rustig met hem aan moet doen en niet teveel meer van hem moet vragen, omdat het gewoon niet normaal is dat een paard zo diep slaapt, dat je zelf zijn ademhaling niet meer kunt zien, ze zei ook dat het waarschijnlijk aflopende zaak was met hem als ik niet rustiger met hem aan doe, ik weet het echt niet meer wat ik moet doen pffffffff hij lijkt het rijden echt nog leuk te vinden (of hoop ik dat) zover ik weet heeft hij geen cushing ik zou inieder geval maandag even de da bellen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:20

ik snap eerlijk gezegd niet dat je dierenarts gezegd heeft dat je gewoon met dit dier doorrijden mag. ik heb ooit een x een paard met epileptie meegemaakt en onze veearts was heel duidelijk: een paard met epileptie is een gevaar voor zichzelf en zn baasje> zo een dier kiest niet uit waar ie ter aarde stort in een aanval.. als je er opzit,naast loopt wil ik het gevolg ervan niet zien.. ook een epileptisch paard in een weitje heeft een risico, met een aanval in de sloot rollen? of op een hek?
en 2 aanvallen in korte tijd is veel..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:23

Niet meteen vol in de stress schieten. Goede conditie is altijd een positieve factor bij klachten, dus hoewel je mischien alerter moet zijn is stilzetten zeker op korte termijn niet aan te raden. Overleg gewoon maandag met de DA en laat je in de tussentijd niet gek maken.

daynici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 00:28

bij die twee epeleptische aanvallen was hij ook voor een paar seconden helemaal van de wereld beide keren dacht ik dat hij dood was, ik heb hier ook al veel op gegoogled, en op google staat ook dat de paarden waarschijnlijk ook even helemaal van de wereld zijn en het wel in de gaten hebben dat er wat is gebeurt. beide aanvallen zijn ook na het rijden gebeurt eigenlijk heeft hij het voor het rijden beide keren al aan gegeven dat er wat was het was gewoon niet mijn joury maar beide keren was ik eigenwijs en dacht ik dat hij gewoon geen zin had stom stom stom, maar ik bel in ieder geval maandag op en nou had ik eigenlijk ook bedacht om hem van het weekend maar even niet bij zijn maatje in te zetten omdat die twee altijd zo met elkaar aan het dollen zijn, kijken of hem echte rust ook goed doet

daynici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 00:35

de tweede aanval is trouwens onder het rijden gebeurt ik was aan het uitstappen toen hij opeens stil ging staan en langzaam door de knieen ging om te gaan liggen na dat ik eraf was gerold, begon hij eerst met rollen waarna hij de echte aanval kreeg met stuiptrekkingen bbrrrr ik krijg zo weer de kriebels ervan beide keren begon het ook met rollen dus elke keer als hij rolt houd ik mijn hart vast

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:38

Na en epileptische aanval zijn mensen en dieren (honden bijvoorbeeld) vaak erg moe, slaperig en nog een poosje wazig, groggy, er van af... Hoe moet ik het noemen???? Er niet helemaal bij. Het zou inderdaad kunnen dat deze 'slaap' te maken heeft met de epilepsie. Wat ik opvallend vind is dat zijn maatje over hem waakt, blijkbaar voelt hij aan dat er iets vreemds is.Je veearts moet je er meer over kunnen vertellen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:45

idd mrie, een epileptische aanval vreet energie...na een aanval zal een patient letterlijk uitgeput zijn . ws mis je ook aanvallen van je paard -als je er niet bent en zie je wel het 'bijslapen" van je paard

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:47

Toch vraag ik me af of het niet 2 verschillende dingen zijn... Ik zie bij mijn merrie van nu 25 (gewoon nog aan het werk en goede conditie) dat ze ook dieper slaapt dan voorheen. Soms tref ik haar slapend en dan denk ik ook echt dat ze dood is-schrik me ook telkens een ongeluk-, ze wordt wel snel wakker maar ze komt wel echt van heel erg ver. Echt zo plat op d'r kant slapen en diep. Denk dat het de leeftijd is. De epilepsie is een ander verhaal, dat lijkt mij lastig, maar geen ervaring mee.

Maar goed wat knollentuin zegt kan ook goed, is dus zaak om uit te zoeken of het verband heeft of niet.

daynici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 00:49

ik hoop ook echt dat mijn da er meer over kan vertellen want ik had joury het liefst vanavond meegenomen naar huis zodat ik hem goed in de gaten kan houden maarja dat kan natuurlijk niet, na zijn laatste aanvallen was hij ook echt heel suf zelfs de dag erna nog maar vanavond was er niks meer aan de hand, hij was lekker aan het hinneken toen hij mij zag aankomen (hij krijgt namelijk altijd direct een wortel als ik kom) na die twee aanvallen was hij echt te moe om te hinneken om zn wortel dus ik denk eigenlijk ook niet dat hij een aanval heeft gehad.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:51

Jeetje wat eng zeg inderdaad! Helemaal goed lijkt het me ook niet, paard is er niet op gebouwd om heel lang te liggen..

Ik zou na het weekend in elk geval even de da bellen. Is er misschien een andere da in je omgeving? Vind het een beetje een gek verhaal inderdaad, een second opinion kan nooit kwaad.

Maak je niet meteen al te druk :(:) Rust roest inderdaad en de goede conditie is, zoals al eerder gezegd, een goed teken :)