Rechtopstaande vacht lendenen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Rechtopstaande vacht lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 18:16

Sinds zo'n 3 dagen schuurt mijn eczemer weer een heel klein beetje.
De broodnodige maatregelen worden getroffen.

Maar nu valt mij sinds 3 dagen ook iets anders op; de vacht van zijn lendenen is ineens rommelig en staat rechtop.
Kan door het rollen/ schuren komen... maar het is zo opvallend, het springt echt in het oog.

Ik heb hem nog niet heel lang, en het is niet ondenkbaar dat hij nog wel wat meer 'reiniging' kan gebruiken.
Ik meen mij te herinneren dat dit inderdaad een teken kan zijn dat er wat 'afvalstoffen' geloosd dienen te worden? Ik heb zitten zoeken, maar kan er eigenlijk niet specifiek iets over vinden....
Sowieso geef ik hem straks een Drainage kuur, maar wellicht kan ik daar gewoon alvast mee beginnen.... met het voorjaar op de stoep wil het lijf misschien wel even grote schoonmaak houden?

Ideeën?

funnyhorses

Re: Rechtopstaande vacht lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:23

Dat komt door het schuren.
Mijn excemer had dat ook en na het scheren kwamen er ook allemaal korsten en wondjes tevoorschijn.
De haren zagen op die plek heel borstelig uit,ze deed zich daar bijten en schuren met de meest vreemde capriolen.
Nu ik scheer is het helemaal verdwenen en is dr vacht weer mooi gelukkig.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:30

Kan ook een teken zijn dat zijn lendenwervels vast zitten, maar daarvoor zou je dan weer een ostheopaat moeten laten komen.

Het kan zoveel zijn, ik denk niet dat het objectief is om gelijk te roepen 'komt door het schuren'. We hebben niet eens een foto gezien, ik vind het een vreemde conclusie Funnyhorses.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 18:34

Blokkade is niet erg voor de hand liggend....
Hij is nog betrekkelijk 'groen'.... wordt nauwelijks gereden, en heeft net ook een klein half jaar 'verwerktijd' gehad van het geleerde en is vrij recentelijk nog helemaal doorgelopen door de osteo.

Ik denk dus inderdaad aan iets met de vacht, of even een interne reiniging....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 23:02

Schopperdeschop?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 08:26

maak eens een foto er van?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 08:30

bij die van mij staan de haren op de lendenen ook omhoog... persoonlijk denk dat het door het deken komt, hij is nu een beetje aan het verharen en door de wrijving met het deken gaan die haren rechtopstaan, en precies daar, omdat de ledenen bij mijn paard zo'n beetje het hoogste punt is, dus daar valt dat deken veel strakker omheen dan ergens aan de zijkant...
tenminste, dat is dan wat ik denk :+

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 08:50

haha ja toevallig! onze haflinger heeft precies hetzelfde gehad afgelopen najaar. zij is geen eczemer maar heeft wel veel geschuurd vorig jaar. toen het haar rechtop ging staan schuurde ze nog een beetje. de DA had nog nooit zoiets gezien, het haar stond echt kaarsrecht van het lijf af, de DA vond het nog het meest lijken op een soortement kruinenvorming, omdat het haar niet geplet was door bijv. rollen oid, maar gewoon écht zo stond, en met geen borstel of wat dan ook weer 'normaal' te krijgen was.
jammer genoeg had de DA niet veel tijd voor haar omdat hij eigenlijk voor een andere pony kwam, maar hij associeerde het hele verhaal, ook omdat ze dus een tijdje al aan het schuren was etc. wel met zomereczeem. nu weten wij dat ze dat (nog) niet heeft, maar we denken wel al een poosje aan IR. voor IR testen was de tijd van het jaar niet erg gunstig dus wij wachten af wat Mone dit jaar gaat doen.

kort daarna hebben we Mone een deken aangedaan. het haar is nu plat maar zij zal binnenkort denk ik al de deken weer af krijgen dus ik ben benieuwd wat er dan gebeurt. ik zal eens kijken of we er foto's van hebben want het was écht heel apart, en niemand die we erover gesproken hebben had het ooit eerder gezien.

het begon met een klein stukje en werd wel steeds meer en meer. we zijn er toen niet verder op door gegaan omdat de DA het niet erg zorgwekkend vond maar wel iets om in de gaten te houden. omdat Mone ook andere klachten had (o.a. Mg tekort en op dat moment aan een kuur, en dus het schuren) die op dat moment aan het afnemen waren/ in behandeling waren, hebben we toen gezegd van OK, we houden het nu gewoon in de gaten en als volgend jaar de klachten beginnen doen we dan nog een keer (bloed)onderzoek.

wij hebben het sterke vermoeden dat de klachten bij Mone veroorzaakt worden door een constante factor in de zomer, het lijkt dan toch het gras te zijn. vorig jaar groeide het gras maar slecht met de droogte in april, toen daarna het gras begon te groeien begonnen ook Mone's klachten, maar heel minimaal in het begin. het werd wel steeds meer en we zijn dus overgegaan op bloedonderzoek. helaas nogal laat in het seizoen, toen de klachten dus al afnamen.

wij zijn inderdaad ook bezig met kijken of een reinigingskuur een goed idee is. ik kom er alleen niet helemaal uit of dit verstandig is omdat er hier en daar geroepen wordt dat je dat niet moet doen bij een paard met IR. aan de andere kant zijn er ook goede ervaringen mee. het lijkt mij in ieder geval wel voor de hand liggend dat Mone zoiets goed zou kunnen gebruiken, vooral ook omdat haar klachten langzaam maar zeker lijken te verergeren...

@ funnyhorses, nee de plekken die wij bedoelen (tenminste ik ga er vanuit dat we het over hetzelfde hebben) zijn geen schuurplekken. ook geen plekken van de deken want juist met de deken kan je de haren wel weer platkrijgen.

@ danielle die van ons is onlangs bij de fysiotherapeut/ osteopaat geweest. dit is ná de rechtopstaande haren geweest dus zeker niet ondenkbaar dat dat een rol zou kunnen spelen. als de deken er straks af gaat zullen we zien wat het doet. jammere is alleen dat je er niet vanuit kunt gaan, en ik persoonlijk toch eerder denk aan iets in de organen, of een combinatie van de beiden. vooral omdat de plekken steeds groter werden/ zich uitbreidden.

@ ninx, een blokkade kán wel, een kennisje van mij had een dure dressuurmerrie van 3 jaar oud die als tweejarige in de wei een keer gevallen was. deze had een forse blokkade in onder andere de hals. maar goed de jouwe is ook doorgelopen door de osteo. en net als jij heb ik ook eerder vermoedens bij 'iets' meer van binnenuit.

@ ilse, dat zou kunnen. bij die van ons kwam het zeker niet door de deken, zij had het voor ze onder de deken ging en nu met de deken erop is het eigenlijk zo goed als weg. ik denk dat jij eerder bedoelt dat de haren de verkeerde kant op gedrukt worden door de deken. bij onze paarden staat het echt recht en sprieterig omhoog.

overigens viel het ons ook op dat de rechtopstaande haren niet erg glad/ zacht aanvoelden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 08:50

ik zal er iig voor zorgen dat we een foto paraat hebben als het wel terugkomt. heb jij een foto van die van jou?

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:18

Een blokkade kan, maar als het een eczemer is denk ik inderdaad veel meer in teveel afvalstoffen en een disbalans in de organen (met name de lever).

Mijn visie is dat bij eczemers ook de afvalstoffen een hele grote rol spelen. Voeding is er een (grote) van, maar denk ook aan enting, ontworming, medicijngebruik etc.
En daarnaast speelt aan de andere kant natuurlijk een stuk van het lichaam zelf. Aan de ene zijde is er de teveel aan afvalstoffen die er komen. Maar aan de andere kant is er ook het stuk hoe het lichaam daar mee om kan gaan, hoe ver kan het lichaam afvalstoffen afvoeren. Dit is afhankelijk van oa de kwaliteit van de organen, kracht van het immuunsysteem en het zelfherstellend vermogen. Dit is uiteraard een wisselwerking!

Met alleen drainage werk je alleen het teveel aan afvalstoffen weg. Als alleen dat de oorzaak is dan kan dat helpen. En dan is het daarna belangrijk om te zorgen dat er minder afvalstoffen in het lichaam komen.
Echter doe je daarmee nog niks met het lichaam zelf.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:21

klopt. bij onze haf waren toendertijd ook enkele bloedwaarden afwijkend waaronder de lever, maar niet extreem. wel iets om bij een volgende test in het oog te houden. Mone heeft het als jong paard qua lijf niet makkelijk gehad, heeft altijd véél te veel voer van slechte kwaliteit gehad. bij ons krijgt ze hooi van netjes beheerd maar onbemest land en Healthy Herbs brokken.

ik zit wel ook te denken aan drainage, maar we willen wel zekerheid dus eerst kijken wat ze nu gaat doen (heeft inmiddels Mg kuur erop zitten etc.) en daarop inspringen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 21:34

Leetje schreef:
Een blokkade kan, maar als het een eczemer is denk ik inderdaad veel meer in teveel afvalstoffen en een disbalans in de organen (met name de lever).

Mijn visie is dat bij eczemers ook de afvalstoffen een hele grote rol spelen. Voeding is er een (grote) van, maar denk ook aan enting, ontworming, medicijngebruik etc.
En daarnaast speelt aan de andere kant natuurlijk een stuk van het lichaam zelf. Aan de ene zijde is er de teveel aan afvalstoffen die er komen. Maar aan de andere kant is er ook het stuk hoe het lichaam daar mee om kan gaan, hoe ver kan het lichaam afvalstoffen afvoeren. Dit is afhankelijk van oa de kwaliteit van de organen, kracht van het immuunsysteem en het zelfherstellend vermogen. Dit is uiteraard een wisselwerking!

Met alleen drainage werk je alleen het teveel aan afvalstoffen weg. Als alleen dat de oorzaak is dan kan dat helpen. En dan is het daarna belangrijk om te zorgen dat er minder afvalstoffen in het lichaam komen.
Echter doe je daarmee nog niks met het lichaam zelf.

Voordat ik hem kocht kreeg hij kuil en biks. Ook stond hij betrekkelijk veel binnen.
Toen hij er de eerste tijd was viel het me op, beetje gek, dat hij vieze stinkwindjes liet. Niet de typische paardenwindjes.... maar echt vies, als een mensenscheet. Volstrekt anders dus...
Hij kwam in juni, en het was al snel duidelijk dat hij echt eczeem had... stond bij mij immers buiten ipv van binnen.
Dus een deken geregeld, resoluut van van biks en kuil af gehaald. Hooi gegeven, en een portie Pre Alpin Aspero met multivitaminen.
Ook PUUR Culico (hetgeen hij ook al kreeg voordat ik hem kocht).
Hij was toen erg dof, stoffig, jeukerig... had schimmel, aarsmaden... zat gewoon niet goed in zijn vel.

Nu glimt hij, heeft een mooi gesloten vacht, heldere oogopslag, oren naar voren (had hij altijd in zijn nek), en zijn manen en staart zijn weer aardig bijgetrokken.
Toen het ineens warmer werd ging hij schuren, en vervolgens ging het haar op de lendenen omhoog staan.... en nog weer 3 dagen later verhaart hij als een idioot. Hij is nu ook iets 'duffer'... dus er gebeurt zo te zien veel in dat lijf.

Voor nu zorg ik dat hij goed op peil blijft qua vitaminen, geef hem de drainage, vervolgens de culico, en ga even kijken of mijn regime werkt... Het wordt immers zijn eerste voorjaar bij mij, en ik denk dat er nu gewoon heel veel gebeurd in dat lijf.

Ik heb meestal bij de eerste 'piep' er alweer iemand bij staan (DA/ Holistisch arts/ Osteopaat)..... maar hij is in het ruime half jaar dat ik hem heb al flink doorgelopen, dus ik ga eerst eens kijken wat bovenstaande hulpgrepen doen.

Punt met bloed trekken is dat (wat ik bij mijn merrie standaard jaarlijks of halfjaarlijks liet/ laat doen) veel waarden sterk kunnen fluctueren onder allerlei omstandigheden. Een op maandag geconstateerd tekort, kan zich vrijdag hersteld hebben.... evenals een waarde die binnen de marge is, ineens een duikeling kan maken.... Tenzij we het hebben over extreme tekorten....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:41

nou onze haf is sinds gisteren dekenloos, en we meenden vandaag alweer te zien dat de haren toch rechtop gaan staan. ik ga dadelijk een drainagekuur bestellen, eens kijken wat dat doet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 21:52

merrieveulen schreef:
nou onze haf is sinds gisteren dekenloos, en we meenden vandaag alweer te zien dat de haren toch rechtop gaan staan. ik ga dadelijk een drainagekuur bestellen, eens kijken wat dat doet.

Mmm... ja, zou dus toch gewoon de overgang naar een nieuwe seizoen/ nieuwe vacht kunnen zijn... En deze paarden hebben het daar wellicht per saldo net even iets moeilijker mee?
Ik denk namelijk dat het lijf van mijn ruin echt nog niet 'opgeruimd' is. Ik heb hem namelijk ook meermalen moeten ontwormen, en hij is net weer geënt. Doet allemaal weer iets met z'n lijf...
Blijft apart...

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:57

Een paar ponies die ik ken hadden dat ook. Daar liep toevallig een dierenarts langs en die zei gelijk dat ze luizen hadden en dat die vacht daar heel typerend voor was. Dus wij moesten alles (inclusief stallen, borstels, halsters) wassen met sebacil. 2x met een week tussentijd.
Vaak kan je de neten zelf wel zien zitten als je goed kijkt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 22:03

Talishe schreef:
Een paar ponies die ik ken hadden dat ook. Daar liep toevallig een dierenarts langs en die zei gelijk dat ze luizen hadden en dat die vacht daar heel typerend voor was. Dus wij moesten alles (inclusief stallen, borstels, halsters) wassen met sebacil. 2x met een week tussentijd.
Vaak kan je de neten zelf wel zien zitten als je goed kijkt.

Ik heb een poos terug een schraapsel laten nemen... en toen zagen ze schimmel, en heb ik hem gewassen met Imaverol... meermalen.
Nu is hij gewoon wat droog en schilferig op de huid... en ik heb flink naar die schilfertjes staan loeren, maar zie niks bewegen of pootjes oid ;-)
Ik zal het nogmaals nader inspecteren... ja, je weet maar nooit natuurlijk!!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:13

ik heb in het verleden meerdere malen met luizen te maken gehad, maar dat is dit 100% zeker niet! ik begrijp wel wat de DA bedoelt met typerende vacht maar dat is niet dit... helaas was het maar zo simpel...