Conditie tijdens kreupelheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Conditie tijdens kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:41

Hoi!

Ik heb een vraag: Hoe houd ik de conditie van mijn kreupele pony op peil?
Ze gaat volgende week waarschijnlijk naar de kliniek, maar tot die tijd wil
ik zeker haar conditie goed houden, Ze is een aantal keer eerder kreupel geweest
en het is heel naar om steeds de conditie op te bouwen. Iemand tips? Tegelijkertijd
heeft ze de aandacht ook hard nodig!

Graag reacties!

Anoniem

Re: Conditie tijdens kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:48

Tja moet je dat willen? Het is natuurlijk een risico om de grens op te zoeken. Ik zou met de kliniek overleggen wat je kunt doen. Ik denk aan veel wandelen, maar dat moet dan wel mogen.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:49

Dat ligt eraan wat hij mag doen..

Je mag blijkbaar niet rijden maar loopt hij bijv. niet kreupel in stap dan lange wandelingen maken en door water is ook erg goed.

Niet overbelasten uiteraeerd.. en overleg met kliniek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:50

hij liep altijd al beroerd, heb helaas wel gereden omdat ik de kreupelheid zelf niet kon zien vanaf de pony. Nu overleg gehad met eigenaar en gaat naar kliniek. Ik probeer iedere dag minstens 1 uur achter elkaar te wandelen.. Longeren gaat helaas niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:54

Een uur wandelen kan ook niet goed zijn, zoals ik zei, vraag eens na :)

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:08

ik zou bij kreupelheid ook geen beweging forceren, of dat nu wandelen is of iets anders. Rustige weidegang is wel goed. En de conditie neemt niet zo heel snel af. Dat duurt een paar weken. En daarna bouw je weer rustig op, daar moet je tijd voor nemen. Dat dat soms niet leuk is, dat is logisch, maar dat hoort erbij. Wat mij betreft dus geen gewandel of iets anders, wel weidegang (als dat rustig kan).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:28

Dan snap ik niet dat er nu pas goed naar gekeken word, snap dat het jouw pony niet is en dat je nog niet zo ervaren bent maar als hij altijd al beroerd liep dan heb je hem aardig wat pijn bezorgd. Kon je dat nu niet bedenken en dan nu ook nog weer bewegen, laat dat dier met rust tot hij onderzocht is. Poets hem, kroel met hem maar hou op aan jezelf te denken.

marlijntjeh schreef:
hij liep altijd al beroerd, heb helaas wel gereden omdat ik de kreupelheid zelf niet kon zien vanaf de pony. Nu overleg gehad met eigenaar en gaat naar kliniek. Ik probeer iedere dag minstens 1 uur achter elkaar te wandelen.. Longeren gaat helaas niet meer.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:29

Moet je niet willen... :n die van mij heeft 10 maanden rust gehad, geen haar op mn hoofd die er aan dacht over conditie 'op peil te houden'...

KimmLoveTenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:54

Ik denk dat je hem het beste zo min mogelijk kunt laten doen, aangezien ik aan neem dat je niet weet wat het probleem is?

Ik dan waarschijnlijk het beste voor de pony :)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:38

RT-P >> MD

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:42

op rust zetten en wachten tot je bij de kliniek ben geweest en wat die je aanraden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:18

volgens mij denk jij heel wat te weten he? ik vroeg reacties hè.. geen gedonder hoe ik met mn pony om ga ;)

bigone schreef:
Dan snap ik niet dat er nu pas goed naar gekeken word, snap dat het jouw pony niet is en dat je nog niet zo ervaren bent maar als hij altijd al beroerd liep dan heb je hem aardig wat pijn bezorgd. Kon je dat nu niet bedenken en dan nu ook nog weer bewegen, laat dat dier met rust tot hij onderzocht is. Poets hem, kroel met hem maar hou op aan jezelf te denken.

marlijntjeh schreef:

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:25

als jij op een pony rijdt die beroerd loopt ,hoor je dat te voelen... := ik denk dat dat is wat bigone probeerd te zeggen.
een kreupele pony hou je niet op conditie, wandelen met een kreupele pony ? hij loopt kreupel omdat hij pijn heeft en dan ga jij met hem lopen?
Sorry maar ik denk dat het niet aardig overkomt wat ik je zeg maar laat onderzoeken wat je pony mankeerd en luister heel goed naar wat je dierenarts je verteld te doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:33

laat maar. ingewikkeld verhaal.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:34

Kleine correctie:

De pony is NIET kreupel. Die pony heeft een verkeerde beenstand waardoor de pony beroerd loopt. Rechte stukken wandelen kan dus geen kwaad. Rechtuit is er weinig aan te merken. Pas in de bochten wordt dat duidelijk.

Daarbij is het een verzorgpony en kan ze zelf niet beslissen om per direct deze naar een kliniek te slepen. Ze heeft er al moeite genoeg mee nu het zo lang duurt.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 08:16

Als het aan een verkeerde beenstand ligt wil dat natuurlijk niet zeggen dat daardoor stukken wandelen niet erg is. En alleen in de bochten kreupelen wil ook niet alles zeggen over de ernst van een kreupelheid helaas. Ik ben van mening dat je de pony het beste kunt laten staan totdat je meer duidelijkheid hebt. Door een verkeerde been/hoefstand kan er bv ook een peesblessure ontstaan zijn... Het opbouwen van de conditie is nu even geen prioriteit zolang je niet in de kliniek geweest bent. Ik begrijp dat dit vervelend is en je wat voor het dier wilt doen maar ik denk ook dat je in dit geval geduld moet hebben. Kleine stukken wandelen kun je wel doen maar uren wandelen niet..Aandacht geven kun je natuurlijk ook op andere manieren.

@AH_scim: Een dier dat in de bochten niet goed loopt is wel kreupel....

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 08:23

AH_scim schreef:
Kleine correctie:

Die pony heeft een verkeerde beenstand waardoor de pony beroerd loopt. .

Kreupel dus ;)

Zou eerst overleggen met de dierenarts/eigenaar.
En voordat bekend is wat er nu werkelijk aan de hand is lekker op de wei/paddock laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:15

AH_scim schreef:
Kleine correctie:

De pony is NIET kreupel. Die pony heeft een verkeerde beenstand waardoor de pony beroerd loopt. Rechte stukken wandelen kan dus geen kwaad. Rechtuit is er weinig aan te merken. Pas in de bochten wordt dat duidelijk.

Daarbij is het een verzorgpony en kan ze zelf niet beslissen om per direct deze naar een kliniek te slepen. Ze heeft er al moeite genoeg mee nu het zo lang duurt.

Beroerd lopen alleen in de bocht vind ik toch ook kreupel hoor. Wellicht heeft hij botvergroeiingen en dat doet dat niet zeer als je rechtdoor gaat, maar draaien, bochten, verkeerde balans van de ruiter kan al pijn doen. En pijn is kreupel volgens mij...
En hoe wil je dan rijden, alleen maar rechtdoor?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:18

Ts, wist niet dat je zo snel op je teentjes getrapt was.
Omdat je zelf niet aanvoelt of je pony kreupel loopt, schaarde ik je onder de beginners. Ben je dat niet dan moet je het verhaal ook duidelijk vertellen en niet zo gepikeerd reageren, verkeerde beenstand kan ook zware artrose veroorzaken.
En dat je niet alles direct kan laten onderzoeken omdat het een verzorgpony is wil niet zeggen dat je dan geen druk op een eigenaar uit kan oefenen, hij heeft er ook profijt van als je de pony rijdt. En het is idd zo dat kreupel lopen in de bochten ook gewoon kreupel is, dan heeft ze pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:12

mijn reactie was wat heftig inderdaad, maar het ligt anders.
Ik ben de pony sinds de zomer gaan rijden. Hij heeft nooit anders gelopen dan hij nu doet; erg kort. Dat heb ik geprobeerd te verbeteren en is een klein beetje gelukt. Ik voel hem dus aan zoals hij vanaf het begin liep, en niemand heeft toen gezegd dat ze niet goed loopt en ik kan zelf natuurlijk niet zien hoe ze onder het zadel loopt. Dat zou niemand doen, als je denkt dat er niets aan de hand is met je pony.
Toen is ze kreupel geweest. Ik heb dit HEEL duidelijk aangevoeld en ben direct afgestapt. Daarna is ze nog een keer kreupel geweest. Dit voelde ik vanaf dat ik de stal uitliep ook al aan, ik ken die pony immers vrij goed, ze is gewoon mijn maatje dus ik kom er iedere dag. Anders beslag, en het leek beter te gaan. Fysio erbij en weer langzaam trainen.

Ik had met een vriendin erover dat ze nog wel kort blijft lopen, en toen zei ze dat de pony echt beroerd loopt, helemaal wanneer ik net aan het draven ben. (eerste 5 tot 10 minuten)
Vanaf dat moment ben ik met een ervaren instructie (heeft zelf altijd stal gehad) gaan kijken naar wat er aan de hand is, en het blijkt de beenstand te zijn. Toen ben ik niet meer gaan rijden, maar alleen gaan wandelen. De pony is wat aan de dikke kant, heeft net een beetje conditie en wordt vrolijk van de buitenlucht en de aandacht. Dat heeft ze echt nodig, omdat ze zich niet erg vrolijk voelt op het moment.

ik wil het beste voor de pony, dus kan geen nare reacties gebruiken. De nodige ervaring heb ik wel dus daar ligt het niet aan. Als je me wilt helpen, doe dat dan postitief en zeik me niet af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:14

Alsof ik niet elke dag hem belaag met smsjes, en blijf zeuren om een afspraak..
Het is me uiteindelijk gelukt. Met zeer veel moeite, dus over doorzetten kun je niks zeggen. :Y)

bigone schreef:
En dat je niet alles direct kan laten onderzoeken omdat het een verzorgpony is wil niet zeggen dat je dan geen druk op een eigenaar uit kan oefenen, hij heeft er ook profijt van als je de pony rijdt.