Ik wil mijn shetlander voor een karretje gaan zetten, dus ik ben benieuwd hoe veel jullie betalen voor de hoefijzers van jullie shetlanders.
Alvast bedankt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
JoyCiej007 schreef:mwoah, al dat 'ijzerloze' geblaat klopt ook niet altijdijzers zijn zeker niet altijd slecht, maar ook niet altijd goed.
Vind dat je dat gewoon per pony en per situatie moet bekijken.
Hier een shetmerrie die járen blootsvoets heeft gelopen. Gigantisch veel over het asfalt altijd, aangezien ik eerder altijd een wagentje had die beroerd (zeg maar gerust: niet) geveerd was, was het vaak geen doen om bermen mee te pakken, laat staan zandpaden.
Ze heeft wel 2x een periode op ijzers gelopen, omdat we toen een 'hoefsmid' hadden die geen hoefsmid was, maar een soort van boer die wel kon 'bekappen'. Pony was toen nog niet van mij, en die 'bekapper' heeft haar helaas toen véels te kort gezet. Gevolg; een stokkreupele pony, aan beide voorhoeven stond ze veeels te kort.
Gelukkig kwam er toen een goede hoefsmid (nog steeds mijn huidige hoefsmid) en die kon er nog nét ijzers onder zetten. Met een kurken zooltje, om de pijn wat te verlichten. Arme pony stond zó kort, dat hij bijna geen ruimte had om te nagelen. Daarna liep ze weer als een zonnetje.
En een jaar daarna heeft ze uit voorzorg een keer op ijzers gestaan, omdat ze nét iets kort stond en dan heb ik er uit voorzorg liever ijzers onder. Mijn hoefsmid weet dat ik liever zonder ijzers rijdt (o.a. omdat die shetmerrie erg snel en vaak gleed met ijzers, ook gewoon in de wei) en bekijkt het gewoon per keer; als hij zegt dat het nodig is, omdat ze toch wat kort aan staan, dan gaan ze er uit voorzorg onder, zodat ze weer wat kunnen groeien.
Ik zou zeggen; begin gewoon zonder ijzers. Komt ze net wat te kort te staan, dan kan je er evt. over denken.
Goed opbouwen; steeds wat over asfalt wandelen/fietsen (ook in draf) en dat steeds meer, verder en vaker doen. Shetten hebben van zichzelf al sterke hoeven, en als je dat zo rustig aan traint, dan worden ze juist alleen maar sterker.
Oh en wat betreft de kosten; precies weet ik het niet meer, aangezien het al wat jaartjes geleden is, maar volgens mij is 60 euro voor alleen voor heel normaal, en iets van 80 euro voor rondom.
JoyCiej007 schreef:Laat ik 't zo zeggen; als mijn pony's geen ijzers nodig hebben ben ik blij, pony's blij, en portemonnee ook blij.
Mochten ze het wel nodig hebben, dan moet het maar.....
ZusJacobs schreef:Haha sorry maar echt, leer lezen.. Ik schrijf heel duidelijk dat niet iedereen die luxe heeft, daarbij enig idee hoe slecht ijzers zijn? We gaan met alles vooruit, maar met ijzers blijven we een beetje hangen.. En is toch al zo vaak bewezen dat ijzers niet goed zijn. En ja ik vind het egoïstisch, maar dat is wat ik vind, blijkbaar voel je je aangesproken?
En dan moet je je afvragen hoe het zo ver heeft kunnen komen dat de hoeven van dat/een paard zo slecht zijn geworden, en oh ik geef ook echt wel toe dat in sommige situaties het ook daadwerkelijk nodig is, maar in 99 van de 100 gevallen is het echt niet nodig.. Mensen laten er gelijk ijzers onder slaan als het paard te kort bekapt is (euh, belletje zou al moeten gaan rinkelen als dit vaker gebeurd, hoefsmid wel degelijk genoeg?) of paard loopt een keer gevoelig op de stenen..
En wat laat jou voor dat stukje over de weg geen hoefschoenen om te doen? Waarom de keuze voor ijzers in jouw geval Joycie? Ik heb hier ook geen bak in de buurt (uuh ja heb ik wel, maar die is verre van te gebruiken in deze periode..), bos is 20 minuten stappen (met wat draf 10 tot 20 minuten) over de weg. Voor mij absoluut geen reden om ijzers te nemen voor mijn pony's.