Shetlanders met hoefijzers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

charlotte_L

Shetlanders met hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 20:38

Hallo allemaal,

Ik wil mijn shetlander voor een karretje gaan zetten, dus ik ben benieuwd hoe veel jullie betalen voor de hoefijzers van jullie shetlanders.

Alvast bedankt :)

ZusJacobs

Re: Shetlanders met hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:41

Stel jezelf eerst de vraag waarom, ik men al jaren zonder en met wat opbouwen gaat dat prima! Verder zijn er onwijs veel betere oplossingen.. Waarom gelijk ijzers?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:45

Onze shetlanders lopen al jaren zonder ijzers op de stenen,geen probleem. Hoefsmit zei zelfs dat ze op deze manier geen hoefonderhoud nodig hebben. Ze hebben ook sindsdien geen hoefsmit meer gezien en alles ziet er gewoon gezond uit.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 20:46

Oke ik was ook van plan zonder totdat ik allemaal commentaar kreeg van dat het erg slecht zou zijn dus vandaar.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:49

Wij mennen met een falabella, ook zonder ijzers, al jaren en nooit problemen gehad.
Zijn hoeven slijten vanzelf af en hij heeft daardoor ook geen hoefsmid meer nodig.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:51

IJzers zijn juist slecht!

Even wat feitjes:

Niet alleen natuurlijk bekappers vinden dat ijzers nadelen hebben, hoefsmeden zélf vinden dat ook:

Nadelen van hoefbeslag:

- Het is tegennatuurlijk. Een lichaamsvreemd voorwerp wordt met nagels aan de hoef bevestigd
- Het fixeert de hoef en vermindert altijd enigszins de normale beweeglijkheid van de hoornschoen
- De hoefnagels beschadigen de hoornwand
- De hoef droogt gemakkerlijker uit
- De tegendruk van de bodem tegen de zool en de straal wordt iets verminderd
- Het hoefijzer vermindert de natuurlijke schokbreking
- Paarden met hoefijzers glijden eerder uit dan paarden zonder hoefijzers
- Doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verenen gedeelte juist wel. Hierdoor verandert na enkel weken de hoefvorm en dus de VOETAS (!!!)

Uit 'Hoefproblemen' Rob van Nassau

Kijk ook hier eens
[BEH] Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

daarnaast, je hoeven van je pony moeten waarschijnlijk wel even wennen aan de harde ondergrond etc. maar zullen uiteindelijk niet meer afbrokkelen.

xsuzannexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:53

mijn hoefsmid zei dat mijn shetlanders niet eens ijzers zullen passen.
maar ik doe het zelf ook niet omdat het niet nodig is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:06

mwoah, al dat 'ijzerloze' geblaat klopt ook niet altijd :+ ijzers zijn zeker niet altijd slecht, maar ook niet altijd goed.

Vind dat je dat gewoon per pony en per situatie moet bekijken.

Hier een shetmerrie die járen blootsvoets heeft gelopen. Gigantisch veel over het asfalt altijd, aangezien ik eerder altijd een wagentje had die beroerd (zeg maar gerust: niet) geveerd was, was het vaak geen doen om bermen mee te pakken, laat staan zandpaden.

Ze heeft wel 2x een periode op ijzers gelopen, omdat we toen een 'hoefsmid' hadden die geen hoefsmid was, maar een soort van boer die wel kon 'bekappen'. Pony was toen nog niet van mij, en die 'bekapper' heeft haar helaas toen véels te kort gezet. Gevolg; een stokkreupele pony, aan beide voorhoeven stond ze veeels te kort.

Gelukkig kwam er toen een goede hoefsmid (nog steeds mijn huidige hoefsmid) en die kon er nog nét ijzers onder zetten. Met een kurken zooltje, om de pijn wat te verlichten. Arme pony stond zó kort, dat hij bijna geen ruimte had om te nagelen. Daarna liep ze weer als een zonnetje.

En een jaar daarna heeft ze uit voorzorg een keer op ijzers gestaan, omdat ze nét iets kort stond en dan heb ik er uit voorzorg liever ijzers onder. Mijn hoefsmid weet dat ik liever zonder ijzers rijdt (o.a. omdat die shetmerrie erg snel en vaak gleed met ijzers, ook gewoon in de wei) en bekijkt het gewoon per keer; als hij zegt dat het nodig is, omdat ze toch wat kort aan staan, dan gaan ze er uit voorzorg onder, zodat ze weer wat kunnen groeien.

Ik zou zeggen; begin gewoon zonder ijzers. Komt ze net wat te kort te staan, dan kan je er evt. over denken.
Goed opbouwen; steeds wat over asfalt wandelen/fietsen (ook in draf) en dat steeds meer, verder en vaker doen. Shetten hebben van zichzelf al sterke hoeven, en als je dat zo rustig aan traint, dan worden ze juist alleen maar sterker.

Oh en wat betreft de kosten; precies weet ik het niet meer, aangezien het al wat jaartjes geleden is, maar volgens mij is 60 euro voor alleen voor heel normaal, en iets van 80 euro voor rondom.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:21

JoyCiej007 schreef:
mwoah, al dat 'ijzerloze' geblaat klopt ook niet altijd :+ ijzers zijn zeker niet altijd slecht, maar ook niet altijd goed.

Vind dat je dat gewoon per pony en per situatie moet bekijken.

Hier een shetmerrie die járen blootsvoets heeft gelopen. Gigantisch veel over het asfalt altijd, aangezien ik eerder altijd een wagentje had die beroerd (zeg maar gerust: niet) geveerd was, was het vaak geen doen om bermen mee te pakken, laat staan zandpaden.

Ze heeft wel 2x een periode op ijzers gelopen, omdat we toen een 'hoefsmid' hadden die geen hoefsmid was, maar een soort van boer die wel kon 'bekappen'. Pony was toen nog niet van mij, en die 'bekapper' heeft haar helaas toen véels te kort gezet. Gevolg; een stokkreupele pony, aan beide voorhoeven stond ze veeels te kort.

Gelukkig kwam er toen een goede hoefsmid (nog steeds mijn huidige hoefsmid) en die kon er nog nét ijzers onder zetten. Met een kurken zooltje, om de pijn wat te verlichten. Arme pony stond zó kort, dat hij bijna geen ruimte had om te nagelen. Daarna liep ze weer als een zonnetje.

En een jaar daarna heeft ze uit voorzorg een keer op ijzers gestaan, omdat ze nét iets kort stond en dan heb ik er uit voorzorg liever ijzers onder. Mijn hoefsmid weet dat ik liever zonder ijzers rijdt (o.a. omdat die shetmerrie erg snel en vaak gleed met ijzers, ook gewoon in de wei) en bekijkt het gewoon per keer; als hij zegt dat het nodig is, omdat ze toch wat kort aan staan, dan gaan ze er uit voorzorg onder, zodat ze weer wat kunnen groeien.

Ik zou zeggen; begin gewoon zonder ijzers. Komt ze net wat te kort te staan, dan kan je er evt. over denken.
Goed opbouwen; steeds wat over asfalt wandelen/fietsen (ook in draf) en dat steeds meer, verder en vaker doen. Shetten hebben van zichzelf al sterke hoeven, en als je dat zo rustig aan traint, dan worden ze juist alleen maar sterker.

Oh en wat betreft de kosten; precies weet ik het niet meer, aangezien het al wat jaartjes geleden is, maar volgens mij is 60 euro voor alleen voor heel normaal, en iets van 80 euro voor rondom.

'Zo duur :wow:

Laanbanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:27

Onze mini staat ook op "mini"ijzers ( 7x0) en dan haalt de smit er nog een stuk vanaf. ze worden dus op maat gemaakt. Hij loopt 5 keer per weer over de weg en zijn hoeven sleten zo snel af dat het echt nodig is hem op ijzers te zetten. De smid is zo'n uur met hem bezig en ik betaal evenveel als voor mijn fjord 85 euro.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:28

't is niet echt heel goedkoop nee. Maar er liep hier ergens op bokt ook een topic over hoefsmidkosten (ook voor ijzers) en daar liepen bedragen ook heel erg uit een soms.

Laat ik 't zo zeggen; als mijn pony's geen ijzers nodig hebben ben ik blij, pony's blij, en portemonnee ook blij.
Mochten ze het wel nodig hebben, dan moet het maar.....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:30

Denk niet dat je ijzers nodig hebt. Loop je al veel met hem over asfalt? Zo nee zou ik het sowieso rustig opbouwen want ze zullen wel ff sneller gaan slijten als je nu ineens heel veel op asfalt gaat oefenen. Maar da's een kwestie van gewenning, de hoeven zullen snel sterker worden :j

Veel plezier met het beleren van je shet! :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:57

Het kost het zelfde als bij een groter paard. Het werk is nl het zelfde (en zelfs lastiger, daarom doen veel smeden het niet eens). Hier dus 80 euro voor rond om en 65 voor alleen voor beslaan.

Ik zou zeggen, probeer het eerst rustig op te bouwen en overleg met je smid wat verstandig is.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:05

JoyCiej007 schreef:
Laat ik 't zo zeggen; als mijn pony's geen ijzers nodig hebben ben ik blij, pony's blij, en portemonnee ook blij.
Mochten ze het wel nodig hebben, dan moet het maar.....

Inderdaad.

Sommige mensen die ook overal op tegen zijn pff :n Als het nodig is dan is het nodig, niet elk paard heeft dezelfde hoeven helaas.

Ik heb mn A welshjes nu blootvoets staan en hou dat zo totdat het weer nodig zou zijn (denk aan springen op gras, marathon op gras, dus meer steun).
Mijn tinker heeft bijna een jaar blootvoets staan maar loopt niet bepaald lekker op steen zonder ijzers ondanks dat ze hele mooie hoeven heeft en goed sterk dus staat sinds vandaag ook na aanraden van dierenarts aangezien ze dat altijd al gewend is en dus even kijken of ze zo weer lekkerder loopt, weer lekker op d'r ijzertjes.
Mijn mini van 86cm heeft ook geen ijzertjes en zal het gelukkig ook niet nodig hebben.

Ik betaal 75,- voor beslaan met ijzers, volgens mij iets van 50,- ofzo voor gewoon bekappen, en voor mn mini volgens mij iets van 25,- voor gewoon bekappen.
Is niet eens zo heel duur, maar heb meerdere staan die ie dan gelijk doet.

Ik zou het eerst ff aankijken of zonder ijzers kan, scheelt je namelijk weer geld! Mocht het toch niet fijn gaan gewoon overleggen met smid.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:17

Maar in hoeverre mag je egoïstisch zijn daarin, ik kan dan wel overal tegen zijn (wat niet waar is, btw..). Maar als ik naar mijn moeder haar paard kijk, witte hoeven, ontzettend gevoelig, en ondanks al jaren blootvoets niet heel veel sterker geworden, klinkt flauw, maar voor mij een reden om harde wegen te ontwijken en dan maar minder te rijden. Ik snap dat niet iedereen de luxe heeft voor zo iets te kiezen (kijk naar paarden in de sport, die moeten presteren, maar dan vraag ik mij af of zo'n Parzival of Totilas werkelijk met ijzers moet.. In hoeverre komen die paarden op steen te lopen etc. Ik denk dat ijzers voor een groot deel egoïsme is van de mens, wij willen over de weg, en als de hoeven sneller slijten dan het groeit komen er ijzers onder omdat wij anders niet meer kunnen rijden (paard zal het niet erg vinden om wat ritjes minder per week te maken).

Voor ons staat volgende zomer ons men debuut (mendurance) en zijn nu flink aan het trainen, behalve conditie en dressuurmatig worden de hoeven ondertussen ook getraind op hardheid. Na elke rit controleer ik ze en pleeg zo nodig onderhoud, wanneer het slijten te hard gaat kan ik er voor kiezen het langzamer aan te doen of het eerste deel van de rit zonder hoefschoenen en het tweede deel eventueel met hoefschoenen, om het slijten van de hoeven weer af te remmen, zo kun je heel goed passen en meten wat mij betreft! En hoef je uiteindelijk alleen nog bij te werken, en worden de hoefjes verder ''natuurlijk'' afgesleten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:11

Egoïstisch? Dus jij wil zeggen dat je egoïstisch bezig bent als je paard zwakke/zachte hoeven heeft of hoefafwijkingen of weet-ik-veel-wat, en je gaat niet minder rijden en/of minder over het asfalt rijden? >;)

Als het probleem goed en netjes (en op een voor het dier een fijne manier) kan worden opgelost met ijzers, dan is dat toch ook prima? :?

Daarnaast suggereer je nu dat iedereen 'de keuze' heeft, maar niet iedereen héeft die keuze. Ik moet toch echt over best wat asfalt om in het bos te komen met zandpaden. En ik heb hier geen rijhal/bak tot mijn beschikking om mijn dieren te trainen. Wil ik daar komen, moet ik óók over, jawel, asfalt. Daarnaast train ik ze nooit in de bak. En ja, je traint/rijdt je paard omdat je dat zelf graag wil. Daar heb ik ze voor. Heb er hier ook 1 staan die er niet vrolijk van wordt, om niet/minder getraind te worden. Dan zou je helemaal geen paarden moeten hebben, want die hebben we namelijk ook gewoon voor ons zelf en ons eigen plezier, en niet om die beesten zo nodig een pleziertje te doen (daar is het menigeen te kostbaar voor).

Ik vind het dan weer egoïstisch als men pertinent tégen het gebruik van hoefijzers is (uit principe) en hun paard blootsvoets laten staan/werken, terwijl het paard in kwestie bijv. zulke slechte hoeven heeft, dat hij eigenlijk gewoon ijzers nódig zou hebben.
Dan blijf je fijn bij je eigen 'principes', maar dan wel ten koste van het paard.
En daar bedoel ik niemand in het bijzonder mee.

Mensen kunnen 'prediken' wat ze willen, 'jammergenoeg' voor hen zullen er altijd zat mensen zijn die wel gebruik maken van ijzers (al dan niet nodig), bitten, zadels met boom en wat dies meer zij......
Dat implementeert niet zomaar 'egoïsme' :n

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:51

Haha sorry maar echt, leer lezen.. Ik schrijf heel duidelijk dat niet iedereen die luxe heeft, daarbij enig idee hoe slecht ijzers zijn? We gaan met alles vooruit, maar met ijzers blijven we een beetje hangen.. En is toch al zo vaak bewezen dat ijzers niet goed zijn. En ja ik vind het egoïstisch, maar dat is wat ik vind, blijkbaar voel je je aangesproken?

En dan moet je je afvragen hoe het zo ver heeft kunnen komen dat de hoeven van dat/een paard zo slecht zijn geworden, en oh ik geef ook echt wel toe dat in sommige situaties het ook daadwerkelijk nodig is, maar in 99 van de 100 gevallen is het echt niet nodig.. Mensen laten er gelijk ijzers onder slaan als het paard te kort bekapt is (euh, belletje zou al moeten gaan rinkelen als dit vaker gebeurd, hoefsmid wel degelijk genoeg?) of paard loopt een keer gevoelig op de stenen..

En wat laat jou voor dat stukje over de weg geen hoefschoenen om te doen? Waarom de keuze voor ijzers in jouw geval Joycie? Ik heb hier ook geen bak in de buurt (uuh ja heb ik wel, maar die is verre van te gebruiken in deze periode..), bos is 20 minuten stappen (met wat draf 10 tot 20 minuten) over de weg. Voor mij absoluut geen reden om ijzers te nemen voor mijn pony's.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:57

Vaak zijn ijzers niet nodig, ik ben het helemaal met je eens dat ze er regelmatig voor niets onder zitten.
Maar sommige paarden hebben ze wel nodig.

Een van mijn merries heeft op de weg echt ijzers nodig. En heb echt netjes op gebouwd, niet alleen in het werk, maar in haar hele manier van houden (in een paddock met bestrate stukken). Na 8 jaar proberen zit er toch echt zo nu en dan een ijzertje onder (maar loopt ze ook regelmatig op hoefschoenen, afhankelijk hoeveel er gereden gaat worden).
Een pony die ik gehad heb redde het zelfs op het zachte niet zonder ijzers, niet door de slijtage, maar door verschillende gebreken. Pony is op 5 jarige leeftijd aan de hand van foto's afgeschreven door de VA, pony word dit jaar 13 en loopt nog probleemloos in de bixie sport. Heeft met haar vorige ruiter ook nog leuk gescoord op verschillende kampioenschappen, dankzij haar ijzertjes. Zonder haar ijzers was het al lang einde verhaal geweest (en de kans is groot dat deze pony niet probleemloos 25 gaat worden, maar voor nu doet ze het er prima op).

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:02

Mijn shetlander krijgt om de 8weken nieuwe ijzers en dat kost mij 75 euro
Dit is geen luxe maar echt nodig

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:02

Dat is wat mij betreft een eerlijke beslissing! Vooral vanwege het feit dat je het ook geprobeerd hebt met huisvesting! Hoeveel paarden staan er niet 22/7 op stal en dan kijken mensen raar op als hij gevoelig loopt, ook al hebben ze het rijden op de weg opgebouwd.. Tja..

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:16

Hangt er vanaf in hoeverre jij met je pony gaat mennen. Stel je ment zo'n 4/5 keer in de week op de weg is het wel een aanrader maar hoeft het ook niet eens hangt van de hoeven af. Mijn vorige wedstrijdspan had ik van maart t/m oktober op ijzers staan aangezien ik redelijk veel marathons reed en dan zijn ijzers geen luxe. Momenteel heb ik nog 2 pony's staan waarvan 1 nog op ijzers staat.

Gewoon bij jezelf nagaan of het echt nodig is. Evt. zou je het ook gewoon een keer kunnen proberen en kijken hoe het gaat. Het zou zonde zijn als je redelijk veel geld kwijt bent terwijl je de ijzers amper 'gebruikt'.

Ik was meestal de eerste keer van het seizoen rond de 90 euro per pony kwijt. Meestal kunnen ze 2,5 maand met de voorijzers en 4 maanden met achterijzers voor deze versleten zijn(worden uiteraard om de 2,5 maand wel bekapt en opnieuw beslagen.) 2e en evt. 3e keer in het seizoen kostte meestal 70 euro.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:22

ZusJacobs schreef:
Haha sorry maar echt, leer lezen.. Ik schrijf heel duidelijk dat niet iedereen die luxe heeft, daarbij enig idee hoe slecht ijzers zijn? We gaan met alles vooruit, maar met ijzers blijven we een beetje hangen.. En is toch al zo vaak bewezen dat ijzers niet goed zijn. En ja ik vind het egoïstisch, maar dat is wat ik vind, blijkbaar voel je je aangesproken?

En dan moet je je afvragen hoe het zo ver heeft kunnen komen dat de hoeven van dat/een paard zo slecht zijn geworden, en oh ik geef ook echt wel toe dat in sommige situaties het ook daadwerkelijk nodig is, maar in 99 van de 100 gevallen is het echt niet nodig.. Mensen laten er gelijk ijzers onder slaan als het paard te kort bekapt is (euh, belletje zou al moeten gaan rinkelen als dit vaker gebeurd, hoefsmid wel degelijk genoeg?) of paard loopt een keer gevoelig op de stenen..

En wat laat jou voor dat stukje over de weg geen hoefschoenen om te doen? Waarom de keuze voor ijzers in jouw geval Joycie? Ik heb hier ook geen bak in de buurt (uuh ja heb ik wel, maar die is verre van te gebruiken in deze periode..), bos is 20 minuten stappen (met wat draf 10 tot 20 minuten) over de weg. Voor mij absoluut geen reden om ijzers te nemen voor mijn pony's.

Blijkbaar heb ik wel degelijk goed gelezen, want ik bespeurde een toontje van 'anti-ijzers' en dat blijkt dus heel goed te kloppen.
Ik voel me absoluut niet aangesproken; zoals gezegd lopen ze hier vrijwel altijd zonder ijzers, enkel mijn shetmerrie heeft hooguit 2x een paar weekjes op ijzers gestaan.

Ik heb alleen een grondige hekel aan het feit dat sommige mensen zó anti bit/ijzers/boomzadels etc. zijn en die mening iedereen proberen op te dringen! En dan ook héerlijk generaliseren. Dus een bit is nóoit goed, ijzers zijn nóoit goed.

Geen enkel paard(enhoef) is het zelfde, geen enkele situatie is hetzelfde.

Ik had weinig te kiezen op dat moment; pony liep stokkreupel doordat ze door een slechte bekapper veels te kort was gezet; ze had ijzers nodig om de druk op haar hoeven wat te verminderen, met kurken zooltjes er tussen.
Hoefschoenen zijn tegenwoordig niet meer zo duur, maar passen ook niet altijd fijn. Ken veel mensen die ze onderweg verliezen (en dat is wel een duur geintje) of waarbij het toch wat gaat irriteren. Wil je ze perfect passend hebben, moet je ze op maat laten maken.

Dat ze er vaak voor niets onder zitten (en er zelfs bij voorbaat al onder gezet worden) daar ben ik het dan wél mee eens. :j

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:49

Haha ben niet anti ijzer (al hoewel, in de meeste gevallen dus wel omdat het zo onnodig vaak gebruikt wordt), ook niet anti bit (men en rijd gewoon met bit, kijk wel naar de situatie, en het liefst pak ik ze bitloos, maar ben al te vaak tegen gekomen dat een bit veel fijner in kan werken, veel preciezer), en rijd ook absoluut niet boomloos (waardeloze druk verdeling).

En over de hoeven, wél elke hoef is hetzelfde gebouwd, en het is al te vaak bewezen dat ijzers slecht zijn voor de doorbloeding (hoefmechanisme) en het geen schokken dempt. En ik heb er idd een hekel aan dat mensen het zo veel te vaak gebruiken, we zouden inmiddels toch wel beter moeten weten? (en zo ben ik in nog veel dingen behoorlijk kritisch, kijk ook heel kritisch naar mijzelf in alles wat ik doe met de paarden, sommige noemen het perfectionistisch, ik hou er gewoon van mij er in te verdiepen, geen leven is lang genoeg.. helaas

Met goede hoefschoenen bespaar je uiteindelijk wel een hele smak geld..

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:48

Zonder ijzers is het met Ol een drama om hnet erf af te komen ( kiezels) Sinds hij een keer hoefbevangen is geweest loopt hij enorm gevoelig en met ijzers loopt hij een stuk beter, voor die tijd heeft hij wel zonder gestaan.
Marja mennen we ook mee maar die staat gewoon blootvoets ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:05

Om antwoord te geven op de vraag die ts stelt (ze vraagt nl niet wel of geen ijzers)

Ik betaal 85 euro voor rondom beslaan.