Iedereen met een PSSM paard, Deel je ervaring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Iedereen met een PSSM paard, Deel je ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 12:20

Hallo,

Ik heb onlangs vernomen dat mijn appaloosa-merrie pssm1 heeft.
Pssm komt ontzettend veel voor, maar helaas zijn er nog niet heel veel paarden getest.
Ik vraag hierbij iedereen die een paard met PSSM heeft(type 1 of 2) of EPSM(zo wordt het ook wel genoemd)
zijn of haar verhaal te doen, van voor de diagnose, na de diagnose, voerschema verloop van episodes noem maar op.

Ik zal mijn verhaal hier ook doen.
Ik heb mijn merrie nu 2 jaar in bezit ze is klinisch en rontgenologisch getest etc en ze was helemaal okee!
Ze heeft al die tijd nooti iets gemankeerd een droom van een paardje, en ik besloot haar te laten dekken, joepie, 1e keer gelijk drachtig).
wij hebben hier nog een appaloosa die wat rommelde met zijn gangen en wat slechtgehumeurd was, dus op internet op zoek
naar wat dat kon zijn.
Kwamen uit op PSSM en besloten hem te testen, haartjes getrokken opgestuurd naar Amerika, en hij blijkt n/n voor pssm1.
Nu raakte ik een beetje in de ban van genetica bij paarden, en verdiepte me erin, wat bleek, mijn merrie is een kleindochter van een zeer gekende hengst die tot nu toe veel pssm nakomelingen heeft gegeven.
Omdat ze inmiddels al 6 maanden drachtig was toen ik PSSM leerde kennen besloot ik te wachten met testen tot het veulen er is,
(wordt verwacht eind maart 2012).
Door er veel mee bezig te zijn hield ik de spanning niet meer vol en besloot mijn merrie toch alvast te testen...resultaat heterozygoot pssm1.
Mijn wereld was ineens minder fijn, gelukkig voerden wij al behoorlijk karig en suikerarm, de wortelschijfjes als beloning niet mee gerekend, dsu het voeren werd aangepast.
Nu is ze natuurlijk drachtig, dus een beetje voorzichtigheid met ander voer is geboden, we voeren nu fibermix van lannoo, bijna onbeperkt goed droog hooi(zit weinig suiker in) en daarbij krijgt ze zonnebloemolie.(hooi weken om nog meer suiker te verwijderen gaat niet, ze weigerd botweg een hap nat geweekt hooi te eten).
Ik zie nu in dat mijn merrie wel degelijk lichte symptomen heeft laten zien, ik stond er alleen voorheen nooit bij stil dat dit door PSSM kwam.
Zodra er iemand opzit en ze begint warm te stappen, zwiept ze onophoudelijk met haar staart...dit gaat wel over naarmate ze langer stapt, ze is ook goed voorwaarts en slaat niet op slot na 20 minuutjes werken.
Verder heeft ze in de zomer van 2011 na het vijlen van haar voetjes in de wei heel even gekrampt met 1 achterbeen, dit was na 2 minuutjes voleldig over, en dus schonk ik er geen verdere aandacht aan.
Inmiddels ken i kveel mensen en hun verhaal over hun pssm paard, het ene triester dan het andere.
Met alles wat ik nu weet is het bang afwachten tot het veulen geboren is, ik stuur zsm staarthaartjes op en hoop zo ontzettend op een negatief resultaat, maar ik weet dat die kans maar heel klein is...wat als het ook positief wordt getest, hou ik het dan, verkoop ik het open en eerlijk met testresultaat erbij,en hoop ik dat de nieuwe eigenaar het serieus zal nemen en er rekening mee zal houden?
En als het homozygoot wordt getest, zet ik het dan in slaap, en doe ik dat direct, of na het spenen?
Twijfels twijfels en spanning voor de geboorte van het veulen, maar geen fijne spanning.....

Cassidy

Re: Iedereen met een PSSM paard, Deel je ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:04

Dit zijn geen leuke dingen, wel goed dat je er bij stilstaat wat het uiteindelijk voor het veulen kan betekenen.

Nu vooruitlopen op dingen zou ik niet gaan doen. Hoe moeilijk het is, wacht het af. Meteen in laten slapen zou ik niet doen. Wacht af hoe ernstig de symptomen gaan zijn, op het moment dat het echt niet meer houdbaar is, kun je alsnog beslissingen nemen. Hangt natuurlijk af van je financiele situatie, en hoe lang je een grasmaaier wilt of kunt aanhouden.

Sterkte ermee!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:09

Als het veulen positief getest wordt wat maakt het dan uit of het homozygoot of heterozygoot getest wordt? Paard is bij beide varianten toch daadwerkelijk ziek, ze kunnen niet alleen drager zijn begrijp ik van info op internet? (heb even gegoogeld nav dit topic, heb er zelf dus een ervaring mee).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:15

Symptomen kunnen van geval tot geval erg of minder erg uitpakken.

Zie HYPP: er zijn paarden die redelijk symptoomloos door het leven gaan (in heterozygote vorm)
maar ook paarden die net als homozygote vormen van de ene aanval in de andere rollen. En dat is dan niet fijn voor ze, op dat moment moet je beslissingen nemen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 21:27

Waves schreef:
Als het veulen positief getest wordt wat maakt het dan uit of het homozygoot of heterozygoot getest wordt? Paard is bij beide varianten toch daadwerkelijk ziek, ze kunnen niet alleen drager zijn begrijp ik van info op internet? (heb even gegoogeld nav dit topic, heb er zelf dus een ervaring mee).

Klopt, maar de homozygote worden doorgaans geen 6 maanden zonder erge pijnen....

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 21:29

@cassidy, nee, inslapen zonder testen doe ik niet en n/p& denk ik ook niet, maar homozygoot doet t echt alleen maar hele lelijke dingen tot nu toe bij veulens, dat ga ik niet aankunnen...en dat arme veulen ook niet, fingers crossed for a n/n baby!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:35

Ja, hopen we voor een n/n baby. Sterkte!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:26

Even een stipje .... ;)

Sterkte, duim voor een goede uitslag! :j

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 11:22

Thanks Cassidy en Simodi!!!!!

tsjoender

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:12

Hoi Freeride,

Ben erg benieuwd hoe het met je paardje is gegaan en natuurlijk ook met je veulentje. Hoop voor jou dat het veulen PSSM n/n is getest ondertussen.

Hoe dan ook, ikzelf ben in het bezit van 2 paints beide in mei 2 jaar geworden. Met mijn hengst kwakkel ik al een tijdje en onlangs nog een bloedonderzoek laten uitvoeren omdat ik bang was dat hij misschien licht spierbevangen zou zijn. Een weidemaatje zat zelfs aan artrose te denken en zei dat ik foto's moest laten maken. Ikzelf zat aan spierbevangenheid, ziekte van Lyme of PSSM te denken. Overigens was het bloed in orde, geen ontstekingen, of verhoogde waardes welke zouden kunnen duiden op spierbevangenheid of een worminfectie. Op Lyme hebben ze niet getest omdat dit, volgens hen, puur giswerk is en niet echt te traceren in het bloed.

Ik zal hier even de symptomen opschrijven en wellicht dat het bij jullie 'bekend' voorkomt.

- loopt op eieren
- stijf door zijn gehele lijf en benen
- is kouwelijk aangelegd, zet snel zijn haren op bij kou (zoals gisteren, ca. 13 graden met regen en wind)
- had gisteren voor de eerste keer dikke ogen (vocht om de oogkas)
- eet heel langzaam zijn brokken en heeft zo nu en dan echt moeite met kauwen (zou misschien ook aan het wisselen of kiezen doorkomen
kunnen liggen). Echter de volgende dag kan hij weer aanvallen op zijn voer en het wel snel wegeten....
- als hij draaft, dan 'schommelt' hij met z'n achterhand

Nu wil ik van de week haren trekken en beide laten testen op de gebruikelijke genetische ziekten binnen de Quarter/paint. Dan heb ik in ieder geval zekerheid over PSSM.

Moet wel zeggen dat mijn paard, toen hij nog op stal stond géén stijvigheid liet zien. Hij stond daar op stro, kuil en 2 kilo prestatiebrok en deed het daar erg goed op. Sinds half mei staat hij in de wei (schraal met ondertussen zeer kort gras) en toen zijn de vage klachten vrij snel weer begonnen. Vorig jaar heeft hij in een hele 'vette' wei gestaan (koeiengras) en toen had hij naast goede momenten ook slechte momenten. Je moet dan denken aan dat de merrie wilde spelen en rennen, maar hij er wat achteraan hobbelde en veel minder energie had. Hij kon haar de ene dag niet bijhouden om de andere dag wel uit z'n pannetje te gaan. Heel vreemd.....

Hoop dat jullie me wat tips, tricks of wat dan ook kunnen geven.

Alvast dank voor jullie aandacht!

Groetjes,
Ellen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:03

Ik zou bij die verschijnselen eerder denken aan spier/hoef-bevangenheid.

tsjoender

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:55

Hoi Dubbeldun,

Dank voor je reactie! Ik had die gedachten dus ook, vandaar dat ik er een bloedonderzoek tegenaan gegooid heb. Uit het bloed kwam dus niets specifieks naar voren en de DA heeft ook nog met een tang in de hoeven "geknepen" maar daar reageerde hij totaal niet op, ook niet toen ze er nog met een hamertje beklopte.

Zou ik er goed aan doen om a.s. vrijdag nogmaals bloed te laten tappen? Dan kunnen ze het bloed qua waarden beter vergelijken of zou er dan een langere tijd tussen moeten zitten.

Groetjes,
Ellen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:21

HB/SB kan zo licht zijn dat het in het bloed niet terug te vinden is en/of een visiteertang iets uitwijst.
Ik zou even geen gras/weiland en geen krachtvoer geven, wel onbelast wandelen. Kijk of het na een dikke week beter gaat.
Is er geen verbetering kun je altijd nog weer bloed laten onderzoeken.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:12

Zijn er ook mensen die bloedtesten gedaan hebben?
Bloedanalyse 1: Bloed afnemen van paard in rust
Bloedanalyse 2: Bloed afnemen van paard na 15 min longeren
Bloedanalyse 3: Bloed afnemen van paard zo'n 5 uur later na bloedanalyse 2

Dit gaat om de CPK waardes geloof ik, wat is er bij jullie uitgekomen?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:21

CPK waardes laten testen ivm spierbevangenheid, maar dat gedaan met een tussentijd van 2 weken. Dan is duidelijk te zien of er verbetering is.

Bloed afnemen met 15 minuten ertussen met arbied, ken ik niet.