Mijt, Mok of Rasp?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Mijt, Mok of Rasp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 11:53

Diaz heeft iets van mijt of mok aan haar onderbenen.. het is niet in een erge staat om er een DA bij te halen, maar wel om iets te gaan doen om het te behandelen..

Toen het begon waren haar benen vuurrood en warm.. ik heb toen haar sokken met betadine gewassen. Was daarna niet meer rood en warm.
Nu vallen er plukjes haar uit. met korstjes en schilvers. Het is gevoelig, ik mag er eigenlijk niet aan zitten van haar.
Het is verder niet dik, rood, of open. Echt puur de schilvertjes en soort donkere korstjes en dus het uitvallen van plukjes waar dit zit.

Haar kootholte is (thank god) helemaal prima! Het loopt echt langs haar schenen zegmaar.

Ik had foto's gemaakt.. maar die staan op de tel van mijn man en krijg ik er niet af.. :')

Ik ben even gaan snufflen.. dit is geen eigen foto!! maar wel lijkt het er op..
Afbeelding
Ze had laatst ook zo'n plek op haar schoft en op haar kont.. en elleboog..

hmm..

Ik heb Sebasil.. ik heb betadineshampoo..

Wat kan ik het beste doen? Stalgenootjes dachten mok.. Staleigenaar ontkent mok.. komt door de vorst nu even..

misschien geen mok maar mijt dus denk ik nu zelf.

________

Ik ben verder aan het snuffelen nu.. en zie ook Rasp langskomen.. Dat zou het ook kunnen zijn natuurlijk..

Er zijn echt geen dikke plekken te vinden... alleen de plekjes met kaal/korstjes..

Misschien toch maar DA opintion vragen voor ik iets ga doen :')

Laatste: Het is zo moeilijk sowieso iets goed te kunnen zien met die sokken! Kan ik ze beter scheren? (tondeuse.. niet kaal)

mickydoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:56

Als ze het ook elders op haar lichaam heeft zoals jij beschrijft zal ik zeker even een DA er naar laten kijken.
Sebacil is een naar spulletje wat je er ook niet zomaar even op wilt gooien.

scheren heb ik 1 keer gedaan bij mijn tinker, had totaal geen zin werd er niet minder of beter op.
maar dat is iets wat je zal moeten uitproberen , werkt voor ieder paard weer anders.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:13

Heeft ze er jeuk aan?
Deze plekken kun je het best wassen met betadine en dan met een kammetje de korstjes voorzichtig uitkammen.
Laat de dierenarts een afkrabsel maken, om uit te sluiten dat het mijt is.
Stop met voeren van brokken/muesli/wortels aangezien hier een boel suiker in zit. (maar volgens mij deed je dat al nauwelijks met 'r ZE, toch?)

Bij Nigel heb ik deze plekken nu aardig onder controle, door complete reiniging van binnen en smeren van buiten, beiden met aloë vera, het enige dat bij hem hielp...

Succes ermee ;)

Diaz

Re: Mijt, Mok of Rasp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 12:34

Bedankt.

Ze heeft er wel jeuk aan, maar niet extreem.. (zie haar er eigenlijk niet aan jeuken, alleen als in in de bak loop met haar gaat ze stampen of met haar gezicht erlangs schuren)

Ik zal haar ook weer drainage geven, en de rest is al heel eiwit en suiker vrij wegens haar reactie hierop inderdaad ;)

Betadine kan inderdaad geen kwaad.. even wachten tot het gaat dooien..

Voor ik met sebacil aan de slag ga zal ik het zeker met de DA overleggen!

Wat is voor nu het beste om te doen? de een zegt insmeren, de ander zegt uitkammen en zo laten..

Friesepoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:44

Het komt zeker niet door de vorst...mijn friese merrie heeft dit ook namelijk; alleen dan in haar knieholte (voorbeen) en alleen links, vanaf dat het vochtiger/kouder wordt. Ik houd het schoon met betadine shampoo en haal de korstjes er voorzichtig af. Ook knip ik daar de sokken weg tot korte haartjes. Daarna smeer ik het in met een vette zalf (uierzalf). Dit is wel gevoelig, maar ze heeft er geen echte jeuk aan; ik zie haar, net als jij Diaz, nauwelijks eraan krabben. Ik denk dat Diaz hetzelfde heeft...De mijne krijgt alleen ruwvoer en een handje weidebrok van voergezond met daardoor een handje van dat moksupplement; ook van voergezond. Ik ben benieuwd of er voor jou iets gaat werken, want als ik het niet bijhoud; dan worden de korsten enorm dik en gaan ze ook bloeden. Maar dat gesmeer en gewas is om deze tijd ook niet echt lekker. Zou wel willen dat er iets voor was dat werkt als een trein.
Voorjaar en zomer trekt het trouwens weg totdat haar been weer glad is; eind van de herfst komt het altijd weer terug.

Carlien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:55

Het zou ook nog een vorm van schimmel kunnen zijn. Op dit moment hebben een aantal paarden (ijslanders) bij ons op stal daar last van. Wellicht door een wat verminderde weerstand dat het opspeelt in de winter.
Als dat zo is: wassen met imaverol (ook borstels, dekens, chabrakjes)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:19

TI-->MD

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:07

Er is een ander topic hierover geweest, die pony had waarschijnlijk rainrot op die plek door de nattigheid van de afgelopen 2 maanden.

Finnean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:55

De dierenarts heeft mijn tinker Finnean laatst twee prikken gegeven met twee weken ertussen. Dat heeft echt geholpen, hij heeft nu geen jeuk meer. Ik had ook alles al geprobeerd, sebacil, betadineshampoo en betadinezalf, mokzalf allerlei soorten. Misschien kun je je dierenarts vragen voor die injecties.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:03

Wist je dat je paard van die prikken (Dectomax) ook spontaan dood neer kan vallen?
Liever een levend paard met jeuk dat ook op een andere manier te behandelen is dan een dood paard :P

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:05

ik zit al naar die foto te kijken,maar dat is dus geen eigen foto.
maak er wel zelf een als dat lukt?

rasp ziet er anders uit,dus dat is het niet.
mijt en luis geeft behoorlijk jeuk,dus dat is vaak ook herkenbaar.
de bacterie die ook de rainrot geeft kan dit soort plekjes ook zo maken.
denk dat je toch een veearts moet gaan vragen,het kan namelijk best veel zijn en vanaf een foto valt zoiets toch bijna niet te doen

Helga_Jonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:42

Het lijkt op wat mijn trekpaardje ook regelmatig heeft en dat komt van mijten, ik smeer het in met biologische tarwekiemolie, of meng de tarwekiemolie met Cydectin Pour On en smeer de benen daarmee in, binnen een paar dagen is het weg! en ik hoef niet te wassen want daar heeft hij een vreselijke hekel aan en gaat ook niet met dat koude weer......

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 13:20

De arabier van dochter heeft hetzelfde. Ook wij staan voor een raadsel. De benen (tussen kogel en hak) hebben een paar plekken en zijn erg warm. Wassen kan niet omdat hij een buitenstal heeft en zijn benen bevriezen, ook al droog je ze af. Hij heeft er geen jeuk aan, alleen wat schilfertjes. De laatste weken is het hier niet nat geweest, dus wij dachten niet dat het mok was. Ook was zijn achterbeen iets dik op de plaats waar zo'n plek zit. We smeren nu een paar dagen met een mengsel van grafietzalf en calendulazalf. Woensdag gewassen met betadinescrub.
We konden gisteren de schilfertjes er goed afborstelen, die lieten los. We voeren hem ook gedroogde brandnetel door zijn eten. We proberen dit eerst maar eens even. Ook hadden we als tip gevonden: insmeren met teatreezalf. Als dit over een paar dagen geen resultaat heeft, gaan we over op de teatreezalf. Wordt vervolgd denk ik.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 17:32

Eigen foto's gemaakt:

Been:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

andere plek:
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:30

ik vind het wel verdacht veel op een mijtinfectie lijken hoor.
zou toch even de dierenarts laten kijken.

Finnean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:32

Als het er zo uitziet, lijkt het me dat je gewoon de dierenarts moet laten kijken. Ziet er niet echt uit of dat met een huismiddeltje nog op te lossen is. Mijn dierenarts heeft twee injecties gegeven. Maar het is niet gezegd dat dat hetzelfde was als bij jouw paard. Maar er zal vast een passende remedie tegen zijn.
En echt niet met het risico dat je paard er dood van kan gaan hoor.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 21:35

Het is ook heftiger dan dat ik eerst zag/het eerst was toen ik het vandaag zag.
Ik heb vandaag met sebacil gewassen.. is er morgen geen verandering haal ik er maandag een DA bij.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 18:07

Foto's hier recht boven waren van eergister, ik heb toen gelijk met Sebacil gewassen.. en vandaag was het al weg!!

Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:29

wel over een aantal dagen weer wassen hoor,als het wel mijt is of wat anders dan pak je het goed aan.

ik moet ineens er aan denken dat appie het zo wel heeft als hij gaat verharen.
op zijn pijpbeen van de achterbenen kun je dan ook zo alle losse haren wegtrekken.
ik heb toen ook wel eens met sebacil gewassen en toen trok het weg.
maar het jaar erna had hij het weer en toen vroeg ik me af of het niet hormonaal was en iets in het verharen fout ging,toen heb ik gewoon met warm water gewassen en toen trok het ook weg :D .
maar neem het zekere voor het onzekere en behandel haar nog een keertje

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 18:34

Ja het zit echt op de 'schenen' zegmaar.. niet in de koot e.d.
A.s. weekend was ik nog een keer ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:03

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:19

Als ik je foto's zie dan denk ik de combinatie van mok en mijt. Ook gezien het vele behang wat je paard heeft. Da zal je ook vertellen dat met sebacil moet wassen. Zorg voor een sterke oplossing en na een week weer. Dat zal de mijten beslist doden. Mok kan ontstaan zijn agv de geirriteerde huid zodat schimmels/bacterien de kans krijgen de huid binnen te dringen. Mijn da adviseerd om paarden met veel behang 2x per jaar preventief te behandelen met Sebacil. Als na de behandeling de klachten nog niet weg zijn, kun je Panalog gebruiken. Dan ben je binnen no time van je mok af.

Met het inschakelen van de da zou ik nog even wachten en eerst nog grondig met Sebacil wassen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 19:54

Op verzoek nog even een reactie:

Het is helemaal weggebleven :j