Opbouwen na peesblessure

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mosantu

Opbouwen na peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 14:39

Hey iedereen,

Mijn paard heeft 6 weken geleden een peesblessure gekregen door uit te glijden op de weide. Uit de echo bleek dat de strekpees van zijn achterbeen lichtjes uitgerokken was.
Tot nu heb ik enkel met hem aan de hand gestapt, dit zowel op de beton als in de piste. Ik heb eerst enkel op beton gestapt en heb opgebouwd tot 30 min. Daarna ben ik langzaam een deel van die 30 min in de piste gaan stappen. Nu stap ik 15 min op beton en 15 min in de piste. Mijn paardje staat ook weer een halve dag op een klein stukje weide waar hij eigenlijk niet kan galopperen e.d..
Vanaf nu mag ik weer beginnen rijden en natuurlijk moet ik dit ook langzaam opbouwen. Tegen 1 maart mag in weer normaal dressuurwerk doen. Maar nu heb ik er geen idee van hoe ik dit opbouwen moet aanpakken. Moet ik opnieuw op beton beginnen? Vanaf wanneer en hoeveel mag ik draven? En galopperen? En hoe zit dat met longeren? ...

Dan heb ik ook nog een klein bijvraagje: De pees staat niet dik of warm meer maar als ik ze volledig volg met mijn vingers voel ik toch dat ze op de plaats van de blessure ietsje harder aanvoelt. Is dit normaal?

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:47

Dit lijkt me iets om met je dierenarts te bespreken. Die weet het meeste van de aard en ernst van de blessure en in welke mate de pees belast kan worden.

beautytje37

Re: Opbouwen na peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:46

Inderdaad met je dierenarts bespreken, maar ik zou opbouwen met eerst nog wat langer te stappen, misschien eens op straat en in aardewegeltjes (voor hem ook eens wat anders) en dan lichtjes beginnen draven, eerst 1 min draven, dan weer 3 min stappen, 2 min draven, ... en iedere dag opbouwen. rij er nog niet op wanneer je dit doet en forceer hem zeker niet. Je zult wel zien ook zelf aan je paard hoe het verloopt. bij enige twijfel direct weer rustiger doen!

mosantu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 10:04

__Nienke schreef:
Dit lijkt me iets om met je dierenarts te bespreken. Die weet het meeste van de aard en ernst van de blessure en in welke mate de pees belast kan worden.

Er zijn al 2 dierenartsen komen kijken naar de blessure. Beiden zeiden alleen dat het zeker goed kwam en dat ik vanaf nu mag opbouwen gedurende 1 maand. Van dat opbouwen kreeg ik alleen de raad om mijn gezond verstand te gebruiken en een stap terug te gaan als mijn paard stijf was. DA nog eens laten komen zal mij dus niet verder helpen. Dat is dus ook de reden dat ik het hier even plaats.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:14

Ik kan er met m'n verstand niet bij dat dierenartsen geen opbouwschema geven. Snappen ze nou nooit dat klanten dat gewoon fijn vinden, omdat je anders nooit weet waar je aantoe bent..

Ik heb een heel uitgebreid schema van dhr van Toor, zal m straks posten zit nu op mijn telefoon.
Hij is toch wel enigzins de pezengoeroe in Nederland, en gaf ook een ander schema dan mij eigen DA.
(eigen DA gaf bijv 3x 1 minuut draf, en hij 1x 3 min omdat de overgangen veel zwaarder zijn dan in 1 draftempo door draven)

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:18

mijn paard heef van de zomer ook een pees blessure gehad (hij had zich verstapt in de wei) De dierenarts kon op de foto's niks vinden en op de echo een paar kleine vlekjes. Maar mn paard moest toch wel mooi 4 maanden op rust. Eerste week mocht er ook niet mee gelopen worden hij moest echt op stal rust, daarna alleen het dijkje heen en weer gestapt en zo steeds verder opgebouwd. Na 4 maanden liep hij eindelijk goed en zo zijn we begonnen met het longeren in zand. eerst een paar minuten de ene kant en dan weer de andere kant voornamelijk stappen en zo af en toe een paar rondjes draf. Hiermee kreeg hij natuurlijk aardig zijn conditie weer terug en zijn we begonnen met rijden (gewoon in de bak!) eerst een goede 10min instappen, omdat hii natuurlijk zo lang stil had gestaan. tussen door wat kleine oefeningetjes gedaan en heel langzaam begonnen met draven etc. Niet te vergeten ook weer minimaal 10min uitstappen. Als je gaat rijden doe dan dan niet tussendoor alleen maar draven maar doe het bijv. eerst 2 rondjes stappen en weer een rondje draven etc.
Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:27

Mijnes heeft ook zo een 5 jaar terug een peesblessure gehad en heeft nu nog een dikker been waar de blessure zat, gaat ook niet meer weg denk ik. Ik heb toen langzaam opgebouwd met eerst alleen stappen op verharde weg en daarna met een klein stukje draf er tussendoor, en later pas meer onverhard gereden, dit op advies van de da. Maar mijnes had best een heftige peesblessure, toen ze officieel helemaal hersteld was weer verder met wedstrijden, dat ging goed want reed alleen dressuur, maar toen ik M1 moest gaan starten is ze tijdens de proef 2x door dr been gegaan en ben ik meteen gestopt, was ze gelijk 3 weken helemaal stijf van. Kon ik weer alles langzaam opbouwen. Ben maar gestopt met wedstrijden want wou haar dit niet aandoen. Springen kan ik ook niet met haar, maar ze vind het zo geweldig dat ik soms een hindernisje van 60cm neerzet, dit kan nog. Maar het heeft al met al behoorlijk wat gevolgen gehad, rij nu alleen recreatief met haar en dat been blijft dik ook al heeft ze geen pijn eraan.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:14

plovesb schreef:
mijn paard heef van de zomer ook een pees blessure gehad (hij had zich verstapt in de wei) De dierenarts kon op de foto's niks vinden en op de echo een paar kleine vlekjes. Maar mn paard moest toch wel mooi 4 maanden op rust. Eerste week mocht er ook niet mee gelopen worden hij moest echt op stal rust, daarna alleen het dijkje heen en weer gestapt en zo steeds verder opgebouwd. Na 4 maanden liep hij eindelijk goed en zo zijn we begonnen met het longeren in zand. eerst een paar minuten de ene kant en dan weer de andere kant voornamelijk stappen en zo af en toe een paar rondjes draf. Hiermee kreeg hij natuurlijk aardig zijn conditie weer terug en zijn we begonnen met rijden (gewoon in de bak!) eerst een goede 10min instappen, omdat hii natuurlijk zo lang stil had gestaan. tussen door wat kleine oefeningetjes gedaan en heel langzaam begonnen met draven etc. Niet te vergeten ook weer minimaal 10min uitstappen. Als je gaat rijden doe dan dan niet tussendoor alleen maar draven maar doe het bijv. eerst 2 rondjes stappen en weer een rondje draven etc.
Succes ermee!

Absoluut niet beginnen met longeren! Omdat het paard op een volte loopt wordt het binnenbeen extra zwaar belast. Dit kan voor het blessure been te zwaar zijn waardoor je herstel tegenwerkt. Altijd opbouwen met rechtuit!

Dit schema had ik na revalidatie van pees blessure. Mijn paard heeft 2 jaar stil gestaan en had een lichte verreking, geen gaten of scheuren werk.

Iedere stap doe je 2 weken lang, dan ga je naar de volgende stap.
1) 2x per dag 10 min stappen aan de hand (rechtuit op het harde)
2) 20 min stappen in de bak onder het zadel (zo veel mogelijk rechtuit, af en toe een simpel figuur als volte of gebroken lijn)
3) 40 min stappen onder t zadel (al wat meer figuren rijden, maar geen kleine voltes of zijgangen)
4) 20 min instappen, 3 min draven , 15 min uitstappen
5) 20 min instappen, 3 min draven, 4 min stappen, 3 min draven, uitstappen
6) Alles hetzelfde, maar 1x draf erbij, tussen de drafblokken door steeds 4 min stappen. Je zit nu dus op 3 drafblokken
7) Alles hetzelfde, maar 1x draf erbij, tussen de drafblokken door steeds 4 min stappen. Je zit dus nu op 4 drafblokken
8) In plaats van 4x 3 min doe je 3 x 4 min draf
9) Na ieder drafblok doe je 1 hoefslag galop (1 ronde dus). Wissel per ronde galop wel van hand, dus niet 4x rechtergalop
Etc

Dus je begint niet met 1 enkele minuut draf maar meteen met 3. Dit omdat een pees ook een lichte trigger nodig heeft om te herstellen. Daarnaast is draf in vergelijking met stap niet een extra zware belasting, zolang je maar zo veel mogelijk rechtuit rijdt. En overgangen zijn een stuk zwaarder voor de pees, dus het is beter 1 blok van 3 minuten te doen dan 3 blokjes van 1 minuut.

mosantu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 14:17

Super bedankt Focussed! Rij je met dat schema dan aan de losse teugel? Of ga je rijden zoals je normaal rijdt?

Ik snap ook niet dat de veeartsen er zo licht over gaan. Het is natuurlijk een zeer lichte blessure (ikzelf kon niets zien op de echo) maar dat maakt niet dat ze niet moet opgevolgd worden...
Laatst bijgewerkt door mosantu op 30-01-12 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

mosantu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 14:18

Kan ook iemand info geven over hoe de pees aanvoelt? Ik geloof het ook wel dat het een lichte blessure is, ze zeiden beiden hetzelfde, maar ik vind het raar dat ik voel dat er een harder deel zit in de pees. Zal dit verdwijnen als ik weer aan het werk ga? Het harde deel verdwijnt nu alleen als ik een steunbandage aan doe. Gaat de bandage eraf, komt het na een dag terug. Best bandage aanhouden zodat het been mooi dun blijft?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:26

Gewoon normaal rijden, dus gewoon loswerken en nagevelijk rijden. Maar dus geen kleine figuren rijden of zijgangen, dit zou ik pas introduceren na het galop gedeelte. En ook niet teveel op de voorhand rijden. Mijn paard kreeg ik nauwelijks nog netjes op de achterhand na 2 jaar rust dus reed ik veel voor de loodlijn, omdat zij achter de loodlijn extra op de voorhand komt.

Het harde deel zal gewoon bindweefsel zijn (littekenweefsel). Ook mijn paard had maar een hele lichte blessure maar heeft ook een harder en dikker gedeelte daar waar de blessure zat.
Dit blijft altijd zitten en gaat nooit meer weg. Dit is ook hetgene wat een ooit geblesseerde pees zwak maakt. Normale pees (collageen) vezels zijn zeer rekbaar en vangen klappen goed op. Dit bindweefsel is veel stugger waardoor ze sneller scheuren.

Bandage zou ik persoonlijk aflaten. Pezen blijven het beste bij een lage temperatuur, en onder bandages kan dit te hoog oplopen, ook bij stal of steunbandages.

Het belangrijkste is dat het been niet dikker of warmer wordt na inspanning. Dat is een teken dat de pees nog niet klaar is voor belasting en langer de tijd moet krijgen om te genezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:48

Ben het helemaal met focussed eens, bij mijn paard zit er na ruim 5 jaar nog littekenweefsel (dat hard aanvoelt en ook wat dikker is). Kan ook lang niet meer alles doen omdat het een zwakke plek is en blijft. Bandage zou ik ook af laten omdat inderdaad lagere temparaturen beter is voor de pezen, merk ook dat mijn paard in de zomer sneller last heeft als de winter als ik iets intensiever met haar rijd. Trainingsschema van focussed is precies hoe ik het met mijn paard ook heb gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:50

Focussed schreef:
Ik kan er met m'n verstand niet bij dat dierenartsen geen opbouwschema geven. Snappen ze nou nooit dat klanten dat gewoon fijn vinden, omdat je anders nooit weet waar je aantoe bent..

Ik heb een heel uitgebreid schema van dhr van Toor, zal m straks posten zit nu op mijn telefoon.
Hij is toch wel enigzins de pezengoeroe in Nederland, en gaf ook een ander schema dan mij eigen DA.
(eigen DA gaf bijv 3x 1 minuut draf, en hij 1x 3 min omdat de overgangen veel zwaarder zijn dan in 1 draftempo door draven)

Hoelang heb jij erover gedaan om echt weer te kunnen rijden focussed? Ben ik wel even benieuwd naar, en hoe ernstig was de blessure?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:57

Mijn verhaal is redelijk complex,

Ik heb het opbouwschema kunnen rijden tot het laatste blok draf, dus nog geen galop... Toen ging mijn paard weer onregelmatig lopen. Dit kwam echter niet van de pees, die zag er op de scan nog steeds tip top in orde uit.
Waar dat vandaan is gekomen weten we nog steeds niet, inmiddels al heel wat duizenden euro's lichter en elke scan, foto en onderzoek wijst niks uit. Helaas rijd ik daarom nu niet meer op haar omdat ik vind dat onregelmatigheid op pijn duidt en ik ga mijn paard niks forceren.

Dus helaas kan ik je daar geen antwoord op geven :+

Maar mijn blessure was niet ernstig, geen gaten en scheuren werk. Helaas heeft ze wel 2 jaar op rust gestaan omdat ze (toen de pees bijna volledig geheeld was) door het draad is gejaagd door een ander paard en de pees weer opnieuw is gaan opspelen %)
Dus helaas liep het bij ons niet echt gesmeerd :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:03

Dat is wel naar inderdaad, zit jou en je paardje niet echt mee :(

mosantu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 16:37

Focussed schreef:
Dus helaas liep het bij ons niet echt gesmeerd :+

Dat is heel erg voor jou. Echt om gek van te worden.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:27

In de Hoefslag staat heel artikel gewijd aan peesblessures. Wellicht iemand in je omgeving die hier op geabonneerd is. Geeft veel inzicht over het ontstaan, kansen en revalidatie.

En je da kan wat mij betreft een schop onder zn ..... krijgen. Schandalig dat hij je zo met een kluitje in het riet stuurt. Mss een idee om naar een kliniek te gaan waar ze ook aan zorg doen en niet alleen aan euries vangen?

mosantu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 15:40

Het vervolg:

Bij een vriendin haar paard kwam dit weekend een osteopaat langs. Voor de zekerheid vroeg ik haar om een naar de mijne te kijken omdat ik het zaakje niet echt vertrouw. ik ben dus nog niet beginnen rijden.
Goede nieuws is dat ze heel vriendelijk, grondig, professioneel en meelevend was. Ik weet nu goed waar ik sta en wat ik moet doen en hoelang.
Slechte nieuws is dat het geen lichte peesverrekking blijkt te zijn maar een zware kneuzing van pees en onderliggend bot...

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:36

VSW-->MD

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:26

Mosantu, geen idee waar je woont en welke DA-en je erbij gehad hebt, maar als het enigszins mogelijk is zou ik ook kiezen voor van Toor in Wassenaar.
Lou heeft zich nu anderhalve week geleden goed verstapt met rijden en daarna was ze in draf kreupel. Dat was op vrijdag. De zondag daarna zag ik dat het net boven de kogel dik was en ben ik gaan koelen. Dinsdag toch maar gebeld met van Toor en ik mocht gister langs komen. Peesblessure aan de tussenpees, net boven de splitsing naar de sesambeentjes en ietsje doorlopend aan de buitenkant. Het advis voor nu: 2x per dag 15 minuten stappen aan de hand, op het harde of in een binnenbak met verende bodem. Daarna minimaal 20 minuten koelen, het liefst met coolpacks. Niet draaien over het aangedane been, terug in krachtvoer, aangepast beslag ( dat was de andere blessures neit aan de orde). Ze nemen uitgebreid de tijd om te zien waar de kreupelheid vandaan komt en geven een gedegen advies op papier mee. Over drie weken moet ik terug voor controle en als het dan goed gaat krijg ik weer een verdere opbouw mee, anders komt er toch behandeling aan te pas.
Om even aan te geven hoe grondig ze daar te werk gaan en hoe duidelijk ze zijn in hun advies.
Lou heeft twee keer eerder een peesblessure gehad die ook bij hun behandeld is, bij beide keren duurde het ongeveer 8-9 maanden voordat ik weer op het oude nivo zat.
Ik vind het zo jammer dat veel andere Da-en je gewoon laten zwemmen en het zelf laten uitzoeken, dat maakt dat je soms te snel opbouwt en dan juist weer iets verpest. Je kan er dan eigenlijk neits aan doen, amar achteraf baal je als een stekker.
De eerste keer was het trouwens 2 x per dag 5 minuten stappen, per week 5 minuten erbij tot een half uur per keer en dan weer terug ( en 20 minuten koelen, dat is nooit veranderd).
De tweede keer was het 2 x per dag 5 minuten stappen, per 10 dagen 5 minuten erbij en na een half uur stappen terug.

Voor mij geeft dit aan dat het dus erg afhankelijk is van de soort peesblessure hoe je kan en mag opbouwen, voor mij een reden temeer om naar hun toe te gaan met dit soort klachten.

Heel veel sterkte in elk geval met het opbouwen.

hiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 01:02

Mijn paard heeft een peesschedeontsteking gehad en in datzelfde jaar in een ander been een peesscheur. Beide heb ik behandeld als peesblessure. Ik had ook geen schema maar volgde mn eigen gevoel. Ik heb zeer lang over het opbouwen gedaan en heb ruim anderhalf jaar niet gelongeerd. Dit raad ik je ook af. Is zeer belastend voor de pezen. Rechtuit op harde ondergrond en langzaam opbouwen. Ik heb opbouwend gestapt tot 40 min aan de hand en toen pas paar pasjes draf erbij en dit langzaam opbouwen met pasjes draf erbij...succes..