Hengstentand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xnina

Hengstentand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 20:13

Ik zag het volgende op internet:
Afbeelding

Nu ben ik benieuwd of echt elke hengst die hengsten tanden heeft? en zoja hebben ze er ook last van?
moet er wat door de tandarts aangedaan worden?
ik hoor het graag van jullie?

Jodi93

Re: Hengstentand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:14

ze hebben er geen last van als ze boven en onder niet recht op mekaar staan..

ruinen kunnen ze ook hebben en soms komen ze ook voor bij merries

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:16

Mijn ruin had echt grote hengstentanden.
Daar had hij nooit last van totdat hij een bit in kreeg.
Ik heb toen een paardentandarts laten komen. Hij heeft de henstentanden afgeknepen en bijgewerkt. Daarna had ik geen problemen meer met een bit.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:17

Net zoals hierboven al word beschreven hebben ruinen het, soms ook merries. Misschien nog wat op internet kijken?

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:21

mijn ruin heeft ze ook nog en heeft er geen last van. de tandarts komt binnenkort weer maar hij heeft er geen last van en hij is al in de 20 :D

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:31

De tandarts heeft ze laatst bij mijn 5 jarige merrie eruit gehaald, of ze er echt last van had weet ik niet. D'r wolfstanden moesten er in ieder geval wel uit omdat ze er last van had, dus het kon in een moeite door.

xnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 20:46

ok. Ik morgen zowiezo even kijken of ik een dergelijke tand tegen kom.
ik heb idd. ook het idee dat hij idd. last heeft met bit, hij vind het bit allemaal goed, zolang er geen contact met het bit is dus gewoon bitje in onder halster enzo. of het komt door tandproblemen of mijn bit is te dik, want dat is ook iets waar ik naar informeer.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 08:52

Als het bit daar komt hangt je bit niet goed. Al mijn paarden hebben zo'n tand, ook mijn merrie, hoewel die maar 2 kleintjes heeft.

Zoek voor het controleren van tanden en bit hulp uit professionele hoek!

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:47

Mijn merrie heeft ook 2 hengstentandjes, maar heeft er geen enkel probleem mee met het bit. Je bit hoort daar normaal gezien ook niet te liggen :)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:50

Ook mijn merrie heeft hengstentandjes maar ze heeft er geen last van. :) Inderdaad, je bit hoort daar ook niet te komen..

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:23

Het bit komt wel langs de hengstentanden, zowel op de heenweg als op de terugweg.
Hij ligt er inderdaad niet, maar alleen al met in en uit doen kan je er echt last van hebben. Bij mijn paard was dat probleem meteen verholpen toen zijn hoektanden waren ingekort.

xnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 19:57

ik heb vandaag ff gekeken maar hij heeft die tanden nog niet eens..
dus daar zal het idd. niet aan liggen en idd. het bit ligt daar ook niet wanneer het hoofdstel omheeft.

Moet mischien maar gewoon de paarden tandarts langs laten komen voor controle.. gewoon maar voor de zekerheid.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:05

xnina schreef:
dus daar zal het idd. niet aan liggen en idd. het bit ligt daar ook niet wanneer het hoofdstel omheeft.

Moet mischien maar gewoon de paarden tandarts langs laten komen voor controle.. gewoon maar voor de zekerheid.

Ik weet niet hoe oud je paard is, maar mogelijk dat hij last heeft van doppen. Ik vind het sowieso belangrijk voordat ik met een paard ga beginnen dat ze eerst gecheckt zijn door de tandarts.
Ik kan je een goede aanraden mocht je er zelf niet een weten. Bij komt altijd Spencer Schuman en die vorige week donderdag mn 3,5 jarige gedaan. Zo relaxed, echt super!

xnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 20:30

Alani schreef:
xnina schreef:

Ik weet niet hoe oud je paard is, maar mogelijk dat hij last heeft van doppen. Ik vind het sowieso belangrijk voordat ik met een paard ga beginnen dat ze eerst gecheckt zijn door de tandarts.
Ik kan je een goede aanraden mocht je er zelf niet een weten. Bij komt altijd Spencer Schuman en die vorige week donderdag mn 3,5 jarige gedaan. Zo relaxed, echt super!

Hij is bijna 3. maar de dierenarts schat hem ouder.

Dankje voor je tip. Ik had er zelf ook al 1 op het oog. die ken ik via mijn verzorgpaardje toender tijd.
Ik bel ze gewoon allebei ff op en dan maak ik aan de hand daarvan een beslissing. :)
Bedankt! :D

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 17:23

VSW-->MD

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:00

Nog even los van of de problemen met het bit van de henstentanden zouden kunnen komen, zou ik sowieso elk jaar een paardentandarts naar het gebit laten kijken. Gewoon voor de zekerheid, als er dan iets niet helemaal in orde is kan hij dat bijvijlen voordat je paard er klachten van gaat krijgen.

Over het algemeen hebben alle mannelijke paarden vier hoektanden. Minder dan 28% van de merries hebben hoektanden en dan vaak maar één of twee.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:17

Myca schreef:
Nog even los van of de problemen met het bit van de henstentanden zouden kunnen komen, zou ik sowieso elk jaar een paardentandarts naar het gebit laten kijken. Gewoon voor de zekerheid, als er dan iets niet helemaal in orde is kan hij dat bijvijlen voordat je paard er klachten van gaat krijgen.

Over het algemeen hebben alle mannelijke paarden vier hoektanden. Minder dan 28% van de merries hebben hoektanden en dan vaak maar één of twee.

En daarom had ik ooit een paardentandarts die eerst niet wou geloven dat ik een merrie had,
aangezien mevr. stevige exemplaren in haar mondje heeft zitten (overigens op 15 jarige leeftijd nog steeds).

Las hier ergens bit komt er wel langs, ja, langs de voortanden ook, maar als je een bit netjes in doet moet het geen probleem zijn.

Mijn merrie.
(heb momenteel geen betere, maar je ziet er 1 zitten onder, verstopt achter de manen van haar vriendje,
waar ze op dat moment coupe ruig van aan het maken is.)
http://i261.photobucket.com/albums/ii67 ... aug050.jpg

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:18

Myca schreef:
Nog even los van of de problemen met het bit van de henstentanden zouden kunnen komen, zou ik sowieso elk jaar een paardentandarts naar het gebit laten kijken. Gewoon voor de zekerheid, als er dan iets niet helemaal in orde is kan hij dat bijvijlen voordat je paard er klachten van gaat krijgen.Over het algemeen hebben alle mannelijke paarden vier hoektanden. Minder dan 28% van de merries hebben hoektanden en dan vaak maar één of twee.

Ben ik met je eens. Wij maken met de tandarts altijd de afspraak wanneer de paarden weer gedaan moeten worden. Soms is dat na 9 maanden of na een jaar. Ik ga ook regelmatig na de tandarts, waarom mijn paard dan niet?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:18

[/quote]
Las hier ergens bit komt er wel langs, ja, langs de voortanden ook, maar als je een bit netjes in doet moet het geen probleem zijn.

Mijn merrie.
(heb momenteel geen betere, maar je ziet er 1 zitten onder, verstopt achter de manen van haar vriendje,
http://i261.photobucket.com/albums/ii67 ... aug050.jpg[/quote]

Als een paard eenmaal beleerd is, is het bit voorzichtig indoen doorgaans geen probleem meer.

Ik had misschien wel een uitzonderlijke situatie, een 11 jarige ruin die niet veel gewend was en al helemaal niet aan een ding in zijn mond. Ik kan hem niet eens ongelijk geven, maar na wat stoeipartijen waarbij de appelstroop in mijn haar zat i.p.v. op het bit, was ik toch wel erg blij dat die hoektanden ingekort waren.

Die foto van jouw merrie _O-
Heel artistiek, ze lijkt wel een sabeltand-tijgerin.

xnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 21:49

Bedankt voor de tips!
Ik was wel van plan om hem jaarlijks door de tandarts te controleren, maar wil 1ste even alles op een rijtje zetten heb hem ook nog niet zo lang. :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:57

Myca schreef:

Mijn merrie.
http://i261.photobucket.com/albums/ii67 ... aug050.jpg[/quote]

Als een paard eenmaal beleerd is, is het bit voorzichtig indoen doorgaans geen probleem meer.

Ik had misschien wel een uitzonderlijke situatie, een 11 jarige ruin die niet veel gewend was en al helemaal niet aan een ding in zijn mond. Ik kan hem niet eens ongelijk geven, maar na wat stoeipartijen waarbij de appelstroop in mijn haar zat i.p.v. op het bit, was ik toch wel erg blij dat die hoektanden ingekort waren.

Die foto van jouw merrie _O-
Heel artistiek, ze lijkt wel een sabeltand-tijgerin.[/quote]

Tja, als je appelstroop incidenten krijgt, moet je maatregelen nemen.
Overigens in haar loop-met-kinderlessen-mee-tijd, heeft er wel eens een kindje zijn vingers tussen gekregen.
Tja, die hadden ze allemaal geleerd dat daar geen tanden zaten.... :+
Waren ze die kinders vergeten te vertellen dat dat soms niet helemaal waar is.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:04

Ik lees vandaag pas dit topic en heb toch een vraagje...
De hoektanden van Max zijn erg groot geworden, geen probleem bij het rijden, hij wordt bitloos bereden, maar wel bij het eten. Hij morst enorm bij het eten en drinken...
Hoe worden die ingekort? Worden ze daarvoor verdoofd? Heb een paardentandarts gebeld en hij gaat me nog terugbellen voor een afspraak (kwam niet aan op dat moment) Afvijlen van de kiezen heb ik al meerder keren gezien, maar ik heb nog nooit gezien hoe men die hoektanden aanpakt...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:13

TF weet je zeker dat het door die tanden komt?
Zou de rest van het gebit eerder verdenken, dan die tanden, want daar eten ze in princiepe niet mee.
Maar goed, dat kan een paardentandarts ook voor je controleren.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:18

Ik heb de tandarts gebeld, dus dat is in orde. Ik ben er zelf zo goed als zeker van omdat de tand tegen zijn lippen drukt, ze groeien naar buiten. Ze doen hem geen pijn, hij heeft er verder geen last van en als ik voorzichtig zijn bit insteek (aangespannen rijd ik wel met een bit) heeft hij er ook geen last van. Enkel bij het eten merk ik de laatste tijd dat hij meer morst bij eten en drinken. Tandarts kent mijn paardjes, ik ben er gerust in dat het in orde komt....

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:36

Max heeft vandaag een tand getrokken en er is gediagnosticeerd dat hij EOTRH heeft.
EOTRH staat voor Equine odontoclastic tooth resorption and hypercementosis, wat in gewone mensentaal wil zeggen dat de tanden los gaan staan doordat er cement tussen tand en tandvlees gaat groeien en dit de tandwortels aantast.

Vandaag heeft hij zijn eerste tand verloren, een ruintand. Die ruintand ziet er niet mooi uit. De wortel is 6 keer groter dan de tand zelf en is dikker. Deze tand ga ik nooit als "juweeltje" kunnen laten bewerken, want hij ziet er niet uit. Ik vermoed dat hij vanaf nu ook véél makkelijker gaat kunnen eten.

De reden dat ik de tandarts liet komen was dat hij enorm morste bij het drinken en het eten. Zijn ruintand duwde ook zijn lip naar boven, zodat hij zijn mond niet meer mooi kon sluiten.

Bij het rijden gaf het geen problemen, ik rij bitloos... nadat ik in 2009 problemen had met rijden ivm met zijn bit. Hij nam steeds zijn bit vast, ging er zwaar in hangen... rijden was geen plezier meer. Toen heb ik ook de tandarts laten komen, en die zag toen nog niets. Nu, na de diagnose EOTRH, geeft de tandarts toe dat hij indertijd waarschijnlijk toch pijn zal gehad hebben omdat de wortel van zijn ruintand "abnormaal lang" was en waarschijnlijk enorm tegen het tandvlees drukte, op de plaats waar het bit rust.

Heeft hier iemand ervaring met EOTRH? Ik had er nog nooit van gehoord. Volgens de tandarts werd vroeger medicatie gegeven zoals cortisonen en dergelijke... maar hebben ze nu bewijzen dat er geen behandeling mogelijk is. Tanden goed in het oog houden en de losse laten wegnemen. De andere ruintand staat een beetje los, maar niet los genoeg om meteen te trekken, en de snijtanden ernaast.... beginnen ook wat te bewegen... Voor de rest zien zijn tanden "er goed uit", geen haken of zo... er moest niet "gevijld" worden enz... Ik voel me er niet meteen "happy" bij... Anderhalf uur na het trekken van zijn tand heb ik hem terug in de weide gelaten... en ging hij ongehinderd hooi eten. Hij lijkt er geen last van te hebben....

Gelukkig kan hij nog goed eten.... hij kan niet mager genoemd worden...

http://www.lathamdvm.com/articles/eotrh.shtml