Mijn paard heeft sinds zeker begin november al diarree, de eerste keer nam ik het niet zo serieus, kan gebeuren.. Goed in de gaten houden. Daarna was het over en niet lang daarna had hij alweer diaree, het spoot er gewoon uit! Hij viel al verschrikkelijk af. Op 27 december ben ik ermee naar de dierenarts geweest. Die had me aangeraden om een mestonderzoek te doen, deze was negatief (dus geen parasieten of wormen erin). En geen krachtvoer, alleen onbeperkt hooi, maar dat kreeg hij al.
Op vrijdag 30 december hebben ik een pasta meegekregen om de darmen rustiger te krijgen en te stimuleren om weer normale poep te maken. Dit heeft ook gewerkt tot 9 januari, toen had hij weer diarree.. We hebben gekeken naar de mest of er zand in zat en dat zat erin. Dus kuurtje zand weg gehaald. Op stage had ik de tip gekregen om Blizzard in een paddock te zetten met hooi en daaronder een plastic bak, zodat hij verplicht hooi moet eten. In de wei at hij liever van de kleine sprietjes gras en dan at hij ook heel veel zand mee op, omdat hij op een soort bosgrond staat. Dit heb ik gedaan en het werkt ook goed. Ook had hij weer geen last van diarree.
Toen ik het kuurtje zand weg ging halen, was de afspraak al gemaakt om ook nog bloedonderzoek te doen en de tanden te controleren. Deze waren op 18 januari gedaan. Bloedonderzoek is prima, alleen eiwit is te hoog. Woensdag krijg ik de uitdraai van zijn bloedonderzoek. Tanden zijn nu weer prima in orde.
Zand kuurtje was op op 18 januari en 22 januari heeft hij alwéér diarree..
De symptonen bij diarree bij hem waren ook:
Onrustige darmen, onrustig paard, trapt wat naar zijn buik en tilt zijn voorbeentje op. Wel heeft hij nog zin in eten.
Nu zei iemand tegen mij dat het ook goed kan dat hij een maagzweer heeft, omdat hij alleen staat. Ik sta sinds augustus op de nieuwe stal, hiervoor stond hij altijd bij 3 merries waar hij het ook fijn bij had. Toen hij ging verhuizen, stond hij bij een draver ruin in de wei, die snapte niet dat Blizzard onderdanig naar hem is, dus viel dat paard Blizzard steeds aan en beet hij in de rug van Blizzard. Stomme Blizzard vecht niet terug omdat hij teveel respect heeft voor oudere paarden, als het een jonger paard was trapt hij zo terug, dat heeft hij op de andere stal nog bewezen. Daarom hebben we de paarden uit elkaar gezet. Ik ben 3 x per dag op stal, maar ik kan nooit een ander paard 'vervangen'. Dus ben op zoek naar een maatje voor hem. Maar zal dit het ook echt oplossen voor hem? Als de pony er is, gaan we Blizzard ook behandelen tegen maagzweer.
Hebben jullie nog ideeën? Ik heb natuurlijk al die tijd niet op hem gereden

Kan best zijn dat ik iets ben vergeten.. maar dat kan nog gevraagd worden, woensdag ben ik bij de dierenarts!