Paard 2 maanden diarree

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Froemel

Paard 2 maanden diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 20:19

Hallo,

Mijn paard heeft sinds zeker begin november al diarree, de eerste keer nam ik het niet zo serieus, kan gebeuren.. Goed in de gaten houden. Daarna was het over en niet lang daarna had hij alweer diaree, het spoot er gewoon uit! Hij viel al verschrikkelijk af. Op 27 december ben ik ermee naar de dierenarts geweest. Die had me aangeraden om een mestonderzoek te doen, deze was negatief (dus geen parasieten of wormen erin). En geen krachtvoer, alleen onbeperkt hooi, maar dat kreeg hij al.

Op vrijdag 30 december hebben ik een pasta meegekregen om de darmen rustiger te krijgen en te stimuleren om weer normale poep te maken. Dit heeft ook gewerkt tot 9 januari, toen had hij weer diarree.. We hebben gekeken naar de mest of er zand in zat en dat zat erin. Dus kuurtje zand weg gehaald. Op stage had ik de tip gekregen om Blizzard in een paddock te zetten met hooi en daaronder een plastic bak, zodat hij verplicht hooi moet eten. In de wei at hij liever van de kleine sprietjes gras en dan at hij ook heel veel zand mee op, omdat hij op een soort bosgrond staat. Dit heb ik gedaan en het werkt ook goed. Ook had hij weer geen last van diarree.

Toen ik het kuurtje zand weg ging halen, was de afspraak al gemaakt om ook nog bloedonderzoek te doen en de tanden te controleren. Deze waren op 18 januari gedaan. Bloedonderzoek is prima, alleen eiwit is te hoog. Woensdag krijg ik de uitdraai van zijn bloedonderzoek. Tanden zijn nu weer prima in orde.

Zand kuurtje was op op 18 januari en 22 januari heeft hij alwéér diarree..

De symptonen bij diarree bij hem waren ook:
Onrustige darmen, onrustig paard, trapt wat naar zijn buik en tilt zijn voorbeentje op. Wel heeft hij nog zin in eten.

Nu zei iemand tegen mij dat het ook goed kan dat hij een maagzweer heeft, omdat hij alleen staat. Ik sta sinds augustus op de nieuwe stal, hiervoor stond hij altijd bij 3 merries waar hij het ook fijn bij had. Toen hij ging verhuizen, stond hij bij een draver ruin in de wei, die snapte niet dat Blizzard onderdanig naar hem is, dus viel dat paard Blizzard steeds aan en beet hij in de rug van Blizzard. Stomme Blizzard vecht niet terug omdat hij teveel respect heeft voor oudere paarden, als het een jonger paard was trapt hij zo terug, dat heeft hij op de andere stal nog bewezen. Daarom hebben we de paarden uit elkaar gezet. Ik ben 3 x per dag op stal, maar ik kan nooit een ander paard 'vervangen'. Dus ben op zoek naar een maatje voor hem. Maar zal dit het ook echt oplossen voor hem? Als de pony er is, gaan we Blizzard ook behandelen tegen maagzweer.

Hebben jullie nog ideeën? Ik heb natuurlijk al die tijd niet op hem gereden :) Maar dat snappen jullie denk ik ook wel. :)
Kan best zijn dat ik iets ben vergeten.. maar dat kan nog gevraagd worden, woensdag ben ik bij de dierenarts!

branka16

Re: Paard 2 maanden diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:43

Jeejtje, wat lang zeg!
Hij staat buiten?
Staan er geen vreemde planten of hout waar hij aan knaagt?
Heb je al je hooi eens laten onderzoeken?
En misschien is lucerne een optie om bij te voeren dit is ook erg goed voor de darmen.
Krijgt hij alle mineralen etc?, heeft hij een liksteen, omdat je aangaf geen brok meer te voeren.

Ik hoop dat je iets in het bloed kunt vinden dan weet je iig waar het aan ligt!!
Veel sterkte met je paardje!
(En natuurlijk als hij een maatje heeft zal hij zich misschien ook beter voelen, en minder gevoelig worden.)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:46

Krijgt hij hooi of voordroog? Als het ruwvoer uit plastic komt, heb je kans dat hij daarop reageert.
Verandering van ruwvoer op zich kan al diarree veroorzaken. Omdat hij verhuisd is (in de zomer op de wei gestaan?) zou het kunnen dat dit ruwvoer niet geschikt is voor hem.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:53

Idd Mac dat zou ook kunnen :j

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:56

Wij hebben een veulen op stal die ook al heel lang kampt met diarree
eerst heel erg ziek. is ie boven op gekomen maar de diarree blijft.
Heeft iets voor de maag darmen gekregen maar ook niet geholpen.

Ik kijk even mee

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 23:35

In de zomer heeft hij juist op een zandwei gestaan en totaal geen gras kunnen eten, op de nieuwe stal heeft hij nog even van het gras kunnen genieten. Nu staat hij op advies in de paddock en krijgt onbeperkt hooi.

's ochtends en 's avonds krijgt hij luzerne en heeft een liksteen in zijn stal. Er staan geen rare planten of hout in de wei.

Waar kun je hooi laten onderzoeken? Ben wel bij mijn laatste paar baaltjes, maar ben van plan om weer hetzelfde hooi te kopen omdat het juist zo'n fijn hooi is.. Maar is wel fijn als het onderzocht kan worden.
Hooi is gewoon hooi, geen voordroog :)

Ik wil trouwens echt niet overal een weerwoord op hebben ofzo, maar veel dingen hebben we uitgesloten en ben juist blij dat jullie mee denken!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:39

Wát voor een hooi geef je: gewoon van echte baaltjes of voordroog. Van voordroog willen paarden nl nog wel eens diarree krijgen. ( maar dit zal wel een te simpel advies zijn...zo makkelijk zal het wel niet zijn vrees ik)

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 00:07

Hij krijgt echt droog hooi, niet in plastic verpakt. Dus van echte balen.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 09:29

Ik zou m equilin voeren naast je brok! Daar zitten pre en probiotica in
Veel oud goed hooi, van minimaal twee zomers terug,
niet gewikkeld echt droog hooi!
Eventueel transfauneren door de dierenarts

Succes hiermee, je paard kan zich echt super beroerd voelenhierdoor!!

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 10:07

Het hooi is van dit jaar, heel vroeg hooi, de eerste snij zeg maar..
ik ga wel op zoek naar oud hooi.
Ik ga eens kijken wat equilin is :)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:37

Eerste snee kan heel goed zijn als het gras op dat moment door zijn bloeifase heen was. Als het geoogst is vlak vóór de bloeifase, is het juist heel rijk. En dan nog is het afhankelijk van heel veel factoren: tijd van de dag dat het gemaaid is, hoe lang het heeft gelegen, het soort gras, de temperatuur, etc.

Misschien kun je ergens aan wat oud, arm hooi komen en kijken hoe hij daar op reageert?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:55

Mijn shet heeft dik een jaar diaree gehad en heb vanalles geprobeerd en de een zegt dit en de ander dat.
Dan ging het weer een paar dagen goed en ineens spoot het er weer uit.
De dierenarts zei dat hij er waarschijnlijk zijn hele leven last van zou houden omdat het chronisch was.
Later toen ik op een andere stal stond heb ik een andere da laten komen en die schreef AB voor ook op verdenking van een maagzweer en inderdaad geen krachtvoer, wortels, appels, alleen hooi.
Binnen 3 dagen was het weg en is niet meer terug geweest.

Was jij niet ook pas verhuist met je paardje??
Misschien dat ie daar nog wat stres van heeft.
(geen idee of ik de goede voor me heb)

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 11:00

Ja, hij is sinds augustus op zijn nieuwe stal. Hij was super aangekomen (vorige stal was hij te mager). Bij de vorige stal zat hij in een kudde van 4 paarden en bij zijn nieuwe stal wordt hij afgewezen door het andere paard. Ik denk dat hier de stress in zit. Maar ik heb waarschijnlijk een maatje gevonden en dan gaan we hem behandelen tegen maagzweer. Ik ga ook kijken naar ouder hooi en naar de equilin. Dan hoop ik dat het allemaal goed komt :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:09

Michellkuh schreef:
Ja, hij is sinds augustus op zijn nieuwe stal. Hij was super aangekomen (vorige stal was hij te mager). Bij de vorige stal zat hij in een kudde van 4 paarden en bij zijn nieuwe stal wordt hij afgewezen door het andere paard. Ik denk dat hier de stress in zit. Maar ik heb waarschijnlijk een maatje gevonden en dan gaan we hem behandelen tegen maagzweer. Ik ga ook kijken naar ouder hooi en naar de equilin. Dan hoop ik dat het allemaal goed komt :)

Zie je heb ik toch de gooede voor me :D
Inderdaad, vaak zit 'm de stres in een groepje waar die niet goed mee weg komt of steeds gejaagd wordt.
Zeker als ze vaak 24/7 met elkaar staan.
Kijk met ouder hooi ook of er niet teveel stof en schimmel in zit, dat is niet zo bevordelijk.
Als het hiermee niet weg gaat zou ik toch vragen voor een AB kuurtje.
Ik had er toen een van 8 dagen en dat moet je dan afmaken, na 3 dagen was het al beter.
Ik durfde niet te vroeg te juichen aangezien het wel eens vaker 1 of 2 dagen beter ging.
Maar ook na de kuur bleef het weg en nu nog steeds.
We zijn alweer dik 2 jaar verder.