Vlas <-> Gaskolieken ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Vlas <-> Gaskolieken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 22:17

Ik was zo eens aan het nadenken. 1 van mijn paarden is laatst geopereerd ten gevolge van een dikke darm torsie.
Om haar gezond te houden zijn wij heel erg bezig met voeding e.d.
Ze had de laatste 2 jaar al eens regelmatig koliek gehad, elke keer gaskoliek.
Ze staat nu op een speciaal dieet, ze krijgt fijn weidehooi en speciaal voer erbij.

Nu begon de DA erover dat ik wel moest oppassen met te weinig hooi voeren, omdat hij anders bang was dat ze aan bodembedekking of zand begon. Nou is ze geen zichtbare vlas of zandeter, maar onbewust gingen we er toch wel op letten. En toch zit ze me af en toe net iets te vaak te snuffelen in het vlas, hooitjes eruit te trekken. Niet heel vaak, maar omdat we er op gaan letten viel het ons toch op. En nu ben ik vaak bij de stal (zeker 5-7x per dag, paarden staan aan huis) maar 's nachts ben ik er niet heel vaak, dus je ziet niet alles.

Nu las ik ergens dat als paard vlas opnemen en het hoeft niet eens heel veel te zijn, dat er een verband is met gaskolieken.

En toen ging er een klein lampje branden. Ik heb echt in al die jaren dat ik eigen paarden heb en dat is nu inmiddels ik denk 20 jaar als ik mijn 1e pony meereken, slechts 1!!!! x koliek gehad. En dit was zandkoliek, puur omdat een lang in rang staand paard, in de herfst het hooi van de hooiplaatsen de modder in trok.

Toen ging ik verhuizen en kreeg de paarden & mijn stal aan huis en toen ben ik dus overgestapt naar vlas.... Vanwege de handigheid van de plastic baaltjes en de leuke prijs die ze er toen voor vroegen.
En sindsdien heb ik dus regelmatig koliek gehad.

Dus mijn vraag is zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? En dan bedoel ik dus géén verstoppingskoliek door vlas eten, want mijne raakt niet verstopt. Mijne krijgt gaskoliek op het moment dat ze haar hooi dus niet meer goed kan verteren, dus als ze teveel, te snel en te grof ruwvoer eet. Met als oorzaak een verminderde darmwerking waar ze nog niet achter zijn waar dat door komt. Darm is ook niet open geweest tijdens de operatie dus weet ook niet of er vlasjes oid in zaten. Maar ze was niet verstopt.
Hooi wat niet goed verteerd wordt, gaat gisten op 1 of andere manier waardoor ze gas krijgt.

Het gaat mij dus puur om gaskolieken in combinatie met op vlas staan.

Bedankt!

_Luziream

Re: Vlas <-> Gaskolieken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 06:05

Bij ons op stal staat alles op vlas, de enige die ooit koliek heeft gehad is die van mij. Hij krijgt het niet van vlas maar door kuil.
Ik meng altijd een plakje stro door het vlas.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 08:18

Ik sta al 10 jaar op vlas en heb geen koliek verschijnselen bij de paarden.
Als de stal net opgestrooid is zitten ze er wel wat van te eten, maar dat is snel over.

Maar je hebt het over snel en schrokkerig hooi eten.
Wanneer is het gebit voor het laatst nagekeken ?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 10:20

Paar weken terug nog.

Ze eet niet schrokkerig, ze eet misschien alleen wat snel als ze bijv. hooi heeft. Ze is een goede door-eter. Type koudbloed.
Dit heeft vroeger nooit problemen gegeven, zelfs niet met kuil uit plastic bijv.
Het probleem is nu dat als ik grote porties geef of als ze mooi (grof vergeleken met wat ze nu krijgt) hooi krijgt haar darmen dit blijkbaar niet meer kunnen verwerken.
En hier moet een reden voor zijn, ze denken dat ze misschien in het verleden wat heeft opgelopen waardoor haar darmen minder goed kunnen verteren. Maar het beestje is nog nooit zwaar ziek geweest en heeft echt nog nooit diarree of wat dan ook gehad.
Zand is het ook niet.

En daarom zit ik dus aan het vlas te denken, mede ook omdat ik her en der info gevonden heb over vlas en gaskolieken, dat vlas zich in de jaren kan opbouwen in de darmen maar ook dat er klinieken zijn die overtuigd zijn dat merendeel van de koliekgevallen worden veroorzaakt door vlas als basisfactor.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:57

Helaas krijgen de klinieken alleen maar de probleem gevallen binnen.
Ik ken zelfs grote maneges die al jaren lang vlas gebruiken.
En een aantal jaren geleden werd er ook verteld dat de kolieken heel veel veroorzaakt werden door lintwormen.

Begin aan de basis.

Goed hooi of voordroog ?
Goed gebit ?
Goed ontwormd ?

Op die drie vragen moet je 200% kunnen zeggen dat het in orde is.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:57

Ik denk dat vlas zelf vaak niet de oorzaak is, maar het gebrek aan ruwvoer doordat ze op vlas staan om eerlijk te zijn. dit is wat ik van mijn eigen VA te horen krijg. Ieder geval zal ook wel weer uniek zijn. Misschien eens op ander voer overgaan? Sanequi misschien?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:12

Mijn paard heeft 2e kerstdag ook gaskoliek gehad, volgens de DA staat dit niet in relatie tot vlas gebruik stal.
Ik heb er ook aan gedacht nl. Ik ben wel overgegaan op gehakseld koolzaadstro voor de zekerheid en meng het ook met het oude.

Het gebit wordt goed nagekeken en evt behandeld, ontworming regelmatig + mestonderzoek (lintworm is handige tip, die vergeet je vaak) en ik heb ruwvoer en voerbeurten toch maar weer verhoogd. Volgens de DA zijn er 101 oorzaken voor gaskoliek. Zelfs stress kan het veroorzaken. Mijn paard is een snelle eter, dat kan problemen geven.
Laatst bijgewerkt door intel_1x op 23-01-12 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 15:14

Klopt helemaal! :)

DA komt straks even bij paardje kijken, dus ben benieuwd.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:16

Mijn paard is overigens bijna 4 jaar maar heeft het waarschijnlijk wel eerder gehad (toen stond hij nog niet op vlas), maar toen dacht ik aan beginnende slokdarmverstopping en heeft hij Colosan gehad, dat heeft direct geholpen (op 2e kerstdag helaas niet). Hopelijk gebeurt het ook niet weer, want het is erg naar! Sterkte met jouw paard Bojangles.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:04

Als het echt door het vlas komt zou je eventueel iets van een slowfeeder kunnen maken waardoor ze de hele tijd kleine beetjes kan knabbelen en dus niet aan het vlas toekomt?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 00:31

Ik heb een slowfeeder! :)
Ik heb de ene helft van de stal vlas en andere helft is schoon.
Veeg bij elke voerbeurt dit stuk netjes schoon.

Heb donderdag pas afspraak bij DA.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:34

vlas levert vaak problemen op.het is nl. niet gemaakt om op te eten. gaskoliek weet ik niet zeker, verstoppingskoliek wel. mijn DA (een bekende paarden-arts )zegt altijd dat je met vlas erop kan wachten.er zullen wel zat paarden zijn bij wie het goed gaat,maar in jouw geval zou ik het risico niet nemen...