Doorgezakte rug, oud paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sannie275

Doorgezakte rug, oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 16:42

Ik weet niet echt of dit goed staat, maar dit leek mij het meest geschikte..

Mijn eerste paard heb ik nu zo'n 4 a 5 jaar, ze is (waarschijnlijk) nu rond de 18 en heeft hiervoor véél verblijfplaatsen gehad, en is in het wild geboren in Ierland. Ze was altijd sloom in lopen, en dan echt serieus sloom, ik heb nog nooit van mijn leven zo'n sloom paard gezien, probeer dit niet spottend op te nemen ;) Ze had al een doorgezakte rug, mij werd verteld dat het waarschijnlijk door veulens kwam. Nu heeft ze 2 jaar geleden een veulen gehad, daarna heb ik er nog 1 keer opgezeten en vertoonde ze duidelijk pijn, ben eraf gestapt en er nooit meer opgekropen. De laatste jaren is haar rug steeds erger geworden, het is nu echt gigantisch hol. We gingen eerst meestal 1x in de week voor de kar en dat leek ze haast wel leuk te vinden, mede waarschijnlijk doordat er wat meer ruimte was tussen de ruggenwervels. Hier zijn we nu eigenlijk mee gestopt, ze heeft nooit echt veel plezier gehad in het werken. Als ze genoeg had ging ze gewoon stilstaan, maar ook aan de hand lopen was ze altijd eigenwijs, op gegeven moment wilde ze gewoon niet verder, en dat lukte je dan ook echt niet meer. Als ze zo rondloopt lijkt ze geen last te hebben. Maar waarschijnlijk heeft ze altijd wel last van haar rug gehad denk ik, en nu mijn vraag, zou ze pijn hebben, is hier überhaupt nog wat aan te doen en is dat nog rendabel voor een paard voor zo'n leeftijd? Waarschijnlijk is ze veel ouder, maar niets is zeker :( Ik zit een beetje vast, om haar nou naar de DA te trekken en een hoop geld overhoop te halen, maar ik wil haar ook geen pijn laten lijden, als ze dat heeft..

singasong

Re: Doorgezakte rug, oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:21

Je zou er een osteopaat naar kunnen laten kijken.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:46

Ik denk dat ze gewoon rugspieren mist, aangezien ze niet werkt of aan het werk gezet word.
Misschien kun je haar eerst eens laten nakijken en masseren als alles dan lekker los is aan de longe met pessoa, de rug spieren gaan trainen.
Als dat goed gaat kun je er toch ook een keertje weer op.

(Dit lijkt mij de meeste logische volgende stap :j )

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:00

Als je niet weet hoe oud ze is en je vertrouwd haar rug niet zou
ik zeker de DA eens langs laten komen om te kijken en meteen
haar gebit (leeftijd) na te laten kijken. Zou ik toch wel graag willen weten.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:12

daar kun je niets meer aan doen.
als ze eenmaal een doorgezakte rug hebben is.
ze heeft een zwakke rug, dat hebben meerdere paardjes.
vaak zie je het bij arabieren.
je zou er idd een osteopaat bij kunnen halen of fysio.
dat kan haar wat soepel kunnen maken.
want ik heb ook een pony op stal van bijna 32, hij heeft ook een
enorme doorgezakte rug.
maar hij heeft geen pijn, want hij gedraagt zich soms als een pony van 5.
als hij er ook last van heeft met gewoon lopen, dan klinkt dat niet goed.
ik zou er toch even iemand naar laten kijken.
een dierenarts kan hier toch niets aan doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:17

Ik denk dat je toch nog wel iets van verbetering, en ook verlichting van de pijn, zou moeten kunnen bereiken. Heb je al eens een osteopaat en/of chiropractor naar je paard laten kijken? Bij mijn ruin, die ik als negenjarige kocht, zat er ook van alles vast en hij had iedere seconde van de dag pijn. Ook als hij alleen maar stond te staan. Na een paar maanden behandelen ging hij ineens weer bokkend door de wei :D

Een goede osteopaat/chiropractor zal je kunnen vertellen wat de opties en mogelijkheden zijn. Succes! :)

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 18:07

Dierenarts heeft gezegd dat de 'puntjes' van de wervels waarschijnlijk tegen elkaar aan kunnen komen, dat ze daarom met rijden last heeft gehad en voor de kar het altijd best leuk vond omdat er iets meer ruimte tussen de wervels kwam. En dat er niet echt meer wat aan te doen was gezien de leeftijd. Leeftijd zou rond de 18 zijn, ze oogt 20, maar de dierenarts vind het gebit er juist veel jonger uit zien dan 18! Dus veel onduidelijkheid.. Het is echt niet zo dat het paard me niet interesseert ofzo..

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 08:05

20 jaar vind ik ook nog niet echt stok oud, paard kan ook zwakke buikspieren hebbeb waardoor de rug verder doorzakt. Dit verergerd dan weer de kissing spines ( puntjes die tegen elkaar aankomen) maar met de juiste training is hier nog wel iets aan te doen door middel van de juiste training.

Ik zou een osteopaat raadplegen.
En fotö's van de rug laten maken

Zodat je weet wat er in de rug speelt en hoe ernstig het is.

elicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:17

ik zelf zou er een acunpeturist erbij halen heb er hele goede ervaring mee heb zelf karin de haas ze is heel goed groetjes belinda

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:21

sannie275 schreef:
Dierenarts heeft gezegd dat de 'puntjes' van de wervels waarschijnlijk tegen elkaar aan kunnen komen, dat ze daarom met rijden last heeft gehad en voor de kar het altijd best leuk vond omdat er iets meer ruimte tussen de wervels kwam. En dat er niet echt meer wat aan te doen was gezien de leeftijd. Leeftijd zou rond de 18 zijn, ze oogt 20, maar de dierenarts vind het gebit er juist veel jonger uit zien dan 18! Dus veel onduidelijkheid.. Het is echt niet zo dat het paard me niet interesseert ofzo..

ze heeft dus kissing spines....dat kan met juiste training iets minder slecht worden,maar dan moet je wel weten wat je doet.
Dit ligt iets ingewikkelder dan er een pesoa omhangen en aan de longe rond laten rennen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:23

ik heb recent een artikel gelezen over het "trainen" van een oud paard dat eigenlijk niet meer kan gereden worden. Dus eigenlijk oefeningen om ze mentaal en fysiek toch wat te stimuleren.
1 van de oefeningen die werd aangeraden om de ruglijn toch wat bespierd te houden was gebruik maken van de "opbol reflex" van de rug door met je vingers onder de buik te duwen. (ik weet nie tmeer exact waar je moest drukken). Dit deze reflex dus gedurende een 2x een 5 minuten opwekken. eventueel wat stapwerk aan de lange lijnen en/of mbv een pessoateugel om meer ruggebruik te verkrijgen zonder dat je gewicht op de rug plaatst.

Roosje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:15

Mijn meisje /3 is 25 en heeft een doorgezakte rug maar die heeft nergens last van en word 1 x in de week als recreatie gebruikt.
en ze heeft maar 1 oog helaas..
maar ze geeft er niks om . <3 <3

en heb aan jullie vraagje ben nieuw hier alleeen kan mijn avatar niet veranderen hij geeft aan dat de foto te groot is ??

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:27

@roosje, je haalt een topic uit 2012 naar boven dat hoort niet op bokt. Je kunt dan beter een ander topic opzieken om op te reageren of zelf 1 openen.