Enkele vraagjes over beenschurft

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjintoo

Enkele vraagjes over beenschurft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 12:02

Enkele maanden geleden had Paddy last van beenschurft. Heb hem hierdoor behandeld door zijn benen 2 x te wassen met een speciaal product. Dit moest verdund worden met 10 l water. Moest hier toen 3 weken tussen laten geloof ik. De naam van het product weet ik niet meer.

Zondag toen ik zijn sokken schoon spoot zag ik dat hij weer geschuurd had achteraan. Nu vroeg ik me af of dit kan komen doordat hij constant in de weide staat die nu erg nat en modderig is. En of het een goed idee is om hem 's nachts op stal te zetten zodat zijn sokken even kunnen drogen?
Uiteraard ga ik zijn benen eerst weer wassen met dat speciaal product. Of hebben jullie soms nog ideetjes om die beenschurft weg te krijgen?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:16

Veel nattigheid door bijv modder werkt niet in het voordeel bij beenschurft/rasp. Als hij op stal kan 's nachts en het niet erg vind kan je dat doen :j Dan even laten drogen en de modder er uit borstelen.

Ik denk dat je gewassen hebt met Sebacil? Dat werkte hier altijd goed, maar nu met de nattigheid is het extra lastig.... Nu het goed vriest gaat het vast beter maar zodra de nattigheid weer komt krijgen ze er sneller last van.

Sokken proberen zo schoon mogelijk te houden. Ik heb ook wel eens gehoord dat er Frontline pipetjes in de benen werd gedaan maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee. Maar daar komt vast nog wel iemand voer melden in het topic :)

8nnemiek

Re: Enkele vraagjes over beenschurft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:05

Ik denk dat je inderdaad sebacil hebt gebruikt, dat moet je inderdaad met 10 liter water verdunnen (volgens mij 10ml op 10 liter)
Dat moet je precies 10 dagen later nog een keer herhalen, en dan nog eens 10 dagen later. Dat heeft te maken met de eitjes van de mijten. Daarna moeten ze allemaal dood zijn.
Nattigheid maakt helemaal niks uit voor schurfmijt. De mijten zitten onder de huid waar ze gangetjes graven, dus die merken niets van natte of schone sokken. Wel kan een verminderde weerstand zorgen voor meer schurftmijt. Dus nu in de rui-periode hebben veel paarden daar ook weer wat meer last van.
Weet je wel zeker dat het schurft is, en geen mok? Mok kan ook jeuken, maar dan zitten er meestal wondjes en korstjes in de kootholte en aan het been.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 13:55

het haar dat weg is geschuurd is aan de voorkant van zijn been. Kan ook zo direct geen wondjes vinden. De DA zei dat het beenschurft was. Dus daar vertrouw ik wel op.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:39

Neocidol werkt ook met 10ml op 10liter water ;)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:15

TI-->MD

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:57

Slotje wegens dubbeltopic.