Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
cloris schreef:Mijn ervaring met klophengsten is dat ze allemaal lastiger waren dan de "gewone" hengsten...en niet omdat ze als pennypaarden werden behandeld.
het nadeel is dat het vaak een operatieve castratie wordt als de ballen in de buikholte zitten, plus dat de kans op een onsteking in de buikholte ook aanwezig kan zijn als je het weer niet laat doen....
Dit hoeft dus niet altijd zo te zijn maar de kans is wel aanwezig.
Zauber"]
[quote="cloris schreef:Mijn ervaring met klophengsten is dat ze allemaal lastiger waren dan de "gewone" hengsten...en niet omdat ze als pennypaarden werden behandeld.
het nadeel is dat het vaak een operatieve castratie wordt als de ballen in de buikholte zitten, plus dat de kans op een onsteking in de buikholte ook aanwezig kan zijn als je het weer niet laat doen....
Dit hoeft dus niet altijd zo te zijn maar de kans is wel aanwezig.
) en sensibel is. Maar naar andere hengsten en ruinen ?? Een ramp....springt er direct op en ondanks een bloedende kop/borst door alle schoppen gaat ie dan door tot het naadje.
maar volgende week gaan ze hem in de kliniek bekijken.ART_UMA schreef:Ik heb ergens gelezen dat klophengsten lastiger zijn dan gewone hengsten, omdat de niet uitgezakte bal warmer ligt (in de buik holte) en dat deze dus actiever is dan bij een normaal uitgezakte bal. Hormonen enzo.
Zauber schreef:Hallo,
Als ik dat allemaal zo lees, mag ik van geluk spreken dat mijn klophengst zo braaf is ondanks hij al medere keren gedekt heb.
Meestal heeft hij de merries gedekt die niet drachtig werden.
Ook hij heeft 1 bal in zijn buik.
Hij is nu 7 jaar,maar ik kan niks merken dat hij ergens last van heb gelukkig maar.
Groetjes Zauber.
)! Cashmir (zo is z'n naam) is het grootste knuffelbeest dat ik ken! Hij doet zowat alles wat je van hem vraagt, is heel aanhankelijk! Een echte macho, maar tegelijkertijd ook een watje (doodsbang van een spettertje water, etc.)
! Als je met hem gaat wandelen langs de merries, ziet hij eruit alsof hij op elk moment kan exploderen, maar hij is met 1 vinger te houden... Echt een paardje om van te dromen! Hij heeft in ieder geval geen last van z'n hormonen (al ziet hij wel graag de vrouwtjes!
)!
)! Emme schreef:Het castreren van een klophengst houdt vaak grote risico's in, dus zolang de hengst handelbaar is... waarom dan geen hengst houden?!