soort hotspots bij pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

soort hotspots bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 19:30

Woensdag ochtend kwam ik op stal en zag dat mijn pony een kaal plekje had op een plaats waar hij eerder had geschuurd.
Afbeelding.
Bij het verder nakijken zag ik de volgende plek op zijn zijkant
Afbeelding.
Ik heb beide plekken schoongemaakt met betadine en wat haren weg geknipt die teveel plakten.
Net schoongemaakt: http://tinypic.com/r/sw3jes/5

In eerste instantie aangekeken en elke ochtend even schoongemaakt maar hij bleef eraan likken/schuren. Ik heb donderdag avond de dierenarts een mail gestuurd met foto's voor advies en heb hem die avond ook maar een deken erop gedaan zodat hij niet meer eraan kon komen. Echter toen ik vrijdag ochtend op stal kwam zag ik twee nieuwe plekken die hij in de nacht geschuurd had
http://tinypic.com/r/21c9ufs/5
http://tinypic.com/r/67s5d3/5

Vrijdag dus gelijk de dierenarts gebeld welke gelukkig dezelfde dag nog kon komen. Hij heeft de plekken geschoren, me een zalf hydrocortiderm gekregen om op de wonden en plekken in te masseren, heeft bloed getrokken voor controle en hij krijgt nu prednisolon kuur van drie weken. Waarschijnlijk krijg ik maandag de bloeduitslag en ik ben erg benieuwd wat eruit komt. Vandaag kwam ik nog een plek tegen bij de manenkam die ik ook maar gelijk kortgeknipt heb zodat die ook met de zalf behandeld kan worden.
Zo ziet hij er nu uit met geschoren plekken:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Heeft iemand dit ook mee gemaakt?

Ryjajejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:34

lijkt inderdaad wel op hotspots, allergische reactie ergens op is dan het meest waarschijnlijk. Heeft je dierenarts niets gezegd van wat het misschien kan zijn?

Mijn hond heeft ze weleens gehad zijn echt heel vervelende plekken.
Succes met je paardje hoop dat je snel weet wat het is!

edit: mijn hond krijgt het van iets uit de bomen sta je op een nieuwe wei misschien?

joyce83

Re: soort hotspots bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 19:45

Ik heb bij de hond wegens allergie vaak last gehad van hotspots, in eerste instantie herkende is ze zelf niet zo maar die wat ik vandaag vond was wel degelijk zoals een hotspot. Vreemde was dat het eerste plekje het meest uit zag als een beet van een dier, alleen dat het eromheen zo kaal was dat vond ik vreemd (er zat wel een rood puntje in).

Hij zou het bloed testen op allergieen, en misschien een wormsoort die via de huid verschijnselen gaf.
Op de rekening staat vetmed equine screening, vetmed allercept screening, bloed-glucose bepaling (had ik zelf om gevraagd). Ik ben erg benieuw wat eruit komt.

Hij staat al jaren op deze stal/wei. Enige wat dit jaar veranderd is dat ik op een andere plek hooi heb gehaald (hier haalde ik tot 4 jaar geleden ook steeds hooi, tussendoor via kennissen hooi gekocht), ben lucerne gaan voeren en hij krijgt nu havens natural balance (gemixt met onderhoudsbrok).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:55

hydrocortiderm helpt wel erg goed bij deze plekken,na een dag of twee drogen ze al mooi op.

mijn pony krijgt vaak in het voorjaar last van een hotspot op zijn billen.
bij hem komt het door een allergie voor bepaalde vliegen.
maar zou zeker kijken of je iets van de voeding weg kunt laten,alhoewel het nu door de medicatie ook al verbeteren moet. :j

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 10:44

Het is gelukkig al wat rustiger door de zalf, werkt gelukkig snel. Hij vindt het nog niet prettig als ik eraan zit dus echt inmasseren is instrijken geworden. Denk als ik tegen de haartjes in ga dat het dan wat pijn doet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 10:52

heb je ook nieuwe middelen gebruikt op gebied van antiklit bijvoorbeeld?
of is er iets geverfd in de stal?
wel vreemd he als ze dan zo reageren

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 10:55

Nee er is niks veranderd. Niks is gewassen, schoongemaakt, wei is hetzelfde. Plekken konden ook niet van deken of singel zijn aangezien hij een tijd niet gereden is en de deken niet opgehad heeft. Had echt zoiets van ????? maar gok dat het van een beet van een vlieg komt omdat hij ook echt zo'n rond plekje had met bijtgaatje erin.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:00

ja heel vreemd,maar door de hydrocortiderm trekt het nu wel snel weg.
als het bij jouw pony hetzelfde soort reactie is als bij die van mij dan komen er als het goed is ook geen nieuwe plekken bij.
ben wel benieuwd wat er uit het bloedonderzoek komt.
mijn veearts zei destijds nog wel dat ik ook goed moest ontwormen met ivermectine,kon nog zijn dat het ene gevolg was van een parasiet die dan de plekken kon geven :j

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 11:03

Ja dat gaf die van mij idd ook aan. Dat het misschien door een "worm" kon komen die je zo niet zag maar die zich liet "zien" via deze kale plekken.

Ryjajejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:00

hopelijk knapt je paard wel vlug op, blijft rot of het nou wel of geen hotspots zijn maar soortgelijk iets. Het zijn echt nare plekken. Gelukkig werkt de zalf wel al.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 15:22

Nou dierenarts had eindelijk gebeld. Er is niks uit het onderzoek gekomen behalve wat kleine ontstekingswaardes wat logisch is gezien die plekken. Al met al maar hopen dat het eenmalig is geweest.

Gelukkig zijn de plekken nu rustig en heeft hij geen jeuk meer.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 08:36

Potverdomme!!!!!!!!!!!!!! Hij heeft vanacht weer liggen schuren. Ben om 3 uur naar buiten gegaan om te kijken en heb maar een plak hooi gegeven zodat hij wat te doen had.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb vanacht een uur wakker gelegen, heb vanalles bedacht hoe en wat.
- geen lucerne meer
- vandaag een zak onderhoudbrok halen en dan geen mengeling meer met de meusli geven
- wortels had ik zelf al weg gelaten
tja het hooi kan ik weinig mee, kan wel andere pakken open maken maar die komen van dezelfde kar. Ik ga vanmiddag wel even bellen of hij nog weet waar het hooi getrokken is. Als het echt niet lukt dan moet ik kijken of ik ergens anders hooi kan halen, maar ja dan moet je ook weer weten dat het schoon hooi is. Hooi wat ik nu heb ziet er eigenlijk helemaal niet rommelig uit. Grote pakken wat ik normaal had waren wel stuk dunnere sprieten, deze is wat meer grof.
- dacht even helemaal scheren, misschien dat hij last heeft van de wintervacht. Maar goed dan zou ik op zoek moeten naar scheerder en winterdeken met hals.
- Ron was wakker en dacht mee, hij zal zich wel vervelen dus we moeten hem aan het werk gaan zetten :) aan het werk zetten had ik wel al aan gedacht maar dan moet ik even kijken dus hoe het hoofdstel en zadel schuren over de wonden, voor singel heb ik wel een bontje maar voor het hoofdstel niet. Maar ja dat is uitproberen. Denk dat het voorlopig toch alleen even longeren is. Daarbij denk ik trouwens ook niet dat hij gaat schuren omdat hij zich verveelt. Gisteren heeft hij volgens mij moeder ook een keer staan schuren in de wei.

Zo en nu even snel de dierenarts de foto's mailen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 08:55

wat vreemd?
zeker weten dat je pony geen last van luizen heeft?
die geven ook jeuk.

en verder inderdaad wat je zelf al zegt, lucerne weg, en wat meer beweging geven

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 09:33

Hij staat gelukkig wel altijd van 7 tot 17 buiten maar met die wonden kan ik hem niet echt aan het werk zetten omdat ik bang ben dat zadel en/of hoofdstel gaat schuren. Maar goed proberen kan altijd en anders maar met bontjes gaan werken.

Ik heb op zich wel met mijn neus op die plekken gestaan maar kan geen beestjes ontdekken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 08:43

luizen zullen zich het meest ophouden langs de randen van de kale plekken, mocht dat het zijn. de jeukplekken zitten bij jouw paard niet echt op typische favoriete plekjes van luizen maar goed... ik zou het toch even in de gaten houden, evt. met een zaklampje erop schijnen dan zie je ook een stuk meer.
beweging is natuurlijk altijd goed, maar zo extreem en vooral ook precies schuren komt m.i. niet van de ene op de andere dag door verveling.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 09:04

wat vervelend zeg. hoop dat het snel weg gaat. heb je misschien je harnachement met iets schoon gemaakt waar hij op kan reageren. let wel op met prednison, als hij gevoelig is voor hoefbevangenheid. ken een paard kreeg ook een kuur en werd hoefbevangen. wil je absoluut niet bang maken maar let er wel op. succes.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 09:13

Kinel bedankt voor de tip! Dan kan ik er in elk geval wel rekening mee houden.

Luizen op zich lijkt me sterk. Ik heb zaterdag bij de buik tussen de haren zitten friemelen om te kijken hoe ver de huid aangetast is. Beestjes had ik wel zien lopen waarschijnlijk. Regenschurft had ik ook al eens gehoord maar daar vind ik de plekken ook niet naar omdat het helemaal niet op de rug is.

Er is niks veranderd. Hij heeft een tijd niks gedaan dus zadel en hoofdstel hebben er niet op gelegen. Dekens zijn niet gewassen het enige wat anders is als vorig jaar om maar zo te zeggen is lucerne, havens natural balans die ik gemengd heb met de onderhoudbrok die ik altijd heb en het hooi heb ik bij iemand anders gekocht.

Hij is trouwens wel een aantal dagen niet fit geweest. Koorts, niet willen eten maar dit was na een paar dagen weg en toen is de dierenarts niet hoeven komen (had toen wel gebeld). Maar dit was alweer wat weekjes geleden.

Ryjajejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 09:45

Jeetje vervelend zeg dat het niet beter wil worden en ook dat je nog steeds niet weet wat het nu precies is. Denk dat ik toch zou gaan scheren dan kun je ook meteen zien als er nog nieuwe plekjes of iets bijkomen en vroeg aansmeren om erger worden te voorkomen. Op plekken waar hij wat schuurt en het nog niet kapot / open is kun je dan iets kalmerend smeren ( tea tree balsem of zo, dat werkt rustgevend en kalmerend voor de huid en stilt ook nog de jeuk) Duim voor je dat het snel beter word, zijn echt nare plekken, succes!

Weet niet of je dierenarts zei alleen te smeren met de zalf? maar ik was bij de hond altijd de plekken eerst goed af voordat ik ze aansmeer, dan helpt het bij hem altijd een stuk beter.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 09:48

Hij heeft niks aan gegeven dat ik eerst moet wassen. Heb net even gebeld naar de kliniek en hij zou me voor de middag bellen.

Ryjajejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 09:56

wassen is een groot woord hoor , maar ik poets ze altijd goed schoon met gaasjes en water ( spa blauw oid) en smeer daar na de zalf. Maar misschien is het wel niet te vergelijken en zeg ik iets raars ( dan daarvoor mijn excuus) Hopelijk heeft je d.a. nog een goede tip of oplossing.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 09:58

Nou ja op zich is elke tip natuurlijk goed, kan het altijd navragen bij de dierenarts natuurlijk.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:35

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:16

Dit heb ik 1 maal eerder gezien bij een paard en dat bleek een soort schurftmijt te zijn. Die zijn met het blote oog niet te zien, maar het bleek uit onderzoek nadat een afkrabsel was meegenomen door de DA. De DA verwachte dit ook niet want meestal zit dit bij de benen van paarden met veel behang. Het komt dus niet vaak voor, maar bij dit paard was het snel over na wassen met sebascil heet het geloof ik.

Misschien is het een allergische reactie op iets uit je hooi. Ik hoop dat je DA je hiermee verder kan helpen.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:25

Ik heb wel een Tinker, en die is getest op mijt. De DA zei dat ze waarschijnlijk geen mijt had, en als ze er had zeer weinig. Ik heb wel een shampoo meegekregen, dat voor varkens en koeien dient, en de DA zei dat we dat konden gebruiken als de Tinker wat jeuk had. Is ook een bijtend goedje, maar geen Sebacil.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 14:56

Plan de campagne is opgesteld. We gaan 1x wassen met sebascil en dan om de dag met imavorol om zo in elk geval mijten en schimmel uit te sluiten. Dus dat houd in dat hij geschoren gaat worden en ik dus nu op zoek ga naar een winterdeken.