winterbeslag met kalkoenen, rondom of voor? om te rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lindar1985

winterbeslag met kalkoenen, rondom of voor? om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 11:38

Hey Bokkers,

Ookal is de winter nog zacht, wil ik mij toch voorbereiden voor als het weer weer omslaat.
Mijn paard moet weer op nieuw beslagen worden, dus tijd om na te denken over wat er onder moet komen.
Ik heb vorig jaar voor het eerst gebruik gemaakt van winterbeslag ( zo'n rubber laagje tussen de ijzers en de hoef), ik was hier zeer te vreden over. Geen klonten onder de hoeven.

Maar hij had niet genoeg grip om er mee te gaan rijden.
Nu dacht ik misschien is het handig om er dit jaar kalkoenen in te doen zodat ik toch (rustig) door kan blijven rijden. Mijn smid zegt dat je wel rondom moet beslaan met kalkoenen om te kunnen rijden in de sneeuw. maar ik vindt dat eigenlijk raar want ik zie veel reacties op bokt dat mensen ook rijden met onbeslagen hoeven. Mijn paard wordt altijd alleen voor beslagen (ik ben eigenlijk voor onbeslagen maar daarvoor maken we te veel buitenritjes)
dus mijn vraag is eigenlijk:
1. Moet ik mijn paard dan rondom laten beslaan?
2. Wat is een normale prijs voor bekappen, ijzers voor, kalkoensgaten en kalkoenen?

3. en nog een ander klein vraagje: hoe doe je dat als je kalkoenen in hebt en een klein stukje over straat moet. kan dat gewoon of moet je dan afstappen, dr uit draaien, straat over steken, er uit draaien, opstappen??

Alvast bedankt voor jullie reacties!!
Laatst bijgewerkt door lindar1985 op 04-01-12 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

EmptyWords

Re: winterbeslag met kalkoenen, rondom of voor? om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:42

je kunt beiden doen, als je paard vierkant op ijzers staat zou ik ook vierkant kalkoenen draaien. voor winsterbeslag heb je ook kleine widea puntjes, die blijven gewoon zitten, hoef je niet in en uit te draaien.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 11:46

@EmptyWords. Ik was even vergeten te vermelden dat ik normaal mijn paard alleen voor laat beslaan.
dus daarom dan het liefst nu ook. heb het even veranderd in het begin bericht

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:46

dan zou ik nu ook gewoon voor beslaan, achter niets aan doen

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 12:27

hey zijn er nog meer bokkers die me advies kunnen geven?
Ik heb echt al heel veel topics doorgestruind maar kan nergens vinden of je je paard echt rondom moet beslaan om door de sneeuw te kunnen rijden...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:32

als je normaal alleen vooraan laat beslaan zou ik dit ook zo houden, moest het weer omslaan en je merkt dat je paard achteraan snel wegglijdt, dan kan je nog overwegen vierkant beslag te nemen.
kalkoenen in en uitdraaien onderweg is niet zo'n goed plan. zoveel mogelijk proberen in de berm te gaan ipv op beton of asfalt. en kleine kalkoenen nemen zodat als je toch een klein stukje over verharding moet dat het hoogte verschil niet zo groot is...

Ik moet wel zeggen dat mijn paard toen ze alleen vooraan beslagen was sneller achteraan weggleed dan vooraan en dat ik bij vierkant beslag alleen achteraan kalkoenen draai op gras...

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:32

VSW -> BEH

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:28

Hier op IJsland is vierkant op kalkoenen de standaard in de winter.
Bevalt prima, ik heb daar vrij extreme dingen mee kunnen uithalen, beijste rotsen/hellingen beklommen enzo.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 18:48

haha nou zulke extreme dingen was ik niet van plan.. Ik ga t gewoon proberen alleen voor. En dan zien we wel. Zal mn bevindingen nog wel in dit topic plaatsen!

Bedankt voor jullie tips!!

smitje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:32

eerlijk ik zal dr niet aan mee doen !
immers zoveel sneeuwt het niet in nederland en sneeuwzooltjes zijn al voldoende !
het probleem zit hm dr met name in dat als je met een paard incl kalkoenen door de sneeuw gaat hij niet ten alle tijden grip heeft ! en geloof me de schade die hij dan aanricht met zn kalkoenen op zn kroondrand of hoger is echt niet te overzien geloof me want heb het al eens mee gemaakt |(

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:35

Tegenwoordig kan je in hoefschoenen ook kalkoenen draaien. Makkelijker zuiver te maken en te draaien dan in ijzers. (Ik vond dat vroeger toch altijd een hele klus)