Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yellomofoon

Berichten: 2020
Geregistreerd: 09-09-07
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:09

Hier ben ik weer ;(

De angst was er eindelijk uit na meer dan 4 jaar zonder koliek en zelfs nog een veulen in de tussentijd. Haar voerschema is optimaal en rijden ging goed.
Helaas kreeg ik op 4 december een telefoontje van de staleigenaar om te zeggen dat Casu was vastgerold op stal en nu wat koliekerig deed. Eenmaal op stal stapte ze erg moeizaam omdat het gevoel uit haar benen was door een tijdje op har rug te hebben gelegen. Ze toonde een beetje koliekerig maar omdat het na buscopan nog niet over ging besloten we om haar ter observatie aan te melden bij de kliniek.

Na enkele onderzoeken kwam er uit de echo dat ze een dunne darm strangulatie had en dat het niet duidelijk was hoeveel darm er al was afgestorven. De chirurg maakte ons duidelijk hoe deze operatie nog veel ernstiger was dan de vorige en hier maar een 30% kans was op overleven omdat er zeer veel complicaties konden optreden. Ik stelde voor om te kijken hoe het er van binnen uitzag en als het echt om 6 meter of meer darm ging die afgestorven was, haar dan te laten inslapen. Uren gingen voorbij en wonder boven wonder hadden ze geen darm moeten wegnemen. Enkel de "knoop" eruit en alles op gang masseren.

Dag 1 na de operatie had ze zelfs al terug een beetje eetlust! Wij waren super blij! Maar zo blij als we toen waren zo snel en hard ging het bergaf met haar. De fonkel was uit haar ogen en ze vond het zelfs niet leuk als wij bij haar op bezoek kwamen. Elke paar uur werd haar maag leeggepompt door de reflux en de medicatie om haar darmen op te starten sloeg niet aan. Na 4 dagen besloten ze haar het laatste redmiddel te geven. Ofwel ging hiervan alles terug in werking binnen de 48u ofwel zou ze er zo hard diarree van krijgen dat ze binnen de x aantal uren zou overlijden. Helaas was het de enige mogelijkheid...

Wonder boven wonder begon alles stilletjes aan terug op gang te komen. De reflux bleef weg, bloedwaarden werden beter, de fonkel in haar ogen kwam terug, ze begon hooi, slobber en krachtvoer te eten en genoot van de aandacht en liefde die we haar gaven.
14 dagen na haar operatie mocht ze terug naar huis! De chirurg zegt dat zij samen met een ander paard de enige zijn in zijn carrière die dit op deze manier overleefd hebben!
Wat zijn we trots op haar *\o/*

Nu 3 maanden "boxrust", al nemen we dat dit x veel minder strict dan vorige keer. Ze heeft een klein stukje waar ze buiten kan staan en ze komt ook vaak aan de hand buiten. Haar wonde is bijna helemaal dicht, en als dan de bodem niet te nat is kan ze op een grotere paddock samen met haar vriendinnetje.

Ik heb terug angst, deze keer omdat er helemaal niets is wat we kunnen veranderen om dit te voorkomen. Het is gewoon pech, en met het litteken op de plaats van de strangulatie heeft ze meer kans om dit nog eens te krijgen dan een ander paard. Ik probeer vooral te genieten nu, maar bij elk telefoontje dat ik krijg begint mijn hart te racen tot ik op het scherm lees dat het niet de staleigenaresse is %)

14 oktober (4 jaar na de eerste operatie)
Afbeelding

15 december (9 dagen na de operatie, toen ze aan de betere hand was op de kliniek)
Afbeelding

14 januari (in haar vertrouwde stalletje <3 )
Afbeelding

Diertjec

Berichten: 4624
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:22

Oh jeetje, wat een verhaal :(:)
Ze heeft wel echt een flinke engel op dr schouder gehad uiteindelijk! Fijn dat ze opgeknapt is, nu hopen dat het zo blijft gaan.

KatooG
Berichten: 169
Geregistreerd: 18-09-16
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:28

Wat hevig! Van stress gesproken...
Hopelijk wordt en blijft ze terug helemaal gezond!

SIEMxFUNNY

Berichten: 5666
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:04

Oh jeetje. Je grootste nachtmerrie werkelijkheid! Pff en ook niet weten waar het vandaan komt. Wat vreselijk!
Heb je nog getwijfeld om de operatie niet te doen?

Ik hoop dat jullie een goed herstel hebben. Y;(

Yellomofoon

Berichten: 2020
Geregistreerd: 09-09-07
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:44

Ik dacht altijd wel om haar geen tweede x te laten opereren maar op het moment zelf heb ik daar geen moment over getwijfeld.
Ik wou op zijn minst weten hoe ernstig het aan de binnenkant was...

Latruda

Berichten: 2096
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: De Hunnebed Hoofdstad!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 21:57

Jeetje wat een schik.
Maar fijn dat ze het nu zo goed doet.

Wij hebben een paar weken terug ook weer een schik gehad.
Mijn wijfie had koliek verschijnselen.
De DA is langs geweest en heeft haar een darmverslapper en pijnstiller gegeven
en na 10 minuten wat het gelukkig weer weg.
Daarna nog wel gewacht tot de pijnstiller zou zijn uitgewerkt maar niets meer aan de hand gelukkig.

Helaas begint het gebrek aan kiezen nu wel hun tol te eisen.
Ze is behoorlijk bloot maar is verder nog wel vrolijk gelukkig.
Ik mag ook niet vergeten dat ze nu 24 is.

Een paar dagen voor kerst.
Afbeelding

Afbeelding

MustangII

Berichten: 393
Geregistreerd: 09-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 23:33

Hoi hoi ,

Ik breek ook weer even in in dit topic helaas met minder goed nieuws :(
afgelopen september heb ik mijn lieve merrie moeten laten inslapen ... niet door koliek maar iets wat ze in utrecht 25 jaar geleden ook eens aan symtomen hadden gezien . Het is een heel verhaal

het begon met een oedeem balletje tussen haar voorbenen ... niks raars misschien een insectenbeet na enkeledagen was het zo goed als weg maar toen kuchte ze af en toe met inspanning dus even een onschuldig tymsiroopje gehaald , na enkele dagen ging ik een bosritje maken samen met mijn man en we waren net de poort door en wilde aandraven omdat er wart dazen zaten en met de derde drafpas voelde ik Banirma onder mij wegvallen ....mijn god wat schrok ik we lagen samen op de grond de secondes leken minuten en ineens probeerdeze op te staan waardoor mijn been (wat tussen het zadel en haar lag) vrij kwam en ik ook op kon staan.
ze wankelde en was atactisch en viel weer om waardoor ik dacht oliebol een Tia ..... uiteindelijk bleef ze wat wankelend staan.

na een minuut of 2 stond ze redelijk stabiel en ben ik al bellend naar stal gelopen ik zag dat haar borst, hals en keel dik was .
Op stal heb ik haar in de paddock gezet en ze begon meteen van het hooi te eten dus ik dacht oke dit is iig goed.
mijn veearts was er zo en die dacht aan een allergische reactie ergens op ... dus bloed getrokken en antizwellingsspuit gegeven
de dag daarop kreeg ik de uitslag...niks gevonden alleen dat er een licht verhoogde dosis enzymen in haar bloed zat maar dat kwam waarschijnlijk door de val.. ze kreeg nog een spuit tegen de zwelling omdat het allemaal nog net iets te dik was ... ik ben gaan schrappen wat ze in de afgelopen weken dus aan andere dingen had gehad dan normaal ... de siroop en de summerfit(wat ze toch echt vaker had gehad in de zomer). Het ging 2 weken goed maar toen kwam de zwelling weer terug...heel vreemd .

Dus weer een veearts erbij( weekend arts dus weer een andere) gekeken geluisterd ... mijn verhaal verteld en ze kreeg weer iets tegen de zwelling en wat ontstekingsremmers want ze dacht dat er in haar hals misschien wel een ontstoken spier zat , ook dit mocht niet helpen want na een kleine week begon het weer, dus een afspraakgemaakt met een veearts die een echo kon maken en die zag iets ...maar kon het absoluut niet thuisbrengen wat het was dus werden we door verwezen naar utrecht wel kon ze zien dat ze ook veel vocht had dus kreeg ze ook wat vochtafdrijvers .

twee dagen later naar utrecht en daar werden wat onderzoeken gedaan echo's en róntgen foto's en een dag erna ook nog een punktie en een nieuw bloedonderzoek... we hebben echt de hele dag zitten wachten op de uitslag ...en tja dat konden ze niet vertellen want ze vonden eigenlijk niet echt iets concreets , het enige wat ze mij konden vertellen was dat ze niet lang meer te leven had .... en dat ze haar gratis wilde euthaniseren en onderzoeken. Ik heb haar mee naar huis genomen ... het vreemde was nog steeds ze was nog zo blij en alert haar ogen twinkelde nog steeds!

ook heb ik er nog een holistische veearts bijgehad het eerste wat bij haar opkwam was LYme ...ze vroeg is ze getest op lyme , ben gaan bellen met utrecht en nee was ze niet op getest. ze heeft Banirma behandeld en iedere keer als zij was geweest leefde zij weer op maar helaas ging ze ook weer iedere paar dagen ook weer achteruit en we kregen het vocht niet uit haar lichaam gedreven.

Uiteindelijk hebben we besloten om te stoppen want we moesten wel ergens een grens trekken dus hebben haar laten inslapen bij mijn eigen veearts omdat utrecht ineens alles omdraaide.
ze is uiteindelijk ook niet naar utrecht gegaan voor autopsie dus zullen we nooit weten wat het precies is geweest.
Ik mis haar nog iedere dag !
12-09-2016
Afbeelding

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 20:15

Och yellow wat een schrik, ik kan het me helemaal voorstellen waarom je toch weer geopereerd hebt. Ik heb het bij whizzeman immers ook gedaan. Bij hem vonden ze overigens helemaal geen littekenweefsel van eerste operatie waarbij er echt wel veel druk was geweest. Dus darmen vervangen heel veel cellen en vernieuwen zich. Het hoeft dus totaal niet dat je daar last van zult krijgen. Wat een zwaar en spannend herstel de eerste dagen, pfffff. Fijn dat je er samen door heen bent. Hou ons op de hoogte en meer dan je best kun je niet doen! Krijgt ze hooi of kuil?
Laatst bijgewerkt door fargo op 18-01-17 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 20:16

Mustangll ook veel sterkte met het verlies, zulke dingen zijn nooit eenvoudig.

MustangII

Berichten: 393
Geregistreerd: 09-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 00:36

Dankjewel Fargo

Het valt zeker niet mee, ik heb inmiddels wel een nieuw paard voor mijn dochter en mij, want een leven zonder kan ik me niet goed voorstellen....
Mijn dochter is deze nu aan het doorrijden omdat ik een tijdje geleden ben afgeworpen en 3 ribben had gebroken... Ben nu wel hersteld maar omdat hij erg groen was en debknopjes eropgezet moeten worden ik vond het verstandiger dat dit door 1 persoon erop gezet werd dus debaankomende maanden is het even niks voor mij.

Yellomofoon

Berichten: 2020
Geregistreerd: 09-09-07
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:27

Sterkte MustangII :(

En fargo de eerste weken heeft ze hooi gekregen, nu is ze inmiddels weer over op het hooi van de stal. Dit heeft 1 dag minder lang op het land gedroogd dan hooi.

c_alsemgeest

Berichten: 20685
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 11:34

Wat naar mustang... sterkte!

Hier vorige week weer met de neus op de feiten gedrukt wat een geluk uni en ik hebben gehad.
Merrie van onze staleigenaar had koliek waarbij de darm over de nier banden zat, merrie heeft het helaas niet gered.

Uni is altijd wat aan het kwakkelen in de winterperioden, hij kan niet goed tegen vorst ondanks de dikke dekens en het iets kortere buiten staan, hij heeft dan snel krampkoliek wat gelukkig wel snel te verhelpen is met colosan. Maar ik hou altijd m'n hart vast met de wanneer de nachtvorst weer komt.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 11:06

Dat blijft dan toch altijd weer even angstig die krampkolieken. Fijn dat ze met colosan goed op te lossen zijn voor uni. En idd het loopt natuurlijk ook heel vaak niet goed af zo'n beknelling.

Fijn dat je weer gewoon op je eigen hooi kon overgaan yellow. Onze a-tjes krijgen drie keer per dag kuil en tussen de middag hooi om de lange pauze er tussen te breken. dat bevalt goed worden ze ook niet zo vet en zijn ze lekker bezig.

c_alsemgeest

Berichten: 20685
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 09:07

Ik heb hier lang niets meer gepost, wat een goed teken is natuurlijk.
Maar helaas is deze post toch wat minder... ;(
Ik heb Uni woensdag in moeten laten slapen, door koliek... nooit verwacht dat toch de koliek het gene zou zijn wat het einde betekende :(:)

Heb een memoriam topic gemaakt, daar staat het hele verhaal in hoe en waarom
[IM] Dag lieve clown, slimme professor, lief vriendje... United

Diertjec

Berichten: 4624
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 11:55

Och jeetje, wat k*t. Heel veel sterkte met dit enorme verlies! :(:)

sandra3235

Berichten: 9757
Geregistreerd: 23-10-08

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 12:00

Meid wat een verdriet, ik heb het verhaal met tranen gelezen, wat een beslissing uit liefde, respect!!!
En wat een voorrecht ondanks het grote verlies dat je zo'n machtige clown in je leven heb mogen hebben. Heel veel sterkte :*

c_alsemgeest

Berichten: 20685
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 14:23

Ja ik ben zo blij dat ik hem heb mogen hebben. Zo veel van hem geleerd en nog veel meer met hem gelachen :)

sandra3235

Berichten: 9757
Geregistreerd: 23-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 18:32

c_alsemgeest schreef:
Ja ik ben zo blij dat ik hem heb mogen hebben. Zo veel van hem geleerd en nog veel meer met hem gelachen :)

Alles met een lach en een traan......maar wat een gemis voor je... :(:)

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 23:21

c_alsemgeest schreef:
Ik heb hier lang niets meer gepost, wat een goed teken is natuurlijk.
Maar helaas is deze post toch wat minder... ;(
Ik heb Uni woensdag in moeten laten slapen, door koliek... nooit verwacht dat toch de koliek het gene zou zijn wat het einde betekende :(:)

Heb een memoriam topic gemaakt, daar staat het hele verhaal in hoe en waarom
[IM] Dag lieve clown, slimme professor, lief vriendje... United


Och meis ik zie je reactie nu pas, wat komt je verhaal dicht bij met dat van mij en Whizzard en hoe hij de laatste twee keer vol gas zat en ik hem een tweede keer heb laten opereren en bij de laatste keer dit gewoon niet meer kon zo kort na de vorige. Het komt zo dichtbij dat ik geen tranen heb en het benauwde gevoel heb van toen waarbij je weet nu is het echt voorbij. Ik verlies mijn topper toch nog.


Ik wens je heel veel sterkte, koester al die prachtige herinneringen aan jouw prachtige topper, wat heb je goed voor hem gezorgd en van hem gehouden en genoten. Een super dikke knuffel, sta jezelf ook toe om te rouwen.. Juist het onverwachte maakt het super zwaar. Dikke kus, prachtig eerbetoon.

c_alsemgeest

Berichten: 20685
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 08:00

Ja dank je :)
We denken ook dat er van binnen echt iets mis was met hem. Behalve de koliek had hij ook keiharde lymfeklieren bij zijn keel, terwijl uit het uitgebreide bloedonderzoek niks kwam. Ook geen enkele ontstekingswaarde... dus dat was ook raar.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 08:30

Heel veel sterkte!! Ik heb Cil uiteindelijk ook aan koliek verloren.Dit komt voor mij ook dichtbij dat ik er een traantje om moet laten. Nogmaals heel veel sterkte net dit verlies.

Bravie
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-03-13
Woonplaats: vlimmeren (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:56

Ik meld me hier spijtig genoeg ook. Mijn 5 jarige merrie is op 27 November aan een verstoppings/gaskoliek geopereerd. Spijtig genoeg is de wonde gaan ontsteken waardoor ze enkele dagen langer op de kliniek moest blijven.
Morgen mag ze normaal gezien naar huis. Ze zal nog zeker een 6 tal weken een "korset" moeten dragen om de wonde te ondersteunen en natuurlijk moet de wonde alle dagen verzorgd worden.
Op zich ben ik super blij dat ze naar huis mag maar tegelijkertijd vind ik het ook wel beangstigend. Vooral ook door de complicatie van de ontsteking. Heeft iemand van jullie hier misschien ervaring mee?
Laatst bijgewerkt door Bravie op 07-12-17 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Berichten: 20685
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:05

Uni was helemaal ontstoken :')
Nee even serieus...
Bij hem was ook de wond erg ontstoken maar ook op andere plekken heel veel weefselschade doordat hij zeer ernstige bloedvergiftiging had gehad. Hij heeft uiteindelijk 2 maanden in Utrecht gestaan.
Dus toen hij eenmaal naar huis mocht, als brooks hospital look a like was dat best even eng.

Wat vooral belangrijk is alles goed in de gaten houden... regelmatig temperatuur meten, kijken of de urine goede kleur blijft. Ook het tandvlees deed ik regelmatig checken of deze mooi roze bleef. (tijdens de sepsis was die bij hem zwartig en tijdens de koliek met perforatie wit)
Blijft ze regelmatig mesten, zonder overmatig gas.
De wond ook bekijken of hij er niet opeens dikker of pussiger uit gaat zien... wel gaat de wond en haar buik sowieso veranderen door de genezing. Als het maar niet opeens veel dikker/warmer en viezer eruit gaat zien dan de dag dat je haar op haalt.
En verder gewoon goed kijken hoe ze zich gedraagt.
Dat ze niet meteen haar oude vrolijke zelf is kan best, paardje heeft best wat moeten doorstaan, maar als het gedrag opeen heel erg veranderd in negatieve zin zou ik altijd even bellen voor overleg.
En bij twijfel sowieso altijd even bellen... beter een keer te veel dan te weinig zei de chirurg toen :)

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 22:24

Bravie hoe is het nu met je paard? Bij mijn Whizz was de wond na de 2e keer opereren ook ontstoken, maar uiteindelijk was dat met dagelijks deppen met betadine oplossing prima te behandelen en is de wond ook heel netjes geheeld. Het hebben van koorts is daarbij inderdaad een belangrijke indicatie maar dat is het zowiezo in de dagen dat ze weer thuis zijn. Door de temperatuur in de gaten te houden weet je hoe je paard zich voelt en zich houdt. Het korset is ook een bekend gegeven een hele fijne ondersteuning van de wond en het lidteken. Wel even wennen hoe je het goed aanbrengt maar je zult merken dat je daar handigheid in krijgt. En ja dit topic is ooit door mij aangemaakt omdat ik ook heel benauwd was toen ik weer zelf voor mijn paard moest gaan zorgen. Heel blij dat hij naar huis mocht maar ook doodsbenauwd om weer zelf verantwoordelijk te zijn. Ik hoop dat het goed gaat met jou en je paardje en bij vragen, stel ze vooral!! Veel sterkte en probeer je rust te pakken.

Bravie
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-03-13
Woonplaats: vlimmeren (Belgie)

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 09:26

Spijtig genoeg staat ze nog steeds in de kliniek (ondertussen al een 15 dagen). De wonde lekt nog te hard en ze houden haar nog liever even daar. Zaterdag heb ik voor het eerst kunnen zien hoe de wonde er nu uitzag en hoe ze verzorgd moet worden. Op zich viel het toen nog mee had ik de indruk. Momenteel krijgt ze terug antibiotica en zijn ze ook binnenin aan het spoelen zodat de ontsteking niet naar de binnenste lagen toe verspreid. Koorts heeft ze niet en met haar eetlust is er ook niets mis :-)
Op zich misschien beter zo, het zou ook spijtig zijn dat er nog verdere complicaties optreden door de ontsteking waardoor we nadien nog verder van huis zijn. Tijd hebben we genoeg.... dat alles uiteindelijk maar terug in orde komt dat is het belangrijkste! Bedankt voor jullie tips en info!