Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 12:31

Nee dan wordt het land (in een polder) helemaal kapot gelopen. Vind ik ook niet zo erg want in de zomer moeten ze er wel echt van kunnen eten en het land ligt er nu dus mooi bij ipv helemaal kapotgetrapt. Maar de overgang is altijd potentieel even lastig.

sandra3235

Berichten: 9757
Geregistreerd: 23-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:33

He bah fargo,wat een zorg soms en zeker met die deja vu.... :(:) :(:)
Ja die overgang naar weide is altijd voor sommige te ...Ik hoop dat het hier bij blijft,knuf!

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 12:35

Ja dat hoop ik ook, normaliter heeft Arie daar eigenlijk geen last van, maar het is 'snachts ook nog erg koud dus gras zal ook nog wel fructaan extra bevatten..
Met Whizz ging ik wel voorgrazen, misschien volgend jaar toch ook met de A-tjes wel een beetje gaan doen??

EDIT Zijn er nog dingen naast colosan o.i.d. die jullie geven om eventuele buikpijntjes te voorkomen?

Yellomofoon

Berichten: 2020
Geregistreerd: 09-09-07
Woonplaats: Antwerpen

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:21

Bah Fargo wat naar :( Op zo'n momenten zou je toch helemaal met paarden willen stoppen, al die stress die erbij komt.... Hopelijk is hij snel door deze opstart fase heen en kan hij snel zorgeloos een hele dag grazen!

Ik zet mijn paarden ook niet op de weide met een hoog fructaan...

Ik weet zo meteen niets anders dan colosan, is het misschien een optie om hem eerst goed veel hooi te laten eten en dan op het gras zetten? Weet niet of dat echt iets uitmaakt?

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:03

Ik heb er verder ook geen ervaring mee, Chica is nooit gevoelig geweest voor koliek en na de operatie is ook alles weer normaal.. Dus weet verder niks anders dan Colosan.

Hier staan de paarden eigenlijk gewoon alle dagen op het gras. In de winter is er ook altijd genoeg om ze naar buiten te doen. Dus alleen als ze weer op echt vers gras komen, zijn we weer even voorzichtig.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 15:00

Dit ventje dus ook pas sinds vorig jaar, maar ze gaan ook steeds vroeger de wei op en ik denk dat het komt door de koude nachten en het fructaan in het gras.. Maar ja zeker weten doe je dat natuurlijk niet. Heb gelukkig altijd colosan staan, nu nog een halve fles.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 16:23

Lees wel dit, dus dat kan best meespelen

Fructaan

Fructaan is een moeilijk verteerbaar koolhydraat, wordt niet afgebroken in de dunne darm maar wel door bacteriƫn gefermenteerd in de dikke darm. Grote hoeveelheden fructaan kunnen leiden tot een verstoring van de darmflora met het risico op koliek, diarree en hoefbevangenheid. De hoeveelheid fructaan in het gras is ook sterk afhankelijk van het weer. Er is een fructaanmeter die per regio globaal aangeeft hoeveel fructaan het gras kan bevatten.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 00:05

Vanmiddag heeft mijn man eerst kwartier met beide mannen gelopen, toen ik na zessen kwam had hij wel gelegen, was best warm en eten bijna op. Even tien minuten gestapt met allebei en boterham met puur plus gegeven, hij was daarna koeler en helder en heeft niet meer gelegen tot wij om acht uur kwamen! Daarna geborsteld en ingestapt en gereden. Voorlopig maar even extra lopen rond zes uur tot ie gewend is. Niet ontevreden !

SIEMxFUNNY

Berichten: 5667
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 00:13

Jeetje dat dat toch zo blijft. Nu de angst met een ander paard.
Hopelijk gaat het wennen en de periode daarna goed!

SIEMxFUNNY

Berichten: 5667
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 00:20

Mijn pony heeft alleen last in het najaar gelukkig. Inmiddels ben ik veel onderzoeken verder (hebben plaats gevonden in het najaar) dat het om een ontstekingsvorm gaat. Van het najaar was het namelijk weer bal en was de onzekerheid zo zat. Ze ging niet zozeer liggen of rollen maar stond met zo'n buik https://www.youtube.com/watch?v=oUOLtHnxk_Q en daarbij voelde ze zich helemaal niet lekker.

Hier staat meer info voor de geinteresseerde.
SIEMxFUNNY @ [VN] Vorm van koliek mogelijk gerelateerd aan omgeving

Alleen mn angst is nog steeds aanwezig voor het komende najaar. Aangezien het hoogst waarschijnlijk weer terug komt.

Momenteel gaat het super en probeer mij daar op te focussen. :)

Yellomofoon

Berichten: 2020
Geregistreerd: 09-09-07
Woonplaats: Antwerpen

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 01:28

Goed dat het beter gaat fargo!

c_alsemgeest

Berichten: 20706
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:32

Oh mensen zo bizar... Ik wordt gister in paniek door mijn vriendin gebelt dat het helemaal mis was met haar paard, het maatje van United.
Hele erge koliek en een verdraaiing, dus met 160 met mijn veewaggeltje naar utrecht, beestje geopereerd en gelukkig niets echt kapot of afgestorven. Prognose van 60 tot 70% kans om het te redden. Dat is gelukkig al meer dan de 5% die Uni toen kreeg. Na de OK stond die ook heel snel weer en leek stabiel... Hopelijk komen de darmen weer op gang en krijgt die geen buikvliesontsteking.
Maar zo bizar, het leek een grote deja vu... Aan de andere kant was alles routine voor me... Ik kon zo blind naar Utrecht sjeezen met het nummer van de klpd gereed :')
Natuurlijk wisten mensen ook daar weer over welk paard ik het had toen Uni ter sprake kwam, zelfs mensen die er toen volgens mij nog niet werkten :+
Maar al met al een stressvolle avond en nacht, en heel veel duimen op een goede afloop.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 11:35

Siem X Funny, Whizz had altijd problemen met de overgang naar binnen na het gras. Maar sinds hij op probiotica stond ging dat ook veel beter, samen met hooi ipv kuil en genoeg eten over de dag dus niet te grote tussenpozen .. Krijgt die van jou wel probiotica?
Whizz deed het beter op mueslie met olie ipv bix, hooi ipv kuil en goed verdeelde porties over de dag en probiotica.

Arie is gelukkig normaliter helemaal geen koliekgevoelig paardje. Maar vorig jaar en dit jaar gaan ze vrij vroeg in het jaar op het land en dan ineens 3 uur en dan 4 uur en dan 5 uur per dag. Dat is natuurlijk best rap en aanpassen. Zeker als fructaan dan ook nog hoog is. Er lagen veel paarden bij ons op stal echt uit te buiken en bij te komen gisteren en eergisteren bij ons op stal..

Volgende keer ga ik of van te voren al probiotica voeren en evt wat grazen in de week er naar toe.

C_alsemgeest - ja ieder nadeel heb zijn voordeel, je bent wel thuis in wat er moet en wat er niet moet zeg maar. Bij ons op stal weten mensen ook heeeeeeel goed dat je rap moet handelen als het niet goed gaat. Zo zijn Whizz en een ander paard toch een aantal keren gered, het andere paard is er nog (die is 1 keer geopereerd hoor). Soms ben je niet op tijd, maar als je de juiste dingen doet heb je wel meer kans en in ieder geval het gevoel dat je alle moeite gedaan hebt. Wat een stress he? Veel sterkte ook voor je vriendin!

c_alsemgeest

Berichten: 20706
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:42

Ja uni is ook een verhaal apart qua koliek herkennen... Die trapt en rolt bijna niet, pas als het echt heel erg fout is. (Darm over nierbanden oid). Het enige wat je bij 'gewone' koliek aan hem kan zien is dat hij zijn kin strak houdt en met zijn achterbern naar zijn oor gaat... Alsof hij jeuk heeft.

Yellomofoon

Berichten: 2020
Geregistreerd: 09-09-07
Woonplaats: Antwerpen

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 23:07

Mag ik hier nog eens om raad vragen?
Casu is oktober 2012 geopereerd aan koliek, en sindsdien vrij stabiel, heeft 2 x koliek gehad tijdens de dracht maar dat kwam vermoedelijk door het veulen en sindsdien is ze eigenlijk vrij stabiel.
Ze is altijd gevoeliger, soms wat gassig, soms een beetje opgeblazen, ben nog steeds elke keer blij als ze mest :)
Nu staat ze sinds kort over op graanvrij voer en krijgt een kuur omeprazole tegen maagzweren. Ze doet het er goed op, maar is op korte tijd precies veel bijgekomen (dat moest ook wel, heeft het zwaar gehad met het afspenen). Ze lijkt zijn bijgekomen onder de ribben, en nog steeds te weinig vet op haar ribben.

Nu is ze sinds enkele dagen wat opgezwollen ter hoogte van haar heupbeen, afwisselend met iets minder mesten, en nu vandaag heeft ze liggen rollen op stal en haar eten laten staan. Na een toertje in de bak te wandelen en lopen begon ze wel meteen met eten.

Nu mijn eigenlijke vraag; kunnen paarden ook gewoon even een kramp hebben, het gevoel hebben dat er iets moeilijk doorschuift en dat dat ook zo weer over is? Is er iets om dat te verhelpen of heeft iemand nog andere tips?

CloudDancing

Berichten: 1108
Geregistreerd: 23-06-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 09:31

Paarden kunnen wel degelijk kramp hebben. Een paar weken geleden had mijn pony ook krampkoliek. Hij gaf zelf aan dat hij wilde lopen, liep een rondje, mestte en klaar was het!
Dus dat je even hebt gelopen, kan goed helpen. Misschien reageert je paardje een beetje gevoelig op de verandering van voer, maar zolang ze met een wandelingetje opknapt, zou ik me geen zorgen maken. Wel zou ik je aanraden om Colosan in huis dat halen. Dat spul is echt een wondermiddel en geheel plantaardig, kan dus geen kwaad.
Succes!!

c_alsemgeest

Berichten: 20706
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 13:08

Uni heeft regelmatig kramp, vaak met weesovergangen. Opeens een stuk kouder of warmer... Colosan helpt perfect. Ook bij gasvorming... Colosan erin en meestal is het binnen een minuut of 20 weg, blijft de koliek aanhouden bel ik de veearts.

Yellomofoon

Berichten: 2020
Geregistreerd: 09-09-07
Woonplaats: Antwerpen

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 14:10

Bedankt! Ik heb ook 3 flessen colosan, maar vraag me altijd af of dat niet meer voor serieuzere gevallen is, maar dat kan ik dus gewoon geven bij een krampje?

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 14:33

Je kunt colosan ook ter ondersteuning en een beetje preventief geven idd. Verder zou ik even een Probiotica kuurtje geven, om darmen te ondersteunen. Krijgt ze ook al iets van olie of zo?

Yellomofoon

Berichten: 2020
Geregistreerd: 09-09-07
Woonplaats: Antwerpen

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:48

Ze krijgt inderdaad carron olie, de hoeveelheid die de da aanraadde... Welke probiotica gaven jullie weer?

Diertjec

Berichten: 4629
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:53

Waar halen jullie de colosan? Ik wil deze zomer, voordat ze het land op gaan ook een flesje op voorraad hebben. Ben benieuwd hoe die van mij het gaat doen met de overgang stal-wei.

Yellomofoon

Berichten: 2020
Geregistreerd: 09-09-07
Woonplaats: Antwerpen

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:04

Ik bij epplejeck :)

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 20:28

Bij de paardendrogist, grote fles is goedkoper dan een kleine.

Vanavond is het een jaar geleden dat Whizzeman is ingeslapen.

Ik geef Puur Probiotica, eerder van groene os, maar wilde het snel in huis hebben

Yellomofoon

Berichten: 2020
Geregistreerd: 09-09-07
Woonplaats: Antwerpen

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:46

Bedankt fargo, veel sterkte vanavond/deze periode :(

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 23:14

Dank je wel Yellomofoon, het jaar is rond, het eerste jaar is altijd het moeilijkst met rouwen, alles de eerste keer zonder hem. Dinsdag gaan onze paarden opnieuw de wei op, ze stonden er al maar ivm slechte weer waren ze er weer af gehaald. Blij dat het niet vandaag is geworden, was toch weer dubbel geweest dan..

Afbeelding


Ik en mijn grote vriend in 2007