Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:28

Misschien wat laat, maar iedereen toch nog de beste wensen voor 2015 en hopelijk allemaal wat meer geluk met onze beestjes!

Ik heb in ieder geval wel goed nieuws!! Afgelopen woensdag zijn we voor controle geweest voor Chica haar knie. 12 december ingespoten en ze was nu al zo goed hersteld dat een tweede keer inspuiten niet nodig was! Op het harde linksom en rechtsom op de volte gewoon helemaal goed! Alleen met de buigproef echt nog minimaal kreupel, dus DA raadde aan om toch nog 1x drie weken rust te doen voor de zekerheid, maar inspuiten was niet meer nodig. Hopelijk kunnen we dan dus weer lekker aan de slag!! Ik mocht zelfs wel 1 of 2 keer kort erop voor een kwartiertje ofzo.. Maar dat moet ik even bekijken hoe relaxt ze is na al die boxrust..

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 13:24

Dat is super mooi nieuws Naath! Gewoon voorzichtig weer eens een wandelingetje aan de hand doen en kijken hoe ze zich gedraagt.

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:12

Ik stapte nu al met haar elke dag een kwartiertje, dus dat gaat wel goed. Als ik maar alleen in de avond ging dan was er niks aan de hand. Overdag was ze net een stuiterbal, omdat ze dan gewoon veel te veel kon zien. Hier langs de weg komt haast nooit een auto langs, zo afgelegen. Dus dat durfde ik 's avonds wel aan, goede lamp mee. En verkeersmak is ze wel, dus dit was de beste oplossing. Ik denk dat ik eerst maar weer es ga beginnen met wandelen met een zadel op en dan eens zien hoe ze daar op reageert.
Als ik er op stap doe ik dat wel in de bak, niet langs de weg. Dan is ze veel te gek! Maar goed, ik hoef er nog niet op, die drie weken kunnen we nu nog wel wachten.. :)

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 14:40

Nee ik zou inderdaad erop ook in de bak doen. Eventueel kijken of je 2 keer daags een kwartiertje kunt lopen zodat ze er al wat meer uit is en energie kwijt raakt. Maar het gaat vast goedkomen!

Diertjec

Berichten: 4629
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:26

Wat een super bericht Naath! Fijn dat ze niet nog een keer ingespoten hoeft te worden, dan kunnen die 3 weken er ook nog wel bij :)
Fijn ook dat ze met stappen zo braaf is.

Hier gaat het z'n gangetje, over 3 weken mogen wij ook weer terug voor controle, hopelijk krijg ik dan weer groen licht om erop te gaan zitten :)
Paardlief is braaf, maar wel voorwaarts, wat ik niet gek vind.

c_alsemgeest

Berichten: 20706
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:01

Maar weer even uit de meeleesmodus en het topic leven in blazen :D

Mijn pechvogel doet zijn reputatie weer eer aan -O-
Meneer heeft een flinke blessure aan ongeveer alle botten van het hoefgewricht... Bleek na een mri. We zijn nu drie maanden niks aan het doen. Hij mag wel twee maal per dag meerdere uren in de paddock, omdat boxrust met zijn darmen een te groot risico was. Gelukkig blijft hij vrij rustig als die alleen in de paddock staat. In april gaan we terug naar de kliniek en hopen dat er verbetering in zit. We waren net weer fanatiek aan het starten... Maar zo gaat het altijd bij ons :Y)
Met zijn darmen gaat het vooralsnog goed, ook na de narcose... Wat een extra risico voor hem was.
Hij staat nu ruim twee weken "stil", maar met een heel aangepast voerbeleid is veel te bereiken.

Diertjec

Berichten: 4629
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:02

Jeetje, wat balen. Hoe komt het dat hij nu die blessure heeft? :(:) Hopelijk knapt ie snel op.

Eleane en ik gaan morgen ook weer terug naar de kliniek voor (hopelijk) de laatste controle. Ben erg benieuwd wat de da ervan vindt :)

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 13:07

Ai ai ai, hoe komt hij daar nu weer aan c_alsemgeest? Raar ergens van geschrokken en een enorme jump gemaakt ofzo? Jemig wat vervelend! Wel fijn dat zijn darmen zich goed houden. Het is de laatste tijd anders wel echt rotweer voor paarden met gevoelige darmen, dat geregen en gestorm en wind ..
Hoop dat hij voorspoedig herstelt, hoe lang moet hij het rustig aan doen??

Sterkte morgen met Eleane! Denk dat jullie lekker weer aan de slag mogen.

c_alsemgeest

Berichten: 20706
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:11

Drie maanden niks, en daarna ligt het aan het klinisch beeld.
Het is een blessure aan zijn voorbeen, een blessure die je vaak bij top springpaarden ziet die verkeerd neerkomen na een hoge sprong... Alleen heeft uni als dressuurpaard het geheel zelfstandig voor elkaar gekregen... Zonder hindernis :') waarschijnlijk tijdens de laatste buitenrit, toen was die nogal onstuimig.

SIEMxFUNNY

Berichten: 5667
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:27

Jeetje, dat zit niet mee zeg. Veel sterkte! Duimen dat het in April beter gaat.

Succes morgen met Eleane

Diertjec

Berichten: 4629
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:07

Bedankt :)

Dat is ook best knap als dressuurpaard zijnde hahah. Ik ga voor je duimen dat het snel over is :)

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:23

Jee wat heftig C_alsemgeest.. Veel sterkte en hopen op een goed herstel!

Diertjec dat was ook zo, wij moesten tegelijk allebei op controle! Veel succes morgen!

Mijn controle gaat morgen helaas niet door.. Had gehoopt op een volledig herstel van mijn pony, maar moet nog eventjes wachten op het verlossende woord. Ik ben zelf vorige week door mijn rug gegaan en kan op het moment nog vrij weinig. Ik kan zelf niet auto rijden en niet te veel lopen en staan. Leek me dus niet handig als we voor controle naar de DA moeten.. Beetje jammer, is straks mijn pony na 3/4 jaar weer beter, zit ik weer in de lappenmand..

c_alsemgeest

Berichten: 20706
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:24

Oeh dat is niet fijn met je rug, beterschap!
Zo gaat het met ons ook altijd, zijn we weer lekker op de rit gebeurt er weer iets waardoor we er weer uit liggen :+ uni en ik zijn twee kneusjes... Maar we houden wel van elkaar hahaha

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 00:36

Naath dat is niet fijn, last van je rug, beterschap daarbij!

Hier gaat het goed, nog bezig met revalidatie van Arie, slappe kniebanden verder opbouwen. Gaat nog steeds de goede kant op, jammer dat het weer zo wisselvallig is en daardoor er niet continu gereden kan worden met het ventje.

Op stal af en toe nog wel koliekklachten bij oudere paardjes om ons heen. Gaat nu wel weer de goede kant op gelukkig. Kan zo sneu zijn als ze dagen niet echt lekker zijn. Leef je toch weer mee.

C_alsemgeest, denk dat jullie liefde voor elkaar jullie zo ver gebracht heeft. Dit gaan jullie ook weer overwinnen verwacht ik en hoop ik. Sterkte in ieder geval weer!

MustangII

Berichten: 393
Geregistreerd: 09-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:34

Hoi hoi

ik moet geloof ik heel wat bijlezen :=
Met mijn Paard gaat het supergoed .
Ik ben even een tijdje afwezig geweest door samenloop van allerlei dingen .... werk ( ik was ontslagen maar heb inmiddels ander werk en ben sinds 2 maanden ook nog eens meer uren gaan maken) , verhuizing van Banirma naar een andere stal, Tentamens van mijn dochter en nog allerlei verjaardagen /feestjes enz enz

15 Februari is het een jaar geleden dat we haar zwaar onder de pijnstillers en darmverslappers naar de Kliniek in Someren brachten uitgaande van een hevige gaskoliek wat een zandkoliek bleek te zijn!
Ze is volledig hersteld en mag alles weer! Mevr heeft er weinig van geleden(zoals mijn eigen veearts het zegt) en heeft al haar streken weer uit de kast gehaald hihi.
We zijn half oktober verhuisd naar een andere stalling waar de weidegang en hooi en alles eigenlijk geregeld word( erg fijn met mijn bijna fulltime job nu) zelfs de sandclear kuurtjes worden geheel verzorgd ,zelf dus geen getob meer maar geef gewoon in bakjes voor een kuur en hun zorgen ervoor dat het met het voeren gebeurt.

Ik denk nu vaak .... "ik had dit misschien wel eerder moeten doen"
En ben erg gelukkig dat ik haar heb kunnen laten opereren.
Ik ben super tevreden over hoe alles nu loopt en het kan alleen maar beter gaan

c_alsemgeest

Berichten: 20706
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:25

Fijn dat het goed gaat, bij mij op stal zijn ze gelukkig ook altijd erg behulpzaam met uni zijn medicijn arsenaal :')

Diertjec

Berichten: 4629
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:14

Super dat het zo goed gaat Mustang! En fijn dat zo'n stal meewerkend is, scheelt weer een hoop zorgen natuurlijk :)

MustangII

Berichten: 393
Geregistreerd: 09-09-07

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:18

Ik ben echt super blij met de mijn stalling die ik nu heb ,
Het houd niet in dat we minder alert moeten zijn maar zij houden de boel wel echt supergoed in de gaten!
Ik had een tijdje geleden iets , Mijn dochter en mijn man gingen naar Banirma om te rijden, toen ze op de poetsplaats stond ging ze mestten en was wat dunner als normaal.
Naomi is naar de staleigenaar gelopen en kwam meteen kijken....ja idd is niet haar normale mest.ze heeft Meteen mest vork gepakt en de stal in en kwam later aan "wat er in de stal lag was normaal maar ik hou het even in de gaten"

Naomi vertelde het 's avonds waarop ik antwoorde "hmzz ze hebben gister toch een wormekuur gehad?'
De dag erop kwam ik op stal en meteen kwam de eigenaresse richting mij gelopen , en meteen zeiden we tegelijk ik denk dat het door de wormen kuur komt .
ze zei ook dat ze er aan dacht omdat de rest van de mest normaal was ook gedurende dag ze had nl nog een keer extra haar box uitgemest :D
Ik weet nu ook zeker door deze kleine dingetjes dat mijn merrie op een plekje staat waar ze haar zorg krijgt die ze nodig heeft, ik heb toen ook heel bewust gekeken naar wat het beste bij mijn wensen past.

Ik ben echt geen moeilijk mens maar mijn paard gaat voor alles en haar zorg moet gewoon goed zijn (ik betaal liever iets meer voor wat extra zorg)
Ik moest tenslotte op mijn andere stal zelf mijn hooi /weidegang/entingen /wormenkuren/stalmesten verzorgen , regelmaat was er niet erg ook niet met voeren steeds een andere tijd en andere mensen.
Als ik alles bij elkaar optel ben ik eigenlijk goedkoper uit

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:28

Wij zijn vorige week weer op controle geweest voor haar knie blessure en dit keer was ze helemaal rad op de buigproef!! We mogen dus weer beginnen met opbouwen!

Helaas zit het alleen nog niet mee met mijn rug en kan ik er voorlopig nog niet op.. Aangezien we toch eerst drie weken alleen maar zouden mogen stappen, doe ik dat nu maar aan de longe. Helaas mag ze nog niet naar buiten, omdat de kans nu groot is op een terugval, knie moet echt weer helemaal genezen zijn. Erg moeilijk dus, want ze komt al drie maanden niet buiten en dan alleen maar buiten mogen stappen.. Niet eerlijk eigenlijk voor haar!

Fargo hoe ben jij nu aan het opbouwen? Ik denk dat we een soortgelijk probleempje hebben, al zit het bij Chica niet in de kniebanden zelf.

Mustang fijn dat het zo goed gaat met de jouwe!

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 16:33

Ik moest longeren met een band om de billen. Eerst geprobeerd met een dekensingel maar dat was uiteindelijk toch niet fijn, zat ofwel te slap ofwel te strak. Dus gebruik nu het achterdeel van een pessoateugel en koppel dit aan de singel of aan mijn zadel (aan boktriempje) zodat dat ding achter zijn billen hangt.
Wij stappen eerst aan de hand in, 10 minuten, dan beginnen we met longeren en zetten we hem bij (vaak wel even zonder bijzet losstappen) en dan tegenwoordig dus draf en galopwerk aan de lounge en nu ook kwartier of meer uitstappen en langzamerhand ook onder zadel draf uitbreiden en galop introduceren. Korte samenvatting. Heb heel lang alleen stap en drafwerk aan lounge gedaan.

De band zorgt ervoor dat hij beter en actiever onderstapt en dat hij zijn bekken en benen op een betere manier gebruikt. In principe zet hij zijn benen nu beter onder de massa in plaats van achter de massa. Wel opbouwen hoor, want ze kunnen daar natuurlijk wel spierpijn van krijgen, je moet het vergelijken met skiƫn en ski-oefeningen terwijl je dat niet gewend bent zei onze DA.

Mustang, dat klinkt super en ook als een hele fijne locatie om te staan. Fijn hoor!

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:41

Fargo moest jouw paard na die blessure ook nog lang binnen blijven? Die van mij zou nu eigenlijk nog 7 weken binnen moeten blijven. Tegelijkertijd zou ik onder de man weer moeten gaan trainen, maar vanwege mijn rug gaat dat nog even niet. Als ik het wel kon, dan was het volgens mij niet vertrouwd want ze is echt heel druk. Eigenlijk zit ik te denken om haar binnenkort weer naar buiten te doen, maar ja de da zegt eigenlijk nog van niet... Maar ik ben bang dat het anders niet goed komt onder de man..

Zirano

Berichten: 2016
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:55

Gently doet het super. Geen nadelige dingen meer van de operatie. Hier een foto van hem
Afbeelding

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 00:10

naath, nee de mijne is niet binnen gebleven en hoefde dat ook niet, spelen helpt soms natuurlijk niet echt mee.
Zirano dat is super mooi nieuws

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 12:16

5 april is het een jaar geleden dat Whizz overleden is. Dat was op de eerste dag dat de paarden bij ons weer de wei op gingen.
Afgelopen weekend zijn bij ons de paarden op zondag voor het eerst de wei weer opgegaan.

Vorig jaar ging onze Aristocraat (Arie) de dag nadat whizz overleden was 'savonds ook liggerig zijn en de dag erna ook.
Gisteren was het dus weer 2e dag met 4 uurtjes weidegang en Arie was gisteravond weer liggerig en gasserig. Met 2 x colosan voelde hij zich gelukkig al weer heel wat maar toch een klein prikje van Da gehad en toen hem nog even wat laten lopen.

Vandaag dus maar extra alert, even vanmiddag rond 16:00 uur ofzo al een keertje extra lopen en rond 6 uur nog een keertje en dan gewoon 'savonds erheen.
Wat een gedoe, ik had er overdag nog aan gedacht, maar verder niet meer. We kregen een appje dat ie niet echt wilde eten en veel lag. Nu maar hopen dat we het vanavond voor kunnen zijn en dat hij morgen en daarna ook gewoon het goed gaat doen. Ik bestel direct maar even probiotica om hem te helpen en geef vanavond wel wat Puur Plus dat werkt ook verzachtend en ondersteunend voor maag en darmen etc.

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:29

Ach wat vervelend Fargo.. Dan wordt je er ook elk jaar weer mee geconfronteerd..

Ze kunnen in de winter bij jou het land niet op?