Voerschema

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

myrrie08

Voerschema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 19:47

Kan iemand mij helpen met mijn voerschema?

Mijn pony krijgt nu 1 kilo brok per dag (2x halve kilo) en zon 6 á 7 kilo hooi denk ik (weet niet precies hoeveel wij hebben altijd manden waar we hooi in doen, het hooi is sowieso wel genoeg zegt de dierenarts)

Hij is alleen sinds dat ik hem heb gekocht wel achteruit gegaan, hij is wat sloomer geworden en zijn glans is minder geworden, we hebben de oude eigenaren gebelt en die hebben verder niet echt veel anders gevoerd dan wij nu (zei gaven mijn pony alleen een kilo meer brok dan ons maar daardoor is mijn pony hoefbevangen geraakt vandaar dattie nu iets minder krijgt)

Hij heeft 2 dagen in de week vrij gemiddeld (soms iets meer soms iets minder) ik longeer hem 1x per week, ik spring 1x per week op B/L niveau (gewoon trainen thuis of op oefenparcour nog geen wedstrijden) en voor de rest dressuur, zonder zadel rijden en af en toe buitenritje (laatste tijd minder buitenritten ivm weer maar in de zomer wel 1 á 2 keer per week op buitenrit)

Ik zat zelf te denken aan miss een handje sportbrok door de basis brok heen of lijnzaadoli er bij ofzo?
Liever niet veel meer brok of iets er bij.

Groetjes Myrthe :D

antoinetje

Re: Voerschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:50

Wat voor brok geef je en hoe groot is je pony?

myrrie08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 19:51

antoinetje schreef:
Wat voor brok geef je en hoe groot is je pony?

Hij krijgt nu pavo basisbrok en hij is een d pony van 1,47

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:00

Mischien wat slobber bijvoeren op de dagen dat hij 'werkt'? Je kan idd ook lijnzaadolie door je basisvoer mengen :-).

myrrie08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 20:02

antoinetje schreef:
Mischien wat slobber bijvoeren op de dagen dat hij 'werkt'? Je kan idd ook lijnzaadolie door je basisvoer mengen :-).

Wat heeft slobber eigenlijk precies voor inwerking op hem?
En moet dat dan voor of na het rijden voeren?
(Sorry ik ben niet zo goed op het gebied van voeren :+ )

myrrie08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 20:02

antoinetje schreef:

wat een schattig paardje op je pf trouwens <3

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:07

Thanks! Major is echt mijn held :-).

Slobber voer je na het werk, Pavo slobber bevat ook lijnzaad, veel zemelen en extra vitamine C, te bereiden met water. Geeft je paard kracht na zwaar werk en helpt ook bij een gezonde glanzende vacht. Mischien is het een idee eens met je voederleverancier te praten en kijken wat zij adviseren? Staat je pony op pension of heb je een instructrice die mischien kan adviseren? Kijk ook eens op de Pavo website en mischien kan je hen ook wel bellen voor advies?

myrrie08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 20:13

antoinetje schreef:
Thanks! Major is echt mijn held :-).

Slobber voer je na het werk, Pavo slobber bevat ook lijnzaad, veel zemelen en extra vitamine C, te bereiden met water. Geeft je paard kracht na zwaar werk en helpt ook bij een gezonde glanzende vacht. Mischien is het een idee eens met je voederleverancier te praten en kijken wat zij adviseren? Staat je pony op pension of heb je een instructrice die mischien kan adviseren? Kijk ook eens op de Pavo website en mischien kan je hen ook wel bellen voor advies?

Haha echt een schatje <3
Ja ik weet wel hoe je het moet bereiden, mijn vriendin voert ook altijd slobber.
Ik bestel verder mijn voer niet zelf omdat mijn pony op een pension stal/manege staat gestalt maar hun zeggen dat hij er goed uitziet zo maar ik heb hem toch liever hoe ik hem kocht omdat hij toch wel veel energieker was toen, gege en mijn instuctice... ik had straf van me vader en elke keer als ik me kamer niet opruim mag ik 2 weken niet naar les, en ik ben niet zon held in opruimen dus ik heb al 2 en een halve maand geen les gehad, gege :+
Ik had ergends anders op bokt gelezen dat pavo teveel krachtvoer en te weinig ruwvoer aanbeveeld dus dat heb ik liever ook niet, wel kan ik denk ik even vragen aan de gene waar ik altijd op ponykamp ga, echt zon oud mannetje die echt alles weet, ik ga alleen deze winter niet meer op ponykamp omdat het vol zat, dus maar wachten tot het voorjaar he :Y)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:24

Is er misschien iets verandert qua welzijn?

Hoe stond hij bij z'n vorige eigenaar? 24/7 buiten, overdag buiten of altijd binnen (alleen naar buiten als er gereden wordt of als hij even mag rollen in de paddock) en hoe is dit nu bij jou?
En stond hij daar alleen of samen met andere paarden? En hoe is dat nu bij jou?
Had hij een grote stal daar, zonder tralies of met, zonder luik of met en hoe is dit bij jou?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:32

VSW-->VS

myrrie08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 00:19

Focussed schreef:

Hoe stond hij bij z'n vorige eigenaar? 24/7 buiten, overdag buiten of altijd binnen (alleen naar buiten als er gereden wordt of als hij even mag rollen in de paddock) en hoe is dit nu bij jou?
Had hij een grote stal daar, zonder tralies of met, zonder luik of met en hoe is dit bij jou?

Hij stond bij zijn vorige eigenaar op onregelmatige tijden buiten ong. 1x per week uiten voor een urrtje, en elke dag gereden, daar stond hijvalijd aleen in de wei en naast paarden in de stal, maar wel met een schotje er tussen dus ze konden elkaar wel zien maar niet aanraken, een ong. even grote stal met heel laag plafon dus alse zou steigeren stoote die zijn hoofd, hij had een luike waar hij naar buiten kon kijken die in de zomer 3 uur per dag open stond.

Bij ons op stal komt hij minimaal 4uur per dag buiten ook in de winter in een kudde van 10 andere paarden in een redelijk grote wei en in de winter staan ze in een groot paddock zonder gras, ik rij hem nu 4 of 5 x per week en kom elke dag zowieso wel even poetsen en eventueel longeren( heb trainings schema hier boven al keer gezegt heb geen zin om helemaal over te typen :+ )
Hij staat nu in een ln een stal van 3x4 m en hij kan uit zijn stal in de gang van de stal kijken laat maar zeggen(binnen dus) en in de zomer kan hij ook naar het luikje naar buiten kijken voor een paar uur perdag (onregelmatig) zit op deze stalling een hoog plafon en hij kan naar andere paarden door de tralies van de stal kijken maar hij kan d paarden in de stal verder niet aanraken.

Ik hoop dat dit genoeg info was?

Xx

myrrie08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 22:54

Ik heb net een zak slobbergekocht en ga het morgen voor het eerst voerem na het rijden, dan zie ik over een weekje ofzo voeren wel hoe hij er op reageerd :d

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:59

Een keertje goed ontwormen?

En misschien een vitamine supplement bijvoeren of napro.

myrrie08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 23:24

pearlie schreef:
Een keertje goed ontwormen?

En misschien een vitamine supplement bijvoeren of napro.

Hoezo ontwormen?
Hij heeft vorige week nog wormenkur gehad trouwens;)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:33

Als ze wormen hebben kan dat veel vragen van conditie en gezondheid... vandaar!

myrrie08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 00:05

pearlie schreef:
Als ze wormen hebben kan dat veel vragen van conditie en gezondheid... vandaar!

Dat kan haastniet want hij heeft altijd optijd zijn wormenkur gehad en het is opgedagen sinds dat ik hem had, dus dan zou hij mu al een jaar wormen hebben en dan zou hij echt niet nog zo vrolijk rond huppelen in de wei:p

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:32

Zonnebloemolie over het voer helpt ook voor de vacht.

Verder zou ik even controleren of je pony in de wei/paddock nergens bij kan wat giftig is. Niet alle planten zijn accuut giftig, bij sommige gaat het langzaam, maar tast wel de lever en dus de gezondheid aan.

Maar net zoals mijn tip over het ontwormen, het hoeft het niet te zijn, het zijn slechts suggesties/tips!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:38

myrrie08 schreef:
Focussed schreef:

Hij stond bij zijn vorige eigenaar op onregelmatige tijden buiten ong. 1x per week uiten voor een urrtje, en elke dag gereden, daar stond hijvalijd aleen in de wei en naast paarden in de stal, maar wel met een schotje er tussen dus ze konden elkaar wel zien maar niet aanraken, een ong. even grote stal met heel laag plafon dus alse zou steigeren stoote die zijn hoofd, hij had een luike waar hij naar buiten kon kijken die in de zomer 3 uur per dag open stond.

Bij ons op stal komt hij minimaal 4uur per dag buiten ook in de winter in een kudde van 10 andere paarden in een redelijk grote wei en in de winter staan ze in een groot paddock zonder gras, ik rij hem nu 4 of 5 x per week en kom elke dag zowieso wel even poetsen en eventueel longeren( heb trainings schema hier boven al keer gezegt heb geen zin om helemaal over te typen :+ )
Hij staat nu in een ln een stal van 3x4 m en hij kan uit zijn stal in de gang van de stal kijken laat maar zeggen(binnen dus) en in de zomer kan hij ook naar het luikje naar buiten kijken voor een paar uur perdag (onregelmatig) zit op deze stalling een hoog plafon en hij kan naar andere paarden door de tralies van de stal kijken maar hij kan d paarden in de stal verder niet aanraken.

Ik hoop dat dit genoeg info was?

Xx

Bedankt, het klinkt alsof het paard het alleen maar beter heeft gekregen, dus ik denk niet dat het daaraan ligt. :)

Er zijn verder al goede tips gegeven in het topic.

Je zou eventueel zijn bloed nog kunnen laten natrekken, om te kijken of hij ergens grote tekorten of overschotten heeft (vitamines en mineralen). Die kunnen soms ook voor dit soort problemen zorgen.