Ademhalingsstelsel Shetlander

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nassie

Ademhalingsstelsel Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 10:42

Hallo,

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe het ademhalingsstelsel is van een shetlander?
Ik heb via google.nl gezocht maar kom alleen op ademhalingsstelsels van paarden, maar nu heb ik begrepen dat het van de shetlander heel anders is.

Zo liet iemand mij weten dat een paardenluchtpijp rond is en die van een shetlander ovaal. En IJslanders hebben bijvoorbeeld een dubbele ademhaling ect. Maar hoe zit dit nu toch bij de shetlander?

Graag iemand die mij hier over kunt informeren of er een goede duidelijke site over weet?
Ik vraag dit omdat mijn shetlander ademhalingsproblemen heeft en ik mij hier graag beter in wil verdiepen.
:wave:

Captain

Re: Ademhalingsstelsel Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 10:49

Een shetlander heeft geen ander ademhalingsstelsel als een gewoon paard hoor. ;)
En als je paard ademhalingsproblemen heeft zou ik er een da bij halen.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 11:02

VA is al geweest, wees gerust :)
Alleen is mijn kennis niet zo breed, dus wilde ik graag wat meer informatie erover.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:05

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het een erg grappige titel van je topic vind. ;)
Ademhalingsstelsel van een shetlander is niet anders dan die van welk paard ook.
Of luchtpijp ovaal of rond is zou niets uitgemaakt hebben op een probleem bij ademhalen.
Wat zei je DA dat je shet mankeert?

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 11:17

Moet je nagaan hoeveel verstand ik er van heb :))

Mijn vraag komt omdat ik mij heb laten vertellen dat het bij een shetlander heel anders is. Ik dacht namelijk altijd dat het inderdaad ook het zelfde was als een gewoon paard.

Volgens de VA heeft ze bronchitis en is het vrij ernstig met haar. Het kan uit gaan lopen naar longemfyseem. Ze is in de acht jaar tijd dat ik haar heb nog nooit ziek geweest, wel altijd zwaar ademig. Ik dacht altijd dat dit kwam omdat ze ernstig overgewicht had. Ze heeft altijd veel last van haar wintervacht en kan haar warmte niet kwijt, daardoor scheer ik haar.
Nu twee maanden geleden begon ze opeens met hoesten en had ze een dubbele ademhaling, ik heb de VA gelijk laten komen en die wisten niet wat het was. Ik heb toen wel antibiotica voor haar gehad en het is minder geworden. Ze gaf wel af en toe een kuch.
Afgelopen weekend is ze weer gaan hoesten en een dubbele ademhaling, ik heb van de week weer de VA laten komen. Ze staat nu weer op medicijnen en dat moet het taaie slijm in haar longen/luchtpijp los gaan maken.

Alleen wat ik mij afvraag, als ze nu bronchitis heeft en volgens de VA is het vrij ernstig. Waarom oogt mijn pony dan niet ziek. Is ze heel erg alert, vrolijk en drammerig. Gaat aan de hand uit zich zelf draven. Heeft geen koorts ect.
Enige wat mis aan haar is is de ademhaling. Ze ademt, stopt heel even en dan ademt ze weer verder. En nu ze weer op medicijnen staat hoest ze nauwelijks meer, als ze hoest hoor je dat het taaie slijm los komt.

Maar ik wijk af van het onderwerp, ik vroeg me gewoon af hoe het ademhalingsstelsel bij een shet was. :)

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:33

Wat rot voor jou en je pony! Bij deze iig beterschap gewenst!
Misschien, als je er het fijne van wilt weten, kun je beter googlen op Bronchitis en andere ademhalingsproblemen bij paarden. Dit is nl voor een shet hetzelfde.

Bij een shet moet je enorm oppassen met scheren.
Zeker als je ze in de ruiperiode helpt om door hun vacht te komen.
Goede dekens zijn dan een must, want juist als dit niet goed gaat worden ze ziek zoals jij beschrijft.
De overgang van relatief veel vacht naar bloot kan toch nog te groot zijn, zeker 's nachts of bij nat weer als ze veel buiten staan.
Ook al is het dan al warm qua temperatuur.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 11:38

Dank je wel :)
Op bronchitis en emfyseem heb ik inderdaad veel van opgezocht. En dat is me nu ook duidelijk, de kenmerken van bronchitis heeft ze wel.

Ik wilde haar dit jaar liever niet scheren, maar ze stond verschrikkelijk te zweten met die mega vacht van haar. Ze kan echt haar warmte niet kwijt. Twee jaar geleden is ze door de dikke vacht in een x enorm afgevallen dat ze tegen het magere aan zat. Op advies van de VA heb ik haar gelijk geschoren, pony leefde helemaal op. Vorig jaar heb ik haar begin oktober geschoren en daarna nog twee x, dat ging goed. Nu niet gedaan.. Helaas kan ze het zelf gewoon niet regelen. Vind het altijd zo'n getob met dekens.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:41

tja, waarom hij niet ziek oogt, ik denk dat dat vergelijkbaar is met een mens.
als iemand chronische bronchitis heeft, hoeft hij nog niet ziek eruit te zien en kan gewoon nog veel dingen doen, alleen in mindere mate. is gewoon wat kortademiger en sneller benauwd dan een normaal persoon en meer slijmproductie. ik denk dat dat bij een paard hetzelfde werkt :)

verder zou ik inderdaad denken dat een shet hetzelfde systeem heeft als een paard, maar uit wat voor 'bron' heb jij dat het anders zou zijn? iemand die er verstand van heeft, of iemand die ook maar iets zegt?

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:41

Dat klopt, met dekens werken is niet fijn. Kost veel geld en tijd.
Maar scheren en dekens gaan niet zonder elkaar helaas.....

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 11:46

Regina, ik heb de informatie van een persoon die al heel zijn leven paarden houdt en veel verstand heeft van paardenziektes. Daarom heb ik dat voor waarheid aangenomen :j

Nou zeker, de dekens kosten me alles. Zeker omdat ze best een lastige bouw heeft. Ze is van voor vrij breed. En met de meeste dekens heeft ze een koude kont. Maar gelukkig heb ik inmiddels een adresje gevonden met dekens die perfect passen :j

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 07:58

SMP-->MD

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:43

Heb je ook al gezocht op dampigheid? Die dubbelslag die je noemt komt daar bij voor. Verder heeft een IJslander bij mijn weten ook geen dubbelslag als hij gezond is.