Hoe weeg je je kuil PRECIES ivm dieet?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Hoe weeg je je kuil PRECIES ivm dieet?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 20:41

Mijn paard is onlangs geopereerd na een slag in zijn dunne darm. Hij heeft het gehaald, maar moet nu zijn ruwvoer voorlopig zorgvuldig op gewicht/rantsoen krijgen en langzaamaan opvoeren. Deze week komt hij naar huis en moet ik nog 5 kg kuil per dag voeren, volgende week wordt dat de hele week 6 kg. Hoe doen jullie dat? Heb je een weegschaal op stal staan? En zo ja, wat voor een? Graag ontvang ik zsm tips aangezien hij vrijdag naar huis mag! Bij voorbaat hartelijk dank!

Anoniem

Re: Hoe weeg je je kuil PRECIES ivm dieet?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:47

Kratje en een weegschaal. dan weet je hoeveel het kuil weegt per voerbeurt.Dan kan je ook aangeven zoveel kratjes met kuil per voerbeurt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:48

Als je geen grote weegschaal (gewoon ene personen weegschaal) hebt, gewoon een kleine keukenweegschaal mee naar stal en daar steeds kilo in afwegen.
5 x 1 = per slot van rekening ook 5.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:51

Of je koopt een unster bij de welkoop. Die zijn speciaal voor het wegen van dat soort dingen. Dat is een haak die hang je op. Die van mij weegt tot 20kg. Hooinet er aan en klaar. Of een mandje als je dat makkelijker vindt.

Afbeelding

Kost een paar euro.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:53

ik heb zo'n 'hangweegschaaltje' niet precies dezelfde als hier beneden, maar het gaat om het idee

Afbeelding

die van mij gaat tot 25 kg geloof ik, ik heb m bij de hooiopslag aan een strotouwtje gehangen. Hooinet aan het haakje (of een hooitas oid) en huppakee hooi erin! Ik vind het ideaal, je weet precies hoeveel ze binnen krijgen zo :j zeker wanneer dat om (medische) redenen even belangrijk is.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:53

haha sybelle was me precies voor zie ik :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:56

heel makkelijk.je gaat naar de boerenbond en haalt daar een weeg dingetje(waar ze ook konijnen aan ophangen als ze geslagt zijn(om gewicht te bepalen).dan kun je daar steeds een zak met hooi aan wegen/of je hooinet aanwegen.koop je voor paar euro en erg handig,voor zo iets.succes ts
hier boven staan ze al vermeld

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:01

eerst jezelf wegen, dan kuil in een hooinet vasthouden op de weegschaal.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:04

Ik moet ook hooi gaan wegen! Ik krijg een unster, zoals hierboven. Mijne hebben we besteld, die heb ik vrijdag pas....
Dus ik ga voorlopig op de weegschaal staan met een plak hooi en dan het totaal benodigde bij elkaar leggen en dat weer opdelen in porties voor de dag :P

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:07

Hangweegschaal zoeken en dan van die blauwe IKEA tassen gebruiken. Zo kan je ook makkelijk porties klaarzetten.
In Zweden, waar ik heb gewerkt was het op verschillende stallen gebruikelijk het hooi te wegen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:49

Ik heb mijn urnster gewoon bij de Xenos gekocht.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 00:43

Super bedankt voor de tips. Heb al gezocht op Welkoopvestigingen in de buurt ;-) En bij mij op stal heeft iemand ook iets dergelijks in huis dat tot 30 kg kan wegen, voor koffers ofzo?? Kijken of dat hetzelfde is en anders even op naar de welkoop.
Bojangles welke heb jij precies besteld? Het 1e of 2e plaatje en waar heb je besteld?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 00:46

Ik weet het eerlijk gezegd niet, mijn vader kwam ermee en die heeft hem voor me gekocht :j
Kan het pas vertellen als ik hem heb!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 08:12

Ik weeg het hooi ook met een urnster, zoals hierboven afgebeeld. Ik doe het hooi in van die tuinzakken, waar je tuinafval in kan doen. Wel het gewicht van het "ding" waar je het hooi in doet eraf rekenen! En rekening houden met wat je moet meten. Echt die 5 kilo kuil? Of 5 kilo droge stof? Vraag het even na, want daar zit best veel verschil in.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:18

ja want als je 5kg droge stof moet geven ,kom je dus bij kuil meer aan het voeren

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:18

Ik vraag me ook af of je kuil of droge stof moet voeren. De ene kuil is namelijk iets natter (en dus zwaarder) als de andere. De ene 5 kg kuil is daarom ook zeker de andere niet. Is het misschien mogelijk om een paar pakken (als het kleine zijn) van de kliniek over te nemen? Dan weet je zeker dat je paard in de eerste periode in ieder geval precies hetzelfde als nu binnen krijgt. Wellicht kun je daarna eerst gaan mixen met je eigen kuil, en dan helemaal over stappen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 10:54

Dat van die droge stof ga ik nog even navragen maar denk dat het echt 5 kg is als zodanig want zo wegen de assistentes het daar ook af namelijk.

Ik heb een soort van kleine ikea tassen waar ik ooit planten in gekregen heb. Die neem ik mee met een grote speciekuip, dan kan ik het kuil de avond ervoor afwegen en in de kuip en tassen de porties klaar zetten.
Super idee zo'n ikea tas trouwens e.a.!

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:58

Inderdaad, in Zweden gebruiken ze van die Ikea tassen, moest wel even lachen toen ik al die tassen daar op stal zag liggen haha! Maar wel heel handig :j

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:02

Kelly_ann schreef:
Hangweegschaal zoeken en dan van die blauwe IKEA tassen gebruiken. Zo kan je ook makkelijk porties klaarzetten.
In Zweden, waar ik heb gewerkt was het op verschillende stallen gebruikelijk het hooi te wegen.

Een unster en een ikea tas inderdaad :j

Afbeelding

(foto made by Karin)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 11:27

GEWELDIG die foto, je zou er eentje naar de IKEA moeten sturen om ze aan te geven hoe veelzijdig de tassen zijn ;-) !!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 16:43

Ter info, ik moest gewoon 5 kg afwegen, dus niet rekening houden met droge stof. De eigen kuil van stal ging er vanmorgen in als koek schijnt het dus dat is mooi. Elke avond even afwegen met AH-tas en evt hooinet en dan 4 tassen klaarzetten voor elke voerbeurt. Heel erg bedankt voor de tips! Vanaf maandag mag ie een kg erbij.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:30

misschien stomme vraag maar kuil is soms droger, soms natter, nat zal dus zwaarder zijn, maar misschien wel zelfde volume als droger.

Stel dat je van de drogere variant bij 5 kg een enorme berg kuil hebt, en bij de natte variant een minder grote berg, hoe zit dat dan?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 16:22

Tja formeel moet je dan een beetje omrekenen bij de natte variant tot je een zelfde hoeveelheid "droge" stof hebt van de kuil. Maar ik heb het expliciet nagevraagd en ik moest of het nu natte of droge kuil was gewoon 5 kg afwegen en niet corrigeren en meer pakken voor de natte variant. Gisteren begonnen wij aan een drogere baal en inderdaad heb je dan echt grotere pakken per kg. Vanaf vandaag mag mijn paard een kg extra voor deze week, 6 kg/dag een week lang dus.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 18:04

Frederic_1 schreef:
Wij gebruiken een hooinet weegschaal van http://www.hooiweegschaal.be Super snel netten vullen met het juiste gewicht. Zo heb je het gewicht per paard perfect onder controle.

Ik gok dat het paard na 9 jaar weer normaal mag eten ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 19:45

Onali schreef:
Frederic_1 schreef:
Wij gebruiken een hooinet weegschaal van http://www.hooiweegschaal.be Super snel netten vullen met het juiste gewicht. Zo heb je het gewicht per paard perfect onder controle.

Ik gok dat het paard na 9 jaar weer normaal mag eten ;)

Helaas is de prachtige man er al een paar jaar niet meer. In 2013 volgde nog een succesvolle koliek operatie, na een zelfde issue. En toen hij net alles weer kon en mocht kreeg hij onlangs alle voorzorg en maatregelen nogmaals dezelfde koliek en is hij ingeslapen.

Maar het hooi afwegen konden we als een zonnetje.