Ik denk niet dat je je ruwvoer helemaal kan vervangen door de luzerne. Ik geef het bij zijn krachtvoer, dan eet die iets minder snel en krijgt die nog wat extra's binnen!
Duhelo
Geplaatst: 18-12-11 22:13
ik heb nog eens lucernebrok bijgegeven aan mijn (toen) verzorgpaard. Ik gaf dit deels voor de lekker, en deels als maagvulling/bezighouding. paardlief stond toen veel op stand, vandaar. ik heb er vrij goede ervaringen mee, paard at het graag, en gemengd met haar gewone brok (al dan niet natgemaakt) was ze een leuke tijd aan het eten. Momenteel geef ik het niet, daar ze nu wel onbeperkt kan gras eten.
Nikass
Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-11 22:16
---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 25-10-23 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Waves
Geplaatst: 18-12-11 22:17
Het kan zeker, maar het lijkt me nogal duur om er hooi volledig mee te vervangen.
_suus19_
Geplaatst: 18-12-11 22:18
Ik heb dit ook een tijd gegeven toen m'n paarden nog op een andere stal stonden en daar veeelste weinig te eten kregen. Het helpt wel als aanvullend ruwvoer. Ik gaf het met wortelstukjes erdoor, anders lusten ze het niet zo graag. Maar volgensmij is het veel duurder dan hooi, en vinden ze het minder lekker (mijn paarden athans :p) dus als het niet nodig is, zou ik het liever niet geven.
ARhythmical
Geplaatst: 18-12-11 22:18
Onze a pony ( loopt veel wedstrijden) krijgt van de 3 hooivoerbeurten er maar 2 de andere wordt vervangen door twee voerscheppen luzerne. De pony wordt namelijk snel buikig. De anderen (grotere pony's) krijgen allemaal een halve tot hele schep luzerne door hun krachtvoer, dan kauwen ze beter. ( dan krijgt de A pony er een handje luzerne bij door)
Hier voer ik 's morgens en 's avonds aan alle paarden een flinke hand lucerne bij En in de winter, 's middags een halve schep.
Ik vind het fijn want de paarden doen wat langer over hun eten en het wordt beter verteerd. Je moet alleen oppassen, wat in sommige soorten lucerne zit veel melasse.
Als ze hier in de winter niet op de wei mogen omdat die te nat is , krijgen ze naast onbeperkt hooi 's ochtends een schep VoerGezond brokjes en eind van de middag een bakje Lucerne (zeg maar een emmer vol).
Dat houdt ze lekker even bezig , hebben ze weer een beetje afwisseling op zo'n dag