Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dit is namelijk heel goed voor de spieren. Mijn arabier van toen nog 8 jaar is in maart ook spierbevangen geweest. Het komt niet altijd alleen maar door combinatie voer/arbeid maar ook door kou op spieren (snel afkoelen) en 'verkeerd' rijden. Het is erg belangrijk dat je minstens 10 a 15 min instapt en 10 a 15 uitstapt voor je begint met trainen. Ik geef mijn paard iedere dag vitamine E en selenium door zijn muesli. Omar krijgt 3 keer een kwart bix en 2x hooi (uitkijken met kuilgras want dat is erg eiwitrijk) en de rest vul ik zelf aan als hij gewerkt heeft krijgt hij meer muesli (pavo steamix). Je moet erg uitkijken met eiwitten.
Ik denk dat het bij Omar te maken had met 'verkeerd' rijden... Omar wil graag meteen aan de slag en uitstappen houdt hij ook niet van en ik in mijn onwetendheid
wist niet dat dit zo schadelijk kon zijn
Vitamine E + selenium heb ik nu ook van de paardendrogist en ik heb Omar absoluut niet meer betrapt op spierstijfheid
hij is eerder zo lenig als een elastiekje
Jouw paardje is natuurlijk ook een stuk ouder dus niet echt te vergelijken
Probeer in ieder geval heel erg voorzichtig te zijn met eiwitten e.d. Ik voer hem muesli van Pavo steamix omdat dit redelijk eiweitarm is.
Spierontspanners waren het. 2 dagen nadat hij accuutspierbevangen was zag je eigenlijk al niets meer aan hem bij het wandelen. Heel langzaam opbouwen is belangrijk... iedere dag een paar minuutjes langer wandelen. Succes ermee!