shetlander en de tandarts

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tandarts laten komen

Ja, maar nog even af wachten
3 (14%)
Ja, snel!
17 (80%)
Nee, niet nodig
Geen stemmen
Misschien
1 (4%)

Totaal aantal stemmen: 21

Esthelle

shetlander en de tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 10:27

hey,
ik zat me te bedenken om de tand arts maar eens te laten komen,
ik heb hem gister hooi gevoerd ( hij had eerst een paar uur gras gegeten) en musli, die die wel opat.
shet is op leeftijd en word niet meer bereden,

zal ik de tandarts laten komen als die vamiddag zn hooi weer niet opheeft? zn musli at die vamorgen wel.

waarom ben je er,
mee eens / on eens?

Loran_Nolen

Re: shetlander en de tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:34

Ik laat standaard mi-.1x per jaar de tandarts komen voor de oaarden.
De shetveulen en hafje gaan nadat ze beleerd zijb ook mee op controle.

Ik zou dus wel 1 laten kijken, je shet is al op leeftijd, en ik weet niet of die ooit behandeld is door een tandarts en wanneer?

Esthelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 11:15

nee hij is bij mij nog nooit naar de tandarts geweest omdat ik nog nooit iets heb opgemerkt aan hem.

oke, dankjewel ik ga even googlen (:

Esthelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 11:32

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:43

Tuurlijk, als een shetlander last heeft van zijn tanden moet hij ook gewoon naar de tandarts, is ook gewoon een paard.

En wat je het beste kunt doen, is even alle 3 de tandartsen bellen en vragen of ze ervaring hebben met Shetlanders. Zal er misschien eentje tussenzitten die geen Shetlanders doet omdat ze van die kleine bekkies hebben, dus je kunt beter even informeren. ;)

Overigens wordt de mijne 1 x per jaar gevijld voor haken op de kiezen.

sasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:46

je kan beter een keertje te veel naar de paardentandarts met hem gaan dan te weinig toch?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:48

spencer, die uit je eerste link is wel goed.
die komt hier ook altijd.
Rustige vent die de tijd neemt voor de paarden.

Als je het idee hebt dat je pony last heeft van zijn gebit even laten checken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:42

Happinez schreef:
spencer, die uit je eerste link is wel goed.
die komt hier ook altijd.
Rustige vent die de tijd neemt voor de paarden.

Als je het idee hebt dat je pony last heeft van zijn gebit even laten checken.

Dat is idd Spencer Schuman, uit de 1e link. Die komt hier ook :j Hele fijne man, gaat super met de pony's om. Degenen die het eng vinden neemt hij rustig de tijd voor (zo is hij ruim 3 kwartier met mijn Welsh A merrie bezig geweest die voor 't eerst werd gedaan en het erg eng vond, steeds liep ze wat naar achteren, Spencer bleef rustig en liep gewoon al veilend met haar mee naar achteren, de hele wei door :') )
Hij is overigens ook zeer goed betaalbaar (wat je niet van alle tandartsen/gebitsverzorgers kan zeggen!) en als hij enkel ietsje moet bijveilen rekent hij soms ook niets.

TS ik zou eerlijk gezegd niet wachten tot hij 'vandaag (weer) z'n hooi niet op heeft'; het is altijd verstandig en aan te raden om de tandarts eens in de zoveel tijd je pony's te laten checken, helemaal als het om oude pony's gaat. Hier viel ook niets te merken aan mijn Welsh A merrie (ook niet met rijden/eten/bit) maar die had toch echt flínke haken welke echt pijnlijk waren.

Mijn Shetruintje maakte soms flinke proppen van z'n hooi, die bleek nauwelijks haken te hebben maar wel een onderkies te missen (die er nooit heeft gezeten, volgens Spencer) en daar was helaas weinig aan te doen. Maar nu weet ik het dus wel, en kan ik er rekening mee houden. De kies die er boven groeit moet dus regelmatig bijgevijld worden, omdat die anders doorgroeit in de lege holte daar onder.

Ik zou echt even een tandarts bellen. :j Kost je de wereld niet.

Edit: van Spencer weet ik dus dat hij geruime ervaring met Shetten heeft, ken veel die bij hem zitten en shetten/mini's hebben. Hij heeft ook materiaal welke bij de shetten ook goed past.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:37

Ja natuurlijk. Voor die van mij laat ik elk jaar de tandarts komen. En merk nooit wat aan hem, maar op het moment dat ik dat wel zou doen dan laat ik helemaal per direct de tandarts komen. Mocht dat de oorzaak niet zijn dan kun je daarna de DA bellen, maar dan weet je in ieder geval dat zijn gebit in orde is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:43

Spencer is echt super.

Baytje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:45

...heb je misschien ander hooi, wat ie wellicht niet zo lekker vindt? Bij twijfel zou ik even laten kijken, zeker omdat je Shet al op leeftijd is...Succes!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 15:48

SMP-->MD

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:10

als ze op een duur echt slecht eet enz. zal ik wel een tandarts laten komen als het na een tijdje weer weg is dan hoeft het lijkt me niet perse, vroeger bestond er ook geen paardentandarts.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:11

Mijn shetje is 1,5 maand geleden naar de tandarts geweest. ze vond het heerlijk!! het was ook echt wel nodig hoor. Waarom een shetlander niet maar een kwpn wel?