Wat moet ik haar bij voeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Wat moet ik haar bij voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 14:10

Mijn shetlander is nu sinds 3 maanden vol op aan het werk, ze loopt 5 dagen, afgewisseld voor de kar, aan de fiets, of longe, ook word ze 1dag per week gereden ohz.

Ze is mooi afgevallen, omdat ze echt veel te dik was, ze is nu bijna mooi op gewicht, maar nu moet ze natuurlijk wat bijgevoerd krijgen. Ze staat 24/7 buiten, qua bijvoeren bedoel ik iets waar ze haar vitamine e.d. uit kan halen. Het ruwvoer verhaal is me bekend.

Vroegah, gaf ik Cavalor Struco pony, maar hier moet ze volgens de verpakking 1,5kg van hebben, ik vind dat best veel! Pavo koeken ben ik zelf niet zo'n fan van.

Die vitamine brokjes van Pavo waar ze geloof ik maar 50gram van mogen hebben in een grote zwarte emmer, blieft mevrouw niet :+

Keet

Re: Wat moet ik haar bij voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:13

Safe & sound?

Maar je hoeft niet te geven wat er op een verpakking staat hoor. Bij ons wordt er gevoerd wat wij op dat moment denken dat een pony nodig heeft. Weinig werk = weinig krachtvoer. Veel werk = meer krachtvoer.
Kan je toch gewoon aanhouden met de Cavalor? Eventueel daar de Pavo Vital brokjes door mengen?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:16

jammer dat ze die van pavo niet pakt, die wilde ik je inderdaad aanraden,
maar je hoeft ook echt niet naar de verpakking te kijken, geef je pony naar behoeft bijv eerst ochtend halve kilo en in de avond nog een halve kilo of iets minder en kijk hoe hij het hierop doet,

mocht je merken dat ze met die inspanning die ze moet doen iedere dag futloos word geef je gewoon iets meer bij, en word ze noogal hyper geef je haar minder,

onze tuiger van 1.58 krijg ochtend 1 handje brok en 2 wortels, daarna op de wei en in de avond weer naar binnen met kuilgras en 1 handje brok en wat wortels,

als we haar meer brok geven dan is ze niet te houden en zei werkt ook ruim 4 dagen ind e week intensief. dus kijk naar behoefte en probeer het uit,.
pavo koeken zou ik zelf ook nooit aan beginnen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:18

Ik gaf de Pavi Vital idd ook, maar na een aantal keer vraten ze het ineens niet meer >;)
Ze krijgen nu een piepklein beetje Nature's Best, maar dan ook een piepklein beetje. Ben nog bezig om iets anders te vinden, maar ik maak eerst de NB op.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:19

Eerlijk gezegd zou ik haar niks bijvoeren behalve genoeg hooi. Wat je misschien kunt doen is een liksteen ophangen. Mocht je vinden dat ze wat suf wordt kun je kijken naar luzerne. Ik ben zelf geen fan van Pavo..

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:20

Marstall force, dat is net als die brokjes van Pavo een vitamine brokje. Mijn paardjes eten het graag.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:21

Subli komt binnenkort met een Dieetmix en een ruwvoer product. Ligt einde van deze week in de winkels schijnbaar.
Is weinig/geen info over te vinden, behalve wat waardes hier op het forum.

Ziet er goed uit, misschien ook wat voor jou :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:21

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 14:22

Sja de pavo pakt ze echt echt echt niet! Heb 2 keer een emmer aangeschaft, heb alles kunnen weg geven, zelfs slobber pakt ze niet, ze heeft een lange tijd medicijntjes nodig gehad, dat deed ik daar doorheen, dat mot ze dus ook niet meer :+

Ik snap dat de verpakking een richtlijn is, maar dan nog, al zou ik een KG per dag geven vind ik dat veel, of zie ik dat verkeerd? Ik wil eigenlijk iets geven waarvan ik gewoon 2 handjes per dag van kan pakken ofzo.

Ik wil haar zowieso wel bijvoeren, en haar niet alleen op gras/hooi zetten, ze moet toch ergens haar vitamientjes uithalen?

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 14:24

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:25

Tuurlijk is het veel. Maar je kan er ook gewoon twee handjes van pakken hoor ;)

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 14:26

Evelli schreef:
Tuurlijk is het veel. Maar je kan er ook gewoon twee handjes van pakken hoor ;)

Krijgt ze dan voldoende binnen? Die 1,5 kg staat er dan niet voor niets op, ook al is het een richtlijn toch? En het is een musli spul, dan is 1,5kg toch meer als 1,5 normale bixscheppen?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:28

Denk het wel :)
Marstall en Dodson&Horrell hebben beide ook een vitaminekorrel. Force en Ultimate Balancer.
Worden hier beide goed gegeten.

Daarnaast heb ik zo'n rode vierkante liksteen in de stal hangen, voor als ze zelf vind dat ze te kort komt :)
Ze gebruikt hem heel minimaal. Dus denk dat ze met het voer dat ze krijgt prima uit de voeten komt :)

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:31

ik geef nooit de hoeveelheid die op de zak aangegeven staat, ik heb een paard wat nu maar 3 x per week werkt en die krijgt naast haar hooi, kuil en zemelen een kwart schepje per dag van de cavalor stucomix als ik aanhoudt wat op de verpakking staan is ze binnen de kortste keren mega dik.
voorheen werkte ze 5 a 6 dagen per week toen kreeg ze een halve schep naast de rest.

dus als jij jouw shet voldoende hooi geeft en maar 3 handjes muesli moet ze het daar prima op doen.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 14:49

3handjes per dag?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:36

SMP-->VS

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:58

wat ik voor de shetlanders een heel fijn voer vind is de ponybrok van subli.
zit laag in suiker en zetmeel,maar wel hoog in de vitamines.
eventueel een kwart schep, even kijken hoe dat gaat en dan verhogen naar meer.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:49

qt_shetties schreef:
3handjes per dag?

sorry jij had het over 2 handjes in voorgaande post dacht 3, maar dat moet ook prima kunnen hoor.