Ik heb woensdag Jan Mertens weer laten komen omdat mijn paard kort en onregelmatig loopt achter. De ene dag liep te erg slecht en de andere dag veeeeeel slechter.
Nu zijn er foto's gemaakt en blijkt ze botcystes te hebben. Dit zijn er drie in haar linkerspronggewricht. Hij had twee oplossingen voor mij inslapen of een infuus een tot drie keer. Ik ben de naam even kwijt maar het zijn keurtjes van €400,- per keer. Dit slaat altijd aan maar in hoeverre is niet duidelijk. Nu is het eerste infuus gedaan woensdag en komt de DA de eerste week van januari terug voor de volgende indien nodig.
Nu is het een erg dure behandeling wat ik wel over heb voor mijn paard ookal was het nog veel duurder geweest. Maar ik was benieuwd wie er ervaring heeft met deze behandeling en hoe dat is afgelopen??
Tildren neem ik aan. Wie is Jan Mertens? Tildren geven ze bij spat. Lees eens in het topic over spat. Veel mensen met ervaringen met Tildren. drie keer vind ik overigens wel erg vaak.
Jan Mertens is de DA die ik speciaal uit Belgie laat komen. Komt elke woensdag in NL o.a. bij Anky v. Grunsven op stal. Volgens mij was het geen Tildren maar als dat ook zo een duur spul is zou het best kunnen. Neem aan dat er niet veel medicijnen zijn die zoveel kosten en per infuus worden gegeven. Het is volgens DA normaal dat dit spul max 3 keer wordt toegediend.
Suzanne F.
Geplaatst: 03-12-11 09:17
Mij is verteld dat inspuiten weinig kans op slagen heeft. Ik heb mijn paard moeten laten inslapen door een botcyste.
Munnie ik heb geen ervaring met botcystes. Wat ik lees, daar schrik ik van! Ik ben huiverig voor cystes. Bij de hond was het de doodsoorzaak. Ik weet niet hoe dat bij paarden zit. Wat een ongelooflijke pech. Ik kan je van mijn kant alleen maar heel veel sterkte en wijsheid toewensen. Heel veel sterkte de komende tijd en natuurlijk volg ik je topic. Dat het maar mag aanslaan bij je paardje.
Yunomi
Geplaatst: 03-12-11 12:06
Hier een botcyste in het kroonbeen. Zit er nog steeds en paard loopt er prima op. Bij ons werd een scheurtje in het kroonbeen erbij ontdekt, en na 2 maanden stalrust is deze dichtgegroeit en loopt ze weer rad. Maar heb gehoord dat een tildren infuus nog wel eens een oplossing kon zijn.
Hoi munnie. Mijn eerste anda heeft cyste in zijn kniegewricht gehad. Eerst een behandeling gehad met aducan. Niets geholpen. Maar mijn dierenarts gat net die week een lezing bij de dierenarts die dat beroemde renpaard Barbaro in behandeling had. Daar heeft hij de foto van ons Ponent laten zien. En hij zij dat een behandeling met cortisonen beter aan zou slaan. Daar mee hebben we het groter worden van het gat in zijn bot kunnen stoppen. de andere oplossing zou stamcel therapie zijn. Maar dat was toen nog heel duur. Ik heb hem alleen nooit meer kunnen rijden. Hij heeft alleen nog een paar jaar zonder pijn op de wei kunnen staan. En toen begon hij weer kreupel te lopen. toen hebben wij besloten om alsnog afscheid te nemen van hem. Dus de kans dat je haar nog kunt gaan tijdens erg klein. Denk goed na wat je doet. Want het gaat je veel geld kost. En je er wrong voor terug krijgen. Sterkte
Suzanne, volgens mij vond ik jou topic ook ergens terug toen ik ging zoeken op google. Maar mijn paard krijgt dus echt een infuus wat bij mensen ook wordt gebruikt en waarvan het altijd zou verbeteren. Helaas zie je vaak slechte mededelingen bij botcystes. DIe spuiten die jij bedoelt zijn volgens mij bij ontkalking in het gewricht zelf waarbij ze die inspuiten op de plek waar het zit?
Anya, jij kent dit medicijn beter zo te horen? Goede ervaring mee?
Anouk, ik schrok er ook behoorlijk van natuurlijk maar toch zei de DA dat dit medicijn super werkt. Het wordt bij mensen en verder alleen paarden gebruikt maar het blijft natuurlijk afwachten.
Yunomi, bij jou paard is de cyste dan helemaal niet behandeld of? Die van mij loopt ook echt kort achter. Maar wel fijn om te horen dat jou paardje nog vrolijk rond loopt!
Rijthof het rijden ja als het er niet meer inzit dan helaas niet. Was alleen nog lang niet van plan om afscheid te nemen van mijn grote vriendin. Mijn dierenarts heeft het alleen over deze behandeling gehad omdat dit altijd aanslaat bij mens en paard.
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar veel over gelezen. Mijn merrie heeft spat in haar spronggewricht. Dat is bij haar in zeer korte tijd op natuurlijke wijze dichtgegroeid. Als het netjes dichtgroeit (zonder teveel botoplossing of botaanmaak, dan kunnen ze daarna weer normaal lopen. Dat stukje is niet nodig voor de beweeglijkheid.
Tildren stimuleert de botaanmaak. Vanuit die optiek zou het kunnen werken. Ik heb alleen geen enkele ervaring met cysten in het bot. Ik zou dus bellen en heel goed navragen hoe groot de kans is dat dit aanslaat, wat dit in meest positieve en meest negatieve zin kan betekenen voor je paard en dan een keus maken.
Ik heb de keus al gemaakt om het te proberen en zag haar vandaag nog een sprintje trekken in de wei dus..
Heb net ook op internet lopen zoeken en kwam dus tegen dat zo een cyste al kan ontstaan door een overbelasting waardoor er een lichte ontsteking ontstaat in het gewricht en de cellen die het bot aanmaken en afbreken een verkeerde samenwerking kan ontstaan.
Waardoor het bij mijn paard dan is gekomen weet ik niet maar iemand die niet wist dat die behandeld was vond hem met buitenzetten ruimer lopen. Eerste week van januari komt de DA terug en weet ik dus ook meer.
Yunomi
Geplaatst: 04-12-11 21:20
De cyste is inderdaad helemaal niet behandeld, op 2 maanden boxrust na. Paard stond van de een op andere dag zwaar kreupel op het land. Zag er echt verschrikkelijk uit. Na wat zoeken naar de juiste diagnose (cyste + scheurtje) is ze in die 2 maanden volledig hersteld en loopt ze nu weer onder het zadel zonder problemen. Heb op het begin kunnen merken dat het been wat zwakker was, maar is nu weer geheel bijgetrokken.
Hier een eervaring met een botcyste in de kogel: paard was zo slecht dat ze niet eens fatsoenlijk een rondje in de box kon lopen, was toen 7 jaar oud. Bodegraven vertelde dat het skelet van het paard zich tot het 10 levensjaar iedere 10-11 maanden blijft vernieuwen. Wij hebben haar rust gegeven en 1 keer shockwave gedaan. Dat ging beter en toen besloten om het jaar rust in te zetten en een veulentje te fokken.(ze was toen niet meer kreupel!) Dat lukte goed, merrie bleef goed, nog een jaar rust gedaan en 2e veulen en daarna controlefoto gemaakt op 10 jarige leeftijd. Merrie is nooit meer kreupel geweest, cyste is niet meer te zien en paard is terug in de psort en springt op L niveau en dressuur op Z niveau.
Schipper zo een verhalen hoor ik graag! Als je dan hoort dat ze niet eens fatsoenlijk een rondje in de box kon lopen en nu mee loopt bij Z dressuur en ook nog eens in het L springt. Moet wel zeggen dat mijn paard 14 is dus dat is eigenlijk al buiten de leeftijd. Maar verder kan die van mij nog prima stappen. Draven kan ze ook alleen dan is het echt kort en moeizaam en als ze gallopeerd gaat het ook allemaal prima dus in die zin zou die van mij er denk ik minder pijn aan hebben. Wat doet die shockwave eigenlijk dan??
Shockwave stimuleert de aanmaak van nieuwe cellen. Het is voor het oog ook echt niet zichtbaar of er iets gebeurt..maar ik denk dat deze behandeling in combinatie met haar leeftijd en rust veel goed gedaan hebben. Jouw paard is 14 en de plaats van de blessure is ook anders, dus ik weet niet of je bv dan ook shockwave kunt toepassen. Je kunt altijd eens informeren bij je DA!
daisy85
Geplaatst: 24-04-12 12:35
stamceltherapie werkt bij osteochondrale cysten en zou het weefsel volledig moeten regeneren een bedrijf in belgië biedt hier producten voor paarden aan met stamcellen meer info vind je op http://www.fat-stem.com misschien dat je DA deze firma wel kent
klarah
Geplaatst: 12-10-16 07:48
Mag ik vragen hoe het met je paardje is afgelopen?