Nodulaire necrobiose (oftwel bindweefselbultjes)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyPie

Nodulaire necrobiose (oftwel bindweefselbultjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 00:37

Vorig jaar had mijn merrie rond deze tijd een paar bultjes onder het zadel. Niet pijnlijk, je mag er aan komen en ze reageert er nauwelijks op. Na enkele maanden verdwenen de bultjes spontaan weer.
Nu heeft ze sinds een week of wat weer diezelfde bultjes op haar rug, precies onder het zadel. Van de week heeft de DA het nagekeken en kwam tot de conclusie Nodulaire necrobiose, oftwel bindweefselbultjes. Het advies was: niets aandoen, verdwijnt vanzelf weer.
Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft ? Ik ben toch een beetje bang dat ze er mogelijk wel last van gaat krijgen, zijn er misschien bokkers met tips ?
Ik heb iig een extra bontje onder het zadel gelegd dat er wat minder directe druk op haar rug komt van het zadel. Met aansingelen, opstijgen of rijden heeft ze er geen last van, en zoals gezegd, je mag er aankomen, ook dan reageert ze niet...

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:45

Een van mijn paarden heeft vorig jaar ook 3 van die bultjes gehad. Ik heb mijn zadel laten controleren daar lag het niet aan, ze waren ook niet gevoelig. Voor de zekerheid ook een biopt laten nemen en de eindconcusie was hetzelfde als bij jou. Van de zomer zijn ze vanzelf als sneeuw voor de zon verdwenen, heel apart. Je ziet er ook niets meer van en ze zijn ook niet meer terug gekomen. Ik heb er verder toendertijd ook niets aan gedaan behalve de rug goed schoonhouden (afsponzen na het rijden) en goed poetsen en een bontje onder het zadel.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:51

ik lees even mee, mijn paard heeft ook bultjes, maar veel meer dan jullie omschrijven en er wel duidelijk "lekkere" jeuk aan. Als ik er aanzit vind ze het fijn dus. Tijdens iets harder poetsen, zadelen of aanraken merkt ik nooit ongenoegen. Ze verdwijnen soms en DA zei ook al dat het NN was en dat het ook met de leeftijd van het paard te maken kan hebben.

Ikzelf wil binnenkort tóch een biopt laten nemen want de jeuk zit me niet lekker en ze zijn nooit helemaal weg. Daarbij zijn het kleine concentraties van plekjes met bultjes op het oppervlak onder het zadel en dat is toch soort van spoor-vorming.. twijfel of het niet iets anders is dus.

DA opperde ook nog overproductie van talg etc, maar dan zou ik dus beter naar de hormoonspiegel moeten laten kijken,,

wil dus even meer ervaringen lezen met NN om iets meer te weten en dan uiteindelijk te kiezen wat ik eerst laat uitzoeken. graag meer reacties dus _/-\o_
Laatst bijgewerkt door muiszje op 03-12-11 00:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Munnie

Re: Nodulaire necrobiose (oftwel bindweefselbultjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:56

Mijn paard heeft ook een flinke in zijn nek. Ik dacht dat dit door het spuiten kwam omdat hij net daarvoor een peesblessure had. Deze bult ging weg maar kwam 2 maanden geleden ook gewoon weer terug. DA zei tegen mij dat het geen kwaad kon...

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:22

Mijn paard heeft het in vrij heftige vorm gehad met 3 a 4 jaar, zat helemaal onder op een gegeven moment. Het is een beetje een hormoonhuishuiding probleem en een te heftige huishouding op alles wat vies is op en van de huid. Ik heb op een gegeven moment na alleen eerst een biopt te hebben gedaan ook een bloedonderzoek laten doen. Daarin kwam er ook uit dat de mijne allergies is in de huid voor insektenbeten (elk insekt, ook dan reageert de huid dus. ) Mijn paard heb ik nu altijd kort geschoren, dus geen vetten en zweet op zijn huid, veel schone dekjes, een bontje is echt niet nodig met een goed passend zadel en de mijne heeft ALTIJD een deken op en sinds ik dat ben gaan doen zijn de bultjes nagenoeg nihil. Ik heb ook de indruk dat nu hij 5 is er een betere huishouding op zijn huid is. Vooral goed kort geschoren houden werpt al zijn vruchten af en regelmatig even een wasje erover.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 09:56

hoe zien deze bultjes eruit?

Cyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:46

@maaike2800: het zijn harde bultjes, verschillen soms van grootte, maar meestal 1cm-3cm.

Mijn paard heeft er ook weer last van. Ze zijn niet zo goed zichtbaar door haar wintervacht, maar ik voel ze wel.
Het is een hele tijd weg geweest, maar sinds enkele dagen merk ik dat ze er op links weer verschillende heeft, en enkelen op rechts.
Ze heeft er geen last van, doet geen pijn.
Mijn DA raadde mij ook aan om te zorgen dat het dekje proper is, desnoods met een wolletje ertussen rijden. Reinigen na het rijden met kamferspiritus was ook een tip, zodat de huid goed proper is en er geen eventuele zweetresten achterblijven.

Caro18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:37

De mijne heeft het ook. Eerst was het rechts op de rug (plek zadel), deze zijn nu wat minder. En nu heeft ze links een aantal bultjes zitten op de rug. Dekjes was ik regelmatig en ik poets hem voor en na het rijden. Kan het ook door druk van de zadel komen?

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:50

Mijn pony heeft het ook, iedere winter komen ze opnieuw door. Of ik scheer of niet.. Ik heb ook als advies gekregen om de dekjes regelmatig te wassen en alles goed schoon te houden en te poetsen. Dit doe ik uiteraard, maar deed ik ook altijd al, dus kan me niet voorstellen dat dit het voorkomt of minder maakt.

In de zomer heeft ze er overigens net als jullie paarden helemaal geen last van..

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:13

kreeg laatst toevallig een tip toch eens van binnenuit proberen op te lossen met het voeren van bruin-bier en azijn.. jullie ooit van gehoord?!
Het voeren van deze dingen hoor ik wel vaker, maar echt om algemene dingen op te lossen/ op te schonen, niet dat het specifiek helpt bij bijvoorbeeld in dit geval NN..

ook het aandeppen met spiritus of azijn kwam langs,,

Ben nooit zo van 'oma's receptjes'... :=

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 15:18

nooit van gehoord... azijn zulllen ze vast lekker vinden... NOT ;-)

Geaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:03

Ik hou dit topic even in de gaten. De mijne heeft sinds kort ook een bobbelige huid rondom beide kant waar het zadel ligt.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 14:26

et voila.. de bultjes zijn nu verdwenen....

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 23:48

Nu een tijd geleden maar er is onderhand uitslag van de bioptie die ik heb laten doen: inderdaad Nodulaire Necrobiosis.

DA (die ik al jaren heb en mijn hele paarden geschiedenis weet,> zie profiel) baalde als een stekker omdat hij normaliter volledige rust adviseert (en dus NIET meer rijden). Hij denkt uit ervaring dat dat de beste behandelmethode is, mochten er uiteindelijk geen oorzaken meer uit te sluiten zijn. Hij hoopte dat het bij mijn paard uiteindelijk wel traceerbaar was, dus we gaan eerst aan de slag met het uitsluiten van allerhande denkbare oorzaken. Omdat hij weet dat ik na ontzettend lang dromen, sparen en hard werken dit paard heb gekocht om eindelijk een rij-paard te hebben, was hij een beetje down maar had ook gelijk een plan opgesteld. Hij denkt overigens dat de bultjes bij mijn paard voornamelijk door invloeden van buitenaf worden getriggerd, omdat mijn paard dus duidelijk JEUK heeft en graag gekriebeld wil worden op die plaatsen.

Tevens voor mensen die hun paard verzekerd hebben.. :
Het hebben van necrobiosis is schijnbaar een rede om het paard niet meer als sportpaard te mogen benoemen en het gebruiksdoel is dus ook niet meer 'sport.' Of de verzekering hier dus iets mee doet is afhankelijk van de verzekeringsvorm en maatschappij die je hebt.

DA was dus zo lief om direct een 'behandelings' plan op te stellen. Misschien kunnen jullie er wat ideeen uithalen om mogelijke oorzaken of herhalingen op Necrobiosis uit te kunnen sluiten:

* Paardje inpakken met een eczeem deken (Reeds besteld en komt dinsdag binnen *\o/* )
Dit moet ik heel consequent oppakken: Alleen afhalen wanneer het écht nodig is en met rijden. Met rijden opletten dat ik dat op een tijdstip probeer te doen waarop er weinig vliegers zijn en anders kijken of ik een rij-vliegendeken kan aanschaffen. Geen vliegenspray's etc gebruiken voorlopig.

* Drainage compositum van de paardendrogist geven.
Dit ook consequent geven en precies volgens voorschrift (en dus niet over het voer heen.. hopen dat ze het vreet) en dit minimaal 1 flesje proberen(40 dagen ongeveer, als zijnde kuur). Mocht het, icm de deken, minderen het consequent blijven geven voor 3 maanden, dan 1 stopweek en dan weer 3 maanden totdat alles volledig is weggetrokken.)
Bij geen zichtbare verbetering een periode van een maand stoppen na 40 dagen) en alleen deken ophouden; wordt het erger weten we dat het probleem van binnenuit groter is dan evt invloeden van buitenaf.

*Voorlopig geen smeersels, spray's en shampoo's gebruiken; paardje alleen puur met water wassen en alle plekken afspuiten na elke keer rijden/ longeren en bij alle warm aanvoelende plekken na beweging. (hitte- verstikking huid, vacht etc uitsluiten dus).

* Voer voorlopig NIET aanpassen en juist hetzelfde houden. Nadat we minimaal 3 maanden bovenstaand hebben geprobeerd gaan we daar aan sleutelen. DA weet dat mijn paard vanaf dat ze 3 is hetzelfde voer heeft, tevens hooi en gras van hetzelfde land. De bulten zijn pas rond haar 5de opgekomen. Ik ben wel met haar op stage geweest en dat zou de oorzaak kunnen zijn geweest: toen ander voer. MAAR omdat ze voorheen dus geen reactie gaf op het voer wat ze nu wederom krijgt wil hij dat pas later meenemen in het elimineren van oorzaken.

* Zadel ea:
Toeval was dat ik net een nieuw zadel had gekocht. Het oude zadel lag gewoon goed, maar ik ben geen wol-vulling fan meer (dit komt puur van mijzelf uit hoor :Y) ) en heb een foam-vulling zadel gekocht. Ikzelf had al opgemerkt dat de bultjes sindsdien minder werden, MAAR niet genoeg verminderden om als 'natuurlijke' schommeling te kunnen zien. DA adviseerde mij dus om vooral met mijn nieuwe zadel te blijven rijden (ik heb ook nog een springzadel, dat gaat dus even de kast in). En na het proberen van eczeemdeken en drainage eens te kijken voor een dikker dekje als vervanging van mijn normale (dunne) dekjes. Hij zei wel dat ik dat gewoon voor een week kon uitproberen, en per week kon switchen naar andere opties: Prolite, Lamswol, grijze ouderwetse deken etc.. Hij zei wel dat een dikker dekje meestal toch het beste bleef ademen en bijv. een prolite best wel verstikking kan geven, dus mocht ik die proberen en de bulten spelen weer op, is wederom hitte en verstikking misschien een katalysator. We moeten beginnen met zo'n dikkere pad dus, gewoon katoen. (dus niet semi-leath of andere stoffen zoals nu hip zijn)

*Poetsen zo kort en zacht mogelijk houden.

* Rijden verminderen
DA wist dat ik niet elke dag reed en mijn paard ruimschoots de tijd gaf om verder te ontwikkelen. Nu ze op een leeftijd is waarop ik haar juist meer aan het werk wil zetten zegt de DA dat ik moet proberen om het rijden op 3 dagen te houden. Maar, omdat ik wel een duidelijk doel heb, en haar niet voor recreatie heb gekocht, kwam hij met het advies om op de dagen waarop ik niet rij vooral heel gericht te blijven trainen. Onbelast dus; vrijspringen, en me meer verdiepen in het longeren als echt trainingsonderdeel (ik longeerde voornamelijk in aanloop naar een rust-dag) Als ik het gevoel heb dat mijn paard haar ontwikkeling achterblijft op als ik bijv 5 dagen per week zou kunnen rijden, is het volgens hem de moeite waard om eens te kijken naar optie's als fysio en osteo of sportmasseur als aanvulling.

* Prednisolon
Hij wil hiermee wachten en als laatste proberen, vanwege de belasting en bijwerkingen. Hopen dat dit niet nodig is en we door bovenstaande tips van hem iets kunnen vinden. Prednisolon is het proberen waard als je uitgedokterd bent zei hij, maar we wachten rustig af.

Dat was het dan, jullie niet aanvullende tips of ideeen? Ik hoor ze graag!

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 15:56

Ik wil weleens fotoos zien van jou paard, de maatregelen die jij noemt vind ik nl erg ver gaan aangezien mijn paard exact hetzelfde had als die van jou. De oplossing was exceemdeken en ervoor zorgen dat het paard gewoon altijd schoon is, geen vies zweet ed vieze dekens op etc. daanast was de mijne ook nog eens overgevoelig voor vliegen steken dat kwam in de bloedproeven naar voren. Dat het paard word afgekeurd als sportpaard vind ik wel heel extreem, want je kunt er gewoon alles mee doen. De echt extreme gevallen daargelaten.
De uitslag heeft zich bij jou ook erg lang laten wachten want ik wist na wat onderzoeken binnen 1 week hoe en wat. In de Nederlands taal kun je het vooral omschrijven als een "extreem afweer mechanisme" van de huid op alles wat niet eigen is. Het paard altijd kort geschoren houden en dus een exceemdeken op was bij mij voldoende om alles weg te laten gaan en te blijven. En uiteraard je spullen schoon houden. Het is vooral een extreem hormoon huishouding probleem in de huid en zou wanneer het paard ouder word kunnen verdwijnen.
Prednisolon raad ik je zeer sterk af, heeft de mijne dus wel gehad om te experimenteren om de huishouding kalm te krijgen, maar daar kreeg het paard dus bijna een nierprobleem van, de bloedtesten wezen teveel verhoogde waardes aan.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 16:14

Die van mij had ze ook toen ik hem kocht :j.
Wss door een slecht passend zadel.

Toen ik een nieuw zadel gekocht had + gewooon katoenen dekje gingen ze niet weg, heb daarna PK pads onder gelegd en die van mijn paard zijn nu helemaal verdwenen :j

Nu met die weer met die rotmuggen houd hij wel altijd langer bultjes als hij geprikt is.. toch iets gevoeliger daarop dan andere paarden oid..

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 18:57

Mijn merrie'tje heeft ze dus al ruimschoots een jaar en zijn nooit minder geworden. Sterker nog, ze heeft erbij ook nog eens 3 maanden terug een heftige urticaria gehad. Die bulten trokken pas na 1.5 week weg en de Necrobiosis werd toen veel heftiger, na 3 weken weer terug naar normaal maar ze had duidelijk nóg meer jeuk.

Er zitten ongeveer 50 aan elke kant van de ruggengraat met uitloop naar haar flanken. Ze zijn klein; 1 bij 1 is groot te noemen. Altijd vanaf begin af aan dat er nieuwe opkomen keihard. Het duurt ongeveer 3 weken per bultje dat er een korst opkomt, dan krijgt ze verschrikkelijke jeuk. De korstjes komen er nooit vanzelf af, die blijven zitten tenzij ik ze er eigenhandig afhaal. Dan zie ik daaronder duidelijk een haarzakje wat ontstoken is en komt er meestal opnieuw een korstje op. Die is kleiner, zelfde jeuk en dan blijft op die plek nog steeds een bultje, maar dan iets kleiner dus. Dat nieuwe korstje gaat er eveneens niet vanzelf af, maar als ik het er af haal zijn het meer schilfers dan de 1e korst. Eerst dachten we daarom ook aan schimmel, maar al snel niet meer gelukkig. Nodulaire Necrobiosis komt nu pas boven omdat eerder folliculitis en furunculosis uitwees. Mogelijk heeft ze dus 3dubbel op gehad en nu alleen Necrobiose. Na de 2e korst zijn de bultjes nogsteeds aanwezig, maar kleiner. Die blijven zitten.

Merrie'tje is zelf gelukkig niet aan het schuren maar zodra ze de kans krijgt om een ander paard het te laten doen, doet ze er alles aan dat die ook echt op die plekken kriebelt. Ze doet dus altijd meteen stap naar achter als hij te ver naar achter gaat en zo ook naar voor. Ze is dan ook niet meer terug aan het kriebelen, en alleenmaar met opgetrokken lipje kleine gilletjes aan het uitstoten. Zodra ik met een borstel (zelfs zachte en bijna geen druk) eroverheen ga raakt ze zowat in extase.

Alle-hande dingen als schone dekjes, dekjes alleen met water wassen, afsponzen en dekens regelmatig uitborstelen en uitkloppen deed ik al. Vandaar dat we een stap verder gaan.

Meganhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:57

Kun je de bultjes meebewegen met de huid of zitten ze muur vast?

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 13:41

Het zijn een beetje elastische bultjes. maar meebewegen ?