kont = stuit, achterhoefjes = achterwaarts, ze staan beide beschreven op mijn website
ginalee
Geplaatst: 03-12-11 15:16
Ik heb een mini die haar veulen lag in de stuitliggen, helaas is dit veulen 4 maanden te vroeg eraf gekomen . Het overleed omdat de navelstreng rond de achterbeentjes gedraaid kwam en hierdoor kwam er geen bloed meer via de navelstreng bij het veulen waar door ze overleed. De natuur zet dan een bevalling in werking maar er kwam maar niets, veearts erbij en die voelde een veulentje in de stuit waardoor het er niet uitkwam en dan was dit nog een veel te klein veulen, ik moet er niet aan denken wat er gebeurd was als dit veulen volgroeid was. Gelukkig is met de merrie alles goed gekomen dat is het belangrijkste.
hansheem
Geplaatst: 03-12-11 15:39
Kan je niet het beste een dierenarts bellen voor de zekerheid?
Als het stuitligging is is kans inimien dat je hem er zo uit krijgt. Word opereren met alle risicos vandien. Het komt ook maar heelzelden voir gezien paarden in de natuur hey niet zouden overleven. Achterwaarts heb e iets meer kans maar ook kritiek. Zorf er iig voor dat je merrie absoluut niet te dik is met afveulenen! Bij trekpaarden gebeurd dit regelmatig en dan moeten ze het veulem eraf zagen en dan nog maar afeachten of merrie het red, geloof me dat wil je niet meemaken.