Paard laat zijn bil en heup aan een kant los

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Paard laat zijn bil en heup aan een kant los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 01:17

Ik moet het nu toch echt even van mij afschrijven. Het gaat om mijn 2 jarige friese ruin die van 12 tot 19 met zijn koppel in de paddock staat. Hij is altijd erg actief en vrolijk en graag in voor een poetsbeurt. Tot vandaag.

Vanmiddag vanwege het slechte weer ben ik een hele dag op stal geweest en heb dus is goed naar daks kunnen kijken.
Helaas zag ik tot mijn grote verbazing dat Daks niet lekker liep.
Dus Daks uit de paddock gehaald en even in de bak laten lopen. Zo wat liep hij slecht. Niet echt kreupel maar net of zijn heup of knie bij zijn rechterachterknie los zit. Dus afspoelen en stappen. Stappen gaat wel maar hij maakt zijn pas niet af en sloft ook met het been. Zeker linksom draaien zodat hij dus op dat been moet steunen gaat echt door merg en been.
Snel maar Daks op stal gezet en de temperatuur gemeten. De thermometer gaf 38.3 aan terwijl daks normaal 37.6 heeft. Maar goed hij kwam stomen van de regen de bak uit dus kan ook daar door komen. Dat was allemaal rond drie uur vanmiddag. Vanavond ben ik terug gegaan naar Daks en weer de temperatuur opgemeten. De thermometer gaf 37,9 aan dus al beter. Maar weer even kijken hoe hij loopt en het is alleen maar erger aan het worden. Morgen ochtend ga ik kijken hoe hij loopt en bel ik de DA.

Ik weet dus niet wat er gebeurd is en ook niet hoe. Hij heeft geen wonden en aan het been is niks te zien of te voelen.

Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn

groetjes Kim

HolyPope

Re: Paard laat zijn bil en heup aan een kant los

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 03:23

Je paard heeft last van een losse knie, de smid kan dit gedeeltelijk voor je oplossen door 'm binnendoor te bekappen.
Waarschijnlijk is hij afgelopen zomer aardig gegroeid en dan kan zo'n probleempje zich voordoen bij jonge paarden.
Hij zou eigenlijk ook iets meer bespierd moeten worden bij de achterhand.

Oudere paarden kunnen het ook hebben, maar de oorzaak ligt dan ergens anders.

Daks

Re: Paard laat zijn bil en heup aan een kant los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 11:55

Ja dat zou het kunnen zijn. nu is hij de zomer hooguit 7 cm gegroeid dus niet extreem veel

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 22:01

HolyPope schreef:
Je paard heeft last van een losse knie, de smid kan dit gedeeltelijk voor je oplossen door 'm binnendoor te bekappen.
Waarschijnlijk is hij afgelopen zomer aardig gegroeid en dan kan zo'n probleempje zich voordoen bij jonge paarden.
Hij zou eigenlijk ook iets meer bespierd moeten worden bij de achterhand.

Oudere paarden kunnen het ook hebben, maar de oorzaak ligt dan ergens anders.

Nee helaas is het geen losse knie.
Ik loop nu al 2 weken te tobben met hem en volgende week moet het over zijn.
De DA zegt dat het of zijn heup of zijn bekken is.
Buigproef reageerd hij niet kreupel op.
Maar op het moment dat hij linksom dus om het kreupel been moet draaien verzakt zijn achterhand.
Ook maakt hij zijn pas niet af.
De koorts is na 5 dagen metacam wel weg.

Maar nog steeds niet bekend wat het is.

marijeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:02

Ik heb ook zo,n paard gezien die denk ik hetzelfde had en dat is naar een paar maand rust weer goed gekomen