Die staat op rust met peesblessure, weet zich geen raad met haar energie en geniet van de stapritjes.
Toen ik haar uit haar paddockje ging halen oogde ze erg fit en stond ze geen rust te houden..
Op stal gezet waar ze wat hooi te knabbelen had, gepoetst en gezadeld en ze was erg rustig, maar wel allert.
Op de oprit nog een foto gemaakt van vriendin met paard en toen ze opgestapt was moesten de beugels toch wat korter. Ik sta naast het zadel en zie ineens mijn merrie haar hoofd omhoog/naar achter gooien, net of ze in verzet kwam dus ik riep 'handen naar voren en been', dacht dat ze teveel druk op het bit had, maar ze zakte door haar benen heen. Vriendin sprong er af en ik zat gehurkt met haar hoofd in mijn handen te smeken of ze overeind wilde komen.
Ze knipperde niet met haar ogen, hele glazige blik en dacht echt die heeft een hartstilstand.
Leek een eeuwigheid te duren maar ze leek weer te reageren en kregen haar overeind, stond ze wat versufd te kijken. Had een blauwe/grauwe tong. Bit snel uitgeklikt en wat met haar rondgestapt.
Ze oogde al weer snel allert terwijl ik nog met trillende benen stond.
Stalhouder riep 'gewoon stappen' alsof er niks aan de hand was.
Zelf opgestapt en gaan stappen, na een stukje toch gewisseld, wilde zelf graag haar tong in de gaten houden. Deze bleef witter dan normaal.
Naderhand op de spuitplaats gezet en toonde levendig, tong was weer mooi roze.
Toch de dierenarts gebeld want was er zelf absoluut niet gerust op.
Deze heeft mij 'gerustgesteld' dat het kan komen door een spanning waarbij het paard met zijn tong het bit klemt, en zichzelf hier de luchtweg door afklemt

Had haar halsterhoofdstel om, dus geen strakke riempjes en bit, dubbel gebroken D-trens, hangt redelijk los.
Mijn paard was echter niet gespannen, ken het dier ondertussen 4,5 jaar, stoer paard wat niet snel onder de indruk is, het is een binnenvetter, kan rustig ogen maar ondertussen strak staan van de spanning, maar dat was ze nu niet, er was ook geen enkele aanleiding. Of ze moet de spanning van die vriendin gevoeld hebben (die rijdt pony's en was toch wel erg onder de indruk van haar) maar ze heeft totaal niks laten merken.
Dus de Flight, Fight, Freeze, Faint theorie kan ik niet helemaal plaatsen.
Iemand ervaring mee?
Herkent iemand dit?
Mogelijke oorzaak?
Ze stond tot half oktober flink in training en verkeerd in goede conditie, ziet er ondanks de rust goed uit.