Paard valt ineens flauw?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ethelate

Paard valt ineens flauw?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 11:52

Gister ging een vriendin mee naar stal, wilde graag mijn merrie eens zien.
Die staat op rust met peesblessure, weet zich geen raad met haar energie en geniet van de stapritjes.
Toen ik haar uit haar paddockje ging halen oogde ze erg fit en stond ze geen rust te houden..
Op stal gezet waar ze wat hooi te knabbelen had, gepoetst en gezadeld en ze was erg rustig, maar wel allert.
Op de oprit nog een foto gemaakt van vriendin met paard en toen ze opgestapt was moesten de beugels toch wat korter. Ik sta naast het zadel en zie ineens mijn merrie haar hoofd omhoog/naar achter gooien, net of ze in verzet kwam dus ik riep 'handen naar voren en been', dacht dat ze teveel druk op het bit had, maar ze zakte door haar benen heen. Vriendin sprong er af en ik zat gehurkt met haar hoofd in mijn handen te smeken of ze overeind wilde komen.
Ze knipperde niet met haar ogen, hele glazige blik en dacht echt die heeft een hartstilstand.
Leek een eeuwigheid te duren maar ze leek weer te reageren en kregen haar overeind, stond ze wat versufd te kijken. Had een blauwe/grauwe tong. Bit snel uitgeklikt en wat met haar rondgestapt.
Ze oogde al weer snel allert terwijl ik nog met trillende benen stond.
Stalhouder riep 'gewoon stappen' alsof er niks aan de hand was.
Zelf opgestapt en gaan stappen, na een stukje toch gewisseld, wilde zelf graag haar tong in de gaten houden. Deze bleef witter dan normaal.
Naderhand op de spuitplaats gezet en toonde levendig, tong was weer mooi roze.
Toch de dierenarts gebeld want was er zelf absoluut niet gerust op.
Deze heeft mij 'gerustgesteld' dat het kan komen door een spanning waarbij het paard met zijn tong het bit klemt, en zichzelf hier de luchtweg door afklemt :?

Had haar halsterhoofdstel om, dus geen strakke riempjes en bit, dubbel gebroken D-trens, hangt redelijk los.

Mijn paard was echter niet gespannen, ken het dier ondertussen 4,5 jaar, stoer paard wat niet snel onder de indruk is, het is een binnenvetter, kan rustig ogen maar ondertussen strak staan van de spanning, maar dat was ze nu niet, er was ook geen enkele aanleiding. Of ze moet de spanning van die vriendin gevoeld hebben (die rijdt pony's en was toch wel erg onder de indruk van haar) maar ze heeft totaal niks laten merken.
Dus de Flight, Fight, Freeze, Faint theorie kan ik niet helemaal plaatsen.

Iemand ervaring mee?
Herkent iemand dit?
Mogelijke oorzaak?

Ze stond tot half oktober flink in training en verkeerd in goede conditie, ziet er ondanks de rust goed uit.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:56

Als dit nog eens gebeurd toch een dierenarts erbij halen?
kan wel epilepsie aanval zijn.

Geen idee of het kan wat je dierenarts zegt.
maar als het regelmatig gebeurd straks toch laten onderzoeken

En lees ik het goed dat je daarna er op bent gaan zitten?
Ga alsjeblieft niet op je paard zitten als het net is ingestort blijf er dan naast lopen.
Als je zelf bent flauw gevallen of bent gevallen wil je ook niet gelijk iemand mee trekken of tillen of iets zwaars dragen ;)
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 28-11-11 11:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:56

wat een vreemd verhaal zeg ... het zal je maar overkomen idd !!!
allereerst gelukkig dat je paard niets er aan heeft overgehouden.

Wij hebben een paard staan met narcolepsie !! Hij heeft er " last ' van met OA.:

Massages, hoefsmid eigenlijk allerlei ontspannende factoren.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 12:02

Heb zitten lezen over narcolepsie, maar dat is het dus niet.
Dierenarts vond langs komen niet meer nodig, aangezien ze weer fit oogde en toch niks kan doen.

Epileptische aanval? Liggen ze dan stil? Blauwe tong?

Nu gebeurde het op de oprit, stel dat ding ergens op straat gebeurd..
Rij veel buiten, het stappen doe ik ook door de woonwijk/buitengebied.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:05

Hoe oud is je merrie?

En ik weet niet of je altijd met cap rijdt, maar dat zou ik voorlopig voor de zekerheid wel doen!
En het was geen singeldrang of zo toch?
Laatst bijgewerkt door fargo op 28-11-11 12:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:05

Brr... Wat een nachtmerrie...
Ik zou toch de dierenarts erbij halen en het hele verhaal in detail uitleggen, en eventueel nog een tweede voor een second opinion.
Hopelijk komt het allemaal in orde!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:08

Jeetje wat apart!
En dat zal wel even schrikken zijn geweest!

Epileptie lijkt mij onwaarschijnlijk.
Dan liggen ze volgens mij niet rustig stil maar gaan ze juist stuiptrekken/trillen en draaien de ogen weg...

Flauwvallen had ik zoiezo nog nooit van gehoord, maar is ook wel erg vreemd....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:21

Klinkt eerder als een hartprobleem en ik zou er zeker niet op gaan zitten totdat zoiets is uitgesloten door de dierenarts. Stel hij krijgt zo'n aanval onder een galopje?
Vindt de arts ook zeer laks hierin. Heb zelf een paard gehad die zoiets hadt en hartproblemen hadt. Die is gelijk grasmaaier geworden. veel te gevaarlijk. Ik zou bloed afnemen, hartfilmpje en echo laten maken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:29

Een paard ademt door de neus, om de tong de luchtweg in te laten drukken moet die wel erg naar achteren opgerold zijn?

Krijgt ze medicijnen voor de peesblessure?

Het kan een hartconditie zijn, ondanks dat ze er verder "fit" bijstaat.

Ik zou er een andere DA bij halen.

Linnie050

Re: Paard valt ineens flauw?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:57

of ze dan stil liggen en blauwe tong hebben geen idee.
Bij mensen kan dit op ook verschillende manieren.
Sommige liggen stil vallen gewoon weg anderen maken bewegingen.
Bij paarden moet je aan een dierenarts vragen.
Een oudere shet van een kennis had het ook.
maar kwam vaak als hij dan naar buiten liep uit de stal het daglicht in of andersom.
maar ook weleens gewoon in de wei.
Alleen een dierenarts kan je hiermee helpen denk ik

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 13:54

Mijn merrie is 12, in september nog op een warme dag een 32km endurance wedstrijd in zwaar terrein goed uitgelopen. Met zeer goede herstelwaarden, terwijl er veel uitval was. Train dan ook altijd met hartslagmeter. Nu met stapritjes niet, maar zal vanavond eens de meter om doen. Gister had ze een rustige hartslag.

Rij altijd met cap. Vriendin kon gister er af springen voor ze op de grond lag, en ze lag op haar buik, met haar benen heel raar onder zich. Echt 'ingestort'. Lag roerloos.
Ze reageert nooit vervelend op singelen en ik singel ook nooit super strak.

Als je het vergelijkt met mensen, die vallen ook niet 'spontaan' flauw vanuit een sprint. Dan ben je eerst gestopt met rennen omdat je duizelig wordt. Ben zelf een periode vaak flauwgevallen zonder dat er iets in bloed of een andere oorzaak te vinden was. Dus als een paard het hetzelfde ervaart, lijkt mij niet dat ze in volle vaart ineens instort :\
Nu mogen we tot half januari alleen stappen vanwege die peesblessure maar het idee :=

Ze krijgt geen medicijnen, staat wel op rantsoen qua voeding. Stond hoog in voeding gezien de trainingen en nu minimaal basisbrok, veel hooi/kuil en een handje basis meusli voor het idee.
Van de zomer is ze nog geheel gescreend, leek ze spierbevangen en waren alle bloedwaardes goed.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:58

Een paard met hartproblemen merk je vaak helemaal niets aan. De mijne was eerst ook niet opvallend. Juist die tong in combinatie met opeens vallen vindt ik daar erg op lijken. Het hart trekt als het ware aan de noodrem door even volledig alles uit te schakelen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:08

Daarbij is het eerste instinct van de eigenaar meestal niet zo'n gekke. En TS dacht zelf ook aan het hart.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 14:17

Ik stuur net een vriendin, ik wil geen Münchhausen baasje lijken maar mijn paard had vorig jaar zomer onverklaarbare 'snijwonden' tussen haar voorbenen, twee keer toe:
[MD] Mysterie: hoe krijgt mijn paard dit voor elkaar???

Afgelopen zomer leek ze ineens spierbevangen waar totaal geen oorzaak voor gevonden is.
Alle bloedwaardes goed. DA's stonden weer voor een raadsel.
[MD] Klinisch beeld tying-up, bloedwaardes goed?

Nu staat ze met een peesblessure, terwijl ik al 3 maanden zei 'er is iets met haar', 2x DA bij geweest, 3x fysio, 'nukkigheid, doorheen rijden' terwijl het dus geen nukkigheid was.

Nu valt ze zomaar flauw..
En die berichten over hartproblemen stellen mij niet echt gerust.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:21

Narcolepsie is het idd niet, dat gebeurd alleen in rust. Mijn oude ruin had dat ook.
Het kan ook iets in de hersenen geweest zijn, even een klein propje of andersoortige afsluiting in een bloedvat in het hoofd, net zoals mensen weleens een TIA kunnen hebben.
Neem anders contact op met de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht als je het niet vertrouwd. je hoeft niet gelijk met je paard daarnaartoe maar je kan ook altijd even telefonisch informeren.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:29

Ik zou inderdaad even (eventueel telefonisch) informeren hierover, Ik ben geen medisch expert, maar zou het kunnen dat het misschien toch in de hersenen/hart niet goed zit? misschien een bloedprop of misschien een tumor of iets? Zou hier zeker niet weken mee wachten en toch na laten kijken.. blauwe tong overigens ook nooit eerder van gehoord

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:31

Blauwe tong en evt bleek tandvlees bij een soort van shocktoestand is heel normaal.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 14:38

Afbeelding

Hier een foto van 1 minuut voor ze neer ging.
Blij paard.. :+:

Ja ze had ook bleek tandvlees, kon er op drukken maar zag weinig kleur verschil.
Terwijl ik dit regelmatig doe tijdens/na trainingen, is een controle bij de wedstrijden.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:42

heb je al wat rondgebeld met de vraag wat het kan zijn ?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:45

Een blauwe tong is een voorkomend symptoom bij hartproblemen. Door zuurstofgebrek (hart heeft waarschijnlijk even alle functies uitgeschakeld) wordt deze blauw en het tandvlees wit. Door het uitschakelen wordt het lichaam als het ware gereset. (Even in jip en janneke taal) Zou dit niet gebeuren kan dit zelfs de dood betekenen. Dus een normale reactie maar wel teken dat er iets niet klopt. Dit kan zeer onverwachts gebeuren, terwijl je paard even ervoor nog fit om zich heen staat te kijken. Vandaar ook mijn reactie niet rijden want dan kan dat ook gebeuren. En dat is een groot gevaar voor jezelf. Een paard wat valt staat weer op. Maar in dit geval niet.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:51

Jeetje wat zullen jullie geschrokken zijn!
Ik heb hier totaal geen ervaring mee, maar ik vind je dierenarts een beetje laks reageren. Ik zou dit toch zorgelijk vinden hoor. Misschien inderdaad contact opnemen met een kliniek?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:52

Ik zou echt even een consult aanvragen. Het lijkt mij ook een hartprobleem, mede omdat ik eens een paard heb zien omkiepen dat 10 minuten later ook weer recht stond alsof er niets aan de hand is.
Dat was een hartruis.

Ik snap ook niet dat je da via de telefoon iets kan constateren, terwijl het redelijk ernstige sypmtomen zijn. Zou me dan wel even achter mijn oren krabben.
Zeker aangezien er volgens jou geen sprake was van stress.
Veel sterkte, ik hoop dat je snel weet wat er aan de hand is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:53

Een paard die bijvoorbeeld een hersenbloeding krijgt, heeft functieverlies, die kan na zo'n aanval niet zomaar gewoon verder functioneren, dan is er vaak wat aan te zien - scheefgezicht, wegdraaiende ogen.

Hartproblemen heb ik verder geen ervaring mee hoe dat er uit ziet.

Ik heb wel ervaring met een paard met cushing die ook dit soort epilepsie/toevallen/aanvallen kreeg en daarna gewoon opstond en weer verder ging. Na het op medicatie zetten van het paard, kwamen de problemen niet meer voor.

Onlangs is een merrie bij ons op stal echt door de benen gegaan na het aansingelen, er drukte iets op een verkeerd punt waardoor ze spontaan ging liggen en ook niet zo maar weer overeind kwam.
Laatst bijgewerkt door fargo op 28-11-11 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:56

sjee, je verhaal lijkt erg op de mijne een paar weken geleden! [MD] erg geschrokken, pony hartaanval gehad?

Mijn DA denkt dat mn pony toch ongemerkt koliek heeft gehad en dat het "flauwvallen' een pijnaanval is geweest, waarbij de darm weer goed geschoten is.. maar ik heb mijn twijfels daar over!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:58

Het is nu 1 keer gebeurt en paard oogt weer fris. Ik zou nog niet meteen de DA bellen voor uitgebreid onderzoek, Ik zou het wel doen mocht hij/zij het weer doen of (omdat je normaal met hartslagmetr rijd)tijdens het stappen vreemde waarde gaat krijgen.

Bij een mens wordt er ook niet meteen van het ergste uitgegaan als je een keer flauwvalt maar gaan ze ook pas zoeken als het vaker gebeurt.

Je paard nu goed in de gaten houden maar niet meteen op de trailer naar utrecht zou mijn advies zijn. en mocht de DA een keer op stal zijn kan je hem/haar altijd nog een keer even laten kijken.