Voeding voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

honeypopz

Voeding voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 12:09

Hoi, Mijn vraag gaat over voeding van de paarden.
Wat is nu eigenlijk beter, samengesteld voer wat je in zakken koopt of als je zelf je voer samen stelt met haver, gerst, maïs?

En ik vraag me af, wat voer je een paard die vrij intensief wordt getraind, qua kilo's maar ook welk merk?

Wat voeren jullie? Pavo? Havens? lannoo ? Mijten? Cavalor? ... en hoeveel.

En nog belangrijker wat zeker niet voeren?

Graag zou ik jullie dagelijks rantsoen weten.

Dank je wel :)

Mariekyy

Re: Voeding voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:56

Mijn paard krijg super kwaliteit hooi, daar heeft hij eigenlijk wel genoeg aan. Voor de lekker krijgt hij een 1/2 kilo biologische spelt en muesli.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:19

honeypopz schreef:
Hoi, Mijn vraag gaat over voeding van de paarden.
Wat is nu eigenlijk beter, samengesteld voer wat je in zakken koopt of als je zelf je voer samen stelt met haver, gerst, maïs?

En ik vraag me af, wat voer je een paard die vrij intensief wordt getraind, qua kilo's maar ook welk merk?

Wat voeren jullie? Pavo? Havens? lannoo ? Mijten? Cavalor? ... en hoeveel.

En nog belangrijker wat zeker niet voeren?

Graag zou ik jullie dagelijks rantsoen weten.

Als je goede kwaliteit samengesteld voer koopt is het niet zinvol om zelf te gaan mengen. Zelf mengen is een hoop gedoe en je moet nog altijd zorgen dat je ingredienten van de gewenste kwaliteit zijn.
Maar het ene voer is het andere niet, er zitten kwaliteitsverschillen in verschillende merken.
Wat je een paard voert is compleet afhankelijk van het paard en zijn/haar omstandigheden. Krachtvoer is altijd van ondergeschikt belang, hoofdmoot van het eten van een paard is ruwvoer (gras/hooi/voordroog). Ruwvoer moet uiteraard van goede kwaliteit zijn en in ruime hoeveelheid worden gevoerd. Afhankelijk van de voedingswaarde van het ruwvoer kun je dan besluiten om wat krachtvoer bij te voeren omdat je op bepaalde punten niet helemaal uitkomt.
Bij ons op stal wordt de basisbrok van Hippostar gevoerd en wij hebben nog wat muesli erbij van Havens. Onze paarden krijgen op een dag amper een halve schep krachtvoer, mijn oude merrie in de winter pulp en maismeel erbij.
Teveel paarden in NL krijgen veel te veel krachtvoer en te weinig ruwvoer, daardoor ook allerlei problemen in de stofwisseling en het gedrag.
Wat zeker niet voeren? Voer waar schimmel inzit, zacht brood (slokdarmverstopping), giftige planten, noem maar op :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:39

Een paard eet gras (en kruiden). De rest is voor het gemak van de mens erbij verzonnen.

Paarden kunnen geen granen eten, daar is het gebit niet voor gebouwd, het darmstelsel snapt het niet en het eindresultaat is dus dat het meeste uitgepoept wordt.
Dat heeft men opgelost door granen te malen en (veel) later door muesli's te maken.

Waar het om gaat is dat het paard voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Google is your friend, er zijn bosjes sites te vinden waarin uit de doeken wordt gedaan wat een paard nodig heeft. Goed lezen, goed nadenken en vooral niet alles maar klakkeloos geloven! Je kunt erop afstuderen en dat is niet zonder reden!!!

Voldoende goed gras, goed hooi en aanvullen met goed krachtvoer, indien daar aanleiding toe is. Elk ander verhaal is non-sense, veelal gericht op het gemak van de mens, de omzet van de fabrikant en meestal niet in het belang van de gezondheid van het paard.
Daarnaast is het van belang om je voerschema's niet van de ene op de andere dag om te gooien, maar het paard de kans geven aan het nieuwe ransoen te wennen en zo te zorgen dat de spijsvertering ermee kan leren omgaan (aclimatiseren). Ongewenste voerdelen langzaam afbouwen en gewenste voerdelen langzaam opbouwen.

Martine

Re: Voeding voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:51

VSW -> VS