mijn haflinger heeft zijn likerachterhoef aan de voorkant zeer ernstig afgesleten, ze loopt er niet kreupel op, wel onregelmatig. morgen komt de DA , maar heeft iemand hier ervaring mee. voor wie mee wil lezen kan ik evt. morgen wel een foto maken..
hmm, de voorkant is (bijna volledig) afgesleten, de dierenarts wilde morgen even foto`s maken of een verdoving geven zodat ze kan zien/voelen of het vanuit haar knie of sprong komt..
maar er zijn wel een aantal serieus problemen opgemaakt zoals, spat, of knie op slot, ofdat ze een x een rare sprong heeft gemaakt. heb nog geen foto gemaakt was door alle stress mijn camera vergeten, ik zal er morgen even 1 posten, en wat de dierenarts heeft gedaan..
knolliebol
Geplaatst: 22-11-11 19:17
In welke tijd is dat ontstaan dan?Ik bedoel binnen een paar weken of heeft ie er al langer last van?
astwice
Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-11 20:12
knolliebol schreef:
In welke tijd is dat ontstaan dan?Ik bedoel binnen een paar weken of heeft ie er al langer last van?
al langer, maar sinds zaterdag is ze niet fit meer, en toen heb ik haar gister in de les gehad en ben toen gestopt omdat ze onregelmatig liep.. en toen hebben we gekeken en ze slofte heftig bij de middendraf,..
Het zou maar zo kunnen dat je paard een probleem in zijn been of heup heeft waardoor hij zijn voeten niet goed meer wil optillen. Een DA zal dat niet altijd kunnen vaststellen. Je kunt eens een thermoscan laten maken; diverse bokkers in opleiding bieden dit regelmatig goedkoper aan. Dit geeft meteen de 'hotspots' aan en kan gewoon thuis gedaan worden zonder poespas. Het paard hoeft alleen stil te staan. Verder kun je een fysiotherapeut inschakelen om hem helemaal te laten nalopen.
jeetje, is erger dan ik dacht! Zie ik het nu goed dat het al op het leven zit? Ik had persoonlijk wel even eerder aan de bel getrokken bij een hoefsmid of arts want het is wel erg ver weg gesleten. niet zo gek dat je paardje niet lekker loopt!
Doma_clasica
Geplaatst: 25-11-11 13:15
astwice schreef:
hierbij de foto`s
Hier is echt wel iets aan de hand. Toch maar even de dierenarts naar laten kijken.
Hallo, ja het is echt heel erg de hoefsmid had tegen mij gezegd dat het wel vaker voorkwam, ze liep er verder niet kreupel op, tot ze vorig weekend echt helemaal niet fit was (ze wilde niet graag vooruit staken) we hebben gisteren foto`s laten maken en er kwam OCD uit.. geen goed nieuws maar het had zeker erger kunnen zijn ik kan mijn pony blijven rijden voor bosritten en de basis western maar geen stoppen, spinnen of wat anders wat veel inspanning vraag (waarvan veel op de achterhand) we gaan haar vanaf maandag op ontstekingsremmers zetten en glucosamine. ze loopt wel 24/7 lekker in de wei, en ik ga voor mijn paardje toch proberen om haar happy te maken..
Ik heb er hier ook een staan die doet net met beide hoeven. Dinsdag komt de smid er moet weer een ijzer onder anders gaat de witte lijn eraan. Bij deze pony komt het omdat ze verkeerd wordt gereden. Lekker aan een lang teugeltje sloffen. Als het baasje dan wel een keer luisterd zet ze niet door omdat de pony anders bokkig en geirriteerd wordt.
hmm dat is wel erg doorgesleten ja.. mijn shet had het ook maar die sleept met haar achtervoetjes en heeft nu ijzers. En door die ijzertjes tilde ze haar voetje beter op maar dat heeft bij jou geen nut je hebt nmlk al ijzer veel sterkte!
Maar er is toch een OCD uitgekomen? En je gaat het advies van de DA opvolgen?
Als ik het goed begrijp wil je graag van nog andere mensen dan de DA adviezen tav de OCD en het slepen? Hoe oud is het paard? In welk gewricht zit de OCD? Was er in dat (of andere gewrichten) artrose te zien? Zijn er gewrichten overvuld? Is het been uitverdoofd?
Het belangrijkste lijkt mij om zeker te zijn dat er een directe link is tussen de OCD en het slepen. Als dat duidelijk is dan zou ik in eerste instantie het hele proces tot rust laten komen (de ontstekingsremmers en paard op rust), want ik neem aan dat ze nu pijn heeft aan het gewricht en dat het onrustig is? Verder zoveel mogelijk onbelaste beweging in vrijheid (paard staat 24/7 op de wei, dus dat is dan prima). Als ze zou blijven slepen dan zou ik weer naar de DA gaan en overleggen over de opties. Maar een paard wat vanuit pijn met zijn been sleept zou ik ten eerste echt niet belasten en ten tweede (als er verder geen opties zijn om het te herstellen) enkel in leven laten als het dier op pijnstilling kan en verder happy is.
HolyPope
Geplaatst: 07-12-11 01:20
Er zou op het linker achter ijzer een stukje staal op de kopse kant van de toon gelast kunnen worden. Dit lost niets op!, alleen dat het ijzer niet te hard slijt en de hoef in tact laat.