Suiker in subli zonder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IrishCold

Suiker in subli zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 18:06

Hallo iedereen,

Ik voer mijn tinker Subli Zonder, maar zit daar ook suiker in?

ik heb overal gezocht, op de site van Subli, op google, hier op bokt.
Maar ik kan het nergens vinden.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:48

Ja, zit er in; behoorlijk veel zelfs.
Als eerste in de vorm van zetmeel (ligt bij hen tussen de 20 en 30%)
en als 2de in verdekte vorm; glucolin, in het geval subli wordt deze gewonnen uit granen, dus betreft het zetmeelstroop.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:59

Tja, als je zetmeel suiker noemt wel...

Imo is zetmeel toch wel een heel stuk minder slecht dan echte suikers. De koolhydraten zijn een stuk minder snel. Voor sommige paarden nog te snel, maar dat zijn er niet zo heel veel.

Bovendien zit er in granen altijd zetmeel, dus een voer zonder zetmeel bestaat eigenlijk niet.

Wil je echt geen zetmeel voeren dan zul je het bij grassen moeten houden, met eventueel olie. Al het andere zit zetmeel in.

Ik vind dat ze met Subli Zonder een goede poging hebben gedaan om een suikerloos voer samen te stellen.

(Nee, ik heb geen aandelen :D)

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 19:06

We hebben namelijk Subli Zonder en Pavo Condition Extra(brok) .
Omdat mijn Tinker ventje last heeft van jeuk (buik) heb ik eerst maar zijn brokke weg gelaten. En nu zo ongeveer 3 maanden zonder brok doet en dacht dat de jeuk miss van de brok zou komen. Maar nu begin ik te denken dat het miss door de muesli is, vanwege de suikers.

Mijn tinker staat dag en nacht op land en ik rij niet veel, dus veel heeft ie niet nodig

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:15

Met een huidprobleem zou ik mijn paard helemaal van het zetmeel afhalen. Dan is Subli Zonder dus ook niet goed.

Ik zou proberen hem helemaal niet bij te voeren of eventueel af en toe zo'n PAVO-koek. Eventueel kun je later weer proberen wat hij wel kan hebben.

Je weet vast wel dat hij in dit geval ook geen appels, wortels, brood etc. mag hebben he? Anders heeft dat weglaten van brok/muesli ook geen zin.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 19:19

LindyH schreef:
Met een huidprobleem zou ik mijn paard helemaal van het zetmeel afhalen. Dan is Subli Zonder dus ook niet goed.

Ik zou proberen hem helemaal niet bij te voeren of eventueel af en toe zo'n PAVO-koek.

Je weet vast wel dat hij in dit geval ook geen appels, wortels, brood etc. mag hebben he? Anders heeft dat weglaten van brok/muesli ook geen zin.

Ja, dat geven we al niet meer ;) Pavo koek moet ook niet goed zijn las ik.

Ik weet het gewoon niet meer..

LindyH

Re: Suiker in subli zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:28

Dan geef je toch gewoon niks? Dat kan echt wel met een tinker die verder niet hard werkt.

Mocht hij toch echt iets nodig hebben dan is biologische spelt misschien een optie. Ik voer dat zelf aan mijn luchtzuiger die ook geen suikers mag hebben, en het schijnt ook goed te zijn voor paarden met huidproblemen.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 19:30

Het probleem is eigenlijk, hij staat op een weide met andere mensen.
Daar is gewoon zo dat ze swinters alleen hooi krijgen en krachtvoer naar wens. Szomers alleen gras en krachtvoer naar wens
Elke avond word er gevoerd met emmers, dus ik wil hem sowieso wel iets geven om te knabbelen omdat hij er anders bij staat te kijken hoe de andere eten.

Als hij bij mij aan huis zou staan had ik hem het liefst dag in dag uit hooi gegeven en gras en niet een brok of muesli.

Ik zou graag willen weten wat ik het beste kan voeren. Ik betaal maandelijks 80,- betaal dus ook mee aan de brok en muesli. Voor diepere info maar even pb

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 19:37

LindyH schreef:
Dan geef je toch gewoon niks? Dat kan echt wel met een tinker die verder niet hard werkt.

Mocht hij toch echt iets nodig hebben dan is biologische spelt misschien een optie. Ik voer dat zelf aan mijn luchtzuiger die ook geen suikers mag hebben, en het schijnt ook goed te zijn voor paarden met huidproblemen.

Ik weet dat hij het eigenlijk niet nodig heeft omdat hij weinig hard werk maar zoals ik al zei ik wil hem wel wat geven om te knabbelen

of miss maar handje brok die we hebben?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:39

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 19:42

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:55

Mijn paard mag sinds vorig jaar winter ook geen suikers meer. Ik ben op advies van de DA overgegaan op kruidenmuesli van Hugo.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:11

Kijk eens naar de subli ponybrok daar zit minder in dan de subli zonder

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:21

Citroen22 schreef:
Daar is gewoon zo dat ze swinters alleen hooi krijgen en krachtvoer naar wens. Szomers alleen gras en krachtvoer naar wens
Elke avond word er gevoerd met emmers, dus ik wil hem sowieso wel iets geven om te knabbelen omdat hij er anders bij staat te kijken hoe de andere eten.

Daar komt hij ook wel overheen hoor :). Mijn paard is ook altijd de enige die niet krijgt. Het is even wennen maar na een tijdje geven ze er helemaal niet meer om. Je moet alleen wel super-consequent zijn en echt nooit wat geven.

Gaat je paard niet snaaien bij de anderen? Want dan kan je nog zo veel je best doen met zijn voer, als hij dat van de anderen lekkerder vindt (en dat vindt hij, want daar zitten wél suikers in) dan schiet je er nog niks mee op.

Weet je eigenlijk wel zeker dat het probleem door het voer komt? Misschien kun je dat eerst laten onderzoeken, voordat je straks ruzie op stal hebt omdat je wéér van voer wil veranderen. :)

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 20:45

LindyH schreef:
Citroen22 schreef:

Daar komt hij ook wel overheen hoor :). Mijn paard is ook altijd de enige die niet krijgt. Het is even wennen maar na een tijdje geven ze er helemaal niet meer om. Je moet alleen wel super-consequent zijn en echt nooit wat geven.

Gaat je paard niet snaaien bij de anderen? Want dan kan je nog zo veel je best doen met zijn voer, als hij dat van de anderen lekkerder vindt (en dat vindt hij, want daar zitten wél suikers in) dan schiet je er nog niks mee op.

Weet je eigenlijk wel zeker dat het probleem door het voer komt? Misschien kun je dat eerst laten onderzoeken, voordat je straks ruzie op stal hebt omdat je wéér van voer wil veranderen. :)

Ik ben nooit van voer veranderd. We gaan binnenkort bloedprikken misschien komt er daar wat uit.
We hebben verder vanalles al geprobeerd.

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:26

Mijn tinkermerrie voer ik ook zo weinig mogelijk suikers en zetmeel. Ik voer nu equifyt herbs als extra'tje. Daar doet ze het super op.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 15:06

gaia schreef:
Mijn tinkermerrie voer ik ook zo weinig mogelijk suikers en zetmeel. Ik voer nu equifyt herbs als extra'tje. Daar doet ze het super op.

Ik heb Equifyt herbs opgezocht en het ziet er goed uit.

Weeten jullie miss ook een suppliment tegen jeuk? eventueel als we nergens op uit komen met het bloedprikken

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:37

In supplementen zitten ook vaak suikers. Je zou ook brandnetel kunnen geven. Dat schijnt te helpen tegen jeuk.

Je kunt gedroogde brandnetel kopen bij bijvoorbeeld de Paardendrogist.

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:11

misschien is compact gras wat voor je paard is net zoiets als gras mix alleen zonder structuurbrok en zonder melase en lijnzaadolie van hartog.
of balance van hartog zit ook heel weinig suiker, zetmeel en eiwitten in en heeft een laag energie gehalte.
nature's best van pavo heeft ook een laag suiker,zetmeel en eiwitgehalte en is een muesli voor paarden die te snel dik worden of snel hoefbevangen raken dus is ook echt een aanrader. mijn paard deed het hier altijd super op (moest stoppen ivm verhuizing naar andere stal waar ik niet zelf mocht bepalen wat ze te eten kreeg).

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 15:01

VSW-->VS

kianzzz1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:58

Dit zijn de redenen waarom ik gewoon basisbrok (zonder suikers) van http://www.voergezond.nl voer en geen meusli...

1. Granen behoren niet tot de voedingsmiddelen die een paard in de vrije natuur eet.

2. Granen bestaan voor een zeer groot deel uit zetmeel welke worden omgezet tot suikers. Dit ondermijnt de algehele gezondheid van het paard, vandaar dat steeds meer dierenartsen onze voeders adviseren voor paarden met ZE, IR, huidklachten, artritis, hoefbevangenheid, etc.

3. Ontsloten granen, zoals muesli’s, zijn vatbaarder voor schimmels dan hele granen; muesli’s bevatten in de regel erg veel conserveringsmiddelen, meestal in de vorm van suiker(s) en zout.

4. Om granen te kunnen verteren heeft een paard een andere darmflora nodig dan wanneer het gewone planten moet verteren: dit kan men het beste zien in het voor- en najaar, wanneer veel paarden overgaan op een ander rantsoen (van gras naar granen en omgekeerd) deze paarden zijn dan vaak een tijd aan de diarree, wat aangeeft dat de darmflora geheel aangepast moet worden. Deze periode vergt veel van een paard en maakt het in die periode extra gevoelig voor allerlei kwalen, ziekten, etc. Doordat onze voeders uit natuurlijke voeding voor het paard bestaat, hebben de paarden geen last van ‘de overgang’ in het seizoen.

5. Sommigen beweren dat paarden beter/langer kauwen op muesli. Dat is deels waar wanneer men het vergelijkt met een reguliere brok. Onze voeders echter zijn hiermee niet te vergelijken. Het aantal kauwbewegingen wat een paard maakt is voor een groot deel afhankelijk van de structuurwaarde van het voer. Ruwvoer heeft een hogere structuurwaarde dan bv muesli. Onze producten bestaan uit ruwvoer en hebben de hoogste structuurwaarde t.o.v. alle andere brokken die er op de markt te verkrijgen zijn (ook t.o.v. grasbrokken o.i.d.) Dat komt omdat wij de grondstoffen uit de biologische teelt halen (D & H en Marstall bv gebruiken grondstoffen die afkomstig zijn van met kunstmest bewerkte weilanden, hierdoor bevatten deze onbestendige eiwitten en een lagere structuurwaarde). Vaak lijkt het dat paarden langer op muesli kauwen dan op onze brok; dat is vaak ook het geval, maar dat heeft niets te maken met structuurwaarde. Sterker nog, de paarden eten TE langzaam op muesli. Te langzaam eten is ook niet goed. Langzaam kauwen op muesli doen ze omdat dan meer dan nodig speeksel wordt aangemaakt. Dit speeksel zorgt voor de omzetting van zetmeel in suiker (kauw maar lang op brood; hoe langer je dit doet, hoe zoeter het wordt). Paarden houden van deze zoete smaak, kunnen er zelfs verslaafd aan raken. Maar teveel speeksel heeft een groot nadeel; dit verlaagt nl het pH gehalte in de maag (de maag wordt te basisch) waardoor de rest van de spijsvertering problemen gaat opleveren. Eén van de nadelen van teveel kauwen is – los van de gezondheidsproblemen – dat de verteringscoëfficient lager wordt; er wordt minder verteerd (door een lage pH in de maag) waardoor men meer moeten voeren om de gewenste voedingsstoffen binnen te krijgen. Paarden krijgen daardoor een chronisch hongergevoel en eten steeds meer.

6. De hormoonhuishouding, met name die van leptine, wordt door granen op termijn verstoord. Dit maakt paarden OF te dik, OF te dun, om het even hoeveel men gaat voeren. Paarden zijn dan niet meer op gewicht te houden, een probleem waar veel paardenhouders op dit moment mee kampen. De oplossing ligt in het simpele feit, geen granen meer voeren in welke vorm dan ook.

7. Dat er veel muesli’s verkocht worden heeft te maken met hoe het product op de markt wordt gezet, niet met onderbouwde argumenten. Door slechte oogsten van de afgelopen jaren is er meer aanbod van slechte kwaliteit granen, welke men niet meer kan gebruiken in de humane voedingsmiddelenindustrie. Deze granen komen in veevoeding terecht. Om de doorstroming erin te houden gaan veevoederfabrieken flink investeren in zeer goede vertegenwoordigers. Even logisch nadenken; als granen echt zo goed zouden zijn voor paarden, dat granen echt alle voedingsstoffen zou bevatten die paarden nodig hebben, waarom worden er dan altijd vitaminen en mineralen aan toegevoegd? Juist, omdat deze grondstoffen van nature zeer matig geschikt zijn voor paarden en omdat men voor veevoeders granen gebruikt die zo slecht van kwaliteit zijn dat men wel vitaminen en mineralen MOET toevoegen (op internet is veel te vinden over de hoeveelheden mycotoxinen in granen). Ook de bewerking zorgt ervoor dat de weinige voedingsstoffen verloren gaan. Wanneer men op het etiket kijkt, ziet men dat er altijd vitaminen en mineralen zijn toegevoegd; men geeft dus eigenlijk kunstmatige voedingsstoffen (op de site van http://www.PDV.nl staan de wetten welke vermelden wat er wel en niet op een etiket vermeld moet worden: toegevoegde vitaminen/mineralen MOETEN vermeld worden op het etiket, van natuurlijk aanwezige vitaminen en mineralen mogen NIET vermeld worden. Vandaar dat deze niet op onze etiketten terug te vinden zijn, terwijl onze producten alle nodige vitaminen en mineralen bevatten die een paard nodig heeft).

Hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes xxx