Mok op stal.. voorzorgsmaatregelen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Mok op stal.. voorzorgsmaatregelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 20:31

Ik begreep dat mok besmettelijk is?
Nu hebben werkelijk alle paarden die op de wei lopen mok. Ook de fries in de box naast de box van Diaz (Diaz is er alleen met eten en poetsen)
Diaz staat met 2 pony's in een paddock. Of die mok hebben weet ik niet.

Maar alle grotere paarden hebben stuk voor stuk mok!

Is er iets waar ik op moet letten? Kan ik iets preventiefs doen?

Tot nu toe laat ik Diaz haar sokken zo droog mogelijk. Ze zijn heel vol (niet mega groot, maar heel dicht zegmaar) waardoor de laatste 2,5 cm tegen haar been zo spierwit is, doordat er gewoon geen vuil komt!

Ze heeft wel wat zomer-exceem-achtige schilvertjes in haar sokken maar dat is continue (ook in manen en staart dus bekent)
Verder gelukkig niets!

Gewoon zo laten toch? Ik zie iedereen ook fanatiek de modderbenen afspoelen op stal.. ik wacht tot het droog is en borstel het eruit.. zo word haar huid niet nat, en blijft de sok 'dicht' zegmaar..

secricible

Re: Mok op stal.. voorzorgsmaatregelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:33

ik heb nog nooit gehoord dat mok besmettelijk is.
Volgens mij is het vergelijkbaar met stalondeugden: niet besmettelijk, maar aangezien ze allemaal onder dezelfde omstandigheden leven krijgen ze er allemaal last van.
Ik zou eens goed kijken naar het stalmanagement: zijn de stallen goed schoon, staan ze de hele dag in de nattigheid? Daar zou ik mee aan de slag gaan.

Zoals je nu bezig bent lijkt me best prima...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:36

Mok is inderdaad niet besmettelijk hoor!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 20:40

Oehf.. dat geeft me al veel rust! kreeg dat wel te horen op stal namelijk.. zo van 'die kwam met mok op de wei.. nu allemaal'..

Als het niet besmettelijk is hoef ik ook niet extra op te letten! (tenminste.. niet anders dan ik al doe..)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:42

Krijgen ze allemaal hetzelfde voer ? Kan het ook aan liggen. Zal idd goed naar stalmanagement kijken. :)

yvettereiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:42

mok heeft met vocht te maken stallen te nat en of weide en dat veroorzakt mok vaak hoe droger hoe beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:43

Kan schijnbaar wel dat mok in de grond/wei zit... Als je paard er dan gevoelig voor is of minder weerstand heeft.. dan zit je ermee..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:15

mok kan in de wei zitten, dat noemen ze natte drab.
Waarmee ik wil zeggen dat het logisch is dat er meerdere paarden in een groep mok hebben, vaak ligt het namelijk aan het stalmanagement: als alle paarden in een natte vieze wei staan dan zullen ze allemaal mok krijgen. Idem als ze in vieze natte stallen staan.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:18

Was het maar zo makkelijk om mok te voorkomen met bovenstaande theorieën

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 21:30

helemaal duidelijk! thanks!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:05

Ik denk dat je al prima bezig bent. Inderdaad niet aan de sokken gaan knippen ofzo, en zo min mogelijk wassen. Door het huidvet komt de modder niet tot nauwelijks aan de huid :)
Verder kan het inderdaad ook aan de weerstand liggen; met de rui en met het doorkomen van de wintervacht is de weerstand altijd wat minder wat mok in de hand werkt. Maar ook de voeding kan een oorzaak zijn.
Dit is misschien wel interessant voor je om te lezen: link

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 22:09

Super fijn artikel! thanks! en zoals die foto onderin werkt het bij Diaz ook inderdaad.

Kwa voeding kan het ook een puntje zijn. De hele stal word nu bijgevoerd met brok, maar Diaz heeft nogsteeds haar eigen eiwit en suiker arme musli. Dus hier ook geen verandering in.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:53

TI-->MD

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:01

mok kan je alleen maar proberen te voorkomen om de sokken en kootholte zo droog mogelijk te houden. ik heb ook nog nooit gehoord dat mok kan ontstaan door voer. Wat mij altijd geleerd is is dat mok ontstaat als de kootholte en sokken nat zijn en dan de bacteriën daar gaan zitten broeien omdat de sokken over de kootholte vallen en er geen lucht bij kan komen. Als je paard toch mok krijgt de aangetroffen plekken met groene leem insmeren dit dood bacteriën en sluit daarna af zodat er geen nieuwe bacteriën in kunnen komen.