Winter voedingsadvies voor oude sport-Fjord

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Meganyr

Winter voedingsadvies voor oude sport-Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 18:55

De titel zegt het al: ik zoek een voeradvies voor mijn Fjordenmerrie.

's Zomers staat ze 24/7 op het land. Ze eet dus gras en na het werken (3x per week, varierend van een uurtje bakwerk tot 4 uur naar buiten) krijgt ze een mengsel van slobber en muesli. Haar energielevel is hoog genoeg, ze kan het werk goed aan en ook de TREC wedstrijden zijn in de zomer geen probleem.

In de winter staat ze overdag op de paddock (met drie andere paarden) en 's nachts op stal. Ze krijgt 3x per dag ruwvoer (kuil en hooi) en 's ochtends en 's avonds een beetje basisbrok. Ik voer haar zelf nog 1x per dag bij met prestatiebrok van Subli. Daarnaast wederom na het werken slobber en muesli.

Ze is nu 20 jaar en nog steeds erg kwiek en vitaal. Ze wil érg graag lopen en doet niet moeilijk over 25 km door de bossen.

De laatste winter vond ik haar wel érg slank worden naar het einde van de winter toe en ook haar energieniveau nam wat af. Ze wilde minder graag lopen en stopte zelfs uit eigen initiatief na een drafje op galop en ging stappen. Op zich prima, maar ik merkte dat ze toch wel sneller moe werd.

Ik ben benieuwd of ik dit 'dipje' kan voorkomen door andere voeding. Wat zouden jullie me adviseren om mijn ouwetje te geven in de winter zodat ze meer uithoudingsvermogen krijgt?

Martine

Re: Winter voedingsadvies voor oude sport-Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:35

SV -> VS

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 00:47

Geef haar in de winter extra zlijnzaadolie bij het voer, of geef haar Zupa is een slobber met bietenpulp, kruidenbrok en lijnzaad, het zet wel aan dus ik weet niet of dit dan geschikt is voor je paard. Anders gewoon lijnzaadolie erdoor doen krijgt ze meer langdurige energie.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 08:18

Zo kom je nog eens iemand tegen op Bokt!
(mijn moeder is de nieuwe mama van Dylan :Y) )

Maar even ontopic: je zou ook eens wat rijker ruwvoer kunnen proberen. Luzerne bijvoorbeeld geeft net wat meer energie dan hooi of kuil. Ik heb dit mijn Haf van het voorjaar ook gegeven nadat hij van hele dagen stal ineens naar hele dagen buiten ging en toch aardig terug viel in conditie. Emmer luzerne per dag deed wonderen. Je hebt ook van Hartog een speciale grasmix, daar zit ook wat meer energie in als het goed is.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 10:00

Hey Annienke! Wat leuk je tegen te komen inderdaad!

Thanks voor de tips. Lucerne zou kunnen, grasmix vindt ze niet zo lekker.
Wordt ze van lijnzaad niet fel? Ik hoef alleen maar meer uithoudingsvermogen, geen explosiviteit :D. Ik ga het wel proberen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:46

Meganyr schreef:
Hey Annienke! Wat leuk je tegen te komen inderdaad!

Thanks voor de tips. Lucerne zou kunnen, grasmix vindt ze niet zo lekker.
Wordt ze van lijnzaad niet fel? Ik hoef alleen maar meer uithoudingsvermogen, geen explosiviteit :D. Ik ga het wel proberen.

Die felheid is ook goed , want je kan het immers omzetten in hard werken (met plezier :P!) en daardoor krijgen ze uithoudingsvermogen/conditie.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:08

Olie is langzame energie, dus daar zou ze in principe niet fel op moeten worden.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:29

Merk geen felheid hier met lijnzaad olie.
Subli em kan je ook nog aan denken.
Of marstal corn.