erg geschrokken, pony hartaanval gehad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

erg geschrokken, pony hartaanval gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 17:35

Kan iemand me meer vertellen over de symptomen bij een hartaanval van een paard? Ik kan er weinig over vinden op google, maar ik leg even uit wat er vandaag is gebeurd:

vanmorgen de paarden (en pony) gevoerd net als anders. Pony krijgt een paar brokjes voor de "sier" en wat kuil. Na een half uur loop ik met mn dochtertje langs de stallen, ligt de pony ogenschijnlijk te slapen (niet plat, maar gewoon opgevouwen, niet onrustig). Nou ja, niet zo vreemd, even het eten laten zakken ofzo, dus verder viel me niks op.

Kom ik weer een klein half uurtje later bij stal om mijn merrie klaar te maken voor de wedstrijd, ligt pony nog steeds en nu zag ik dat hij behoorlijk aan het zweten was.

Foute boel dus, ik dacht gelijk aan koliek, dus pony uit de stal en lopen in de bak met hem en zijn gedrag observeren. Vreemd genoeg verder helemaal geen koliekverschijnselen, niet onrustig, niet naar de buik kijken of trappen, niet krabben om te gaan liggen, niks. Hij stond me een beetje aan te kijken, leek redelijk alert, hinnikte naar de andere paarden en plukte zelfs wat grasjes uit de bak en sjokte gewoon achter me aan.

Mn moeder erbij gehaald, samen nog een stukje gewandeld, maar ik kon er echt geen koliek van maken. Ineens uit het niks (we waren dus aan het wandelen aan de hand) zet hij zijn benen 1 pas voor elkaar langs (slingert) en valt zo plat op zijn zij. Helemaal plat, beentjes recht, hoofd op de grond. Ik schrok me dood! Hij maakte een laag hinnik geluidje, deed een paar hele diepe zuchten en ik dacht dat het over was met hem. Ik riep mn moeder dat ze de dierenarts moest bellen en dacht dat hij echt zijn laatste adem uitblies op dat moment, wat een rotgevoel! Maar voordat mam bij de telefoon was, ging hij weer rechterop liggen (beentjes gebogen) en plukte wat grasjes om zich heen weg. Echt onvoorstelbaar.. na 2 of 3 minuten krabbelde hij weer overeind en het was net of er helemaal niks was geweest. Ben daarna met hem op zijn weiland gegaan en nog een uur bij hem zitten kijken, maar helemaal nergens last meer van, niks. Hij liep vrolijk rond, mestte ook gewoon, nam zn gras en was tevreden. Hele dag om het kwartier bij hem gekeken en hij is gewoon weer Goliath.

Mijn gevoel zegt dat hij geen koliek heeft gehad (heeft hij in het verleden wel eens gehad en dit was echt heel anders), maar wat dan wel? Ik ben bang dat hij een hartaanval heeft gehad.. Ik ga sowieso maandag onze da even bellen om de symptomen te bespreken, maar hij is nu dus niet langs geweest omdat pony gewoon weer 100% normaal was na deze vreemde "aanval".

dromertje2

Re: erg geschrokken, pony hartaanval gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 17:38

Ik had er zowiezo een dierenarts voor laten komen, op het moment zelf.
Meer dan naar dierenarts bellen kan ik niet zeggen, ben geen dierenarts.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 17:39

had niks geholpen, tegen de tijd dat die er was geweest was er niks meer aan de hand. We wouden hem ook bellen, maar dit was echt een tijdsbestek van 10 minuten.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 17:41

Nee, maar dan had je mischien wel geweten wat het was, wie weet krijgt hij het seffens nog is en loopt het verkeerd af.

Misschien waren de uiterlijke symptomen verdwenen, maar kon de dierenarts door bv naar het hart te luisteren nog wer een afwijking vinden.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 05-11-11 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 17:41

En de dierenarts, is die geweest??
Lijkt me toch echt iets voor de dierenarts.
Die kan naar het hart luisteren of herkend ook deze symptomen.
Kan ook iets in het hoofd zijn.

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 17:42

Hmm lastig zo in het weekend, maar of je op maandag moet wachten... het lijkt me best zorgelijk.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 17:43

Flauwvallen? K weet eigenlijk niet of dat mogelijk is bij paarden.
Zou 'm sowieso laten doorlichten door je DA.

jajakall_x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 17:44

contacteer dierenarts die evrtellen je alles wat je wilt weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 17:45

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 17:45

Dat is hoogst waarschijnlijk een tia geweest! Kan, maar hoeft niet erg te zijn, mits het niet vaker gebeurd.
Ik denk niet dat het een hartaanval is geweest, dan heb je een ander beeld en daar komt de pony ook anders uit zeg maar.
Je hebt wel kans dat het nog terug komt, en afhankelijk van het terug kerende euvel en hoe het paard daar weer op reageert, word het wel moeilijker om zo'n pony nog in het werk te hebben.
Ik heb er een wel al bijna 30 jaar die dezelfde verschijnselen heeft.
Hoe oud is deze pony?

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 17:49

Brr dat is toch wel de ergste nachtmerrie van iedere paardeneigenaar! Moest gelijk aan het paard denken die hier laatst in het bos een hartaanval heeft gehad.

Zou niet weten wat het kan zijn, maar voor zover ik weet gaat het hart uit zichzelf niet meer kloppen na een hartaanval? Ik dacht ook meteen aan epilepsie.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 17:50

Hij is 15, ik heb hem ook al 14 jaar. Hij heeft nog nooit eerder dit gehad. Hij is iets te zwaar, maar dat is hij zijn leven lang al (komt ook wat van zijn bouw, kruising shet x fjord). In mijn profiel staan foto's van hem.

Mensen, denk niet dat ik te laks ben om een dierenarts te bellen, maar ten eerste, op het moment dat je pony instort en je denkt dat hij ter plekke sterft, dan zit ik op mn knieën bij hem om hem te troosten en ren ik niet weg om een da te bellen. Dat wou mijn moeder gaan doen, maar voordat zij weer bij huis was (stuk lopen) om de telefoon te pakken, stond pony weer. En achteraf had hij denk ik niks kunnen ontdekken want er was echt niks meer. Mijn ouders houden hem nu goed in de gaten en mocht het weer komen, dan bellen we meteen, maar voor nu denk ik dat ik niks kan doen dan gewoon maandag bellen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 17:53

Niet zo in paniek raken hoor en laat je niet gek maken hier op bokt! Maandag de dierenarts raadplegen en verder de pony even wat meer in de gaten houden!
Je doet het prima zoals het nu gaat.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 17:56

Ik wil niemand gek maken, maar persoonlijk laat ik liever een dierenarts teveel komen dan te weinig. Dat je je pony alleen moet laten om een dierenarts te bellen heb ik ook niet gezegt maar je hebt een mening gevraagt en die heb je gekregen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:05

Ik heb ooit een keer een paard meegemaakt wat achteraf een hartaanval bleek te hebben. Het paard stond te zweten, was onrustig en stond te pompen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:08

Nou ja gek maken??? Pardon!!!
Ik vind het behoorlijk GEK dat hier geen dierenarts gebeld word.
Van buiten kan alles in orde lijken, maar een dierenarts kan door simpel te luisteren naar het hart vaak al wat wijzer worden.
Als je moeder dus al een stuk van de wei was want het was een stuk lopen hoe kan zij dan ineens zien dat de pony weer goed is.
En het ging allemaal in 10 minuten, in die 10 minuten had ik al 3x een da gebeld.

Ik kan me hier nogal een beetje boos over maken, maar een pony die in eerste instantie niet lekker lijkt en ineens omkiept vind ik niet iets om eens aan te kijken.
Wat je ermee doet moet je zelf weten.
Sterkte met de pony.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 18:30

ik heb gevraagd of mensen de symptomen van een hartaanval kennen chanel.

Verder bedankt voor de reacties, ik zal de linkjes even doornemen en inderdaad ook me verdiepen in kenmerken van een tia of epilepsie. Kan epilepsie ook nog op zo'n relatief hoge leeftijd opeens opkomen zetten dan?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:33

en ik heb geantwoord dat ik (en bokkers in het algemeen) geen dierenartsen zijn, dus dat je een dierenarts moet bellen ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:37

Het kan zoveel zijn geweest, heb je zijn tandvlees, oog'vlees' bekeken? Bij een hartaanval moet dat ook verkleurd zijn (heel wit i.p.v. roze)

los van wat het mogelijk geweest zou zijn, zou je het niet fijn vinden als een DA kan komen om alleen even zn hart en longen te luisteren?

Stel dat er wel een bloedpropje zit (ik noem maar wat) dat toch weer losgeschoten is, maar wellicht weer de boel kan gaan verstoppen, dan kan dat relatief makkelijk verholpen worden met medicatie, maar als je wacht kan het vannacht zomaar te laat zijn....

Wil je niet ongerust maken en snap wel dat een DA nu niet zozeer echt wat kan doen, maar wat controle voor vitale functies lijkt me wel verstandig (en zo kan jij zelf ook beter slapen denk ik)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:55

Bij mensen kunnen ze in het bloed terugvinden of er sprake is geweest van een hartaanval. Het hoe en wat weet ik helaas niet, heeft volgens mij iets te maken met afbraak van de hartspier. Ik weet ook niet na hoeveel uur ze dit nog kunnen zien.
Persoonlijk denk ik niet aan een hartaanval, maar meer aan een tia.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:05

Hoe staat het er nu meer ?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 20:11

Het gaat op dit moment heel goed met hem, hij heeft zijn buikje vol en staat rustig. ik woon dus niet bij mn paarden, maar mn ouders wel.. zij houden hem nu steeds in de gaten en houden mij weer op de hoogte. morgenochtend ga ik weer naar stal.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:12

klinkt als wat mijn pony heeft en die heeft epileptie, die doet precies hetzelfde..

Dierenarts heb ik de eerste keer gebeld en is niet gekomen omdat er niks meer aan de hand was, later wel helemaal onderzocht en bloed getrokken, niks gevonden.
Epileptie is eigenlijk niet behandelbaar bij paarden, rijden/mennen is mij afgeraden dus ze is met pensioen, ze heeft regelmatig aanvallen maar vaak ben ik er niet bij, ze is snel na een aanval weer 'normaal'.
Ik ben een poos bang geweest erbij te zijn omdat het zo'n naar gezicht is maar inmiddels ben ik eraan gewend.
Sterkte en laat je niet gek maken door bokkers die vinden dat je onmiddelijk een DA moet bellen, die kan er niks aan doen.
Bij vragen mag je altijd een pb sturen, sterkte

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:13

Oke heel veel sterkte ermee, ik denk ook dat het een epeleptie geweest is.
Succes. ps . ik zou maandag toch ff de DA bellen. ;)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:17

Ik dacht inderdaad ook aan epilepsie! Heb het zelf meegemaakt met een manege pony. Leek érg op wat jou overkomen is. Paard viel ook neer, zweette etc. Is uiteindelijk in een coma geraakt tijdens een aanval, helaas spuitje gehad.. :n