EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
justdiesel
Berichten: 4951
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:37

Zonnetje81 schreef:
Nou dat lijkt me echt geen lopende band werk dat mensen hun dier bewust laten lijden. Het komt ook wat minder voor bij de gewone rijpaarden.


Nou....Het lijkt zowat een mode verschijnsel te worden.
Het ene na het andere paard heeft er last van, en dat zijn de gewone rijpaarden.

Cowgirl

Berichten: 23744
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 19:46

Een wek geleden is bij mijn ruin zijn ruinentand verwijderd. Nu was ik al gewaarschuwd dat het zou gaan ontsteken en stinken maar dat was normaal.

Echter vraag ik mij af hoelang het herstel ong gaat duren. Het ziet er nu idd ontstoken uit en het stinkt wat.

Kan iemand mij iets vertellen over hoe het bij jullie paarden ging.
Ik kijk het weekend nog ff aan en bij twijfel zal ik maandag ff bellen om te vragen of het allemaal zo nog goed gaat.

Paard doet het verder goed en oogt niet ziek.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 20:40

Wij hebben het dagelijks gespoeld met een drenchgun en na een week of 2 vervolgens schoongemaakt met een superzacht baby-tandenborsteltje.
Was volgens de da niet nodig maar het heeft hierdoor nooit gestonken.
Moet wel zeggen dat Donna er erg makkelijk mee wad, die stond gewoon rustig aan er lang touwtje.
https://www.facebook.com/share/v/fFFFmCxiTwwpXe6B/
Waarschijnlijk is de wond bij jouw paard wel groter en dieper want de wortel van die tand loopt krommer dan die van de voortanden.

Cowgirl

Berichten: 23744
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 20:43

Wond is idd wel wat groter. Ik hoefde niet te spoelen van de arts.
Gisteren wel even de mond schoongespoeld met water om even goed te kunnen kijken.

Ik denk dat ik maandag gewoon maar even bel.

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 13:01

Ik heb ook niet gespoeld. Mocht wel, hoefde niet. Niet gedaan omdat mijn paard dat niet op prijs stelt.
Het stinkt een week of 6. In het begin echt heel erg, wordt langzaam minder.
Maar het mag natuurlijk niet gaan ontsteken. Tandvlees moet wel roze blijven, niet rood.

Cowgirl

Berichten: 23744
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 16:48

Afbeelding

Zo ziet het er vandaag uit. Het is wel wat rood maar ik vind het stinken nog meevallen.

Maar ik stuur deze foto morgen ff op . Wil wel ff weten of het zo nog goed gaat.

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 17:08

Overleggen met de da kan nooit kwaad. Liever een keer teveel dan te weinig contact te hebben.
Aan de onderkant wat rood, maar rond de wond mooi roze. Ik zou hier niet van schrikken.
Als er wat ontsteking zit, ben je er op tijd bij.
Bij mijn paard zijn alle tanden en ruinentanden eruit. Dus heel veel wonden en dus een echte putlucht

Cowgirl

Berichten: 23744
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 17:13

Ik heb hier verder ook helemaal geen ervaring mee, ook niet van stalgenoten ofzo. Ik heb dus geen idee hoe zoiets verloopt.

Durf er ook nog geen bit in te hangen dus longeren we maar wat met de kaptoom. Maar dat is hij wel een beetje zat nu...en ik ook :D

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 18:18

Met een ruinentand weet ik het niet. Ik mocht 6 weken geen bit in. (Edit, mijn paard natuurlijk) En daarna controle door een da. Die gaf akkoord voor bit.
Zou zomaar kunnen dat het genezen van 1 enkele tand veel sneller gaat.

_Carien

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-05-08

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 18:43

Dit ziet er vrij normaal uit hoor. Kan je misschien met een kindertandenborsteltje het ingetrokken voer verwijderen ( rustig wrijven) ? Dat adviseerde onze dierenarts en daarna met de tuinslang spoelen. Die van mij liet dat met het kinder tandenborsteltje slecht toe, maar de Fries van mijn vriendin wel.

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 20:01

Hier vooral alleen gespoeld met tuinslang en er vooral niet aangezette op advies van de dierenarts. Wel had ik hem toen bewust op lang gras staan en geen hooi gezien bij gras minder kans hebt op infecties.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34656
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 20:08

Zes weken geen bit? Wij hadden na 2 weken weer een hoofdstel in. Pony is gelukkig ook op een bosal braaf te rijden dus dat hebben wij ook wel gebruikt na ingrepen aan het gebit.

Bij twijfel zou ik idd altijd bellen. Daar zijn ze voor.

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 21:21

SusanH schreef:
Zes weken geen bit? Wij hadden na 2 weken weer een hoofdstel in. Pony is gelukkig ook op een bosal braaf te rijden dus dat hebben wij ook wel gebruikt na ingrepen aan het gebit.

Bij twijfel zou ik idd altijd bellen. Daar zijn ze voor.


Ja, maar na het verwijderen van alle tanden en de ruinentanden. En dus niet alleen de ruinentanden

carina

Berichten: 2787
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 22:22

123_456 schreef:
Met een ruinentand weet ik het niet. Ik mocht 6 weken geen bit in. (Edit, mijn paard natuurlijk) En daarna controle door een da. Die gaf akkoord voor bit.
Zou zomaar kunnen dat het genezen van 1 enkele tand veel sneller gaat.


Hier is alleen de hoektand links onder verwijderd. Hij mocht meteen de dag erna weer bit in. Dit vond ik zelf wel heel vlot dus heb paar daagjes gewacht haha

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 11:29

Ik mocht idd na drie dagen weer bit in na 8 voortanden verwijderen.

Vond ik ook een beetje snel dus twee weken bitloos gereden en daarna weer een bit.

Cowgirl

Berichten: 23744
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:42

Ik heb vandaag weer gereden(mennen dan). Ik heb het idee dat het gat al aardig dicht is en hij oogde erg erg blij toen ik kwam.

Paard had er in iedergeval veel zin in vandaag dus ik pak hem weer rustig op nu.
En hopelijk hebben we een mooie zomer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34656
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 08:41

Nou dat laatste hoop ik ook. Onze opa kreeg vlak na de ingreep een peesblessure maar lijkt nu weer ok. Die zijn we ook weer aan het oppakken. Hij is zo blij dat hij weer mag. Stappen aan de hand was wel een dingetje, dan lijkt ie ineens geen 25 meer. Maar met dochter erop doet hij het braaf.