EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 09:22

Ik ben ook wel benieuwd naar alle kosten...1700 euro is wel erg veel!

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 16:08

Ik zal de rekening opzoeken. Hij was eerst 2 nachten opgenomen, vanwege koliek. Daar zaten dus al onderzoeken bij, met spoed binnen komen etc.

Hij heeft dus narcose gehad wat het duurder maakt en de pijnstilling. Die 2e opname waren ook 2 nachten.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 19:14

Elisa2 schreef:
Ik ben ook wel benieuwd naar alle kosten...1700 euro is wel erg veel!


Twee en een half jaar geleden heb ik bij mijn fjord haar snijtanden laten trekken. Ik heb haar op maandag gebracht, op dinsdag hebben ze staand getrokken en op woensdag mocht ze weer mee naar huis. Ik was nog geen 1000 euro kwijt.

Floorg18

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-09-15

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 19:24

Ik heb het ook in Utrecht gedaan. Totale kosten waren uit mijn hoofd 1500. Als je het precies wilt weten moet ik het opzoeken. Hier zat dan wel de foto's in, dat hij daar 2 dagen stond + ingreep en de nacontrole in volgens mij. Het is alweer 2 jaar geleden dus helemaal precies weet ik niet meer, maar ik vond het qua kosten allemaal meevallen weet ik nog. In een kliniek laten doen zou wel mijn voorkeur hebben, is inderdaad bloederig en het is daar natuurlijk ook wel iets beter ingericht om dit soort dingen uit te voeren dan op stal. Ook heb je natuurlijk gelijk directe nazorg vanuit de kliniek.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:22

Ik vind 1000 en 1500 euro toch best wel behoorlijk veel..bedankt voor het delen. Dan heb ik in ieder geval alvast wat richtlijnen.

Deborah2

Berichten: 671
Geregistreerd: 19-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:06

Volgens mij was ik indertijd in totaal (eerste afspraak controle en foto's, tweede afspraak verwijderen alle snijtanden en nog nacontrole) niet meer dan 800,- kwijt. Dat was ruim 2 jaar geleden en wel thuis door de Lingehoeve. Voorkeur van de dierenarts was toen ook op de kliniek, maar gezien de leeftijd van de pony en het feit dat hij nooit reist het toch op stal laten doen. Geen spijt van gehad. Het is inderdaad wel wat schrobben na de behandeling (het wordt best een bloedbad), maar is prima te doen. Heb dan ook wel gekozen om dit aan het einde van de herfst / begin winter te doen, ivm minder vliegen e.d.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:32

Bij mij was in Utrecht en onder narcose 1414 euro. Daarbij 3 dagen kliniek en een controle en een extra probleempje en medicijnen daarvoor erbij.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:07

Een hoop geld allemaal, maarja de medicijnen zullen ook wel aardig aantikken.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 01:12

Tot nu toe zijn bij Funi alleen nog maar de buitenste ondertanden eruit. Dit waren destijds de kenmerken, moet ook nog ergens de röntgenfoto's hebben, maar die zou ik moeten opzoeken

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 09:32

Goed om te zien, zijn fijne aandachtsplekken om te kijken waar je op moet letten.

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:27

Mag ik me hier melden ?
Vandaag dacht ik voor een standaard controle naar de tandarts te gaan. Maar helaas kreeg paardlief ook de stempel eotrh. Hij is nu nog niet schrikbarend. Tandvlees is wat dik en verder 1 rood plekje maar nog niks aangetast oid. Verder lijkt hij er ook nog geen pijn aan te hebben, eet goed, bit is ook geen probleem.
Hij is nu 18, maar ergens maak ik me er toch wel druk om omdat er dus geen genezing voor is en er zo weinig over bekend is en men niet kan inschatten of en wanneer het erger wordt.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:11

desi92 schreef:
Mag ik me hier melden ?
Vandaag dacht ik voor een standaard controle naar de tandarts te gaan. Maar helaas kreeg paardlief ook de stempel eotrh. Hij is nu nog niet schrikbarend. Tandvlees is wat dik en verder 1 rood plekje maar nog niks aangetast oid. Verder lijkt hij er ook nog geen pijn aan te hebben, eet goed, bit is ook geen probleem.
Hij is nu 18, maar ergens maak ik me er toch wel druk om omdat er dus geen genezing voor is en er zo weinig over bekend is en men niet kan inschatten of en wanneer het erger wordt.


Dat is vervelend. Laat je ook foto's maken? Dan kunnen ze precies zien hoe ver het is.

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:37

Ootie schreef:
desi92 schreef:
Mag ik me hier melden ?
Vandaag dacht ik voor een standaard controle naar de tandarts te gaan. Maar helaas kreeg paardlief ook de stempel eotrh. Hij is nu nog niet schrikbarend. Tandvlees is wat dik en verder 1 rood plekje maar nog niks aangetast oid. Verder lijkt hij er ook nog geen pijn aan te hebben, eet goed, bit is ook geen probleem.
Hij is nu 18, maar ergens maak ik me er toch wel druk om omdat er dus geen genezing voor is en er zo weinig over bekend is en men niet kan inschatten of en wanneer het erger wordt.


Dat is vervelend. Laat je ook foto's maken? Dan kunnen ze precies zien hoe ver het is.


Zijn direct gemaakt. Maar voor nu nog niks aangetast. Wortels en appels bijt hij ook nog gewoon af zonder problemen

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:26

Dat is wel fijn. Hopelijk blijft het lang goed gaan. Als hij er last van krijgt, zul je het wel merken.

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:55

Toch best bizar ? Een jaar geleden was er nog niks aan de hand.

Als ik het zo lees toch best wat paarden die het hebben je zou toch verwachten dat er ondertussen al wel wat meer over bekend is....

Zijn er hier mensen die bepaalde supplementen bijvoeren en daarvan groot verschil maken of ?

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:58

Ik heb een paar jaar equisano mushrooms gevoerd. Dat zou het proces moeten remmen. Uiteindelijk zijn bij mijn paard toch al haar snijtanden getrokken. Aan het tandvlees was overigens niet veel te zien. Alleen wat rode puntjes.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:44


superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 16:15

Bij ons is het ook snel gegaan. Hij was in NOvember nog naar de tandarts geweest en helemaal geen opvallende dingen. Mooi gebitje altijd en minder haken dan de rest. Is ook een rustige eter.

Volgens mij was het Mei of Juni, moet ik terugzoeken, dat hij die koliek achtige klachten kreeg. En dan vooral heel erg veel liggen, maar ook bijv continu knarsetanden.

Achteraf gezien, kon hij al tijden niet goed een wortel afhappen, maar hij at hooi wel goed.

Hij heeft helaas nog wel weinig snijvlak op de kiezen. Maar hij eet het hooi goed en is niet mager.

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 18:58

Elisa2 schreef:
Bij die van mij is het ook zo snel gegaan Desi, het kan zich heel erg snel ontwikkelen/ verergeren. Het beste wat je kunt doen is het zo goed mogelijk in de gaten houden denk ik.

Ik las dat je ook beter kunt oppassen met selenium bijvoeren: [MD] Selenium mogelijk oorzaak PPID/EORTH/IR/bevangenheid/EMS



Ik weet toch niet wat ik met deze gegevens moet... Wij hebben enkel hooi gevoerd, nooit krachtvoer, nooit Selenium toegevoegd... en toch had ik een paardje met Cushing en een paardje met EOTRH... ik stel er me vragen bij.... Uiteindelijk heb ik ze samen "laten gaan"...

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:01

Ik weet het ook niet hoor..wij hebben ook nooit selenium toegevoegd en 3 jaar terug een paard afgegeven met cushing. Fries van mn vader nu heeft ook cushing en mijn oude sportpaard EORTH.

Maar er is zo weinig bekend nog over deze ziekte..

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:46

Die van mij heeft nog nooit supplementen of ondersteuning in voer gehad.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 00:10

Hier ook geen selenium bijgevoerd.

In 2015 toen onze shet EOTRH had zeiden ze dat ze vermoeden dat het vaker bij koudbloeden voorkomt en meer bij ruinen dan merries.
Daarna kwam er een tandartsen lichting die ging roepen dat het door elektrisch werken komt........Heel apart, want vroeger zijn die van ons met de hand gedaan en daarna wisselend elektrisch en met de hand. Nu alleen nog elektrisch en de anderen hebben het niet.

Ze weten het gewoon nog niet.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 10:33

Nee ze weten het niet, van herhaaldelijk microtrauma las ik ook. Dat zou bij die van mij kunnen {kribbebijter} maar ik las ook dat het een auto-immuunziekte is. Ik denk dat het net zoiets is al bij cushing..een "oude" paarden ziekte.

Oamaru

Berichten: 10589
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:55

Ootie schreef:
Dat is wel fijn. Hopelijk blijft het lang goed gaan. Als hij er last van krijgt, zul je het wel merken.


Dit is dus niet waar. Mijn IJslander merkte je niks aan. Zat prima in z'n vacht, at als vanouds, en verloor geen gewicht of energie. Maar wel bovenin al z'n kiezen messcherp afgesleten en alles ontstoken. Hij moet vreselijk veel pijn gehad hebben. Als een paard EOTRH heeft, heeft ie pijn. Zelfs bij de kleinste ontsteking of beginnende fistels.

Ik betaalde voor staand trekken van alle snijtanden, 4 dagen in de kliniek, incl medicijnen/voer, en het trekken van 2 kiezen 1100 euro.

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:00

Bij mijn fjord net hetzelfde ...