EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 18:19

Wij waren voor onze shet in Utrecht meer kwijt. Bij hem is boven en onder gedaan. Het is heel pijnlijk, dus het is wel beter om te doen.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 17:34

Bij mijn paard is vandaag een kies getrokken. De rest van haar kiezen zagen er nog goed uit en zaten ook nog goed vast, dus hopelijk kunnen die wel blijven zitten.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:57

Ootie: eotrh komt zelden voor op de kiezen. Waarschijnlijk had jou paardjes een geïnfecteerde 4e kies. Dit is wel een veel voorkomende probleem bij paarden, maar dan blijven bijna altijd de rest van de kiezen zitten

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 20:19

Bij onze shet was even terug ook 1 rotte kies verwijdert. Ik viel al flauw van de lucht uit zn mond, maar de kies zelf was echt om doodziek van te worden. Gaat goed nu die eruit is.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:50

De da zei dat hij het een paar keer meegemaakt had met eotrh paarden dat er ook kiezen uit moesten.
Het was inderdaad flink ontstoken.

TanteFlavie

Berichten: 783
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:11

nicky_rilana schreef:
Ootie: eotrh komt zelden voor op de kiezen. Waarschijnlijk had jou paardjes een geïnfecteerde 4e kies. Dit is wel een veel voorkomende probleem bij paarden, maar dan blijven bijna altijd de rest van de kiezen zitten


Inderdaad "zelden", maar bij ons waren het na de snijtanden ook de kiezen.... dus het komt wél voor. Brute pech....

shetjeIris

Berichten: 378
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 08:56

Gisteren is de tandarts bij mijn shet Iris van bijna 23 geweest en deze heeft een sterk vermoeden dat Iris EOTRH heeft.
Zij adviseerde wel eerst te testen op Cushing omdat een behandeling dan erg gecompliceerd zou worden en je jezelf af moest vragen wat het beste voor het dier is.

Heeft iemand hier ervaring met een paar met Cushing waarbij de snijtanden getrokken zijn?

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:21

Dit topic is al langer niet actief maar ik heb een vraag waarop ik maar geen antwoord kan vinden. Wellicht dat iemand hier mij kan helpen:

Vandaag zag ik dat een van mijn paarden wat gras op zijn gebit had. Heb het weggehaald en ik zag dat er een ruimte tussen de tanden zit doordat het tandvlees tussen de tanden is teruggetrokken. Ook vond in zijn tandvlees wat bobbelig en roodgekleurd hier en daar (bovenkaak, boven de tanden).
Zijn dit verschijnselen van EOTRH?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:31

Dat zou kunnen. Wat je ook als kleine zelf test kan doen, is je paard een wortel laten afbijten. Als dat moeizaam gaat, kan dat ook een teken zijn.

Maar sowieso is het echt aan te raden om een goede tandarts langs te laten komen in eerste instantie. Iets als EOTRH doet echt pijn, dus je wil wel actie ondernemen.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 17:54

Nicky1963 schreef:
Dit topic is al langer niet actief maar ik heb een vraag waarop ik maar geen antwoord kan vinden. Wellicht dat iemand hier mij kan helpen:

Vandaag zag ik dat een van mijn paarden wat gras op zijn gebit had. Heb het weggehaald en ik zag dat er een ruimte tussen de tanden zit doordat het tandvlees tussen de tanden is teruggetrokken. Ook vond in zijn tandvlees wat bobbelig en roodgekleurd hier en daar (bovenkaak, boven de tanden).
Zijn dit verschijnselen van EOTRH?


Dat zou inderdaad kunnen. Bij mijn paard zag je bijna niks. De dierenarts vermoedde het wel, dus toen heb ik een foto laten maken.

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 18:23

superpony schreef:
Dat zou kunnen. Wat je ook als kleine zelf test kan doen, is je paard een wortel laten afbijten. Als dat moeizaam gaat, kan dat ook een teken zijn.

Maar sowieso is het echt aan te raden om een goede tandarts langs te laten komen in eerste instantie. Iets als EOTRH doet echt pijn, dus je wil wel actie ondernemen.


Wortel heb ik niet, appel doorbijten ging goed. Maar die is ook wel zachter dan een wortel.
Een tandarts kan hier toch niks mee? Er zal een foto gemaakt moeten worden om te zien of het echt EOTRH is, als ik het goed heb begrepen.

Myrthee_

Berichten: 2568
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:18

Met een foto weet je zeker dat het eotrh is. In ernstige gevallen kan je ook zonder foto zien dat het om eotrh gaat. Het handigste is om je dierenarts of tandarts te laten komen. Het is namelijk zeer pijnlijk.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 00:22

Er moeten ook foto's gemaakt worden, maar een tandarts zal het wel herkennen. Het is niet altijd EOTRH en dan is een goede tandarts erbij wel heel fijn.

Wij stonden dan op Utrecht en daar is alles gedaan, maar als ik het van tevoren had geweten, had ik ze er gewoon thuis laten uithalen door een goede tandarts ( die we nu dus ook hebben )

TanteFlavie

Berichten: 783
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:54

Een goede tandarts kan het goed herkennen, de foto's zijn nadien nodig om te zien hoe ernstig het is.

Het KAN EOTRH zijn, maar het hoeft niet....

Pinacolada

Berichten: 4083
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:29

Bij mijn paard zijn nooit foto's gemaakt. Zowel tandarts als de arts op de kliniek kon zo wel een conclusie trekken. Ik heb ze in etappes eruit laten halen, hoefde nooit onder narcose en kon zo weer mee naar huis

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:54

Voordat er misverstanden ontstaan. Die van ons is een shetlander en ze had moeite om het bij hem staande te trekken, aangezien hij maar 95cm is en ze geen ideale werkhouding kon aannemen. Ze vond het voor zowel hem als haar zelf prettiger hem neer te leggen onder narcose. Dan ging het sneller en had hij er ook minder last van.

Nu heeft de tandarts een kies getrokken en die heeft voor hem gezeten en hoofd hing in ding, wat ook ene optie was geweest. Maar we waren toen toch iets overvallen en pony had pijn.

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:12

Allen dank voor de info.



TanteFlavie schreef:
Een goede tandarts kan het goed herkennen, de foto's zijn nadien nodig om te zien hoe ernstig het is.

Het KAN EOTRH zijn, maar het hoeft niet....


We hebben een gewone foto naar onze tandarts gestuurd en die zei dat het helemaal geen EOTRH is, maar gewoon een spleetje en wat onbalans in het gebit.
Volgens hem hoef ik me geen zorgen te maken. Gelukkig maar.

TanteFlavie

Berichten: 783
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 17:23

Gelukkig!

EOTRH is echt niet iets waar jij of je paardje op zit te wachten! Ik ben oprecht blij voor jullie!

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 23:19

Dat is lief van je TanteFLavie :D
EOTRH is heel naar inderdaad.

Oamaru

Berichten: 10589
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:42

shetjeIris schreef:
Gisteren is de tandarts bij mijn shet Iris van bijna 23 geweest en deze heeft een sterk vermoeden dat Iris EOTRH heeft.
Zij adviseerde wel eerst te testen op Cushing omdat een behandeling dan erg gecompliceerd zou worden en je jezelf af moest vragen wat het beste voor het dier is.

Heeft iemand hier ervaring met een paar met Cushing waarbij de snijtanden getrokken zijn?


Er is al even niet gereageerd, maar ik ben wel geinteresseerd in bovenstaande vraag.

Mijn IJslander heeft al z'n tanden en 2 kiezen verloren aan EOTRH. En heeft ook cushing. Hij krijgt een uitgebalanceerd dieeet met supplementen en kruiden maar ben toch benieuwd of er mensen zijn met andere tips.

Voor iedereen die twijfelt over de operatie, doe het. Ik heb mijn paard binnen een dag zo zien opknappen! Het is weer een gezond en blij paard dat zelfs weer gras en hooi eet.

N4N4
Berichten: 1113
Geregistreerd: 15-10-15

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 19:03

Mag ik misschien weten wat cushing en eotrh met elkaar te maken hebben?
Is het bv standaard dat een paard met cushing deze tanden problematiek krijgt ?

Myrthee_

Berichten: 2568
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 22:03

N4N4 schreef:
Mag ik misschien weten wat cushing en eotrh met elkaar te maken hebben?
Is het bv standaard dat een paard met cushing deze tanden problematiek krijgt ?


Nee dat is niet standaard maar het komt geregeld met elkaar voor. Daarom heb ik mijn merrie ook op cushing laten testen voor de zekerheid.

shetjeIris

Berichten: 378
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 14:19

Mijn tandarts zei dat Cushing vooral het genezingsproces negatief zou beinvloeden. Maar kans op ontsteking e.d.
Mijn shet is inmiddels getest en heeft het gelukkig niet. Ik moet bekennen dat ik nog steeds niet voor een foto ben geweest. Ik zie namelijk als een berg tegenop het trekken van de tanden op... Daarnaast eet ze nog prima en geeft geen tekenen van pijn of iets dergelijks.

Myrthee_

Berichten: 2568
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 14:40

shetjeIris schreef:
Mijn tandarts zei dat Cushing vooral het genezingsproces negatief zou beinvloeden. Maar kans op ontsteking e.d.
Mijn shet is inmiddels getest en heeft het gelukkig niet. Ik moet bekennen dat ik nog steeds niet voor een foto ben geweest. Ik zie namelijk als een berg tegenop het trekken van de tanden op... Daarnaast eet ze nog prima en geeft geen tekenen van pijn of iets dergelijks.


Die van mij gaf ook geen pijn aan. Maar sinds die tanden er uit zijn is ze vrolijker en is ze veel makkelijker op gewicht te houden. Ik zou het dus zo weer doen. Die cementbulten aan de tanden konden gewoon niet fijn zijn.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:42

Onze shet heeft geen PPID. Hij is al 17jr bij ons, nog nooit bevangen geweest en is inmiddels bijna 20.

Achteraf gezien, kon hij geen wortel afbijten als een kindje hem eens een wortel gaf, maar daar niks achter gezocht verder. Wij zelf voeren geen wortels. Hij toonde ook niks, had energie en at goed.

Op het moment dat we erachter kwamen lag hij veel, was wat lusteloos en leek koliek te hebben. Daarvoor is hij toen eerst behandeld en zijn we ook ri Utrecht gegaan, vanwege geen verbetering. Dit was geen koliek toen, ook geen verstopping door proppen etc.

Hij is altijd naar de tandarts geweest bij ons en zowel met de hand als electrisch gedaan, net als de anderen.

Nu inmiddels ook een hele rotte kies kwijt, maar geen cementlaag daarbij gezien. Hoektanden die hij nog wel heeft, zijn ook nog goed.