minimaal 6maanden rust..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carismaaa

minimaal 6maanden rust..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 13:29

Ik heb dit jaar 2 klasse II wedstrijden goed uitgereden. Alles ging helemaal goed. Dus hadden we in de planning om Otterlo als laatste wedstrijd te rijden. Tot de vetgate ging het goed. Maar daar zag ik dat carisma moe was en niet meer verder wou. En zijn we gestopt in de vetgate.
Later bleek dat het over het algemeen te warm was en daar had ze last van. Niks ernstigs dus.
Paar weken later ging ik naar spring les. Het ging best goed dus steeds een gaatje hoger. Maar bij de laatste sprong was de bocht na het sprongetje te kort en verstapte ze zich. Ze liep wel gewoon door. Dus ik ging gewoon door. Paar dagen daarna liep ze vrij aan de korte kant. Normaal loopt ze paar hoeven over en mooi met de beentjes hoog. Maar dat deed ze niet. Misschien lag het aan het springen of had ze zich gewoon verstapt in de wei..
Het was 2augustus toen een vriendin van mijn moeder bij ons was, en die heeft een opleiding tot paarden masseur gevolgd. Caris liep nog steeds niet goed en ze heeft Carisma een paar keer gemasseerd en ik dacht dat het wel beter ging. Maar dat was niet het geval. We hadden op een gegeven moment alles geprobeerd maar we wisten niet wat het was. Ze liep niet kreupel maar wel kort, ze had een beetje dikkere benen dan anders. Maar het viel niet op.. Op een gegeven moment zei me moeder; ga maar weer rustig proberen te rijden. Misschien gaat het wel weer een beetje.
Het rijden ging goed! Ik voelde er niet zo heel veel aan.
Nou was vorige week de hoefsmid bij ons en die vond dat ze een dik achterbeentje had. Hij dacht dat ze iets met de pees had en rade ons aan om naar de dierenarts te gaan.
Vandaag was het zo ver, eindelijk zouden wij er achter komen wat Carisma nou heeft.
Er zijn foto's gemaakt en daar was niks op te zien, geen afwijkingen ect. Op de echo zagen we heel duidelijk de pezen. En in een van die pees zat een groot zwart rondje.
De dierenarts keek de beelden terug en vertelde dat het een gat was in de pees. Dat is best ernstig zei hij... Als het gaatje ietsjes naar onder had gezeten was het een aanhechting geweest en was het heeel moeilijk te behandelen.
Gelukkig was dat het niet maar de dierenarts vertelde er wel bij dat ik minimaal 6maanden niet kan rijden en als er ook maar iets verkeerd gaat in de revalidatie periode dat het dan nog langer duurt.
Over 2 maanden moet ik terug komen en dan hoop ik dat er al goed resultaat is!
Ik moet nu elke dag 20 minuten stappen op het fiets pad. Mag niet in het bos of in de bak. Moet op vlak terrein. Ook moet Carisma speciale ijzers. Zodat de pees ondersteunt word.

Ik hoop echt zoo dat het bij deze 6 maanden blijft.
Maar het volgende seizoen van de endurance kan ik wel vergeten.
Carisma is dan helemaal haar conditie kwijt en ik moet dan ook weer langzaam opbouwen.
Maar het belangrijkste natuurlijk, is dat ze zo snel en goed mogelijk revalideert!

SuusBN

Re: minimaal 6maanden rust..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:16

Tjee... wat vervelend zeg!

Nu revalideren... Veel succes!

Chantal33

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:20

Sterkte met je paardje hoop dat ze snel bter gaat lopen en dat het beter wordt
Paardje van me vriendin is met 6 maanden rust goed opgeknapt;)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 00:04

Hier jaren trug gehad.
1,5 jaar gestapt, wei, rust en toen kreeg ik groen licht en ging t weer top.
Sterkte!

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 00:11

Sterkte ermee!

Mijn paard heeft een aantal gaten in het ligament bij de sesambeentjes (rechtsachter), hier zijn wij al ruim anderhalf jaar zoet mee. Hoop dus echt van harte dat het bij jullie niet zo lang gaat duren!

Sterkte! :(:)

Carismaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 20:21

Allemaal bedankt!
De rest ook sterkte!
Het is echt niet leuk nu al. Elke dag stappen.. Ik mis het rijden nu al.
Maar ik blijf hopen en doen wat ik moet doen, dan hoop ik dat alles over half jaartje over is!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:26

Gat in de pees nou denk dat je van geluk mag spreken als het binnen een half jaar goed is ga maar gerust van een jaar uit! Succes.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:29

TEN => BEH

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:16

Ik denk ook dat je eerder uit kunt gaan van een jaar dan van 6 maanden, dan kan het altijd nog meevallen.
Mijn paard heeft een verrekt ligament en een lichte peesblessure, de prognose was goed en zou ongeveer 6 maanden duren.. ik loop er nu al 8 maanden naast en denk dat ik heel blij mag zijn als ze binnen een jaar totaal hersteld is.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:24

Inderdaad, pin jezelf niet vast op 6 maanden. De mijne heeft dus een kapot ligament en we zijn daar al 1.5 jaar mee zoet. Oke, het is 1 keer opnieuw uitgescheurd vanwege een verkeerde beweging die ze maakte, maar toen waren we al ruim 9 maanden bezig om het goed te krijgen. Plak er nu nog meer tijd aan vast en we zijn er nog niet :)

Ik loop er dus al 1.5 jaar naast en het duurt sowieso waarschijnlijk nog tot na de winter. Al met al verwacht ik dat het in totaal 2 jaar gaat duren, voordat ik er überhaupt weer mee kan gaan 'opbouwen'.

Niet om je geen moed te geven, maar om je realistisch te houden. Ik weet nog wel hoe teleurgesteld ik was, toen we 6 maanden verder waren en het nog steeds niet heel erg goed ging.

Mijn duimen draaien wel voor je paardje hoor, hopelijk geneest de jouwe sneller! :)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:33

Op zn zachts gezegd, das enorm kl*te! Ten eerste de zorgen die je om je paard hebt, maar dan ten tweede, de angst die je dan hebt,of het wel helemaal hersteld..dan maar niet eens stilstaan bij alle kosten die gemaakt zijn al en nog moet gemaakt worden..
Mijn merrie kan ik al sinds 3 juli niet rijden..we waren net zo goed op weg..echt doodziek. Dr pezen zijn nog wat dik en we fietsen nu, conditie opbouwen, maar vooral ook om dr pezen en banden sterker te maken. Gelukkig vind ik dat erg leuk, we zijn tenminste met opbouwen bezig..maar ai ai ai, de angst dat ik er nooit meer op zou kunnen..daar moet ik maar niet bij stil staan..ze krijgt alle tijd vd wereld, al moet ik nog een half jaar fietsen met dr..
Mn andere merrie is hier gekomen met een griffelbeenbreuk..helaas een breuk die liever niet geopereerd wordt door de artsen wegens een lastige plek en er is een schiefel gaan groeien, net op dr pees..arme meisje staat in dr upje op de paddock..daar wordt maandag een foto van de breuk genomen, of de gegeven rust nut heeft gehad en of de schiefel kleiner is geworden (staat al 2 maanden in drukverband en zo met blote oog goed te zien dat de schiefel kleiner is geworden..maar wat als het verband eraf gaat??).

Wens jullie veel sterkte..en pin je idd niet vast op die 6 maanden..soms halen paarden die 6 maanden, maar soms hebben ze ook langer herstel nodig..

Carismaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 20:09

Jaa, klopt. Ik hoop dat het bij 6 maanden blijft. En dat ze goed hersteld. Maar het kan in 6maand over zijn. Heeft de dierenarts me verteld. Ik ga er dan ook alles aan doen dat het dan goed is.
Deze 2 maanden is afwachten en erg spannend. Dan moet ik terug en kan ik kijken of dat het beter is geworden. Zo niet, tja moeten we waarschijnlijk nog langer. Maar het is nu 6 maanden. Tuurlijk hou ik in mijn achterhoofd dat het langer kan duren. Maarja. Het gaat me er om dat ze hersteld. Of dat nou 6 maand of een jaar duurt, als het maar ooit een keertje goed komt.

De mensen die dit ook hebben, ook heel veel sterkte!

enriqo09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 09:07

Ja ik zou echt onwijs rustig aan doen, een oud ponytje van ons had ook een gat in haar pees maar omdat zei eerst van een manege was geweest en haar te lang hebben door laten lopen was ook haar andere pees overbelast dus echt met een hoop rust en dan ook echt niks geks is het weer goed gekomen gelukkig!

ik zou zeggen probeer haar rustig te houden en doe echt wat je DA zegt
sterkte ermee

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:30

Carismaaa schreef:
Jaa, klopt. Ik hoop dat het bij 6 maanden blijft. En dat ze goed hersteld. Maar het kan in 6maand over zijn. Heeft de dierenarts me verteld. Ik ga er dan ook alles aan doen dat het dan goed is.
Deze 2 maanden is afwachten en erg spannend. Dan moet ik terug en kan ik kijken of dat het beter is geworden. Zo niet, tja moeten we waarschijnlijk nog langer. Maar het is nu 6 maanden. Tuurlijk hou ik in mijn achterhoofd dat het langer kan duren. Maarja. Het gaat me er om dat ze hersteld. Of dat nou 6 maand of een jaar duurt, als het maar ooit een keertje goed komt.

De mensen die dit ook hebben, ook heel veel sterkte!

Juist, en jij ook bedankt :)

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 14:52

De meeste mense die een paardje hebben met peesblessure zouden willen dat het met 6 maanden over was....
Maar dat is gewoon jezelf vasthouden aan iets wat heel onrealistisch is.....
Een jaar komt meestal eerst....

Rust, stappen en koelen!!

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:37

Erg vervelend, sterkte ermee! Ik ken het gevoel...

Ik heb momenteel een 22 jarige op stal staan (al 7 weken meen ik), met een blessure. De DA zei dat zij ook een gat in haar pees had (op de echo). Onder de oppervlakkige buigpees. Vanaf het begin heb ik toen een trainingschema meegkregen. Wij begonnen volgens mij met 5 minuten stappen en zitten vanaf vandaag op 2x 35 minuten stappen. Elke 2 weken heeft zij shockwave therapie (totaal 4x) en de DA vindt het er tot nu toe goed uitzien en voelen (vanaf de buitenkant). Volgende week maken we een 2e echo, dus dan kunnen we pas echt zien of het de goede kant op gaat. Verder krijgt zij ook een supplement dat het herstellen van de pees moet bevorderen. Dat spul is zo duur dat je haast zou denken dat de pees in goud veranderd :o :P Daarnaast smeer ik er zelf iedere dag (2x) traumeelgel op en koel het met elementen. De merrie is er eigenlijk heel goed onder, maar krijgt wel muisjes om rustig op stal te blijven.

Carismaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 18:10

Vandaag belde de dierenarts. Hij had het uitgezocht wat voor een soort ijzer carisma moet, maar omdat het nu winter is enzo vond hij het niet zo verstandig. Als er weer zo veel sneeuw komt als vorig jaar, kan ze niet zoveel omdat het dan glad is. Dus nu mogen haar hoeven niet te lang worden en de hoefsmid moet 1keer in de 5weken komen om het een beetje bij te houden.
Maar de DA heeft mij verteld dat koelen nou niet echt meer helpt, omdat het al een wat oudere blessure is. Caris loopt er nu al zo'n 2 maanden mee rond, waarvan ik het nu 1 week weet.
Begin van 2012 moeten we terug en hoop ik dat ik goed nieuws hoor, haha!

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:21

De meningen van dierenartsen zijn idd erg verschillend...
Mijn dierenarts vond het nl weer heel belangrijk, dat ik bleef koelen...
Maar ik heb bij de voorlaatste en laatste peesblessure gekoeld tot ik een ons woog, en het heeft mij geen windeieren gelegd...
Zeker toen ik weer wat mocht gaan doen, kwam er lichte reactie op het belasten in het been.... Dit heb ik veelal gekoeld na het bewegen en ik zou dat dur de volgende x weer zo doen, omdat het geen nadelige gevolgen heeft gehad!!
Koelen kan nooit kwaad...
Maar hoe komt het dat ze al zo'n 2 maanden deze blessure heeft, en je het pas 1 week weet???
Het valt toch op als paardje kreupeld??

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:43

Eventjes de openingspost lezen Rascha, haar paard heeft niet kreupel gelopen (en paarden hoeven overigens niet kreupel te zijn met een peesblessure, gebeurt heel veel dat het in eerste instantie niet als ernstige blessure opgemerkt wordt).

Wat je dierenarts jou verteld heeft Carisma, blijkt uit de laatste onderzoeken inderdaad, hij is goed up to date ;) . Koelen heeft vooral zin direct na het ontstaan van de blessure. Ik zou lekker de tijd steken in het stappen en je paard zo veel mogelijk aan de hand zijn stal uit halen, lekker grazen enzo, heeft je paardje meer aan. Sterkte!

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:18

Een paard wat kort loopt, loopt niet goed.... Moet toch opvallen lijkt mij...
En pootjes zijn dikker, maar valt niet op.... Zijn ze nou dik of niet??
En de hoefsmid valt het wel op dat achterpootje dik is....dan is het toch dik lijkt mij.... Maar het valt niet op??
De echo wijst een gat in pees uit....
De oude blessure is al 2 maanden aan de orde, maar het is pas 1 week duidelijk......
Een gat in de pees blijft onopgemerkt?? Vreemd..... Paard loopt kort, pootjes dikker... ach....

Carismaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 17:56

Hmm, Carisma liep korter. en wij dachten dat het in haar rug zat. Hebben we een masseur laten komen, die zei dat het inderdaad in haar rug zat. En dat ze daardoor anders gaat lopen en haar been dikker word, omdat ze opeens andere spieren gebruikt. Ik vond het allemaal heel logies klinken, maar na een paar weken bleek dat er nog geen verandering was, en toen kwam de hoefsmid. Die vond dat het beentje dikker was dan anders, en dacht dat het der pees was, en hij had gelijk.
Maar ik vond het echt logies klinken, en heb er ook niet bij nagedacht dat het haar pees kon zijn. Als ik dat wist was ik echt wel vroeger naar de dierenarts gegaan! Maarja, dat kan je nu niet meer terug draaien. Dus kop vooruit op een goede revalidatie! haha :P

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:04

Paard loopt niet fijn, toch maar die balk een gaatje hoger, paard is niet kreupel maar ook niet goed, toch maar even rijden...... sorrie, maar dat lees ik uit jou verhaal.
Nu heb je het ook alleen maar over dat je hoopt dat het zo snel mogelijk weer goed moet zijn, want dan kan je weer rijden!
Je verteld ons niets over hoe oud je paard eigenlijk is?
En een masseur die verteld dat het haar rug is waardoor een been dik word??? Beste masseur dan!
Een paard dat korter gaat lopen heeft in 90% van de gevallen te maken met de rijkunst van de ruiter!

Carismaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 19:29

Het was bij de laatste sprong, daarna liep ze niet fijn.
Carisma liep niet echt kreupel, maar wel kort. En de 'masseur' zegt dat het in dr rug zat en dat het na een paar keer masseren wel beter moet zijn, ga ik carisma niet stil laten staan als ik in het seizoen van de wedstrijden zit. Carisma wou zelf ook lopen en aan haar was niet zo veel aan te merken. waarom zou ik haar dan stil laten staan?
Het was denk ik ook een dressuur matig probleem. En daar werkte ik toen ook aan,
maarja dat heeft geen nut gehad want het was een pees blessure..
Carisma is 13, is het erg dat ik de leeftijd van haar niet vermeld? haha.

spiritlz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:46

inderdaad een beetje warrig verhaal maar zo gaat dat meestal als je niet meteen kunt zeggen wat er aan de hand is.
nu weet je dat dus wel en ik zou me zeker aan de voorgeschreven rust houden en als het over een half jaar beter gaat, heel heel langzaam opbouwen.
ik kan nog wel iets positiefs meeegeven ipv van als dat negatiefs de oude merrie van een vriendin van mij( was toen 17 ) is volledig herstelt na een zware peesblessure en scheurt nog steeds door de bossen
succes en veel geduld

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:57

Jongens, TS is 15. Zij heeft nog niet de ervaring die de meesten van ons wel (kunnen) hebben.

@TS, blessures als deze kosten heel veel tijd. De kans dat het weer goed kan komen, is groot maar vaak hebben de eigenaren dat geduld niet. Stel je er maar op in, dat je zeker een jaar onder de pannen bent. Op zich kun je aan de genezing niet zo vreselijk veel doen. Pezen zijn slecht doorbloed weefsel en hebben veel tijd nodig om te genezen. Dat koelen positief kan werken, geloof ik wel. Door het koelen stimuleer je de bloedsomloop en daardoor een (heel klein) beetje de genezing. Heb vooral geduld en wees niet direct uit het veld geslagen als het ff wat minder snel of goed gaat.
O ja, ijzer is ook met sneeuw geen probleem. Daarvoor kan je hoefsmid sneeuwbeslag aanbrengen. Raar dat je da dat niet weet.