Paard heeft regelmatig wondjes op de lip, wat is het?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lonniejj

Paard heeft regelmatig wondjes op de lip, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 17:18

Ja, zoals al in de titel staat, mijn merrie krijgt regelmatig wondjes op haar lip. Het typische is dat het altijd aan de linkerkant is, op de onderlip. Het zijn wondjes met dikke korsten erop en ze komen eigenlijk vanuit het niets.

Nu heeft ze er niet veel last van, maar ik vraag me toch af wat het is. In eerste instantie dachten we aan verbranding van de zon, aangezien dat deel van haar lip ook roze is. Maar nu schijnt de zon nauwelijks en heeft ze weer van die plekjes gekregen.
Ook is haar lip aan de linkerkant rimpelig, terwijl hij aan de rechterkant dat niet is.

Er lijkt niet echt een regelmaat in te zitten, zowel in de winter als in de zomer heeft ze het. Het begint vaak met een klein plekje en een dag later zit het helemaal onder. Meestal is het binnen een week/anderhalf ook weer weggetrokken.

Vanaf gisteren had ze weer deze plekjes en nu heb ik met de staleigenaar eens besloten om ze zachtjes eraf te wassen. Hieronder zit wel wat gelige pus, dus het lijken kleine ontstekingen te zijn? We hebben het daarna ingesmeerd met een betadine oplossing, dat hebben we laten intrekken en daarna een dikke laag vaseline erover gesmeerd om de huid soepel te houden.

Om te verduidelijken wat ik bedoel heb ik hier een paar foto's ervan, hoe het begint en hoe het op z'n ergst is.

Zo begint het dus, met een paar kleine plekjes:

Afbeelding
Afbeelding

En zo is het op z'n ergst:

Afbeelding
Afbeelding

Helaas heb ik er nog niet echt een duidelijkere foto van kunnen vinden, ik zal nog wel even verder zoeken!

Ik heb de da nog niet gebeld, omdat het iedere keer vrij snel weer wegtrekt en ze heeft er geen last van. Mocht ze dit wel krijgen, bel ik uiteraard de da. Ze staat sowieso al onder controle bij de da vanwege een blessure die zeer langzaam geneest. Na de winterperiode (of halverwege, ligt er net aan hoe ze herstelt) zullen we weer naar de kliniek gaan voor een echo, dan kan ik het meteen vragen.

Wie weet wat dit is?

knolliebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:27

Ik ken het niet maar zoals jij zegt hoe het verloopt en iedere keer terugkomt maakt het iets chronisch.
Zou het iets van exceem kunnen zijn?

Ik gebruik zelf graag groene klei op wondjes want dat desinfecteerd en zuiverd goed en het prikt niet op z'n lip.
Gewoon opsmeren en zolang moglijk laten zitten tot het er vanzelf afvalt ,nog een keer herhalen en dan is het onder de klei mooi dichtgegaan.

lonniejj

Re: Paard heeft regelmatig wondjes op de lip, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 18:46

Ik heb geen idee of het exceem is, zo ziet het er in iedergeval niet uit.

Die van de groene klei is wel een goede tip, ik zal dat wel eens gaan halen! :j

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:49

Ik weet niet of het bestaat bij paarden maar het eerste wat mij te binnen schiet is een koortslipachtig iets. Probeer eens bij te houden of het iedere keer begint bij een weersverandering. Misschien heeft ze dan even een iets lagere weerstand waardoor dat "koortslipvirus" de kop op steekt.

Dat is wat bij mij het eerste opkomt, maar nogmaals: geen idee of dat bestaat bij paarden.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 19:15

maikeltje schreef:
Ik weet niet of het bestaat bij paarden maar het eerste wat mij te binnen schiet is een koortslipachtig iets. Probeer eens bij te houden of het iedere keer begint bij een weersverandering. Misschien heeft ze dan even een iets lagere weerstand waardoor dat "koortslipvirus" de kop op steekt.

Dat is wat bij mij het eerste opkomt, maar nogmaals: geen idee of dat bestaat bij paarden.

Dat is dus ook het eerste wat ik dacht! Maarja, net zoals jij, heb ik ook echt géén idee of dat bij paarden bestaat, vandaar dat ik het ook maar hier vraag! :j

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 22:25

Is er verder niemand die het herkent? Ben zo benieuwd of iemand weet wat het is!

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:14

Ik denk inderdaad ook aan een koortslip :j
Maar ik heb het echt nog nooit gezien bij een paard, dus geen idee of het eigenlijk wel kan.

knolliebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:24

Stel dat het iets dergelijks als een koortslip is dan is het waarschijnlijk goed te verhelpen met antibiotica,maar laat het dan wel eerst vaststellen door een DA.Er zit dan wel iets te rommelen in z'n lijf wat niet vanzelf geneest.

Zeep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:30

Mijn paard heeft dit ook, het blijkt samen te hangen met nat gras, waardoor paard een vochtige neus/mond krijgt, en waar vervolgens de zon op schijnt.
De druppels werken als een vergrootglas waardoor dit soort wondjes optreden. Als de zon een poosje weg is verdwijnt het ook weer. Ik schrok er nogal van,
maar blijkt toch iets redelijk onschuldigs te zijn.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 17:51

Renatevb, bedankt voor je reactie! Ik heb inmiddels per pb geleerd dat koortslip ook bij paarden voor kan komen! Dus dat is toch nog een mogelijkheid! Bedankt voor je reactie :)

Knolliebol, bedankt voor je reactie. Ik zal het wel eens met de da overleggen als we er weer heen gaan voor de controle! :j

Zeep, ik had het ook in de OP gezet, ook zonder zonnige dagen krijgt ze dit spontaan. We hebben de afgelopen dagen hier geen zon gezien, dus dat kan het al niet zijn. Maar toch bedankt voor je reactie! :j