wat heeft hij? cornage? verkoudheid? dampig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
soofje

Berichten: 99
Geregistreerd: 18-04-03

wat heeft hij? cornage? verkoudheid? dampig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 22:11

ik heb een verzorgpony van 17 jaar. we rijden hem nog ongeveere 5 dagen in de week een half uurtje/ 3 kwartier.
met rijden is hij een beetje zwaarademig.. in stap en een sukkeldrafje hoor je hem niet maar zodra je hem aan het werk zet (aan de teugel rijden en een wat vlotter tempo) kun je hem horen.. het is geen piepend geluid maar meer een soort zacht gekreun. hij briest wel onder het rijden en hij hoest nooit, hij heeft nog duidelijk prezier in het rijden verder.

Hij staat elke dag overdag buiten in de wei, de laatste dagen heeft het weer wat geregend en nu loopt hij een beetje met een snotneusje (wit/blank).. vandaag had ik gereden en het geluid was ietsje erger, hij leek het eigenlijk wel benauwd te hebben Scheve mond na het rijden kwam er flink wat snot uit, ik heb hem onder een zweetdeken gezet en na een uurtje was hij droog en er kwam ook geen snot meer uit.

weet iemand wat dit is?? sommige mensen denken dat hij cornage heeft, hij hinnikt ook op een hele lage toon.. maar zijn geluid is niet piepend, het lijkt meer op een bries-geluid maar dan wat zachter, en ook tijdens het inademen. de eigenaar vind het onzin om daarvoor een dierenarts erbij te halen omdat hij verder geen last lijkt te hebben.
ik voer hem wel foenegriek door zijn voor.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 09:50

Moeilijk te zeggen, ik zou het in het echt moeten horen om te weten of het cornage is. Het klinkt wel als cornage, zoals jij het beschrijft. En als het dat is, dan kan het niet zoveel kwaad. Verder is 17 jaar niet echt stokoud ofzo, dus je mag hem gerust elke dag rijden.

Een snotneus is echter wel iets om op te letten. Als de snot doorzichtig (helder) van kleur is, dan is er niks om je zorgen over te maken. Maar als het wit/gelig van kleur is, dan zit er ergens een ontsteking. Ik zet mijn paard echt op rust als dat het geval is, en wel heel veel buiten. Wees daar dan voorzichtig mee.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 00:42

hoi,

Als ik jouw was zou ik de da bellen ( ivm de snot)voor advies en die zal waarschijnlijk dan wel langs willen komen, lijkt me een strak plan, vooral omdat ie niet 1 van de jongste meer is (virussen en infecties), ik neem aan dat verder ie in goede conditie verkeerd en niet een tijd op rust heeft gestaan of zoiets.?

gr.cissie

Taruta
Berichten: 488
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: noordhoek in zuid-afrika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 14:21

T KLINKT ALS CORNAGE, MISCHIEN MOET JE DE DIERENARTS IS LATEN KOMEN OM TE KIJKEN WAT HET IS Scheve mond

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 19:43

Ik zoeu iig stoppen met die foenegriek. Naar mijn idee (en ervaringen, niet dat ik zo veel ervaring heb, maar wel een paar Knipoog ) is dat spul echt slecht bij "chronische" aandoeningen... Paarden die er al lang op stonden, kregen in eens hele erge problemen (zo erg dat de DA niet wist of het ooit nog goed zou komen) Naar min idee is het gewoon een hoestonderdrukker...