Natuurlijk ontwormen, hoe wat waar, en werkt het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Natuurlijk ontwormen, hoe wat waar, en werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 19:03

Wij hebben op stal op het moment het systeem om met allemaal een jaarpakket wormenkuren bij de dierenarts te bestellen. Ieder heeft dus dezelfde soort spuiten voor hetzelfde moment.

Nu is het weer de periode om voor 2012 de boel te regelen, en kwam het onderwerp ''natuurlijk ontwormen'' ter sprake..

Ik weet niet helemaal wat ik ervan moet denken..
Mijn eerste gevoel is ''ja daag! Als ik toch iets naar binnen moet stoppen, dan maar een spuit'' Omdat ik het gevoel heb dat het niet helemaal kan werken. Je stopt iets in je paard namelijk. Ipv het dier de gelegenheid te geven tussen allerhande kruiden en planten zelf uit te zoeken wat hij nodig heeft.

Maar! Wellicht zijn er bokkers die hiermee ervaring hebben, ik ben echt heel benieuwd!

Caira

Re: Natuurlijk ontwormen, hoe wat waar, en werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:04

Zolang ze nog geen garanties kunnen geven blijf ik gewoon ontwormen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:57

Naaltje schreef:
Wij hebben op stal op het moment het systeem om met allemaal een jaarpakket wormenkuren bij de dierenarts te bestellen. Ieder heeft dus dezelfde soort spuiten voor hetzelfde moment.

Nu is het weer de periode om voor 2012 de boel te regelen, en kwam het onderwerp ''natuurlijk ontwormen'' ter sprake..

Ik weet niet helemaal wat ik ervan moet denken..
Mijn eerste gevoel is ''ja daag! Als ik toch iets naar binnen moet stoppen, dan maar een spuit'' Omdat ik het gevoel heb dat het niet helemaal kan werken. Je stopt iets in je paard namelijk. Ipv het dier de gelegenheid te geven tussen allerhande kruiden en planten zelf uit te zoeken wat hij nodig heeft.

Maar! Wellicht zijn er bokkers die hiermee ervaring hebben, ik ben echt heel benieuwd!

Paarden zijn helemaal niet zo selectief als reclamepraatjes ons proberen aan te praten; kruiden bla bla bla. Een paard is net een soort biobak op vier poten, alles wat onder z'n slurf verschijnt dat bestaat uit cellulose gaat naar binnen en wordt verteerd. Kruiden zijn niet 'nodig' en een paard gaat bij hoofdpijn ook niet zelf op zoek naar een wilg omdat ie weet dat daar een soort aspirine uitkomt.

Over 'natuurlijke kruidenpasta's:

Citaat:
Natuurlijke middelen zoals kruiden bestaan al net zo lang als de wormen. Hoe langer een middel bestaat, hoe groter de kans dat de wormen er al lang resistentie tegen hebben ontwikkeld. Het ligt voor de hand dat de wormen al lang geleden resistent zijn geraakt tegen alle kruiden die door paarden van nature worden gegeten.

Veel natuurlijke middelen worden dan ook "wormwerend" of "wormenverjagend" of iets dergelijks genoemd, wat simpelweg betekent dat het niet alle wormen doodt. Maar het feit dat niet alle wormen worden gedood betekent dus dat de wormen resistent zijn voor het middel. Officieel wordt al van resistentie gesproken wanneer na toepassing van een middel 5% of meer van de wormen nog in leven is. Nu lijkt 5% niet veel, maar deze 5% zorgt wel voor de nakomelingen die daarna ook tegen het middel kunnen. In de praktijk blijkt dat een middel dat minder dan 95% van de wormen doodt dan ook geen praktische waarde meer heeft bij de bestrijding. Wat na behandeling overblijft is een stam wormen die weer iets sterker is geworden dan voorheen.

Als het middel "wormenverjagend" wordt genoemd, bedenk dan even welke wormen zich na de kuur zullen voortplanten. Juist ja, de wormen die zich niet hebben laten verjagen. En die krijgen nakomelingen die ook weer... we laten het als oefening voor de lezer over om te beredeneren wat het resultaat is na een aantal van deze kuren...

Het tweede probleem met natuurlijke middelen is dat er nagenoeg niets bekend is over de schadelijke effecten op langere termijn. Natuurlijk is niet altijd onschadelijk; er bestaan genoeg kruiden die voor paarden giftig zijn. Waar bij reguliere middelen alle bijwerkingen moeten worden onderzocht kunnen kruidenrecepten zonder die verplichte onderzoeken aan de man worden gebracht. En natuurlijke middelen die zo krachtig zijn dat ze parasieten bestrijden kun je allesbehalve onschuldig noemen.

Helaas voldoen natuurlijke middelen dus aan geen van de eisen waaraan een goed ontwormmiddel moet voldoen.

Wanneer een mestonderzoek aangeeft dat er geen besmetting is hoef je uiteraard niet te ontwormen, noch met een regulier middel, noch met een natuurlijk middel. Geeft een mestonderzoek aan dat er wel een besmetting is dan kun je beter een middel gebruiken dat krachtig werkt en zoveel mogelijk wormen doodt.

bron: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/ontwormen.htm

mirror666

Re: Natuurlijk ontwormen, hoe wat waar, en werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 22:02

Arabesk, bestaat jouw literatuur/bron ook wel eens uit iets anders dan paardnatuurlijk.nl? :)

Dat paarden niet selectief zijn.. mwa, mijn ervaring leert echt anders. Maar hoe dat mbt ontwormen zit weet ik niet :)

Ik begrijp uit de post van Caira dat er nog niet echt onderbouwing is over het effect en nut van natuurlijk ontwormen.. Als proefkonijn voor zoiets vind ik het te duur :))