MMEPtest, ervaringen iemand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

MMEPtest, ervaringen iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 18:45

crazyshar

Re: MMEPtest, ervaringen iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:52

ik hoop dat je snel weet wanneer je terecht kan.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 10:25

Helemaal niemand die hier ervaring mee heeft?
Ook geen bokkers met een paard waarbij zo ataxie is vastgesteld?
Het is een elektroden onderzoek.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 11:49

Magnetic Motoric Evoced Potentials:
Neurologisch onderzoek bij het paard is hoofdzakelijk gebaseerd op een goed klinisch onderzoek. Bij
milde vormen van spinale ataxie is het stellen van een exacte diagnose niet altijd voor de hand liggend.
Daarom wordt in dit proefschrift het mogelijke gebruik van een objectieve, complementaire diagnostische
onderzoekstechniek, de transcraniale magnetische stimulatie (TMS), bij het paard onderzocht. Deze test
werd in 1985 geïntroduceerd in de humane geneeskunde en kent er heel wat klinische toepassingen. Het
principe bestaat erin dat na magnetische stimulatie van de motorische hersencortex, de motorisch
uitgelokte potentialen (MMEPs: magnetic motor evoked potentials) perifeer geregistreerd en onderzocht
worden.
In een eerste deel werd de test gestandaardiseerd voor gebuik bij paarden. De stimulatie is
pijnloos, doch de samengaande spiercontracties kunnen leiden tot angst en excitatie bij sommige paarden.
Daarom werd eerst de invloed van een sedatieve combinatie (detomidine en buprenorphine) op de
MMEPs getest. Er werd vastgesteld dat deze sedatieve combinatie geen invloed had op de gemeten
latentietijd en amplitude van de MMEPs en kon gebruikt worden voor verder onderzoek van TMS bij het
paard. Daarna werd de stimulatie verder gestandaardiseerd door de meest geschikte positie van de
stimulatiespoel op het voorhoofd te bepalen voor bilaterale registratie van MMEPs thv de m. extensor
carpi radialis en m. tibialis cranialis en de invloed van de stimulatie-intensiteit en richting van de stroom
na te gaan. Door een raster aan te brengen op het hoofd werden 2 optimale stimulatieposities gevonden
thv het midden van het voorhoofd. Daarna werden normaalwaarden voor de latentietijd en amplitude van
de MMEPs, geregistreerd thv de m. extensor carpi radialis en de m. tibialis cranialis, opgesteld door TMS
uit te voeren bij 84 paarden zonder neurologische symptomen van verschillende grootte (85 tot 175 cm
schofthoogte). Uiteindelijk kon hieruit het 95% voorspellingsinterval berekend worden dat gebruikt kan
worden om abnormale potentialen aan te duiden bij patiënten met neurologisch afwijkende symptomen.
Er werd geen significant links-rechts verschil waargenomen voor beide parameters. In tegenstelling tot de
latentietijd vertoonde de amplitude een vrij grote variabiliteit, zowel tussen verschillende metingen
binnen dezelfde spiergroep bij één individu als tussen de paarden onderling. Daarnaast werd de mogelijke
invloed van de grootte, de ouderdom, het geslacht en het gewicht op de gemeten parameters nagegaan.
Hierbij viel voornamelijk op dat de latentietijd voornamelijk beïnvloed werd door de grootte van het
paard, terwijl de leeftijd slechts een klein, doch significant effect uitoefende op de amplitude. Het
opstellen van de normaalwaarden vormde de basis voor het tweede deel van het onderzoek.
Het tweede deel van het onderzoek bestond erin de klinische bruikbaarheid van TMS bij gevallen
met spinale ataxie te gaan testen.
Vooreerst werd een groep van 65 paarden met symptomen van spinale ataxie thv de 4 benen of met
tetraplegie bestudeerd. Slechts bij twee van deze paarden werden normale MMEPs gevonden, wat
mogelijks wijst op een pure sensorische ataxie. Bij alle andere paarden vertoonden de MMEPs duidelijk
verlengde latentietijden en/of kleine amplitudes. In vele gevallen was een polyfasische configuratie te
vinden. Sommige gevallen (13) konden na zekere tijd gereëvalueerd worden, doch slechts bij één van de
gevallen kon een normalisatie van de MMEP-waarden vastgesteld worden.
Daarnaast werden 10 patiënten met achterhandataxie onderzocht. Door de TMS-bevindingen kon deze
groep onderverdeeld worden in een groep van 4 paarden verdacht van een cervicale spinale ataxie en een
groep van 6 patiënten verdacht van een spinaal letsel gelegen caudaal van de tweede ruggewervel.

Bron: website universiteit Gent.

a.s. donderdag kunnen we terecht.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 13:40

Scintigrafie ervaringen wel?

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:42

ja hier wel, ik ben er niet zelf bijgeweest dus ik kan je er niet veel over vertellen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 13:52

Je mag me vertellen wat je weet? :-)
Wat had je paard voor klachten en wat kwam er uit de onderzoeken?

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:47

Ik zie je reaktie nu pas...

Pony was atactisch verklaard door de dierenarts maar de verzekering wilde er niet aan. Vandaar dat er bewijs geleverd moest worden. Hiervoor kon hij in Utrecht en Gent terecht.
Deze test kan het gebied lokaliseren waar het probleem zit.

Wat is er bij jou uitgekomen?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 17:03

Ik moet donderdag.
mag ik vragen wat er bij jou uitkwam?

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:16

De dierenarts had de pony getest en was volgens hem overduidelijk atactisch.
Een test was volgens hem niet nodig omdat hieruit zou blijken dat de pony atactisch was, deze test (was overigens een EMG) zou alleen ter aanvulling kunnen dienen om de lokatie te bepalen.
Uit deze test is idd gebleken dat de pony atactisch was en dat het probleem gebied rond het bekken zat en niet te genezen was.
Het is een heel verhaal ivm problemen met de verzekering want die wilde deze test niet en de pony was volgens hun niet atactisch en moest een paar maanden de wei op.
Onze dierenarts vermoedde dat de verzekering eronder uit wilde komen en heeft zelf met Utrecht geregeld dat de pony daar binnen 2 dagen terecht kon voor onderzoek. Hij wilde zelfs de kosten betalen.
Pony heeft daar 5 dagen voor onderzoek gestaan.
Dag 1 belde Utrecht al dat hij idd atactisch was maar ze nog uit moesten vinden het hoe wat en waar. Dag 4 heeft hij een EMG gehad en dag 5 konden we hem weer ophalen.
Hele toestand is dit geweest.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 17:17

Hoe is het met de pony afgelopen?

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:33

Wij hadden hem gekocht als jonge sportpony voor onze dochter bij een bekende stal.
Pony was gekeurd en al en wij hadden eigenlijk al gelijk problemen, ik ging er ook niet vanuit dat hij atactisch zou zijn. De klachten waren vaag en hij kan er dus een keuring mee doorkomen.
Met rijden was hij niet helemaal betrouwbaar maar ik dacht dat het komt omdat hij jong was, hij zette het namelijk zomaar uit het niets wel eens op een rennen en ging dan in rengalop de bak door en was niet te stoppen. Ik vond het onverantwoord worden.

De arts die vertelde dat hij atactisch was noemde al de rijtechnische problemen op van de pony.
Eén ding die hij noemde was dat hij wel eens ging rennen en in paniek raakte.
Dit hadden wij niet verteld omdat wij dachten dat de pony niet makkelijk was.
Hij zou dus een soort van kortsluiting maken en in paniek raken, het had dus met die ataxie te maken.

Door een hoop gedoe, verschillende dierenartsen en verschillende diagnoses, is de pony 8 maanden na aankoop volledig afgekeurd voor de sport.
Hij is nog wel in ons eigendom en staat nu op een zorgboerderij.
Verkopen mogen wij hem niet van de verzekering, terwijl hij nog heel goed als recreatiepony kan dienen.
Wij hebben hiervoor gekozen omdat ik niet wilde dat hij naar de verzekering ging.
Onder contract staat hij nu bij een zorgboerderij.

Recreatief rijden ging hem wel goed af en als het niet zou gaan bij die zorgboerderij hadden we hem terug moeten halen. Inmiddels staat hij daar nu dik 1 jaar.
Laatst bijgewerkt door djoeka op 25-10-11 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:40

Ja, mijn paard is ooit getest mbv die techniek ivm ataxie.
Gelukkig bleek ze niet atactisch.
Dat is ook gebeurd in Gent/Merelbeke.

De test zelf vond ik erg naar. (Sorry, dat is waarschijnlijk niet wat je wil horen. :o )
Paard werd gesedeerd in die mate dat ze dreigde omver te vallen maar ze wist wel nog steeds erg goed wat er aan het gebeuren was.
En ze probeerde te vermijden dat de DA met die elektrode die de schok stuurt haar hoofd kon aanraken. (Na 2 keer had ze wel door wat dat deed namelijk) En bij elke schok sloeg ze met haar achterbenen tegen de wand van de opvoelbox aan waarin ze stond.
Ik zag in haar ogen dat ze in paniek was, ondanks de sedatie.
Ik voelde me er zelf heel slecht bij.
Om toch met een positieve noot te eindigen. Het duurde niet zo lang en ze mocht meteen weer mee naar huis. ;)
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 25-10-11 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:42

Die van ons heeft een EMG gehad maar dat schijnt net zoiets te zijn.
Het schijnt geen pijn te doen maar wel een paniekreaktie te veroorzaken doordat ze de controle kwijt zijn.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:53

Ja, bij mijn paard sprak men ook van een EMG, maar het was echt wel de MMEP-test.
(Het stond ook zo op de rekening)